Panasonic OLED HZ2000 | TEST | Referencja obrazu filmowego dostępna w domu!
Tegoroczna oferta telewizorów OLED od Panasonic jest bardzo szeroka. Poczynając od modelu “wejściowego” HZ980 poprzez HZ1000, HZ1500 oraz tego na który czekaliśmy najbardziej: flagowy HZ2000. Jest to bezpośredni następca zeszłorocznego GZ2000, który uznawany był w kręgach purystów obrazu za najlepszy telewizor na rynku pod względem reprodukcji obrazu. I to już po wyjęciu z pudła. W naszym fachowym teście zyskał także ogromne uznanie, zdobywając nagrodę Referencji, która jest niezwykle rzadkim widokiem na HDTVPolska. Panasonic dzięki autorskim udoskonaleniom matryc OLED, które znamy doskonale z innych telewizorów, wzbił się na wyżyny ich możliwości i wycisnął właściwie wszystko to, co najlepsze. Nazwano je Master HDR OLED Professional Edition. Japoński producent przy projektowaniu swoich flagowych modeli, zażądał głębszego dostępu do elektroniki sterującej panelem. Podobnie postąpiono przy modelu HZ2000. Czy można poprawić ideał? Okazuje się, że zawsze znajdzie się jakieś pole, które można ulepszyć. Przekonajmy się jakie i czy wszystkie poprawki ponownie pozwolą uznać produkt Panasonica za referencyjny!
Telewizor testowany przez Maciej Koper i Piotr Gmerek
- Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
- Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K8
- Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
- Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
- Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
- Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink
Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia
Zacznijmy od tego, czym Panasonic chwali się w swoich oficjalnych komunikatach.
Cechy charakterystyczne telewizorów Panasonic OLED na 2020 rok to:
- Autorski “tuning” matrycy OLED o nazwie Master HDR OLED Professional Edition
- Udział znanego kolorysty z Hollywood przy produkcji modelu HZ2000 (Stefan Sonnenfeld)
- Najwyższe średnie poziomy jasności HDR z dostępnych na rynku TV OLED (HZ2000)
- Inteligentny procesor HCX PRO
- Wsparcie zarówno dla technologii HDR10+ jak i dla Dolby Vision
- Ogromna poprawa ostrości w ruchu – zachowanie jak w matrycy 240Hz. W tym celu zastosowano technologię Black Frame Insertion
- Wsparcie dla trybu Filmmaker Mode, który eliminuje wszelkie efekty tzw. interpolacji, czyli upłynniania
- Obsługa technologii Dolby Vision IQ, która dostosowuje obraz w DV pod bieżące warunki świetlne w pokoju
- Możliwość wyłączanie tone-mappingu z poziomu menu systemowego. Tone-mapping odpowiada za mapowanie jasności (treści HDR), by odtworzyć je na ekranie bez nadmiernej utraty szczegółów w bielach. Jest to kluczowe w przypadku oglądania filmów w warunkach domowych
- Telewizory OLED Panasonic, cechują się najniższymi punktami kalibracji wśród wszystkich telewizorów. Wynoszą one 1,3% i 0,5%. Daje to profesjonalistom i miłośnikom kina możliwość precyzyjnego ustawienia płynnego przejścia z pełnej czerni do jej nieco jaśniejszych odcieni
- Obsługa plansz testowych CalMAN PatternGen oprogramowania CalMAN® firmy Portrait Displays® wraz z funkcją AutoCal. Daje to możliwość wyświetlania plansz kontrolnych bezpośredni z telewizora, bez użycia generatora, a także półautomatyczny proces kalibracji. Oczywiście pod warunkiem posiadania sprzętu pomiarowego i oprogramowania
- Wsparcie dla dźwięku Dolby Atmos
- Funkcja Bluetooth Audio Link
- Obsługa funkcji Google Assistant (jeszcze nie w j. polskim)
- Obsługa funkcji Alexa (jeszcze nie w j. polskim)
Dostępność Media Expert | |
---|---|
Model | Cena (w PLN) |
Telewizor PANASONIC OLED TX-55HZ2000E | 10 390.00 zł |
Telewizor PANASONIC OLED TX-65HZ2000E | 13 490.00 zł |
Telewizor PANASONIC OLED TX-55HZ1500E | 8 490.00 zł |
Telewizor PANASONIC OLED TX-65HZ1500E | 10 990.00 zł |
Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Wygląd
Panasonic HZ2000 robi wrażenie znacznie większego niż sugerowałaby jego przekątna. Wynika to z faktu, że posiada pod sobą soundbar, który jest idealnie zlicowany z ekranem. Takie wykonanie budzi respekt! W samym designie postawiono na minimalistyczną elegancję. Grubości i ciężkości dodaje także metalowy radiator chłodzący matrycę. W związku z tym tył uległ poszerzeniu i znalazło się miejsce na głośniki skierowane w sufit, by dobrze odtwarzać ścieżki audio Dolby Atmos. To jeden z największych wyróżników najwyższej serii HZ2000!
Akcesoria
W zestawie z telewizorem otrzymamy pilot, który jest doskonale znaną konstrukcją z ubiegłorocznych modeli premium Panasonica. Jest bardzo dobrze wykonany, bo ze szczotkowanego aluminium, a takich pilotów już się raczej nie spotyka na rynku. Duży plus. Dodatkową funkcjonalnością jest możliwość podświetlenia klawiszy. Bardzo przydatna funkcja nocą.
Dlaczego właśnie telewizor OLED?
Zalety wyświetlaczy organicznych wynikają przede wszystkim z faktu jak generowany jest obraz. Każdy subpiksel jest niezależnie sterowaną diodą, czyli bezpośrednim źródłem światła. Oznacza to zdolność do uzyskania prawdziwej czerni (zerowej emisji światła), czyli czegoś, co w każdym z widzów budzi podziw podczas oglądania ulubionego filmu czy serialu. Kontrast jest bowiem najważniejszym kryterium jakości. Gdy czerń jest dobra, to mówimy ogólnie, że obraz jest dobry. Drugą zaletą są znacznie lepsze kąty widzenia, przy których nie spada nasycenie, ani nie zaburza się tonalność obrazu tak jak w większości telewizorów LCD. Więcej o zaletach (i wadach) technologii przeczytamy w temacie: Czym jest OLED i dlaczego tak bardzo go lubimy?
Powidoki i wypalenia – okiem praktyka
Najczęściej poruszanym temat, o który w nieskończoność pytają użytkownicy, jest kwestia wypaleń. Tak, faktem jest, że matryca OLED ma niższą odporność na to zjawisko niż LCD, ale na przestrzeni lat na tyle jednak rozwinięto systemy kompensacji, że osobiście marginalizowałbym ten problem. Jeśli rozważamy użytkowanie telewizora przez zwyczajnego widza, który ogląda filmy, seriale, telewizję i gra po kilka godzin w weekendy to nie przejmowałbym się tym wcale.
Co roku moja firma (SkalibrujTV.pl) kalibruje kilkaset telewizorów OLED różnych producentów i powidoki, w postaci wypalonych pasów, interfejsów gry, czy pasów z TVN24 to pojedyncze przypadki. Nie powiem zatem, że temat wypaleń nie istnieje, ale bez dwóch zdań na forach jest zbyt mocno spotęgowany i daje złudzenie, że jest to jakaś plaga i duże zagrożenie. W rzeczywistości są dziesiątki tysięcy ludzi w Polsce, którzy korzystają ze swoich ekranów OLED i nie wiedzą nawet, że taki problem może istnieć. Nie uznaję więc tego za istotne zagadnienie chyba, że jak napisałem, ktoś jest zapalonym graczem i traktuje TV bardziej jako monitor. Potwierdzeniem może być także nasze niemałe forum (166 000 użytkowników) na którym rocznie pojawia się kilka-kilkanaście wpisów związanych z trwałością matrycy. Jest to promil w tysiącach postów, które powstają co miesiąc.
Na pewno w temacie powidoków warto wspomnieć metalowy radiator zastosowany w telewizorze, który ma na celu schładzać matrycę. Sprawia on, że krótkotrwałe powidoki znikają znacznie szybciej niż u innych producentów! Dosyć dobrze powinno to rokować na ogólną trwałość matrycy.
Przejdźmy więc na kolejnych podstronach do tego, jak nowy HZ2000 świeci i jakich używa technologii by obraz był jak najlepszy.
Dostępność Media Expert | |
---|---|
Model | Cena (w PLN) |
Telewizor PANASONIC OLED TX-55HZ2000E | 10 390.00 zł |
Telewizor PANASONIC OLED TX-65HZ2000E | 13 490.00 zł |
Telewizor PANASONIC OLED TX-55HZ1500E | 8 490.00 zł |
Telewizor PANASONIC OLED TX-65HZ1500E | 10 990.00 zł |
Testy syntetyczne
- Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
- Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K8
- Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
- Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
- Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
- Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink
Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia
Badana cecha: | wynik: |
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 3840×2160, 65″ |
Typ matrycy | OLED (WRGB) |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 120Hz |
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) | ∞:1 |
Kontrast w filmach (więcej – lepiej) |
|
Maksymalna jasność po kalibracji | SDR: 415cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 880 cd/m2 (skrawek ekranu – L20) |
Odbicia od ekranu | średnie, ekran błyszczący |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) |
|
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) | 800 cd/m2 |
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak, 2160p60 w trybie „Pure Direct 4K” |
Dodatkowe funkcje dla graczy |
|
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak (w UHD) |
Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Matryca, zalecane ustawienia
Panasonic HZ2000 wykorzystuje matrycę WRGB OLED o nowej strukturze (inny kształt subpikseli w porównaniu do swojego poprzednika – GZ2000). Ekran ten posiada posiada autorskie udoskonalenia Panasonic’a (Master HDR OLED Professional Edition). Producent, projektując model HZ2000 zastosował metalowy radiator na matrycy, by lepiej odprowadzać ciepło, a następnie zażądał głębszego dostępu do elektroniki niż w innych modelach. Dzięki temu może zaoferować (teoretycznie) wyższe parametry jasności niż inni producenci. Zaraz się przekonamy co z tego wyszło.
Zalecane ustawienia
Lista trybów obrazu odchudziła się o tryby “THX”. Organizacja ta zdaje się być niezainteresowaną dalszą współpracą z producentami TV. Doszedł natomiast tryb “Filmmaker” i nie różni się on kompletnie niczym od swojego poprzednika – tak jak tryb “THX” oferuje on najlepszą fabrycznie reprodukcję barw, a także poprawne proporcje obrazu (brak obciętych krawędzi) i zablokowany upłynniacz obrazu. To ostatnie nie jest wcale optymalnym rozwiązaniem, więc upłynniacz (intelligent frame creation) możemy śmiało włączyć, ale więcej o tym w akapicie o odwzorowaniu ruchu. Jeśli chcemy regulować obraz po swojemu, to najlepiej użyć do tego trybu “Ustawienia własne”. Jedynym krokiem na uzyskanie jeszcze lepszej jakości obrazu jest od razu kalibracja telewizora.
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays. |
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,1 | maksymalna | 2,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,5 | maksymalna | 2,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,8 | maksymalna | 2,8 |
Profesjonalna kalibracja Panasonic HZ2000 OLED
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,5 | maksymalna | 1,3 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,5 | maksymalna | 1,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,4 | maksymalna | 0,7 |
Panasonic przyzwyczaił już nas, że najlepszy fabrycznie tryb oferuje z miejsca niezłe oddanie barw. Podobnie jak w zeszłym roku wykazuje on jednak czerwoną dominantę, która manifestuje się głównie na kolorach pastelowych i bielach. Drugą uwagę, jaką można było skierować do obrazu, to widoczność detali w czerniach. Tym razem były one sztucznie uwydatnione ponieważ charakterystyka jasności (gamma) była zbyt niska. Wartość poniżej 2.4 może być odpowiednia do jasnego salonu, ale nie jest to ustawienie referencyjne, do użytku w warunkach kinowych. To wszystkie zastrzeżenia, które można skierować do fabrycznego Panasonic HZ2000. Poza nimi kolory były w porządku. Jeśli chodzi natomiast o sprawność oddania barw po kalibracji to ponownie można powiedzieć, że mamy tu styczność z referencją i właściwie stworzenie telewizora z wierniejszą reprodukcją kolorów w Rec 709 (filmy Full HD i SD) jest prawie niemożliwe. Nasyceniu barw, czy ich naturalności po kalibracji nie da się zarzucić kompletnie nic. Tam gdzie kolor ma być żywy i nasycony jest dokładnie taki, a tam gdzie ma być pastelowy – jest stonowany tak jak trzeba. Wszystko pod wyśmienitą kontrolą rodem z ekranu studyjnego i to dosłownie. Na Panasonic OLED HZ2000 próżno szukać jakichkolwiek najmniejszych niuansów pod tym względem. Zadowoleni będą nawet profesjonaliści i także im dedykuję ten telewizor.
Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), Panasonic HZ2000 OLED może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Warto tylko pamiętać, że jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka „ostrość”. Warto także pochwalić gradację ciemnych tonów na HZ2000, która jest naprawdę dobra i nie ma jakichkolwiek efektów “błyskania kolorów”, czy nadmiernego bandingu (który by nie wynikał z cech materiału wideo). Pod tym względem HZ2000 jest w stanie zapewnić lepszą jakość materiału SD niż inni producenci telewizorów OLED. Niestety telewizor nie posiada jednak funkcji, która mogła by zamaskować banding powstały na skutek nadmiernej kompresji wideo. To fajny dodatek, którzy stosują inni.
Kontrast i Czerń
Bezwzględnie najważniejszym, a ostatnio coraz mniej docenianym kryterium jest czerń i kontrast. Temat czerni w telewizorze można porównać do silnika w samochodzie. Jest to najważniejsza, fundamentalna cecha obrazu, klasyfikowana najwyżej w skali wpływu na postrzeganą jakość. Możemy mieć wszystko najlepsze – wierne barwy, dużą jasność i nieskazitelną ostrość, ale bez odpowiednio dobrej czerni nie będą one robiły wrażenia. Pod tym fundamentalnym względem nie ma więc lepszego wyboru niż ekran OLED – niezależnie sterowany każdy piksel sprawia, że uzyskujemy perfekcję czerni. To tak jakbyśmy mogli nabyć auto napędzane perpetuum mobile. Możemy konfrontować różne ekrany LCD z HZ2000, ale żaden z nich nie wyjdzie zwycięsko w konfrontacji kontrastu. Może co najwyżej starać się dorównać!
I nie, nie jest to tak, że dostrzeżemy go tylko i wyłącznie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że różnice w czerni pomiędzy ekranem OLED, a dowolnym LCD widać nawet w bardzo jasnym pomieszczeniu sklepowym.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Rynek zna telewizory LCD, które uzyskują na niektórych scenach także wynik nieskończoności, jednak żaden z nich nie jest w stanie wygenerować takiej czerni w każdym miejscu matrycy. Panasonic HZ2000 OLED, potrafi to zrobić nawet w obszarze kilku pikseli, więc wciąż ma przewagę nad telewizorami z podświetleniem direct LED. Te mogą posiadać od kilkudziesięciu do kilkuset niezależnych obszarów wygaszania. OLED posiada ich tyle co pikseli, czyli całe 8 294 400. Polecam każdemu miłośnikowi seansów w warunkach kinowych!
Magia telewizora OLED – czyli nie wiemy gdzie się zaczyna, a gdzie się kończy telewizor.
Jasność, praca w warunkach dziennych
Jak zachowuje się Panasonic OLED HZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:
Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że do rzeczonych 30% wypełnienia (a więc w większości scen) HZ2000 oferuje aż 415 nitów jasności. To naprawdę sporo!
Odwzorowanie ruchu
Matryca Panasonic OLED HZ2000 ma 120Hz odświeżanie. Oczywiście wykorzystanie tych możliwości matrycy możliwe jest tylko i wyłącznie dzięki systemowi poprawy płynności i ostrości ruchu, bowiem materiały, które podajemy nie mają przecież 120fps. Przeważnie są to filmy (24fps), lub materiały wideo (50/60fps). W przypadku Panasonic’a system ten nazywa się Inteligent Frame Creation i jest on bardzo rozbudowany. Menu konfiguracji jest zakładką, jak widać na zdjęciu poniżej. Redukcja smużenia to nic innego jak obróbka materiałów wideo (50/60fps), a Płynność filmu to stopień poprawy płynności materiałów (24/25fps). Za pomocą tego pierwszego zmniejszymy smużenie, na przykład przy transmisjach sportowych. To drugie zmniejszy skokowość ruchu. Zalecanym przeze mnie ustawieniem jest w tym przypadku 10/5.
Wstawianie czarnej ramki
Ogromną tegoroczną nowością jest funkcja “wstawianie czarnej ramki”! Nazwę tą możemy w prawdzie kojarzyć z zeszłego roku, jednak słowo “nowość” jest tu jak najbardziej na miejscu, ponieważ nowa implementacja nie ma z nią nic wspólnego. Funkcja ta zmniejsza czasu przestoju każdej klatki w miejscu. Na podobnej zasadzie działa z resztą sam upłynniacz, powielając ilości klatek (np. z 60 do 120Hz) i każdy jest świadom jak bardzo zwiększa on ostrość ruchomego obrazu. Funkcja wstawiania czarnej ramki nie wylicza nowych klatek, tylko zamiast tego wstawia czarne klatki pomiędzy te oryginalne. Efekt jest zaś ten sam – dalszy wzrost ostrości, jakby matryca miała nie 120, a 240Hz! Tego w telewizorach OLED nigdy w poprzednich latach nie było!
Zobaczmy teraz jak telewizor przechodzi sekwencję testową:
I tu widzimy, że bez wsparcia żadnego systemu, Panasonic HZ2000 wykazuje typowy dla nowoczesnego telewizora ruch. Po użyciu IFC z funkcją wstawianie czarnej ramki sytuacja zmienia się jednak diametralnie! Na ekranie możemy podziwiać ostry jak brzytwa obraz nawet przy bardzo szybkich ruchach. Dosłownie jakby ekran miał 240Hz, co w połączeniu z bardzo niskim czasem reakcji matrycy zapewnia miejsce na szczycie telewizorów najlepszych do oglądania sportu! Jest to właściwie krok milowy w rozwoju tych ekranów i ogromny przełom! Brawo.
Warto pochylić się także nad tym jak wygląda ilość rozmycia przy treści HDR. W tym przypadku, konkurencyjne telewizory LCD nie mogą korzystać ze wszystkich swoich technik wspomagania ruchu. W takich scenariuszach zaczyna się ponownie liczyć czas reakcji matrycy, który… jest bezkonkurencyjny w telewizorach OLED, takich jak Panasonic OLED HZ2000! Różnica nie jest miażdżąca, ale istotna:
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Równomierność ekranu
Telewizory OLED zawsze brylowały pod względem jednorodności jasności, ponieważ ich konstrukcja (bez elementu podświetlającego ekran) automatycznie rozwiązuje wiele problemów. Pod tym względem prześcigają więc telewizory LCD o lata świetlne. Panasonic OLED HZ2000 także zasługuje na wysoką ocenę za jednorodność, choć jak w przypadku innych TV OLED występowały lekkie zafarby. To jednak głównie kwestia sztuki i warto zobaczyć przed zakupem konkretny egzemplarz, lub zapewnić sobie prawo do zwrotu.
Niewątpliwie jednak należy pochwalić telewizor za jednorodność obrazu na ciemnych szarościach. Tutaj Panasonic wykazuje przewagę nad innymi producentami OLED i miałem okazję zaobserwować ją już na kilku matrycach. W żadnej z sytuacji nie było widać pionowych pasów, czy innych artefaktów charakterystycznych dla ekranów organicznych. Brawo!
Obsługa Ultra HD / 4K
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Panasonic OLED HZ2000 jest jednym z pierwszych i nielicznych telewizorów na rynku, które posiadają tak bogate wsparcie dla norm Ultra HD / HDR. Telewizor wspiera bowiem oba formaty HDR premium jakie występują na rynku: HDR10+ oraz Dolby Vision. Implementacja obu technologii została przeprowadzona kompleksowo – dostępne są zarówno przez HDMI, jak i ze streamingu, a także z wbudowanych nośników. W przypadku Dolby, w HZ2000 wbudowany jest interpreter metadanych (tak samo jak np. w telewizorach LG) co oznacza znacznie lepszą kompatybilność z urządzeniami i bezproblemowość działania. O tym, że działa również HDR10, oraz telewizyjne HLG pisać już chyba nie trzeba w 2020 roku.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Cecha: | Wynik: |
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) | 99% / 75% |
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI | Tak, wszystkie HDMI |
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) | Dolby Vision i HDR10+ |
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD | Pełna kalibracja na osobnym trybie obrazu |
Jakość efektu HDR
W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Efekty HDR w Panasonic HZ2000 są bliskie rekordów telewizorów OLED! Jak widzimy, matryca LG Displays wzbogacona o autorskie rozwiązania pozwoliła wyjść ponad to co oferuje z pozoru podobna konkurencja. Pozwala to osiągnąć rewelacyjne efekty HDR, które dają przepaść jakościową gdy oglądamy treść Ultra HD, szczególnie w ciemnym pomieszczeniu względem obrazu Full HD SDR np. z Blu-ray! Oczywiście można by upierać się, że są telewizory LCD, które dają jeszcze więcej jasności i będzie to prawda, jednak żaden z nich nie zaoferuje jednocześnie tak dobrej czerni, czy kątów widzenia (a przede wszystkim braku efektu halo na czerni, pod lekkim kątem). HDR w HZ2000, jak to w oledach bywa, jest bardzo precyzyjny, ponieważ każdy piksel jest źródłem światła. W znacznej części filmów teoretycznie nie najwyższa na rynku jasność nie będzie zauważalna wcale ponieważ ekran inteligentnie rozpoznaje statyczne metadane i dobiera jasność pod najjaśniejsze efekty zakodowane w danym filmie. Następnie wykorzystuje funkcję, która analizuje nadchodzące klatki obrazu i jeśli nie ma tam zbyt jasnych efektów na możliwości matrycy to oddaje obraz ze źródłową jasnością nawet jeśli metadane mówią co innego!
Warto też wspomnieć, że rozwiązany został problem artefaktów w najjaskrawszych światłach. Na poprzednim modelu (GZ2000) występowały one okazjonalnie, prawdopodobnie ze względu na nadmierne wysilenie matrycy. Nieznacznie niższa luminancja HZ2000 może być tutaj ruchem w dobrą stronę.
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Fabryczny tryb Filmmaker (HDR)
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 4,8 | maksymalna | 8,8 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,5 | maksymalna | 4,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,3 | maksymalna | 4,4 |
Profesjonalna kalibracja HDR w Panasonic OLED HZ2000
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,1 | maksymalna | 3,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,8 | maksymalna | 1,3 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,7 | maksymalna | 1,4 |
Barwy w materiałach wideo, wykorzystujących szeroką paletę Rec 2020, jednakże mają tendencję do kierowania się w odcienie czerwieni. To konsekwencja niedopracowanego balansu bieli, podobnie z resztą jak w trybie SDR. Na szczęście istnieje możliwość dokonania pełnej kalibracji także w tym trybie i czerwoną poświatę można zniwelować do zera! Skalibrowany tryb HDR w Panasonic HZ2000 nie pozostawia właściwie nic do życzenia!
HDR10+
Telewizor wspiera technologię HDR10+, która jest rozwinięciem HDR10 o dynamiczne metadane. Pozwalają one w sposób kontrolowany radzić sobie ze scenami przekraczającymi możliwości telewizora. Innymi słowy nie musi on cały czas przyciemniać obrazu na podstawie kilku danych charakteryzujących cały film (coś czemu tegoroczna funkcja dynamicznego mapowania stara się przeciwdziałać) ponieważ każda klatka ma swoje odrębne, bardzo precyzyjne, parametry. Okazja do przetestowania HDR10+ nadarzyła się przy użyciu filmu “Bohemian Rhapsody”. Nie udało się jednak wychwycić różnic w stosunku do wersji HDR10 używając tego samego ekranu i robiąc porównanie na zasadzie jeden-po-drugim. Być może gdyby można było zobaczyć obie wersje na raz różnica byłaby dostrzegalna. Widać jednak, że telewizor z tak dobrymi algorytmami mapowania tonów zwyczajnie nie zyskuje aż tak dużo na filmie HDR10+, który nie posiada dużej ilości bardzo jaskrawych efektów.
Dolby Vision
Implementacja Dolby Vision w Panasonic HZ2000 OLED, jak już wspomniałem, jest kompleksowa (“tv-led”), aczkolwiek także wymusić format player-led. Dzięki temu nie ma problemów z kompatybilnością. Technologia Dolby, podobnie jak HDR10+, dostarcza dużo więcej informacji jak oddawać poszczególne tony jasności. Ponadto materiał kodowany jest 12, a nie 10 bitowo. W teorii standard powinien dostarczać dużo wyższą jakość obrazu. Z testów wynika jednak, że różnica w stosunku do HDR10+, czy nawet czystego HDR10 nie jest aż tak znacząca, niemniej zauważalna. Na pewno dobrze, że Panasonic zdecydował się na wsparcie dla tej technologii, bo jest ona pożądana na rynku. W telewizorze została także zaimplementowana metoda kalibracji trybu Dolby (jest to osobny tryb obrazu) i daje bardzo dobre efekty.
W tym roku dodano także tryb Dolby Vision IQ, który dostosowuje obraz w DV pod bieżące warunki świetlne w pokoju. Rzeczywiście funkcja działa i może być przydatna podczas seansów filmowych.
Kąty widzenia
Matryca OLED, taka jak użyta w Panasonic HZ2000 OLED wykazuje tylko minimalną wrażliwość na zejście z osi obrazu. Lekko zmienia się odcień obrazu, jednak są to jednak nieporównywalnie mniejsze straty niż w przypadku telewizorów LCD. Poza odcieniem jednak, wszystkie walory pozostają zachowane. Zarówno kontrast, jak i widoczność detali w czerniach pozostaje na tym samym poziomie. Patrząc więc na temat jakości obrazu z różnych kątów widzenia, plasuje to telewizor OLED HZ2000 na nieporównywalnie wyższym poziomie, niż dowolny ekran LCD! Z uwagi na podobieństwo ekranów posłużymy się tutaj filmem z EZ1000:
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Dużym ukłonem w stronę graczy, jest tegoroczna implementacja funkcji ALLM, dzięki czemu telewizor automatycznie uruchamia tryb z niskim opóźnieniem, gdy tylko włączamy grę i automatycznie go wyłącza, gdy z niej wychodzimy. Wystarczy, że uruchomimy funkcję w odpowiednim do tego menu:
Oczywiście możemy też ręcznie aktywować ustawienie “gra”, ale wymaga to przedzierania się przez gąszcz ustawień, tak jak w ubiegłych latach.
Można również skorzystać z dedykowanego trybu obrazu: Gra, który spełnia dokładnie taką samą funkcję. Plusem powyższego ustawienia jest jednak to, że nie zmieniamy parametrów związanych z reprodukcją obrazu, a więc nadal możemy korzystać z np. kalibracji kolorów w danym trybie obrazu.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “ALLM” | 21 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “ALLM” | 21 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Pure Direct 4K” | 22 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “ALLM” | 22 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “ALLM” | 22 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Filmmaker” | 123 ms |
Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.
Xbox 360 bezproblemowo wykrył wsparcie dla automatycznego trybu z małym opóźnieniem, jak widzimy na obrazku powyżej. Grało się wyśmienicie 🙂
Mimo, że w menu powyżej możecie zobaczyć nazwę HDMI 2.1, to jednak nie chodzi tutaj o umieszczenie takiego portu na pokładzie telewizora. Firma nazwała zakładkę w ten sposób, ponieważ HZ2000 korzysta z funkcji tego portu ale jak wiemy do ALLM nie jest niezbędny fizyczny port HDMI 2.1. Może być to też HDMI 2.0. Jak więc widać poniżej, wsparcie dla konsol nowej generacji jest symboliczne i nie jest to mocna strona testowanego ekranu.
Rodzaj funkcji |
Opis | Dostępność |
VRR-HDMI |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. | NIE |
VRR AMD FreeSync 2 |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) | NIE |
VRR NVIDIA G-Sync |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) | NIE |
ALLM |
Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S oraz One X obsługuję ALLM. PlayStation 4 oraz PlayStation 4 Pro nie. | TAK |
4K 120Hz |
Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) | NIE |
1080p 120Hz |
Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz | NIE |
QFT (szybka transmisja ramek) | Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. | b.d. |
System i Smart TV
System operacyjny w testowanym telewizorze jest bardzo podobny do tego, co testowaliśmy w 2018 roku wraz z serią “FZ”. W związku z tym posłużymy się starszym wideo, by wprowadzić użytkowników w wygląd interfejsu telewizorów Panasonic. Obecna wersja nosi nazwę My Home Screen 5.0.
Dostęp do najważniejszych funkcji telewizora znajduje się na belce, którą przywołujemy przyciskiem “Home”.
Na powyższym przykładzie jedna ze stron belki. Pomiędzy stronami przechodzimy przyciskami góra-dół. Do niektórych z nich możemy przypinać, wybrane przez siebie, ikony aplikacji. W powyższym przypadku przypięty został Netflix, co akurat nie jest konieczne, ponieważ mamy do niego dedykowany przycisk na pilocie. Aplikacji jest jednak całe mrowie i niektóre z nich na pewno moglibyśmy chcieć mieć pod ręką.
A jeśli któryś z programów okaże się dla nas szczególnie ważny to nie musimy nawet wywoływać menu by go włączyć. Możemy także przypisać go do dedykowanego przycisku na pilocie!
Bez wątpienia możliwość edycji pod wymagania użytkownika jest duża w systemie operacyjnym Panasonic’a. System wydaje się być dopracowany. Jedynym problemem jest nieco dyskusyjna atrakcyjność graficzna interfejsu. Jest on dosyć ascetyczny. Taki typowo japoński. Kwestia dyskusyjna, bo niektórym może się to podobać. W moje poczucie estetyki i funkcjonalności niestety nie trafia.
W tym roku nie nastąpiły jakieś szczególne zmiany w interfejsie graficznym EPG. Widok źródeł wygląda akurat dosyć nowocześnie i wygodnie. Ikony także można przypinać do belki. Chodząc po tej części menu ma się wrażenie jakby się pracowało z innym telewizorem niż przed chwilą.
Odtwarzacz plików (np. z nośników USB) wygląda dokładnie tak samo jak w poprzednich latach, co oznacza, że zarówno jego design jak i funkcjonalność nie jest na zbyt wysokim poziomie. Tak przykładowo wygląda ustawianie zewnętrznych napisów do filmu. Nie widać nawet nazwy pliku z napisami. Możliwości regulacji czcionki są też mocno ograniczone.
Wsparcie dla ścieżek audio DTS zostało porzucone kilka lat temu podobnie jak u koreańskiej konkurencji, więc nie da się usłyszeć fonii w plikach zakodowanych w ten sposób. Patrząc jednak przez pryzmat tego, że inni producenci także poszli tą drogą, nie jest to już aż tak duża wada. TV potrafi odtworzyć bezpośrednio nawet bardzo duże pliki Ultra HD z HDR. Nie można zapomnieć, że TV posiada też fenomenalną funkcję TV Anywhere, która pozwala na streaming z tunerów wbudowanych w telewizor, prosto na ekran naszego smartfona. Bez względu na to gdzie się znajdujemy i nawet gdy telewizor jest w trybie Standby.
Do telewizora bez problemu, podłączyliśmy też klawiaturę. W tym wypadku to najnowszy Logitech K830. Na ekranie pojawił się wskaźnik, który znacznie ułatwiał nawigowanie po menu:
Jakość dźwięku
Pokaźnej wielkości głośniki wbudowane w Panasonic’a HZ2000 dają bardzo przyjemny dla uszu efekt. Dźwięk jest dosyć pełny jeśli chodzi o zakres tonów, choć raczej nie aż tak dobry jak z zewnętrznego soundbara. Na pewno można jednak pochwalić przestrzeń, którą budują głośniki Atmos skierowane w sufit.
Tutaj jednak bardzo ważna będzie odpowiednia konfiguracja systemu audio, która przebiega przez kreator:
Moc głośników określona jest raczej wysoko, bo na 140 W (40 W x 2 + 20 W x 3). Gdy stwierdzimy, że wbudowane audio nas satysfakcjonuje, ale chcielibyśmy na przykład wzbogacić niskie tony, bo tu nie ma co się oszukiwać – membrana musi mieć odpowiednią średnicę by je wygenerować, to Panasonic pozwala na proste podłączenie takowego przez gniazdo słuchawkowe i precyzyjną kontrolę poziomu odcięcia.
Fajną aktualizacją w tym roku jest też pojawienie się funkcji eARC. Dzięki temu możemy wprowadzić z wyświetlacza fonię w formacie Dolby Atmos do np. naszego soundbara, czy rozbudowanego systemu hi-fi, gdyby wbudowany soundbar okazał się niewystarczający!
Podsumowanie i ocena
Najlepsza jakość obrazu. Te słowa definiują najlepiej nowego Panasonic’a OLED HZ2000. Japoński producent po raz kolejny wzbił się na wyżyny stosując unikalne chłodzenie matrycy, które dostarcza wyższą jasność i lepszą odporność na powidoki niż u konkurencji. Dzięki temu możemy cieszyć się lepszymi wynikami. W prawdzie są to różnice maksymalnie kilkunastu procent, ale to właśnie te kilkanaście ostatnich procent jakości pozwala stanąć na podium. HZ2000 szczególnie dobrze sprawdza się przy treściach HDR, tym bardziej dlatego, że wspiera wszystkie standardy: HDR10+ oraz Dolby Vision. Drugim obszarem w którym jest szczególnie mocny jest ruch. Nie ma obecnie na rynku telewizora, który oferowałby tak wysoką wyrazistość przy szybkich ruchach. Jego matryca jest w zasadzie 240 hercowa, co stanowi spory postęp w stosunku do modeli ubiegłorocznych!
Oprócz tych cech, można w zasadzie napisać te same rzeczy, o jakości obrazu, co w przypadku ubiegłorocznych modeli Panasonic’a. Testowany telewizor pod względem oddania barw w HD i Ultra HD był tak dobry, że śmiało można by go użyć w studio filmowym. Czerń jest – jak to w OLED’ach – hipnotyzująca. Z perspektywy gracza przydatna jest funkcja ALLM, która automatycznie włącza tryb niskiego input lag bez konieczności wchodzenia w jakiekolwiek menu! Lag jest nadal na poziomie placebo, więc pod tym względem można tylko chwalić. Nowością w tym roku jest też wsparcie dla eARC. Szkoda jednak, że nie udało się zaimplementować więcej funkcji z HDMI 2.1. Wiemy już, że wsparcie dla 4K@120Hz to temat, który przyda się w niedalekiej przyszłości, a do tego potrzeba pełnoprawnego portu. W ubiegłym roku było to jeszcze do obronienia, w tym już nie. Trzeba mieć na uwadze, że są to jednak funkcje głównie dla graczy a gier wykorzystujących 4K 120Hz będzie pewnie niewiele. Sam ekran zasłużył na najwyższe wyróżnienie – Referencja. Wręczamy je jednak warunkowo, z zastrzeżeniem, że pełnego HDMI 2.1 brak.
Nie wiesz jaki kabel HDMI 4K wybrać? Przeczytaj nasz test
PLUSY
- Najwierniejsze oddanie barw HD i Ultra HD ze wszystkich telewizorów kiedykolwiek testowanych
- Odwzorowanie ruchu jak na matrycy 240Hz!
- Najbogatsza obsługa formatów HDR: HDR10, HDR10+ HLG, Dolby Vision (IQ)
- Dobrej jakości system audio
- Bogate możliwości kalibracji kolorów, rewelacyjna sprawność “po”
- Wsparcie dla Dolby Atmos, bardzo dobre wbudowane głośniki
- Perfekcyjna czerń i kontrast nieosiągalna dla telewizorów LCD oraz Plazm
- 120Hz matryca z dobrym odwzorowaniem ruchu
- Doskonałe kąty widzenia, nie do porównania z technologią LCD
- Rewelacyjna żywotność panelu OLED (100 000 godzin)
- Pełne pokrycie palety barw DCI do filmów Ultra HD (99%)
- Znakomitej jakości efekty Ultra HD dzięki m.in wysokiemu poziomowi jasności efektu HDR
- Funkcja dynamicznego mapowania tonów w HDR
- Pełna obsługa HEVC 4K – pliki, telewizja naziemna i satelitarna
- Niewielki input lag dla graczy zarówno w 4K HDR jak i Full HD
- Funkcja ALLM automatycznie włączająca tryb Gra we współpracy z konsolą
- Możliwość podłączenia subwoofera
MINUSY
- Można mieć uwagi do rozbudowania systemu multimedialnego względem konkurencji jak Tizen czy webOS (brak niektórych aplikacji!)
- Brak przynajmniej jednego pełnoprawnego portu HDMI 2.1
Dostępność Media Expert | |
---|---|
Model | Cena (w PLN) |
Telewizor PANASONIC OLED TX-55HZ2000E | 10 390.00 zł |
Telewizor PANASONIC OLED TX-65HZ2000E | 13 490.00 zł |
Telewizor PANASONIC OLED TX-55HZ1500E | 8 490.00 zł |
Telewizor PANASONIC OLED TX-65HZ1500E | 10 990.00 zł |
Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.
Przeczytaj również:
- Kup telewizor Panasonic i oglądaj filmy za darmo w Rakuten.tv! Do odbioru aż 10 voucherów – gdzie?
- Panasonic HZ2000: nowy flagowy telewizor OLED producenta debiutuje w Polsce! Ile kosztuje i gdzie kupić?
- Kalkulator odległości od telewizora 4K i 8K. Jak duży kupić telewizor?
- Testujemy TOP 3 telewizory z HDMI 2.1 do PlayStation 5 i Xbox Series X | LIPIEC 2020 |
- Marantz też jest już gotowy na konsole nowej generacji. Oto kolejny, tańszy amplituner 8K producenta
- PlayStation 5: kompendium wiedzy przed nadejściem nowej generacji. Co już wiemy o konsoli Sony?
Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays. |
Czy odwzorowanie ruchu ( sport) jest takie same w hz2000 jak w hz1000 ? Tu wyglada rewelacyjnie…
Brak testów sieci WIFI/ Ethernet…
Moment – TV bez HDMI 2.1 czyli 4k120fps OFF i bez wielu funkcji dla graczy i “8” w sekcji GRY?
Czy dla kogoś kto nie będzie podłączał nowej konsoli do gier hdmi 2.1 jest potrzebny?
Nie jest potrzebne.
Jesteście chyba jedynym portalem branżowym w Polsce, który robi tak wnikliwe testy. Z niecierpliwością czekam na recenzję Philipsa OLED805, który został wyróżniony nagrodą EISA Best Buy OLED 2020-2021.
Korzystam z plazmy Panasa od ośmiu lat. Zero wypalonych pixeli. Z tym wypalaniem na OLED to ja bym nie przesadzał. 😉
A co ma jedno do drugiego?
dzięki za test, tv pierwsza klasa ale brak portu hdmi 2.1 w flagowym telewizorze z 2020r. dyskwalifikuje go
Też tak myślę. Bana powinni dostać wszyscy producenci którzy w tym roku nie wprowadzili hdmi 2.1. Myślą sobie że za rok ludzie będą wymieniać bo u nich to będzie super nowość. Lg już w zeszłym roku dało hdmi 2.1. Mam C9 i nie mam problemu na przyszłość. W tym roku to powinien być absolutny standard. Nie wiem jak może taka eisa dawać jakiekolwiek nagrody producentom którzy nie zastosowali tego standardu i to chwilę przed wprowadzeniem nowych konsol i kart graficznych z hdmi 2.1
C9 to nie jest zły TV. Ale z tego co mi wiadomo, (w chwili obecnej) są spore problemy, z poprawnym uzyskaniem 4K + 120Hz + VRR + HDR.
Pływająca czerń na LG, Utrata ostrości na SONY, Local Dimming Samsunga, w trybie gier wył. strefy.. Owszem zawsze lepiej mieć, większą przepustowość..
Przynajmniej to co serwuje nam Panasonic, to działa.
PS: Z tymi wypaleniami bym nie dramatyzował.. wg. mnie, warto zaryzykować, dla lepszej jakości obrazu.
Mam TX-55FZ800E po 18 miesiącach takie wypalenia że jeszcze trochę i telewizor na złom. Już nigdy Panasonic nie będzie u mnie w domu.
A reklamacje nic nie dają a na odpowiedz czekałem 78 dni.
Jak OLED będzie 500 zł droższy od zwykłego LCD wtedy zaryzykuję .Wydać 10 tys i się zastanawiać czy wypali się czy nie .Niby to losowe przypadki .Wystarczy poczytać ,jest dużo wpisów jakby to powiedzieć łagodnie “zawiedzionych “użytkowników.TV kupuje się na lata ,mój obecny ma ponad 5 tym bardziej za takie pieniądze .Chce super obraz idę do kina a w domu starczy zwykły ale pewny sprzęt .Co mi z super czerni jak TV może się popsuć w każdej sekundzie.Jestem zwolennikiem nowości ale też racjonalnie myślę jak nowe to trwałe a w takim razie pozostaje QLed bądź Nanocell lub podobna technologia innych… Czytaj więcej »
W jakim kinie jest obraz co najmniej zbliżony do tego na oledzie? Co to znaczy zwykły LCD, bo chyba nie rozmawiamy o Q90 vs C9? Niech wreszcie skończy się epoka dziadostwa lcd, Samsung już to zrozumiał i na gwałt buduje oleda:)
Dziadostwo to jest wypalający się oledzik. LED / LCD nigdy nie umrze 😀
A samsung to najgorsze dziadostwo ;-(( postarzanie produktów już na lini montażu. Nie, dziękuje! 😀
Tylko czemu Panasonic nie zrobił wersji 75 lub 77 cali?? Wielka szkoda bo już bym odkladal pieniądze na niego
No I na taki test czekalem. Dziekuje za niego.
waham sie tylko pomiędzy 65hz2000 a ewentualnie philips 983 z ta piękna belka od B&w. Pomożecie mi wybrać moje 65” a może dołożyć trochę i 77c9/cx?
pomozcie bo ciężko mi samemu wybrac
pozdrawiam i dzięki za kapitalna robote Panowie
Oczywiście philips 984 sorry
Nie kpij sobie, jedyna konkurencja dla hz2000 to Sony A90
Z niecierpliwością czekałem na test tego telewizora! Bardzo dziękuję.
Bardzo dobry test.
Teraz “tylko” muszę poczekać na dobrą promocję.
Jak zwykle zrobiliście kawał świetnej roboty!
Życzę wam wielu sukcesów,chociaż i tak jesteście najlepsi.
Pozdrowienia dla całej ekipy!