Home Testy Telewizory OLED Sony Test Sony A95L QD-OLED – król telewizorów jest tylko jeden
Test Sony A95L QD-OLED – król telewizorów jest tylko jeden

Test Sony A95L QD-OLED – król telewizorów jest tylko jeden

43.45K
37

Ostatnie tygodnie pracy w redakcji HDTVPolska skupiały się tylko i wyłącznie na jednym telewizorze. Powiedzmy sobie szczerze, który z producentów posiada drugą taką otoczkę podczas prezentacji swoich produktów, jak Sony. Stąd też, gdy kurier przyjechał do nas z najnowszym flagowym modelem, nie mogliśmy się doczekać, by móc rozpocząć dogłębne testy. Telewizor japońskiego producenta korzysta już po raz drugi z matryc QD-OLED, które, jak wiemy, okazały się przełomem w dostarczaniu najwyższej jakości obrazu. Tegoroczny model został wyposażony w drugą generację, która ma zapewnić jeszcze lepsze osiągi w treściach HDR. Już teraz, odkrywając jedną z kart, możemy zdradzić Wam, że to, co zobaczyliśmy, było niewiarygodne. Jednakże nie jest to jedyna zmiana, która zaszła od ubiegłego roku w telewizorach tego producenta. Odświeżeniu uległ autorski procesor obrazu XR, mający teraz zupełnie nową funkcję o nazwie XR Clear Image, która ma za zadanie zapobiegać zamazywaniu się obrazu, a także zmniejszać niedoskonałości niskiego bitrate w materiałach słabszej jakości. Niezwykle interesującą funkcją ukazującą się wraz z testowanym modelem okaże się również opcja MultiView, umożliwiająca jednoczesny podgląd dwóch różnych źródeł, takich jak na przykład gra oraz aplikacja. O funkcjach dedykowanych dla graczy pozwolimy sobie jedynie wspomnieć, gdyż nie to będzie najważniejsze w przypadku tego telewizora. Także udogodnienia, takie jak VRR, ALLM, 4K120Hz oraz G-Sync, z powodzeniem będzie można wykorzystać w rozgrywce. Już teraz wiemy, że tegoroczny flagowiec wygrał plebiscyt TV Shootout organizowany przez Value Electronics, będący odpowiednikiem imprezy organizowanej przez naszego przyjaciela pochodzącego z UK, Vincenta Teoha. Jednak nie przedłużajmy dalej! Światła, kamera, i zapraszamy do testu!

Czytelniku. Jako jedyni w Polsce należymy do Europejskie Stowarzyszenie Obrazu i Dźwięku EISA panelu Home Theatre Display & Video.

Logo eisa

Osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:

  • Spektroradiometr Jeti Spectraval 1511HiRes
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

Dostępność modelu (Styczeń 2024) sony_centre
Sony BRAVIA XR-55A95L QD-OLED
12 999 zł 12 999 zł
Sony BRAVIA XR-65A95L QD-OLED
15 999 zł 14 999 zł
Sony BRAVIA XR-77A95L QD-OLED
23 999 zł 22 499 zł

Sony BRAVIA XR- A95L  (77″, 65″, 55″) – co już wiemy o nowym telewizorze?

  • Ekran QD-OLED: Dzięki ekranowi QD-OLED i technologii XR Triluminos Max jaskrawość kolorów jest dwukrotnie większa niż w modelu z poprzedniego roku (A95K).
  • Inteligentne, wydajne przetwarzanie: Procesor Cognitive Processor XR wykorzystuje wiedzę o działaniu ludzkich zmysłów do wyświetlania obrazów, które cechują się dużym kontrastem dynamicznym, bogactwem szczegółów w ciemnych fragmentach scen, wysoką maksymalną jasnością i naturalną kolorystyką.
  • Niezrównany kontrast: Sterowanie każdym pikselem z osobna pozwala uzyskać czystą czerń, dzięki której filmy, programy telewizyjne i gry urzekają wyjątkową głębią i szczegółowością.
  • Google TV: Google TV łączy i porządkuje treści z aplikacji i subskrypcji użytkownika, gromadząc w jednym miejscu ponad 700 000 filmów i programów telewizyjnych. Ulubiony film można łatwo odnaleźć używając wygodnego wyszukiwania głosowego po polsku.
  • Oglądanie filmów z platformy BRAVIA CORE: Aplikacja BRAVIA CORE, dostępna we wszystkich modelach telewizorów z 2023 roku, umożliwia oglądanie w streamingu filmów w wysokiej jakości – do 4K UHD i IMAX® Enhanced,.
  • Doskonała współpraca z konsolą PlayStation®5: Gry na PlayStation®5 zyskują nową jakość dzięki unikatowym rozwiązaniom firmy Sony do optymalizacji jakości obrazu podczas grania i streamingu, takimi jak Auto HDR Tone Mapping (automatyczne odwzorowywanie odcieni HDR) i Auto Genre Picture Mode (dostosowywanie trybu obrazu do wyświetlanego gatunku rozrywki).
  • Wszystkie ustawienia gry w jednym miejscu: Menu Gra pozwala wybierać wszystkie ustawienia gry i funkcje pomocnicze w jednym oknie.
  • Gry z obsługą standardu HDMI 2.1: Dzięki rozwiązaniom wprowadzonym w standardzie HDMI 2.1, takim jak 4K/120, VRR i ALLM, łatwiej jest osiągnąć przewagę w grach wymagających szybkości i wysokiej wydajności.
  • Pełniejsza rozrywka: Obsługa formatu Dolby Vision, dostęp do materiałów IMAX® Enhanced i tryb kalibracji aplikacji Netflix zapewniają widzowi intensywne przeżycia, zgodne z zamierzeniem twórców.
  • Ekran będący głośnikiem: Technologia Acoustic Surface Audio+ i obsługa formatów Dolby Atmos i DTS:X umożliwiają uzyskanie wciągającego dźwięku. Specjalne siłowniki wprowadzają ekran w wibrację, dzięki czemu dźwięk dobiega z całego ekranu i idealnie pasuje do obrazu.
  • Wyraźniejszy obraz z mniejszą ilością zakłóceń: Technologie XR 4K Upscaling i XR Clear Image przywracają utracone faktury i szczegóły, osłabiają zakłócenia, zapobiegają zamazywaniu się akcji i interpolują obraz HD do rozdzielczości bliskiej 4K.
  • Doskonała para do soundbarów Sony: Jeśli telewizor jest połączony z soundbarem Sony, obsługującym technologię Acoustic Center Sync, głośniki telewizora wspomagają działanie soundbara i wzmacniają kanał centralny, dzięki czemu dźwięk nabiera większej intensywności, a dialogi stają się wyraźniejsze i bogatsze.
  • Lepsze warunki oglądania dzięki kamerze BRAVIA CAM: Kamera BRAVIA CAM umożliwia nie tylko rozmowy wideo z rodziną i znajomymi, ale także automatyczne dostosowywanie obrazu i dźwięku do właściwości pomieszczenia i miejsca, w którym siedzi widz.
  • Wszystkie ustawienia eco w jednym miejscu: Pulpit Eko zawiera wszystkie dostępne ustawienia związane z ekologią. Można zmieniać je pojedynczo lub wszystkie naraz. Optymalizację ustawień do warunków w otoczeniu umożliwia opcja Łatwa konfiguracja.
  • Niezwykle smukła sylwetka z gładką, wykonaną z aluminium ramką Seamless Edge wpisuje się w wystrój każdego wnętrza.
  • Ustawiana na trzy sposoby podstawa z aluminium zapewnia maksymalną wygodę. Oprócz ustawienia standardowego, dostosowanego do dużych powierzchni, dostępne jest ustawienie wąskie, pozwalające umieścić telewizor na mniejszym meblu, oraz ustawienie zapewniające pod telewizorem miejsce na soundbar.

Czym właściwie jest matryca i technologia QD-OLED?

Technologia QD-OLED według koreańskiego producenta (producent to Samsung Display) ma wyeliminować niedoskonałości wyświetlaczy WRGB OLED tworzonych przez LG Display za pomocą kilku usprawnień. Sprawdźmy czy tak jest rozpoczynając od samej konstrukcji matrycy. W przypadku ekranów WRGB do czynienia mamy z białymi diodami OLED, przesłoniętymi filtrami barwnymi.

Główną wadą tego rozwiązania jest wydajność energetyczna – filtry absorbują znaczną część światła w związku z czym możliwość reprodukcji wysokich jasności są ograniczone. Szczytem technologii OLED, od kilku lat, są poziomy 700 – 800 nitów, które i tak niełatwo osiągnąć. Każdy dodatkowy nit jasności to duże obciążenie dla diod organicznych, co zwiększa ryzyko wypalenia (w obecnych matrycach WRGB nie jest ono duże, jednak i takie przypadki się zdarzają). W przypadku QD-OLED nie mamy do czynienia z filtrowaniem światła, ale z konwersją długości fali za pomocą kropek kwantowych. To dużo wydajniejsze rozwiązanie, które pozwala uzyskać wyższą jasność przy jednocześnie mniejszym ryzyku wypaleń:

Zalety matrycy QD-OLED

Kwantowe kropki stosowane w matrycy Samsung Display mają zapewnić nam nie tylko wyższą jasność, ale też jeszcze lepsze pokrycie szerokiej palety kolorów. Samsung chwali się, że jego wyświetlacze potrafią osiągać nawet 1500 nitów w HDR oraz pokrycie palety barw Rec.2020 na poziomie 90%. Obie informacje potwierdziliśmy już w naszych profesjonalnych pomiarach, choć luminancja 1500 nitów jest tylko krótkotrwała(więcej informacji w dedykowanym akapicie). Wyniki takie są nieosiągalne nawet dla nowej generacji matryc EVO od LG Displays. Rezultatem będzie oczywiście o wiele bardziej dynamiczny i żywy obraz z zachowaniem wszystkich cech matryc OLED, czyli idealnej czerni oraz nieskończonego kontrastu.



Budowa i wygląd Sony A95L

W naszym redakcyjnym laboratorium znalazł się najmniejszy, czyli 55-calowy wyświetlacz. Oczywiście nie jest to koniec “rozmiarówki”, ponieważ Sony A95L można zakupić jeszcze w dwóch rozmiarach, czyli standardowym 65″ i nowym 77″. Ten ostatni znajdzie się jednak zapewne w domach najbardziej hardcorowych kinomaniaków, gdyż jego cena w momencie pisania testu wynosi niespełna 25 000 zł. Przejdźmy jednak do wyglądu samej jednostki, bo jest o czym mówić.

Wykonanie Sony A95L stoi na najwyższym możliwym poziomie. Spasowanie wszystkich elementów jest niezwykle precyzyjne. To, co najbardziej rzuca się w oczy, to głębokość samego telewizora. Już nie pamiętamy, by jakakolwiek jednostka od japońskiego producenta była tak odchudzona względem poprzednika, konkretnie jest to 3,4 cm w porównaniu do 4,3 cm modelu zeszłorocznego. A95L z pewnością będzie wyglądać znakomicie na ścianie.

Sony A95L, tak jak zdecydowana większość telewizorów tego producenta, można ustawić na trzy sposoby (w wersji 55″ na dwa): standardowym, czyli szerokim ustawieniu, wysokim pod soundbar, a także wąskim. To ostatnie pozwala na postawienie telewizora nawet na niewielkich stolikach.

Tak samo jak w każdym modelu z roku 2023, do telewizora otrzymujemy dwa piloty. Pierwszy z nich, smukły i poręczny, służy do zastosowań stricte VOD. Posiada on jedynie najważniejsze przyciski, takie jak ustawienia, skróty do wybranych platform streamingowych czy asystenta głosowego. To, co wyróżnia pilot na tle konkurencji, to jego wykonanie. Najwyższe modele producenta posiadają kontroler wykończony szczotkowanym aluminium wraz z podświetlanymi przyciskami. Drugi został zadedykowany starszemu gronu odbiorców. Pilot jest zdecydowanie większy i wyposażony we wszystkie klawisze.

Dostępne porty i złącza

Zestaw portów i złączy jest dość standardowy. Znajdziemy tu cztery złącza HDMI (w tym dwa w standardzie 2.1), dwa porty USB (w tym jeden 3.0), wyjście optyczne, komplet tunerów telewizyjnych oraz złącze Ethernet. Niestety złącze eARC znajduje się w jednym z portów 2.1, więc podłączenie tą drogą np. soundbara oznaczać będzie, że pozostaniemy tylko z jednym portem o pełnej przepustowości. Warto również wspomnieć o zaślepkach, które są w zestawie. Dzięki nim zamaskujemy porty i złącza, co sprawi, że telewizor zyska jeszcze bardziej elegancki wygląd w otwartej przestrzeni. To tyle słowem wstępu, a teraz przejdźmy jednak do najważniejszej części. Zobaczmy, jak telewizor wypadł podczas naszych testów.



Testy syntetyczne

Czytelniku. Jako jedyni w kraju osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:

  • Spektroradiometr Jeti Spectraval 1511HiRes
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy QD-OLED
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) ∞:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 621cd/m2, HDR: 1552cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,3
  • maks. dE: 0,7
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 1 491cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 8 ms – tryb gra – 1080p120Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
  • 17 ms – tryb gra – 4K60Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
  • 8 ms – tryb gra – 4K120Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p120Hz w trybie “Gra” i “Grafika”
Dodatkowe funkcje dla graczy
  • VRR-HDMI-zmienna częstotliwość odświeżania
  • ALLM-automatyczny tryb gra
  • G-Sync
  • Game Bar
  • 4K@120Hz
  • 1080p@120Hz
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)


Matryca, zalecane ustawienia

Matryca

Widmo światła A95L

Sony A95L został wyposażony w matrycę QD-OLED drugiej generacji, jak mogliście zauważyć po testach syntetycznych, została ona znacznie usprawniona w porównaniu do poprzednika. Oczywistą zaletą matryc organicznych jest idealny kontrast i głęboka czerń. Dzięki temu uzyskujemy jakość obrazu niedostępną dla żadnego innego panelu, nawet matrycy VA wyposażonej w podświetlenie Mini-LED. Dla porównania, zaawansowane systemy wygaszania ekranu mają około 1000+ stref, podczas gdy Sony A95L kontroluje 8 294 400 diod za pomocą impulsów elektrycznych. To robi ogromne wrażenie. Warto również zaznaczyć, że rozwiązanie od Samsung Display eliminuje “pink tint”, czyli różowy odcień, który jest czasem widoczny na panelach OLED od konkurencji. Efekt ten można zobaczyć na zdjęciu poniżej akapitu.

Nie ma tu żadnych niespodzianek jeśli chodzi o wyniki analizy widma światła A95L. Jak dobrze widać na pierwszy rzut oka, światło niebieskie, zielone i czerwone są wyraźnie odseparowane. To oznacza zastosowanie powłoki QDEF, popularnie nazywanej QLED. Zdjęcie zrobione pod mikroskopem ukazuje charakterystyczne trójkątne ułożenie subpikseli, które składają się z trzech podstawowych barw: czerwonej, zielonej i niebieskiej. To właśnie dzięki temu matryce QD-OLED posiadają tak soczyste kolory.

Zalecane ustawienia

Telewizor Sony A95L został wyposażony w dobrze znany z poprzedniej odsłony, tryb “IMAX Enhanced”. Co wynika z naszych testów, tryb ten nadal jest klonem trybu “Własne”, który jest najlepszym trybem pod względem wierności i jakości kolorów (do uzyskania pełni potencjału telewizora, zalecana jest profesjonalna kalibracja obrazu). Jasność telewizora możemy w łatwy sposób dostosować pod własne preferencje za pomocą suwaka “Jasność”. Wydaje się być to logiczne, ale jak doświadczenie pokazuje, nie w każdym telewizorze parametr ten odpowiada za jasność telewizora (często parametr ”jasność” odpowiada za poziom czerni). Fachowy test Sony ZH8 8K HDMI 2.1 Netflix IMAX Obsługa Ultra HD z HDR wymaga zmiany konfiguracji portów HDMI. Zrobimy to w zakładce (uwaga!) Ustawienia -> Oglądanie telewizji -> Format Sygnału HDMI. Należy wybrać „Ulepszony format Dolby Vision” jeśli zależy nam na graniu w tym formacie. Jeśli zaś preferujemy granie w 120Hz, to musimy wybrać “Ulepszony format”. Ustawienie “Ulepszony format VRR” jest niezalecane, szczegóły w dalszej części testu. Wciąż istnieje również ograniczenie znane z zeszłorocznej odsłony telewizora – nie da się uzyskać jednoczesnej kompatybilności z Dolby Vision, oraz z 4K120Hz. Należy przełączyć ustawienie w razie chęci użycia innej technologii.

Jak ustawić porty HDMI 3 i 4 aby działały w trybie HDMI 2.1 4K 120Hz? Należy wejść w: Ustawienia / Kanały & Wejścia / Zewnętrzne wejścia / Format sygnału HDMI / Ulepszony format
Obowiązkowe powinno być też wyłączenie overscanu, czyli funkcji obcinającej brzegi obrazu. W tym celu wystarczy zmienić:

  • pole wyświetlania – “+1” / “wszystkie piksele” (nazewnictwo zależne od źródła)


Testy szczegółowe

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

Tryb fabryczny “IMAX Enhanced” SDR

A95L gamma balans przed 1 A95L color checker przed
wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 7,1 maksymalna 13,3
Średnia deltaE barw ze wzornika 6,8 maksymalna 14,3
Średnia deltaE palety szarości 9,7 maksymalna 14,3

Profesjonalna kalibracja Sony A95L

A95L gamma balans po 1 A95L colorchecker po
wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 0,6 maksymalna 1,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,5 maksymalna 1,3
Średnia deltaE palety szarości 0,3 maksymalna 0,7

Klasycznie już, najlepszym fabrycznym trybem pod względem reprodukcji kolorów był “Imax Enhanced”. Równie klasyczną rzeczą jest również fakt, że tryby fabryczne pozostawiają wiele do życzenia. Taki stan rzeczy jednak nie powinien nas martwić, ponieważ wiadomo, że telewizory od Sony są niezwykle podatne na profesjonalną kalibrację. Przejdźmy jednak do samej oceny. I tutaj musimy przyznać, że fabryczne ustawienie nas całkiem zaskoczyło. Byliśmy świadomi niedoskonałości, ale nie aż takich. Zacznijmy więc od tego, co nas najbardziej zaniepokoiło, czyli gamma. Jest ona ważna, ponieważ odgrywa kluczową rolę w jakości wyświetlanego obrazu. Wartość referencyjna wynosząca 2.4 została oznaczona pomarańczową linią, a czarną linią są nasze pomiary. Już na pierwszy rzut oka widać, że coś jest nie tak. Uśredniając wyniki A95L można przyjąć, że wartość, którą reprezentuje, mieści się w okolicach 2.0, co jest wynikiem zdecydowanie za niskim. Warto wspomnieć, że im mniejsza gamma, tym obraz jest jaśniejszy. Dlaczego? Opisuje to prosty wzór:  L'(x,y)=L(x,y)γ . Jakie miało to przełożenie na wyświetlaną treść? Uporządkujmy to w sposób następujący: nadmierne uwypuklenie detali w czerniach (lewa strona wykresu), ogólne rozjaśnienie obrazu, przepalenie się detali w najjaśniejszych scenach, spadek kontrastu.

Sami widzicie, że jest tego sporo, ale to nie koniec, gdyż został nam jeszcze balans bieli. Od samego początku zaatakowała nas prawdziwa niebieska bomba, która była odczuwalna od samego początku. To jest powód, dla którego kolory utraciły swoją naturalną charakterystykę, odcienie a biel stała się nieprzyjemnie zimna. Wysokość błędów można sobie uzmysłowić spoglądając na paletę “ColorChecker”, ponieważ tylko dwie z 19 próbek znajdowały się na swoich referencyjnych pozycjach. Tak naprawdę nie można stwierdzić, czy kolory były niedosycony czy przesycony. One po prostu były diametralnie inne. Dochodząc do końca, przejdźmy do największego mankamentu tego trybu, zgodności ze standardem REC.709. W tym przypadku mowa jednak bardziej o jego braku. To, jak prezentował się diagram chromatyczności przedstawiający referencję, zobaczycie na dole akapitu. Na szczęście od lat Sony udostępnia szeroki wachlarz narzędzi pozwalający na szczegółową kalibrację ekranu. Do dyspozycji znajdziemy rozbudowany system zarządzania barwami, a także 0 i 20 punktową regulację skali szarości. Ta druga jest możliwa do użycia dopiero po odblokowaniu trybów eksperckich przy użyciu aplikacji Calman. Jak sami widzicie, wyniki po kalibracji są znakomite! Wyniki mieszczące się w tym zakresie bez problemu można uznać za bliskie referencji.

Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)

Autokalibracja z oprogramowaniem Calman

Telewizor posiada funkcję zautomatyzowanej kalibracji obrazu dla osób posiadających potrzebne urządzenia pomiarowe oraz oprogramowanie. Niestety urządzenia te są bardzo kosztowne (nasze redakcyjne spektrofotometry i kolorymetry to koszt około 60 000 zł) i funkcja ta skierowana jest do profesjonalistów, którzy potrzebują większej kontroli nad telewizorem. Funkcja ta nie eliminuje jednak potrzeby ingerencji człowieka w sam proces.  

Autokalibracja oznacza komunikację pomiędzy programem (Calman), a telewizorem, co eliminuje potrzebę wprowadzania ustawień pilotem. Bardzo usprawnia to pracę kalibratora, lecz nie zmienia to fundamentalnych założeń kalibracji. By umożliwić komunikację, musimy zainstalować aplikację “Calman for BRAVIA” dostępną w markecie Google i połączyć się z telewizorem przez sieć.



Kontrast i czerń

Najważniejszym kryterium podczas wybierania telewizora są bezsprzecznie czerń i kontrast, ponieważ wpływają one bezpośrednio na prawie każdy z pozostałych parametrów obrazu. Telewizor bez dobrego kontrastu można porównać do samolotu bez skrzydeł.

Matryca QD-OLED charakteryzuje się brakiem podświetlenia. Aby uzyskać kolor, impuls elektryczny jest przepuszczany przez piksel. Dlatego, jeśli nie będzie on zasilony, nie zaświeci się. Dzięki temu zabiegowi otrzymujemy niesamowicie głęboki i wciągający obraz, którego na próżno szukać w matrycach LCD. Różnica jest tak duża, że można ją zauważyć gołym okiem, nawet na półce sklepowej.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA ∞:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA ∞:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1

Jasność, praca w warunkach dziennych

Maksymalny poziom jasności matrycy organicznej zależy od tego, na jakiej powierzchni uzyskać chcemy tą jasność. Przykładowo w scenie nocnej, drobny błyszczący element będzie jaśniejszy, niż gdyby znajdował się on w scenerii dziennej (i większa powierzchnia ekranu musiałaby być jasna). Taką uśrednioną jasność całego kadru określamy parametrem APL.

Sony Bravia XR-A95L oferuje maksymalną luminację w treściach SDR na poziomie 621 nitów, co jest drugim najwyższym wynikiem zanotowanym w naszych testach. Taka wartość bez najmniejszego problemu pozwala na korzystanie z telewizora nawet w najjaśniejszych pomieszczeniach. Bohater dzisiejszego testu, podobnie do innych modeli wyposażonych w matrycę QD-OLED, posiada bardzo skuteczną powłokę antyrefleksyjną, co oznacza, że promienie słoneczne nie będą zakłócać seansu.

W dalszym ciągu wynik 250 nitów na 100% wypełnieniu ekranu bielą jest wynikiem fenomenalnym.



Obsługa Ultra HD / 4K

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0 i 2.1

magicLinks_2_1

Sony Bravia XR-A95L wspiera rozdzielczość Ultra HD oraz formaty HDR, takie jak HDR10, HLG, oraz paletę barw Rec 2020. Telewizor został wyposażony również w format HDR wsparty o dynamiczne metadane, czyli Dolby Vision. Sygnał w takiej formie można uzyskać zarówno z aplikacji streamingowych (np. Netflix, HBO MAX, Apple TV, Disney+, Amazon Prime), jak i przez złącze HDMI. W redakcji testowaliśmy go z OPPO UDP-203, i sygnał Dolby Vision aktywował się bez najmniejszego problemu

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Cecha: Wynik:
CERTYFIKAT UHD PREMIUM Tak
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 99% / 87%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna – na osobnym trybie obrazu


Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
hdr1 NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 1353 cd/m2
hdr2 SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 1491 cd/m2
hdr3 NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 1556 cd/m2
hdr4 ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 1505 cd/m2
hdr5.jpg PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 1552 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Wyników pomiarów treści HDR nie trzeba nawet specjalnie komentować. Średnia jasność na poziomie 1491 nitów jest ZJAWISKOWYM wynikiem, i to nie jest przesada, tym bardziej, że w niektórych scenach Sony A95L przekracza tę wartość, oferując maksymalną luminację na poziomie powyżej 1500 nitów. Połączenie takiej wartości wraz z idealnym kontrastem jest niesamowitym przeżyciem, i byliśmy wręcz zdołowani, musząc oddać telewizor po testach do firmy Sony. Warto tutaj podziwiać inżynierów Sony, którzy połączyli niezwykłą smukłość telewizora z takimi parametrami. Dużą zasługę w “ujarzmieniu” matrycy odegrał bez wątpienia radiator, który znajduje się na całej powierzchni matrycy. Jak dobrze widać, nawet ta sama matryca, co w Samsung S95C, może zostać zupełnie inaczej wysterowana przez innego producenta. Przypomnijmy, że panele od LG Displays, jakie były do tej pory wykorzystywane, mogły pochwalić się luminacją rzędu 750-800 nitów. Zmienić się to może jednak w tym roku za sprawą technologii MLA. Matryca QD-OLED posiada bardzo ważną cechę, a mianowicie brak białego subpiksela, którym sztucznie była pompowana jasność. Dlatego też na matrycy produkcji Samsung Display, kolory są bardziej soczyste i głębokie przy wysokich jasnościach.



Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Tryb fabryczny “IMAX Enhanced”

Sony A95L gamma i eotf przed kalibracja Sony A95L color checker przed
wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 9,6 maksymalna 16,3
Średnia deltaE barw ze wzornika 7,0 maksymalna 14,5
Średnia deltaE palety szarości 9,4 maksymalna 14,8

Profesjonalna kalibracja Sony A95L HDR

Sony A95L balans eotf przed Sony A95L gamma eotf po
wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 1,8 maksymalna 3,8
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,9 maksymalna 1,4
Średnia deltaE palety szarości 1,2 maksymalna 5,0

Ocenę sprawności wyświetlacza zaczynajmy od naszej standardowej już formuły, mówiącej o tym, że w treściach HDR wykres gamma jest zastępowany przez jego odpowiednik – krzywą EOTF, która pokazuje, na ile poprawnie telewizor oddaje poszczególne poziomy jasności. Inaczej mówiąc, Oś X reprezentuje jasność wyrażoną w % HDR’owego maksimum, a Oś Y poziom jasności. Podobnie jak w treściach SDR, testowany przez nas egzemplarz nie spisał się wybitnie. Rozpocznijmy od krzywej EOTF. Od samego początku telewizor wykazywał tendencję do nadmiernego rozjaśnienia ekranu. Taki stan rzeczy trwał praktycznie przez większość czasu, szczególnie w najczęstszych scenariuszach filmowych, co oprócz przejaskrawienia scen prowadziło również do spadku kontrastu. Teraz, gdy mamy za sobą krzywą EOTF, możemy przejść dalej do balansu bieli. I tutaj czekało nas dość spore zaskoczenie, ponieważ podczas testów Sony X95L nie było tak widocznego zafarbu, jakiego doświadczamy teraz. To pokazuje, jak różne mogą być ustawienia tego samego producenta. Taka ilość barwy niebieskiej wpływa na tintę w tym kolorze, co skutkuje takimi mankamentami, jak zimna biel czy utrata naturalnej charakterystyki kolorów. Błędy takiego kalibru przełożyły się bezpośrednio na całkowitą niezgodność ze standardem REC.2020, co widać na diagramie chromatyczności, który bardziej przypomina strzelnicę. Na szczęście dzięki zastosowaniu zaawansowanych narzędzi do kalibracji byliśmy w stanie wyeliminować każdy z napotkanych problemów. Wyniki po wykonanym zabiegu można określić tylko jednym słowem – ZNAKOMITE. Balans bieli i krzywa EOTF zostały praktycznie idealnie wymodelowane, co przełożyło się na znaczący spadek błędów deltaE oraz na odwzorowanie standardu. Sony XR-A95L jest po prostu stworzony do treści HDR.

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa – procesor obrazu XR

Sony A95L wyposażony jest w superinteligentny procesor obrazu “Cognitive Processor XR”, który ma za zadanie naśladować sposób, w jaki działa ludzki mózg. Skaluje i obrabia on cyfrowo obraz, który trafia potem na ekran. Sprawdzimy zaraz jak radzi sobie on w rzeczywistości, ale najpierw opis możliwości procesora od samego producenta:Układ Cognitive Processor XR daje nam kilka ciekawych funkcji. Głównie chodzi tutaj o parametry “Rozdzielczość”, oraz “Łagodna gradacja” które pozwalają zamaskować niedoskonałości obrazu przy słabym sygnale oraz uwypuklić niektóre walory obrazu. Poniżej możemy zobaczyć jak suwak “Łagodna gradacja” radzi sobie z posteryzacją obrazu w słabszym jakościowo pliku wideo:

Łagodna Gradacja WyłączonaŁagodna Gradacja Średnia

Parametr “Rozdzielczość” ma za zadanie wyostrzenie obrazu bez widocznych artefaktów, które niestety pojawiają się przy klasycznym suwaku “Ostrość”. Trzeba przyznać że radzi sobie z tym na prawdę dobrze:

Resolution: 0Resolution: 75


Odwzorowanie ruchu

Każdy z czołowych producentów telewizorów oferuje w swoim produkcie system upłynniania ruchu. Jednak to właśnie Sony posiada jeden z najbardziej zaawansowanych i rozbudowanych systemów, który pozwala na idealne dostosowanie go do swoich preferencji. Dodatkowo, “Motionflow” jest systemem o bardzo niskiej ilości artefaktów, co na pewno przypadnie do gustu ortodoksyjnym fanom sportu. Połączenie tej funkcji z matrycą o odświeżaniu 120Hz zdecydowanie robi wrażenie, a płynność i ostrość są na naprawdę wysokim poziomie. Trzeba jednak pamiętać, że przy wyłączeniu tej funkcji telewizor działa z odświeżaniem 60Hz. Warto wspomnieć o jeszcze jednej zbawiennej funkcji, jaką jest BFI (Black Frame Insertion), która polega na wstawianiu czarnej klatki między klatki treści w celu poprawy ostrości w ruchu. Oto, jak wygląda odwzorowanie ruchu na ekranie:

Ustawienia Motionflow Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony
Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

621 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Ręczny

Gładkość: 1

Czystość: 0

Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

621 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Lekkie upłynnienie (tzw. złoty środek)

Ręczny / Automat

Gładkość: 2 – 3

Czystość: 0

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

621 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Mocne / bardzo mocne upłynnienie (efekt opery mydlanej)

Ręczny

Gładkość: –

Czystość: Duża

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

315 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak, obraz bardzo mocno migocze

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)



Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1

magicLinks_2_1

Sony_XH90_chroma444Sony A95L oferuje dwa tryby przystosowane do grania i współpracy z komputerem: tryb „Gra” oraz „Grafika”. Oba tryby mają bardzo niskie opóźnienie oraz oferują reprodukcję chromy 4:4:4.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p60Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 17 ms
[GRY] 1080p120Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 8 ms
[PC] 4K120Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Grafika” 8 ms
[PC] 4K60Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Grafika” 17 ms
[GRY] 4K60Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 17 ms
[GRY] 4K120Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 8 ms
[GRY] 4K60Hz + Dolby Vision Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision “Gra” 216 ms*
[GRY] 4K120Hz + Dolby Vision Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision “Gra” 136 ms*
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Imax Enhanced” 233 ms

*więcej informacji w akapicie poniżej

Sony A95L posiada bardzo niskie opóźnienia, zarówno przy sygnale 4K wraz z HDR, jak i Full HD. Input lag przy nastawach 60 Hz wynosi 17 ms, a przy 120 Hz już tylko 8 ms. Obie te wartości mieszczą się w najbardziej restrykcyjnej grupie – placebo, i na pewno zadowolą wszystkich graczy.

Rodzaj funkcji Opis Dostępność
VRR-HDMI Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. TAK
VRR AMD FreeSync 2 Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) NIE
VRR NVIDIA G-Sync Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) TAK
ALLM Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S obsługuję ALLM. Konsole PlayStation nie. TAK
Dolby Vision – Gra Wsparcie dla Dolby Vision w grach NIE (brak trybu z rozsądnym input lag)
4K 120Hz Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) TAK
1080p 120Hz Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz TAK
1440p 120Hz Obsługa formatu 1440p w 120Hz NIE
1440p 60Hz Obsługa formatu 1440p w 60Hz TAK
QFT (szybka transmisja ramek) Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. b.d.

Tabela przedstawiona powyżej przedstawia szerokie wsparcie dla funkcji znanych ze standardu HDMI 2.1 w Sony A95L. Odświeżanie na poziomie 120Hz przy sygnale 4K, wraz z takimi funkcjami jak VRR, ALLM czy G-Sync, nie stanowią żadnego problemu w użytkowaniu i sprawują się wzorcowo podczas przeprowadzonych testów. Funkcja zmiennej częstotliwości odświeżania wymaga jednak nadal zmiany konfiguracji portów HDMI. Osoby, które podłączą telewizor do PC, mogą cieszyć się poprawnie zaimplementowaną chroma 4:4:4 przy sygnale 4K120Hz. Warto jednak wspomnieć o dwóch “ale”. Po pierwsze, są to przepustowość portów. Pełną, czyli 48Gbps, otrzymujemy tylko na HDMI 3 oraz 4, po wybraniu konfiguracji “Ulepszony format”. Po drugie, istnieje problem z formatem Dolby Vision w grach, co jest kontrowersją. Nie jest jasne, dlaczego w najwyższym modelu producenta input lag przy tym HDR wynosi w zależności od odświeżania od 216 do 233 ms.

Ponadto, po przełączeniu ustawień HDMI w tryb Dolby Vision, telewizor nie obsługuje VRR oraz odświeżania 120 Hz przy rozdzielczości 4K na konsoli Xbox. Warto również wspomnieć o ograniczeniu w trybie VRR polegającym na zablokowaniu opcji odpowiadającej za redukcję rozmycia ruchu.

Tak jak wszystkie tegoroczne modele od Sony A95L posiada Panel Gracza. Za jego pomocą użytkownik może w łatwy sposób dostosować ustawienia bez konieczności wychodzenia z rozgrywki.

Kolejną nowością w modelach z 2023 roku jest tryb “Multi View,” który pozwala na jednoczesne wyświetlanie gry oraz na przykład treści z serwisu YouTube. Producent jednak zastrzega, że te funkcje mogą pojawić się dopiero po aktualizacjach oprogramowania.

 

 Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 4080 powered by NVIDIA. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in PLAION Polska, Eletronics Arts Polska, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska



System i Smart TV

System, na którym A95L opiera swoje działania to Google TV. Ilość aplikacji z pewnością zadowoli każdego, bez problemu znajdziemy te najbardziej popularne min. Player, Netflix, Disney+, HBO MAX, Rakuten czy PrimeVideo. Znajdziemy również wsparcie dla asystenta głosowego Google w języku polskim, czy rozmów wideo dzięki Google DUO.

Funkcja Żywy obraz

Funkcja “Żywy obraz” pozwala nam zamienić nasz telewizor w obraz lub centrum informacji, kiedy nie jest używany. Dzięki niej wyłączony telewizor nie jest już tylko czarną, prostokątną plamą na ścianie, ale może stać się dekoracją wnętrza. Obecność tej funkcji utwierdza nas w przekonaniu, że obecne ekrany OLED czy QD-OLED są niezwykle wytrzymałe..

Sercem systemu operacyjnego jest czterordzeniowy procesor Cortex A73 o architekturze ARM. Jednak w przeciwieństwie do pozostałych modeli, zmieniło się taktowanie procesora, które wynosi teraz 2000 MHz, oraz pojemność pamięci RAM, która teraz wynosi imponujące 6 GB. Na dane użytkownika pozostawiono przestrzeń o pojemności aż 64 GB, co z pewnością ucieszy posiadaczy wielu platform streamingowych.

 

Serwis wideo BRAVIA CORE

Jak w poprzedniej odsłonie telewizor posiada dostęp do autorskiego serwisu o nazwie BRAVIA CORE, ekskluzywnie dostępnego dla posiadaczy telewizorów z rodziny BRAVIA XR na 2021 rok i powyżej. Dokładny test serwisu poniżej:

Pierwsze wrażenia test Sony BRAVIA XR OLED A90J Google TV BRAVIA CORE W katalogu usługi znajdują się filmy z Sony Pictures, studia należącego do producenta. Twórcy zapewniają, że najnowsze filmy będą trafiać na platformę bardzo szybko – zaraz po tym, jak zakończy się ich obecność w kinach. Poza nowościami, które można nabywać dzięki voucherom (5 lub 10 takich kuponów otrzymają kupujący nowe telewizory BRAVIA XR), Sony gwarantuje też dostęp do katalogu starszych filmów Sony Pictures, których “na start” usługi było ponad 100. Ponadto w bibliotece znajdzie się więcej niż 50 tytułów IMAX Enhanced i osobny katalog Studio Access, który daje dostęp do materiałów zakulisowych i dodatkowych.

Pierwsze wrażenia test Sony BRAVIA XR OLED A90J Google TV BRAVIA CORE 2

BRAVIA CORE, mimo że nie jest dostępna dla bardzo szerokiego grona odbiorców, ma szansę znacząco podnieś poprzeczkę jeśli chodzi o jakość streamowanych treści. Ma to zapewnić specjalna funkcja – czy też standard – który Sony nazywa Pure Stream. Ma ona umożliwić przesył z prędkością nawet 80 Mb/s. To znacznie więcej, niż w przypadku innych serwisów streamingowych. Do tej pory na szczycie pod tym względem pozostawało Apple TV z prędkością dochodzącą do 40 Mb/s. Sony wprowadza nowy serwis wideo VOD - BRAVIA CORE. Włączymy go tylko na telewizorach Sony BRAVIA XR! Co tam obejrzymy?



Wbudowane głośniki i brzmienie

Za sprawą głośników o łącznej mocy 60W, jakość dźwięku w Sony A95L stoi na niezwykle wysokim poziomie. System Acoustic Surface Audio jest naszym zdaniem czymś niezwykle wyjątkowym, ponieważ faktycznie czuć, że dźwięk wydobywa się wprost z ekranu. To zasługa dwóch siłowników wbudowanych w matrycę, które wibrują w niewidzialny sposób. Sam dźwięk jest czysty, a dzięki dwóm subwooferom jednocześnie niezwykle głęboki. Ponadto te głośniki mogą służyć jako głośnik centralny dla dedykowanego soundbaru.



Naziemna telewizja cyfrowa DVB-T2 HEVC

Sony A95L OLED posiada wszystkie niezbędne tunery telewizyjne w tym najnowszy DVB-T2 HEVC. Nawigacja po kanałach jest bardzo płynna, a informacje o kanałach są bardzo czytelne i przejrzyste.

Na telewizorze bez problemu skonfigurujemy dysk zewnętrzny do nagrywania programów.



Wyniki testu Sony

Sony A95L wyniki

Zalety

  • Fenomenalna sprawność w materiałach HDR – średnia 1491 nitów
  • Procesor obrazu Cognitive XR realnie wpływający na poprawę obrazu, szczególnie z gorszych źródeł
  • Perfekcyjna szczegółowość detali w filmach
  • System upłynniania Motionflow (niska liczba artefaktów)
  • Ekskluzywna platforma streamingowa Bravia Core oferująca najwyższą jakość materiałów VOD na rynku
  • Aplikacja Calman for BRAVIA – usprawnienie procesu profesjonalnej  kalibracji
  • System Google TV – mnogość aplikacji
  • Niesamowita smukłość urządzenia
  • Obsługa Dolby Vision oraz Dolby Atmos
  • Wsparcie dla VRR, ALLM oraz GameBar
  • System dźwięku Acoustic Surface Audio

Wady

  • Wysoki input lag przy HDR Dolby Vision
  • Wbudowany odtwarzacz posiada problemy z odtworzeniem dużych plików (trzeba posiłkować się aplikacją zewnętrzną)
  • Problematyczna konfiguracja portów HDMI (wykluczający się wzajemnie Dolby Vision, VRR, 120Hz)


Werdykt

Trochę to trwało, aczkolwiek nasze testy dobiegły końca. Wręcz chciałoby się rzec, niestety, gdyż możliwość obcowania z tak wysoką jakością obrazu jest doznaniem wręcz hipnotyzującym. Gdy po testach wstępnych telewizor powoli odkrywał swoją naturę, jasnym stało się do czego jest stworzony. Wszelkiej maści platformy VOD będą miejscem, gdzie Sony XR-A95L czuje się niezwykle pewnie i wie, że nie ma dla niego rzeczy niemożliwych. Pierwszy raz od dawna w naszej redakcji włączyliśmy nasze ulubione dzieła filmowe, by móc przeżyć je na nowo. Obraz, który ujrzeliśmy, powalił nas z kolan. Możemy to porównać do momentu, w którym pierwszy raz mieliśmy styczność z telewizorem OLED. Zasługą tego stanu rzeczy są naszym zdaniem trzy rzeczy. Pierwszą z nich jest bez wątpienia zastosowanie drugiej już generacji matryc QD-OLED produkcji Samsung Display. Powtórzymy to jeszcze raz, ale niesamowita wręcz luminacja w treściach HDR (a bardzo dobra w SDR), wgniata wręcz w fotel wywołując poczucie obcowania z produktem najwyższej jakości. Tutaj warto wspomnieć, że kluczową rolę odegrała sama budowa matrycy. Dzięki braku białego sub-piksela kolory były niesamowicie żywe i nasycone, wręcz wylewające się z ekranu. Drugą jest naturalnie podejście samego producenta do obrazu. Co jak co, ale Sony jako wytwórnia filmowa po prostu wie co w trawie piszczy. Doświadczenie reżyserów w porozumieniu z inżynierami dostarczyło ekran praktycznie idealny pod kątem wierności oryginału. Każdy nawet najdrobniejszy detal często gubiący się w telewizorach konkurencji, był tutaj bardzo dobrze widoczny. Jesteśmy skłonni wręcz powiedzieć, że bohater dzisiejszej recenzji jest ekranem referencyjnym, i w tych słowach nie będzie grama przesady. Trzecią, ale nie mniej ważną rzeczą, jest ponownie popis inżynieryjny, w kontekście którego mamy na myśli autorski procesor obrazu XR. Jest tak ważny, gdyż bez niego mielibyśmy znakomitą matrycę, aczkolwiek bez duszy. Funkcje idące wraz z implementacją tej technologii mają faktyczny i realny wpływ na to, co widzimy. Warto wspomnieć jeszcze o heatsinku, czyli radiatorze znajdującym się na powierzchni całej matrycy. Użycie tego, dalej nie będące standardem, pozwala wierzyć w bardzo dobrą trwałość panelu.

Sony A95L sprawdzi się nie tylko przy konsumpcji filmów i seriali, ale także podczas wydarzeń sportowych i w grach. Niezwykle skuteczny system upłynniania Motionflow wraz ze 120Hz matrycą sprawiają, że seans meczy jest niezwykle wciągający i cieszący oko. Dzięki implementacji portów HDMI 2.1 telewizorem z pewnością zainteresują się gracze. Chociaż tutaj musimy wspomnieć o dwóch ościach dręczących bohatera testu. Pierwszą z nich jest pełna przepustowość portów, która jest dostępna jedynie na tych z oznaczeniem 3 i 4. Dlaczego producent zdecydował się na taki ruch? Tego raczej nie będzie nam dane się dowiedzieć. Drugą z nich jest dalszy brak sensownego input lagu przy HDR Dolby Vision. I tutaj, nie jesteśmy w stanie powiedzieć dlaczego producent nie postanowił niczego zmieniać w tej kwestii. Istnieje jednak szansa na to, że jest to kwestia aktualizacji. Dlaczego jednak Sony XR-A95L jest w dalszym ciągu świetną jednostką dla graczy? Ponieważ gry działające w HDR10 wyglądają równie znakomicie, i nie odbiegają od tych z dynamicznymi metadanymi. Wracając jednak do samego HDMI 2.1, reszta funkcji tożsamych z tym standardem działała bez najmniejszego problemu. Także, VRR, ALLM, G-Sync oraz 4K120Hz otrzymamy z tak zwanego marszu. Zastanawia nas jednak, dlaczego producent jasno nie komunikuje o wsparciu dla funkcji synchronizacji odświeżania wraz z liczbą klatek w przypadku kart graficznych od nVidii.

Przy testach telewizorów Sony nie może zabraknąć wzmianki o tym, jak nieocenioną wartością jest też wbudowana platforma streamingowa Bravia Core oferująca rewelacyjną jakość obrazu w filmach, co pozwoli wykorzystać w pełni możliwości telewizora. I co ważne: jest ona dostępna tylko i wyłącznie na telewizorach marki Sony. Zaletą Sony XA95L jest również sam system. Google TV pozwala bowiem na praktycznie nieograniczone możliwości w doborze aplikacji, w tym w końcu Rakuten.

Sony A95L to bez wątpienia telewizor klasy premium. Czuć to na każdym kroku obcowania z nim. Lata doświadczenia inżynierów i reżyserów Sony mogą zostać podsumowane w tym właśnie produkcie. Każdy nawet najmniejszy detal został tu przemyślany i starannie dopracowany. Jeśli oczekujesz najwyższej jakości obrazu, to ten telewizor jest dla Ciebie.

A95L ocena

Dostępność modelu (Styczeń 2024) sony_centre
Sony BRAVIA XR-55A95L QD-OLED
12 999 zł 12 999 zł
Sony BRAVIA XR-65A95L QD-OLED
15 999 zł 14 999 zł
Sony BRAVIA XR-77A95L QD-OLED
23 999 zł 22 499 zł

Telewizor testowany przez:

Piotr Gmerek 2018Piotr Gmerek (zredagowanie testu)

 

 

 

 

Maciej Koper (pomiary – fachowa kalibracja, szczegółowa ocena jakości obrazu)

 

 

 

 


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Możecie również u nas przeczytać:

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(43446)

4 24 głosy
Article Rating
Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

117
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

37 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Rafał
Rafał
4 miesięcy temu

A czy napisze ktoś jak wygląda w tym TV sprawa absorbcji czerni w dzień, czy jest podobnie jak np w S95c że gdy na tv pada światlo to czerń jest szara?

Mariusz
Mariusz
6 miesięcy temu

A95K cudowny poza zaróżowieniem (i na bieli i na czerni itd) nawet po kalibracji. Czy A95L już brak tego różowego tintu ??

C43
C43
6 miesięcy temu

I tak plazmy były najlepsze i są, może kiedyś Oledy im dorównają.

kuba
kuba
6 miesięcy temu
Reply to  C43

haha ta jasne wmawiaj to sobie dalej xD Chciałbym zobaczyć szeroki gamut i hdr na tych plazmach 🙂

C43
C43
5 miesięcy temu
Reply to  kuba

Co mi po HDR i szerokim… jak Oled przegrywa rozdzielczością w ruchu

Wojtek
Wojtek
5 miesięcy temu
Reply to  C43

Od kiedy Oled przegrywa z plazmą w ruchu? Co to za bzdury!

C43
C43
5 miesięcy temu
Reply to  Wojtek

Od zawsze, poczytaj trochę opini ludzi, testów. Plasma wygrywa z Oledem w motion

serwis
4 miesięcy temu
Reply to  Wojtek

Website Po pierwsze budowa plazmy,to płaska lampa próżniowa, która od wew. na przedniej stronie pokryta jest kolorowym luminoforem, a za nim elektrody ogniskujące i szereg /kilkaset/ ułożonych równolegle nad sobą “katod” do emitowania efektywnie strumienia elektronów, których prędkość graniczy z prędkością światła (przez te kilkaset katod telewizory pobierały duo energii elektrycznej). Więc ruchomy obraz “pędzącego konia” nie ma zamazana jego, poświata/mora, bo czas reakcji ekranu świecących luminoforów w tym miejscu jest duuużo krótszy niż jakiekolwiek obecne świecące punkty półprzewodnikowe LED, bo czas reakcji zaświecenia i gaśnięcia jednego punktu świetlnego wynosi 1-2 ns, a w najlepszych LED wynosi 5-7 ns, a… Czytaj więcej »

Roni
Roni
4 miesięcy temu
Reply to  serwis

Sorry, ale mnóstwo bzdur tutaj napisałeś!

Roni
Roni
4 miesięcy temu
Reply to  serwis

Po pierwsze plazma to nie lampa próżniowa a matryca “baniek – komórek subpikseli” wypełnionych mieszaniną gazów szlachetnych, które pobudzone wysokim napięciem wytwarzają plazmę i emitują promieniowanie UV, które z kolei padając na luminofory emituje światło widzialne, przy tym nie ma żadnych elektrod ogniskujących – to co ty opisałeś to zasada działania kineskopu (wyświetlacza CRT). Kolejna rzecz to: wyświetlacz plazmowy posiada linie i kolumny elektrod, których liczba zależy od rozdzielczości w pionie i w poziomie – tak więc wyświetlacz FHD ma 1080 elektrod poziomych i 1920×3 elektrod pionowych aby dostarczać napięcie do poszczególnych “baniek – komórek”. Wyświetlacze OLED mają o wiele… Czytaj więcej »

Roni
Roni
4 miesięcy temu
Reply to  C43

To prawda, ale przy niskim framerate, pzry czym zjawisko to można wyeliminować stosując wstawianie “czarnych klatek” o odpowiednio dobranej częstotliwości i długości. Przy wyższych framerate materiału wejściowego niekorzystne zjawisko już nie występuje.

TOMASZ
TOMASZ
6 miesięcy temu

Krok wstecz. Brak BFI powoduje smużenie, porażka. Do sportu sie nie nadaje

C43
C43
6 miesięcy temu
Reply to  TOMASZ

Głównym problemem Oledów jest słaba rozdzielczość przy ruchu, motion

Robert
Robert
6 miesięcy temu

Oglądałem dzisiaj na youtube francuską stronę ppworld gdzie przetestowano całą piątkę graczy na rynku oled. W ich testach w trybie filmmaker najsłabiej wypada sony a95l najlepiej panasonic mz2000. Drugi był lg G3. Dla informacji Wasze testy uważam zdecydowanie za wiarygodniejsze, ale np. przy użyciu funkcji booster philips na planszy kontrolnej osiągnął ponad 2100 nitów. W związku z tym pytanie kiedy Wy przeanalizujecie G3, MZ2000 i philips 908. Myślę że mogłoby to prawdziwym kinomaniakom ułatwić w pewnym sensie zakup.

Darulok
Darulok
6 miesięcy temu
Reply to  Robert

Nie patrz na testy,wez dysk i jedz do sklepu,rgb vs wrgb jest widac,choc nowego panasonica nie widzialem jeszcze.

Dzis bylismy z brackim ogldac a95L i rgb od razu widac.Bracki atakuje 77 z poczatkiem grudnia.

Robert
Robert
6 miesięcy temu
Reply to  Darulok

Ja przymierzam się do 65, tylko czekam w sumie na porównanie z Panasonic MZ2000. ale bez próby w sklepie się nie obejdzie.

Mariusz
Mariusz
6 miesięcy temu
Reply to  Darulok

z początkiem grudnia to jeśli milllionaire.. on późno wszedł w tym roku, praktycznie dopiero teraz, więc nie było czasu na zniżkę black-friday-ową. Zapewne na wiosnę, lato będzie dużo korzystniejsza cena zarówno 65 jak i 77”

Piotr
6 miesięcy temu

Skłaniam się bardziej w stronę Panasonica MZ2000 Ciekaw jestem bezpośredniego porównania z a95l Sony. Kiedy test flagowego Panasonica?

mario
mario
5 miesięcy temu
Reply to  Piotr

Panasonic MZ2000 słabiutko w tym roku, nie ma szans z tym Sony

Wojciech
Wojciech
6 miesięcy temu

Dzień dobry,

Telewizor posiada zaciski głośnikowe. Można go podpiąć do amplitunera jako głośnik centralny, czy rzeczywiście działa to z soundbarem Sony. Soundbar zazwyczaj podpinany przez HDMI więc te zaciski nie byłyby konieczne. Pytam bo możlwość rezygnacji z głośnika centralnego byłaby bardzo fajna.

Łukasz
Łukasz
6 miesięcy temu

A czy przewidujecie test flagowego Panasonica? Do tej pory wszyscy reprezentanci najwyższej serii zgarniali super noty za odwzorowanie kolorów, nawet lepsze od flagowych modeli Sonyego.
Czy macie w tym roku zaplanowany tv shootout z Vincentem?

Maku
Maku
6 miesięcy temu

Czy mając NAS z SMB i DLNA. Jestem w stanie na tym TV odtworzyć treść z mkv z DV i Atmos?

Maku
Maku
6 miesięcy temu

“Wbudowany odtwarzacz posiada problemy z odtworzeniem dużych plików (trzeba posiłkować się aplikacją zewnętrzną)“ możecie coś więcej o tym napisać?

Piotr
6 miesięcy temu
Reply to  Maku

Instalujesz Kodi i masz kombajn multimedialny

Tomasz
Tomasz
6 miesięcy temu

Dziękuję za świetny test. Mam pytanie o porównanie tego modelu do Philipsa oled 907 lub 908, zarówno w kwestii obrazu jak i dźwięku. Wydaje mi się, że dźwięk B&W jest jednak z innej ligi…

Bogusław
6 miesięcy temu

Kiedy test giganta jeśli chodzi oczywiście o telewizory …SAMSUNG QE65QN95C ??
Mam go od miesiąca. Jest po profesjonalnej kalibracji. Brak słów…!
Numer jeden jeśli chodzi o telewizory !!

Tomek
Tomek
6 miesięcy temu

Czy warto dołożyć do a95l Czy wybrać tańszy samsung s95c

Bogusław
6 miesięcy temu
Reply to  Tomek

SAMSUNG QE65QN95C.
Pozdrawiam 🙂

Robert
Robert
6 miesięcy temu
Reply to  Bogusław

Oczywiście Sony. Samsung to różne zbędne bajery i PR.

Sebastian
Sebastian
6 miesięcy temu
Reply to  Tomek

Brak wsparcia DV i Tizen na pokładzie, dla wielu to bariery nie do przeskoczenia 😉 . Ratuje Samsunga atrakcyjna cena, do świąt Sony raczej nie potanieje .

Tomek
Tomek
6 miesięcy temu
Reply to  Sebastian

A co sądzisz o mini ledzie x95l sony to dobra alternatywa

Piotr
6 miesięcy temu
Reply to  Tomek

Świetny TV który ma znakomity algorytm wygaszania matrycy. Pomimo tego że nie jest to król jeśli chodzi o ilość stref ale (dziś jest wyścig szczurów kto da więcej stref)dzięki bardzo dobrej kontroli podświetlenia ukazuje o wiele więcej detali w ciemnych scenach niż konkurencja. Czern dla większości użytkowników będzie znakomita nie oledowa ale wystarczająca.

Sebastian
Sebastian
6 miesięcy temu
Reply to  Tomek

Myślę, że tym OLEDem (A95L) Sony wytrącił z rąk ostatni argument mini-led a więc maksymalną jasność, która przy więcej niż przyzwoitym kontraście, dawała niezłego kopa w treściach HDR. Jeżeli ktoś ma ograniczony budżet, może zastanawiać się nad tańszą alternatywą jak X95L. Jeżeli natomiast nie masz takich ograniczeń lub planujesz zakup na raty, bierz A95L lub poczekaj chwilkę, myślę, że w styczniu będą 20% tańsze 😉 .

Last edited 6 miesięcy temu by Sebastian
Grzegorz
6 miesięcy temu
Reply to  Sebastian

A co tobie przeszkadza Tizen?

Wojtek
Wojtek
6 miesięcy temu
Reply to  Tomek

Jeśli do gier to tak (Samsung ma problem z HDMI), jeśli do filmów i sportu to nie warto!!!

Piotr
6 miesięcy temu
Reply to  Tomek

Sony zawsze ma zawyżone ceny nie do końca adekwatne z namiastka tej referencji… W praktyce każdy tv jesteś w stanie za pomocą tablicy kolorów ustawić w bardzo akceptowalnych dla się tryb kolorów. Samsung ma tendencję dodwac bardzo mocno koloru czerwonego ale to wszystko idzie ustawić balansem bieli.

Mariusz
Mariusz
5 miesięcy temu
Reply to  Piotr

może to kwestia qd-oleda, bo mój Sony A95K też ma tendencję do czerwonego ;-/

37
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x