LG OLED B7 (OLED55B7V) Test modelu 2017 z Ultra HD i HDR
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,9 | maksymalna | 6,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,7 | maksymalna | 6,6 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,2 | maksymalna | 5,2 |
Szybka diagnoza barw na LG OLED55B7 – kolory są dość poprawne, jak na wysokiej klasy TV przystało, jednak daje się odczuć zbyt żółty obraz w trybie Kino. W bieli jest zbyt mało błękitu, przez co kolor szarości zbacza w zbyt ciepłe rejony. Zbyt niska gamma daje mniej kontrastowy obraz niż być powinien, aczkolwiek przy idealnej czerni telewizora nie daje się to akurat bardzo we znaki. Niemniej, warto by poprawić ten niuans, bo spowoduje on dodatkowo wzrost nasycenia barw. Podsumowując, na kolory w trybie Kino raczej większość widzów nie będzie narzekać, bo barwy występujące w przyrodzie są oddawane należycie, jednak puryści, tudzież bardziej świadomi jak dany film powinien wyglądać, zapewne będą czuć, że obraz mógłby być czystszy (chłodniejszy) i żywszy. Zobaczmy jak wpłynie na to kalibracja:
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Profesjonalna kalibracja LG B7
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,7 | maksymalna | 1,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,1 | maksymalna | 2,5 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,4 | maksymalna | 0,8 |
Funkcje kalibracyjne w modelu B7 (2017) zostały poprawione względem ubiegłorocznych telewizorów. Dodano kilkadziesiąt nowych suwaków kalibracyjnych (dla kalibracji sprzętowej), pozwalających kontrolować bezpośrednio charakterystykę jasności (gammę). Dodatkowo poprawiła się znacząco liniowość matrycy, czyli przewidywalność oddania kolorów nad którymi nie ma bezpośredniej kontroli. O tym drugim opowiadał Wiesław Kowalczyk podczas premiery, tłumacząc, że wewnętrzny procesor telewizora operuje teraz na “gęstszych” tablicach 3D LUT (173), podczas gdy ubiegłoroczne cechowały się precyzją 93. Może nie wydaje się to w pierwszej chwili istotne, ale po wnikliwej analizie scen, które były trudne dla wyświetlaczy OLED LG (posiadającymi ciemne, średnio nasycone barwy). Okazało się, że model B7 oddaje poprawniej ciemne sceny, niż B6. Po pierwsze ciemne odcienie skóry nie zbaczają tak mocno w rejon różu, po drugie nie ma nadmiernego przesycania ciemnych kolorów, co od wielu lat dało się zauważyć w modelach OLED Ultra HD marki LG. Wysterowanie ciemnych barw nie jest jeszcze idealne w 100%, ale widać wyraźny krok w tę stronę. Bardzo to cieszy!
Ostatecznie kalibracja przebiegła tak, że nawet puryści obrazu będą uraczeni seansem w neutralnej tonacji. Osobiście nie mogłem skierować jakichkolwiek zastrzeżeń do B7. Miałem jednak możliwość porównać go z monitorem studyjnym i jedynie w rejonie ciemnych kolorów dało się zauważyć jakieś drobne, jednak mało istotne dla widza, różnice.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji