Home Fachowa publicystyka i artykuły INPUT LAG co to jest? Baza Input Lag. Chroma 4:4:4 – komu potrzebna?
INPUT LAG co to jest? Baza Input Lag. Chroma 4:4:4 – komu potrzebna?

INPUT LAG co to jest? Baza Input Lag. Chroma 4:4:4 – komu potrzebna?

39.46K
69

U góry listy rzeczy niezrozumiałych i często mylonych ze sobą znajdują się dwa pojęcia – input lag i czas reakcji matrycy. Ponieważ obie z tych wartości podlegają ścisłym testom (o metodach testowania dalej) i mają istotny wpływ na jakość obrazu, postanowiłem trochę rozjaśnić temat. Na końcu poruszę jeszcze bardziej “egzotyczne”, aczkolwiek dla niektórych bardzo istotne zagadnienie, jakim jest chroma w formacie 4:4:4 lub RGB.

Input Lag – czy są na sali gracze?

Wielkość Input Lag’a określa jak dużo czasu upływa pomiędzy wysłaniem obrazu do telewizora, a jego wyświetleniem. Gdy gramy w jakąś grę na wyświetlaczu, którego lag jest duży, wtedy to co widzimy na ekranie nie odpowiada stanowi faktycznemu w świecie gry. Wykonujemy ruch, ale nasza postać przesuwa się z pewnym opóźnieniem. Ktoś nas zabija, a my jeszcze o tym nie wiemy, bo na ekranie jest wciąż scena sprzed chwili.

Czas reakcji telewizora może dochodzić do 150 [ms] (czyli 0,15 sekundy). Jeśli doliczymy jeszcze mniej więcej drugie tyle czasu potrzebnego konsoli to uzyskamy wynik około 0,3 sekundy. W pierwszej chwili może to brzmieć niegroźnie, bo przecież w takiej chwili czasu nie ominie nas zbyt dużo na ekranie. Gdy jednak zastanowimy się nad mechaniką niektórych typów gier, np. FPP, to uświadomimy sobie, że nawet tak krótki czas zwłoki spowoduje, że możemy nie zdążyć odpowiedzieć ogniem na widok wroga, lub za późno zorientujemy się, że do nas strzelają. Drugim problemem będzie sterowanie – gdy cały system reaguje z pewnym opóźnieniem, to nasze ruchy są mniej precyzyjne. Niektórzy z Was mogli słyszeć, że ludzki mózg jest w stanie przyzwyczaić się do tego zjawiska. To po części prawda, która sprawdza się szczególnie w grach w których możemy z wyprzedzeniem przewidywać ruch. Przykładem są na przykład wyścigi samochodowe, oraz gry przygodowe. W rozgrywkach typu FPP, Combat, czy innych wymagających zręczności, dynamika gry jest tak duża, że sterowanie postacią będzie bardzo utrudnione.

Przykład Input Lag’a

Input Lag nie powinien w ogóle interesować osób, które nie używają telewizora do grania, lub szerzej sprawę ujmując do czynności wymagających interakcji z wyświetlaczem, na przykład użycia jako monitora i tym podobnych.

(39456)

Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

Comment(69)

  1. Jeżeli Tv ma większy input-lag niż 35 ms, a jesteś doświadczonym wyjadaczem online fps typu BF4 nie rokuję to dobrze.

    W Battlefield 4 mam przegrane ok. 2000 godz. Nie wyobrażam sobie rozgrywki ONLINE bo cały czas o tym mówię żebym grał sobie na light mając TV z 40/45.

    Szybka akcja i reakcja inaczej kaput.

    B)

  2. 5 godzin temu, Xisiek napisał:

    Grunding to nie jest/ nie bylo pytanie do Ciebie - tylko do oblatanego gracza  :D Co Ty wiesz o graniu i input lagu to każdy sobie może sam ocenic.

    I powiedz mi , proszę, czy to jest coś  co ja mam zrozumieć? Masło maślane.  

    5 godzin temu, Xisiek napisał:

    Grunding to nie jest/ nie bylo pytanie do Ciebie - tylko do oblatanego gracza  :D Co Ty wiesz o graniu i input lagu to każdy sobie może sam ocenic.

    I powiedz mi , proszę, czy to jest coś  co ja mam zrozumieć? Zwłaszcza część po  buźce  Masło maślane.  i pytanie do Grundiga - grasz w gry? masz konsolę? Bo mam wrażenie że nie wiesz o czym piszesz  Bez urazy.

     

     

  3. Podalem praktyczny przyklad z avforums dotyczy dx700 .Jesli chodzi i input lag   to wiem co to takiego.To sprawa  bardzo dyskusyjna  bo dla jednej osoby  input lag   40 ms  to duzo dla innej   nawet 70 ms to malo .

    .https://www.youtube.com/watch?v=66qEUlsn2Qo

    Dobry przyklad  na dwoch filmach nizej . Na pierwszym   filmie telewizor   4k z ubieglego roku ,panel  60hz  input lag   40 ms.Mozna grac bez problemu.

    https://www.youtube.com/watch?v=05HIuTgj6NY

    Drugi  film  jeszcze ciekawszy , telewizor hd-ready  ,model z tego  roku z indonezji . sprawdzilem  jaki to telewizor   bo we wczesniejszym  filmie  podano model    ktory   kupiono.   To TH-32D310M.W internecie znalazlem informacje ze input lag w  tym telewizorze  wynosi  80 ms. Nie dostrzegam aby byla jakas duza roznica.Nie mozna grac? Oczywiscie ze mozna.

    https://www.youtube.com/watch?v=DzaXkYHi0JM

     

     

    Jesli chcesz to mozesz  kupic  telewizor z input lag  5 ms.Jesli znajdziesz taki   bo masz takie  wysokie  wymagania.

  4. Mam 2 pytania (głównie odnoszę się do telewizora Philips PUS7181).

    1. Jaki będzie input lag dla PC i rozdzielczości 1080p? Taki jak dla konsol w trybie [GRA] czy taki sam jak dla 4k na sygnale 4:4:4:?

    2. Czy w grach (simracing) chroma 4:4:4 jest jakoś mocno dostrzegalna? Czy jakbym zmienił ją sobie w opcjach HDMI na 4:2:0 to dostanę wartości input laga jak dla konsoli?

  5. Szukam info odnośnie input lag w tv Samsung UE40MU6472. Znalazłem dla modelu UE40MU6400 info iż input lag wynosi jedyne 19 ms. Czy jest ktoś na forum kto mi odpowie czy to ten sam model tzn. input lag będzie ten sam? Czy dwie ostatnie cyfry to jakieś tylko minimalne róznice( jakie) o czym mówią te dwie ost cyfry? Czy chodzi może o kraj 

  6. Bebechy są te same, zapewne różnica taka sama jak co roku - obudowa, konstrukcja stopy, ewentualne dodatkowe tunery.

  7. Z Samsungiem nigdy nie ma 100% pewności, ale historia nakazuje wnioskować właśnie w ten, a nie inny sposób.

  8. Na pewno jest niski. Samsung już dawno opanował ten temat więc można brać w ciemno. 

  9. Cześć, powiedzcie mi proszę, czy te wartości input lag w tym rankingu są prawidłowe: http://www.parkfm.com.pl/telewizor-do-ps4/ ? One pochodzą chyba ze strony (jak sprawdzałem te modele) displayspecifications.com. To jest dobre źródło wiedzy na temat input lag?