Jump to content
Maciej Koper

Śledząca Kamera - nowa metoda oceny odwzorowania ruchu na wyświetlaczach!

Recommended Posts

Śledząca Kamera - nowa metoda oceny odwzorowania ruchu na wyświetlaczach!

Z tygodnia na tydzień przybywa wyposażenia w naszej forumowej redakcji. Realizujemy tym samym nasze marzenia o dostarczaniu wam najlepszych i najbardziej szczegółowych testów wyświetlaczy. Gdy tylko jest taka możliwość, to udoskonalamy procedury testowe. Te, nierzadko, są wysoko-zaawansowanymi technikami wymagającymi specjalistycznych urządzeń. Pokój redakcyjny pozwala nam wreszcie składować cały ten sprzęt i możemy ewoluować znacznie dynamiczniej.

 

Przeczytaj całość

Edited by Gmeru
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brawo Panowie!

Odwzorowanie ruchu to jedna z najważniejszych cech jakości wyświetlanego obrazu

a często prawie że pomijana przez testerów.

Edited by Slawko1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kluczem do sukcesu było zaprojektowanie specjalnej ścieżki synchronizacyjnej, która pozwala ocenić, czy dane zdjęcie zostało zrobione z odpowiednią prędkością poziomą i pionową. Robiąc zdjęcia używamy bowiem ekspozycji 1/15 sekundy przy 60Hz lub 1/30 przy 120Hz. Nakładamy więc na siebie cztery klatki obrazu i każda z nich musi być w tym samym miejscu względem obiektywu!

Chyba widzę mały problem w procedurze testowej. Testujecie TV w Europie i powinniście sprawdzać sygnał "Pal" (matryca będzie pracowała w 50Hz lub 100Hz).

W aparacie migawki 1/12,5 chyba nie da się ustawić, czyli nie da się przetestować np. żadnego Samsunga HD z 2015.

Edited by slimak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba widzę mały problem w procedurze testowej. Testujecie TV w Europie i powinniście sprawdzać sygnał "Pal" (matryca będzie pracowała w 50Hz lub 100Hz).

W aparacie migawki 1/12,5 chyba nie da się ustawić, czyli nie da się przetestować np. żadnego Samsunga HD z 2015.

Słuszne spostrzeżenie, brawo :) Sygnał 50i/p jest często obsługiwany całkiwicie inaczej od 60i/p, którego przecież się nie ogląda w europie, dlatego będziemy skupiać się na tym pierwszym. Brak odpowiedniej migawki nie jest akurat problemem. Aparat i tak nigdy nie złapie idealnie 4 cykli odświeżania, bo nie jest w żaden sposób zsynchronizowany z matrycą. Zwróć uwagę na pierwsze zdjęcie i ścieżkę kontrolną - w pierwszym cyklu jest wybrakowana na końcu, to dlatego, że rejestrowanie zdjęcia rozpoczęło się w trakcie trwania klatki na ekranie, ale nie przeszkadza to w uzyskaniu poprawnego zdjęcia, bo są jeszcze kolejne trzy cykle. Właśnie po to się je robi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

w pierwszym cyklu jest wybrakowana na końcu, to dlatego, że rejestrowanie zdjęcia rozpoczęło się w trakcie trwania klatki na ekranie, ale nie przeszkadza to w uzyskaniu poprawnego zdjęcia, bo są jeszcze kolejne trzy cykle.

W przypadku 50Hz chyba żaden cykl nie będzie idealnie zsynchronizowany?

Na szczęście TV 50Hz chyba nikogo na tym forum już na poważnie nie interesują.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W przypadku 50Hz chyba żaden cykl nie będzie idealnie zsynchronizowany?

Na szczęście TV 50Hz chyba nikogo na tym forum już na poważnie nie interesują.

Czas migawki mówi Ci jak długo jest integrowane pojedyncze zdjęcie, więc jeśli wynosi on 1/12 sek = ok 83,3 [msec] to pokrywa ponad 4 klatki 50Hz, bo każda z nich trwa 1/50 = 20 [msec]. Może (a wręcz musi) się zdarzyć, że integracja rozpocznie się w jakimś czasie trwania pierwszej klatki i wtedy czas nałoży się na piątą klatkę, nie ma z tym problemu. Gdybyśmy zintegrowali poprawnie 20 klatek to zdjęcie wyszłoby takie samo. Nawet uchwycenie jednej klatki ruchu byłoby wystarczające, ale wtedy nie mielibyśmy informacji o poprawności przesuwu aparatu na szynie, bo sfocilibyśmy tylko jedną "drabinkę" ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czas migawki mówi Ci jak długo jest integrowane pojedyncze zdjęcie,

OK, dziękuje za wyjaśnienie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czym wasza szyna różni się od slidera i czy do tego musi być mały obrazek ? Przypomnę jeszcze o terminologii 4K (dwa do dziesiątej razy cztery) . Ciekawa walka was czeka :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie rozumiem pytania.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy 50-60 kl/sek. smużenie dla większości widzów nie jest już problemem, sęk w tym, że Bluray to zaledwie 24 kl/s., a telewizja - 25 (poza programami nagranymi w natywnym 50i). Przy takiej częstotliwości jedna klatka przy wyłączonych "upłynniaczach" pozostaje na ekranie ok. 40 ms, co jest już bardzo uciążliwe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy 50-60 kl/sek. smużenie dla większości widzów nie jest już problemem, sęk w tym, że Bluray to zaledwie 24 kl/s., a telewizja - 25 (poza programami nagranymi w natywnym 50i). Przy takiej częstotliwości jedna klatka przy wyłączonych "upłynniaczach" pozostaje na ekranie ok. 40 ms, co jest już bardzo uciążliwe.

Kolego telewizja u nas do zawsze 50i, 25p to egzotyka spotykana w kamerach.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy 50-60 kl/sek. smużenie dla większości widzów nie jest już problemem, sęk w tym, że Bluray to zaledwie 24 kl/s., a telewizja - 25 (poza programami nagranymi w natywnym 50i). Przy takiej częstotliwości jedna klatka przy wyłączonych "upłynniaczach" pozostaje na ekranie ok. 40 ms, co jest już bardzo uciążliwe.

Nie? 60 klatek/sek smuży diabelnie, dopóki się przynajmniej nie zinterpoluje do 120. Przy 24 kl/s nie ma smużenia wcale, bo nie ma jakiejkolwiek płynności ruchu. Jest judder.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego telewizja u nas do zawsze 50i, 25p to egzotyka spotykana w kamerach.

Naucz się czytać ze zrozumieniem, "kolego".

24/25p interpolowane do 50i to nadal 25 kl/s, tyle że rozbite na parzyste i nieparzyste linie. Programy kręcone w trybie 50i wyglądają o wiele płynniej, niż film 24/25p nadawany w trybie 50i, ponieważ obraz jest próbkowany 50 razy na sekundę, a nie 25.

Edited by Cinemus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naucz się czytać ze zrozumieniem, "kolego".

24/25p interpolowane do 50i to nadal 25 kl/s, tyle że rozbite na parzyste i nieparzyste linie. Programy kręcone w trybie 50i wyglądają o wiele płynniej, niż film 24/25p nadawany w trybie 50i, ponieważ obraz jest próbkowany 50 razy na sekundę, a nie 25.

Kolego a w czym to jest niezgodne z tym co napisałem?

Jak już napisałem obraz TV przesyłany jest do odbiornika z przeplotem czyli zawsze i z częstotliwością 50 bądź 60 pół obrazów na sekundę, tak było w SDTV i tak mamy przy HDTV przy sygnale 1080 (to co jest źródłem to już inna sprawa, zazwyczaj film to 24kl/sek, materiały inne to już pełna dowolność).

Jedynym wypadkiem gdy mamy do czynienia z materiałem p wysyłanym z częstotliwością 50kl/sek są stacje nadające obraz w standardzie HD 720, na takich kanałach świetnie ogląda się wszelakie transmisje sportowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tylko, że 720 linii to KATASTROFA w szczegółowości reprodukcji video !

Ja tego nie akceptuję.

Trwam w przekonaniu, że 1080i/50Hz przekazie SAT/DVB-T jest całkowicie wystarczający !

OELD ma nadzwyczajną szybkość reakcji. I co z tego ? Ano nic.

Problem pozostaje na poziomie rejestracji video.

To przemysł kinowy tej technologii nie chce. Nie chce dodatkowych nakładów i inwestycji w sprzęt rejestrujący oraz wyświetlający 48 / 60 fps..

Popytu na 4K BD SAMSUNG / PANASONIC nie będzie. Nie będzie także treści w tej kategorii.

ps.:

Nawet nasze stereoskopowe oczy nie są w stanie przesłać do mózgu płynnej rejestracji tego co nas otacza.

Prosty test:

obracaj głową za np. ptakiem i patrz na ostrość tła. Jest skokowa.

Wniosek taki, że nawet nasz osobisty PC nie przetwarza ilości danych ...

Edited by 2015

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serio nie rozumiecie :-) ? Jak tak -to szyna po której porusza się małoobrazkowy(pełna klatka) aparat nazywa się slider .Czy to musi być pełna klatka i pod szyldem Sony ?Wytłumaczcie Kowalskiemu dokładną nazwę 4K . To tyle :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slider, linear guide, jak zwał tak zwał, co za różnica? :) Możesz prowadzić nawet telefon po niej, byle dało się wyregulować czas naświetlania. Używamy lustrzanki Sony, bo mamy taką na wyposażeniu redakcji i robi rewelacyjne zdjęcia jak się można domyśłić ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak tak się wgryźliście w temat ,to może poukładać w jasny sposób top(5-10) listę polecanych tv z konkretnym przeznaczeniem (filmy + gra ,dla gospodyń domowych , ortodoksyjnych wideofili itp ) tu można to różnie posegregować ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, na pewno zrobimy takie zestawienie przed świętami ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 17.10.2015 o 18:54, Maciej Koper napisał:

co jest właściwie źródłem smużenia. Większość audiencji odpowiedziałaby na to pytanie: "długi czas reakcji matrycy LCD". W 2015 roku nie ma w tym jednak już zbyt wiele prawdy. Obecnie stosowane matryce są przeważnie na tyle szybkie (...)
S&H jest obecnie główną przyczyną smużenia nie tylko w telewizorach OLED, ale i LCD

Oto przykład "szybkiej" matrycy 4 ms VA (realnie 54,5 ms):  http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_predator_z35.htm

S&H to może główna przyczyna, bo widoczna cały czas, ale mało irytująca, podczas gdy typowy czas reakcji VA 30-50 ms (zamiast kłamstw o 4-5 ms) irytuje jak diabli. Ponadto smużenie jest ważne głównie dla graczy, a tylko oni nie mogą skorzystać z upłynniaczy (z powodu zwiększania input laga i rwania animacji). Jak też matryce o wyższym odświeżaniu powielają krawędzie (obrazek tu: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_foris_fs2735.htm - patrz response_comparison.jpg, tak samo wyglądało to u mnie na TV 100/120 Hz 42LF652V).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie hiperbolizuj proszę :) 54,4 ms ma tylko w skrajnych przypadkach. W większości ma na tyle niskie, że nie będzie powodowało zbyt wiele smużenia nawet przy 144Hz. 

Przechwytywanie.JPG

Edited by Maciej Koper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Animowane gif-y zrobione przez Włoski portal avmagazine pokazujące pracę różnych rozwiązań tzw upłynniaczy i poprawiaczy ostrości obrazu w ruchu :

http://www.avmagazine.it/articoli/4K/1193/nuova-gamma-tv-sony-oled-lcd-2018_2.html

 

Ale Maciej kiedyś zrobił lepsze bo z rzeczywistego obrazu, akurat dotyczyło to tv TCL gdzie wtedy udowodnił że w tych tv nie odbywają się jakiekolwiek operacje świadczące o tym że te tv mają upłynniacze.

Edited by mmpeg-4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejny dowód na to jak producenci skąpią matryce 100 Hz, poniżej jest grafik wprowadzania modeli 8K Samsunga, najpierw w pierwszym roku (2018) matryce 100 Hz będą w rozmiarach 65'', 75'' i 82'' a w następnym roku (2019) będą dostępne dopiero od rozmiaru 98'' w górę :

4c50e00e82b15.jpg

 

https://www.avcesar.com/actu/id-24927/tv-qled-8k-samsung-deux-series-et-six-modeles-prevus-en-2018-et-2019.html

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, mmpeg-4 said:

Kolejny dowód na to jak producenci skąpią matryce 100 Hz, poniżej jest grafik wprowadzania modeli 8K Samsunga, najpierw w pierwszym roku (2018) matryce 100 Hz będą w rozmiarach 65'', 75'' i 82'' a w następnym roku (2019) będą dostępne dopiero od rozmiaru 98'' w górę :

 


 

https://www.avcesar.com/actu/id-24927/tv-qled-8k-samsung-deux-series-et-six-modeles-prevus-en-2018-et-2019.html

To nie tak. W 2019 pojawi się druga, tańsza seria z matrycami 50/60hz (przy 98" jest plusik). Ale 8K z 60hz to oczywiście jakieś jaja - ile to da w ruchu? 450 linii? Żeby zachować ostrość jak na TV 1080p (piksel do piksela), 8K musiałoby już chyba mieć 400hz.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rosyjski portal przeprowadził ciekawy test tego które telewizory i z jaką częstotliwością i charakterystyką stosują strobowanie podświetlaniem a następnie zarejestrował to strobowanie na GIF-ach :

https://3dnews.ru/display/972158

Przy okazji inny ciekawy artykuł, o tzw teście ołówkowym, gdzie można oszacować czy tv stosuje strobowanie i z jaką mniej więcej częstotliwością :

http://lamptest.ru/page/penciltest/

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...