Home Testy Telewizory OLED Panasonic Panasonic GZ2000 OLED | TEST | Referencyjny bilet do kina
Panasonic GZ2000 OLED | TEST | Referencyjny bilet do kina

Panasonic GZ2000 OLED | TEST | Referencyjny bilet do kina

14.53K
36

Słowem wstępu

W tegorocznej ofercie Panasonic’a znajdziemy aż cztery linie modelowe telewizorów OLED – począwszy od przystępnego GZ950, oraz bliźniaczego GZ960, poprzez GZ1500 i na high endowym, owianym tajemnicą Panasonic GZ2000 kończąc. To właśnie model najwyższy będzie bohaterem dzisiejszego testu. Co czyni go tak wyjątkowym? Przede wszystkim matryca. Z jednej strony jest ona zwykłym panelem OLED, wyprodukowanym przez LG Displays, który znajdziemy we wszystkich telewizorach OLED w tym także w GZ950. Z drugiej, posiada udoskonalenia autorskie Panasonic’a. Producent, projektując model GZ2000 zażądał głębszego dostępu do elektroniki sterującej panelem niż w innych modelach. Informacja ta nie jest tylko plotką ponieważ w kuluarowych rozmowach z producentem oprogramowania kalibracyjnego (Calman’a) dowiedziałem się, że schemat sterowania parametrami obrazu jest inny w GZ2000 niż w modelach niższych. Coś musi być więc na rzeczy i zaraz to sprawdzimy!

Na początek przypomnijmy sobie najważniejsze cechy telewizorów Panasonic OLED na ten rok:

Cechy charakterystyczne telewizorów Panasonic OLED na 2019 rok to:

  • Najwyższe średnie poziomy jasności HDR z dostępnych na rynku TV OLED (GZ2000)
  • Inteligentny procesor HCX PRO
  • Wsparcie zarówno dla technologii HDR10+ jak i dla Dolby Vision
  • Obsługa funkcji Google Assistant (na razie jeszcze nie w j. polskim)
  • Obsługa funkcji Alexa (na razie jeszcze nie w j. polskim)
  • Wsparcie dla dźwięku Dolby Atmos
  • Funkcja Bluetooth Audio Link

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Kabel HDMI MagicLink 2.0

Advertisement



Wygląd

Panasonic GZ2000 wykonany jest z rozmachem, ale w stylu japońskim, co z kolei oznacza, że postawiono na minimalistyczną elegancję. Grubości i ciężkości nadaje system audio z pokaźnym głośnikiem umieszczonym na plecach telewizora. Posiada on głośniki skierowane w sufit, by dobrze odtwarzać ścieżki audio Dolby Atmos. To jeden z największych wyróżników najwyższej serii GZ2000!

Akcesoria

W zestawie z telewizorem otrzymamy pilot, który jest doskonale znaną konstrukcją z ubiegłorocznych modeli premium Panasonica. Jest bardzo dobrze wykonany, bo ze szczotkowanego aluminium, a takich pilotów już się raczej nie spotyka na rynku. Duży plus. Dodatkową funkcjonalnością, która zamiera u innych producentów jest możliwość podświetlenia klawiszy. Bardzo przydatna funkcja nocą.

 



Dlaczego właśnie telewizor OLED?

Budowa ekranu OLED vs LCD.

Zalety wyświetlaczy organicznych wynikają przede wszystkim z faktu jak generowany jest obraz. Każdy subpiksel jest niezależnie sterowaną diodą, czyli bezpośrednim źródłem światła. Oznacza to zdolność do uzyskania prawdziwej czerni (zerowej emisji światła), czyli czegoś, co w każdym z widzów budzi podziw podczas oglądania ulubionego filmu czy serialu. Kontrast jest bowiem najważniejszym kryterium jakości. Gdy czerń jest dobra, to mówimy ogólnie, że obraz jest dobry. Drugą zaletą są znacznie lepsze kąty widzenia, przy których nie spada nasycenie, ani nie zaburza się tonalność obrazu tak jak w większości telewizorów LCD. Więcej o zaletach (i wadach) technologii przeczytamy w temacie: Czym jest OLED i dlaczego tak bardzo go lubimy?

Powidoki i wypalenia – okiem praktyka

Najczęściej poruszanym temat, o który w nieskończoność pytają użytkownicy, jest kwestia wypaleń. Tak, faktem jest, że matryca OLED ma niższą odporność na to zjawisko niż LCD, ale na przestrzeni lat na tyle jednak rozwinięto systemy kompensacji, że osobiście marginalizowałbym ten problem. Jeśli rozważamy użytkowanie telewizora przez zwyczajnego widza, który ogląda filmy, seriale, telewizję i gra po kilka godzin w weekendy to nie przejmowałbym się tym wcale.

Co roku moja firma (SkalibrujTV.pl) kalibruje kilkaset telewizorów OLED różnych producentów i powidoki, w postaci wypalonych pasów, interfejsów gry, czy pasów z TVN24 to pojedyncze przypadki. Nie powiem zatem, że temat wypaleń nie istnieje, ale bez dwóch zdań na forach jest zbyt mocno spotęgowany i daje złudzenie, że jest to jakaś plaga i duże zagrożenie. W rzeczywistości są dziesiątki tysięcy ludzi w Polsce, którzy korzystają ze swoich ekranów OLED i nie wiedzą nawet, że taki problem może istnieć. Nie uznaję więc tego za istotne zagadnienie chyba, że jak napisałem, ktoś jest zapalonym graczem i traktuje TV bardziej jako monitor. Potwierdzeniem może być także nasze niemałe forum (166 000 użytkowników) na którym rocznie pojawia się kilka-kilkanaście wpisów związanych z trwałością matrycy. Jest to promil w tysiącach postów, które powstają co miesiąc.

Panasonic OLED GZ2000 test



Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 65″
Typ matrycy OLED (WRGB)
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) ∞:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 420cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 900 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran błyszczący
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,8
  • maks. dE: 1,6
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 840 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 21ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 22ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 22ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie „Pure Direct 4K”
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Kabel HDMI MagicLink 2.0

Advertisement



Matryca, zalecane ustawienia

Panasonic GZ2000 wykorzystuje matrycę WRGB OLED o podobnej strukturze co GZ950, jednakże sposób jej sterowania jest inny. Posiada ona udoskonalenia autorskie Panasonic’a. Producent, projektując model GZ2000 zażądał głębszego dostępu do elektroniki niż w innych modelach. Informacja ta nie jest tylko plotką ponieważ w kuluarowych rozmowach z producentem oprogramowania kalibracyjnego (Calman’a) dowiedziałem się, że schemat sterowania parametrami obrazu jest inny w GZ2000 niż w modelach niższych. Zaraz się przekonamy co z tego wyszło.

Żywotność

Osoby, które nadal martwią się o trwałość panelu organicznego powinny zapamiętać następujący komunikat: W sprawie trwałości matryc organicznych, producent matryc oświadczył, że panele z 2017/16 roku mogą przepracować aż 100 000 godzin. Po tym czasie jasność może spaść o 50%. Myślę, że ta informacja raz na zawsze pogrzebie mit o problemach z trwałością OLED’ów. Mit, który powtarzany jest jak mantra przez niektóre osoby. Deklarowana trwałość jest w rzeczywistości znacznie dłuższa niż większości paneli LCD. Spróbujmy przeliczyć sobie ten czas na lata pracy. W przeciętnym gospodarstwie domowym telewizor pracuje średnio 5-6 godzin dziennie (wiadomo, w weekendy dłużej, są jednak dni w które nie jest włączany wcale). Przy 6 godzinach dziennie mamy aż 16 500 dni, czyli prawie 45 lat pracy, zanim matryca się zużyje, co też nie znaczy, że umrze… Spadnie jedynie jej jasność o 50%.

Zalecane ustawienia

Lista trybów obrazu nie zmieniła się w stosunku do ubiegłego roku i możemy podziwiać ją na miniaturze po prawej. Sugerowanym wyborem dla widza jest “THX Cinema” jeśli celujemy w oglądanie w myśl poprawnej reprodukcji obrazu (tak jak widział reżyser). Jeśli chcemy regulować obraz po swojemu, to najlepiej użyć do tego trybu “Ustawienia własne”. Jedynym krokiem na uzyskanie jeszcze lepszej jakości obrazu jest od razu kalibracja telewizora.



Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Fabrycznie

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,5 maksymalna 3,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,3 maksymalna 2,7
Średnia deltaE palety szarości 2,0 maksymalna 2,8

Profesjonalna kalibracja Panasonic GZ2000 OLED

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,7 maksymalna 1,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,8 maksymalna 1,6
Średnia deltaE palety szarości 0,4 maksymalna 0,8

Otrzymany egzemplarz Panasonic GZ2000, w swoim najlepszym trybie fabrycznym – THX Cinema wykazywał czerwonawą dominantę. De facto podobną do testowanego niedawno modelu GZ950. Manifestowało się to głównie na kolorach pastelowych i bielach. Drugą uwagę, jaką można było skierować do obrazu, to widoczność detali w czerniach. Tym razem były one sztucznie uwydatnione ponieważ charakterystyka jasności (gamma) była zbyt niska. Wartość 2.2 może być odpowiednia do jasnego salonu, ale nie jest to ustawienie referencyjne, do użytku w warunkach kinowych. To wszystkie zastrzeżenia, które można skierować do fabrycznego Panasonic GZ2000. Poza nimi kolory były w porządku. Jeśli chodzi natomiast o sprawność oddania barw po kalibracji to ponownie można powiedzieć, że mamy tu styczność z referencją i właściwie stworzenie telewizora z wierniejszą reprodukcją kolorów w Rec 709 (filmy Full HD i SD) jest prawie niemożliwe. Nasyceniu barw, czy ich naturalności po kalibracji nie da się zarzucić kompletnie nic. Tam gdzie kolor ma być żywy i nasycony jest dokładnie taki, a tam gdzie ma być pastelowy – jest stonowany tak jak trzeba. Wszystko pod wyśmienitą kontrolą rodem z ekranu studyjnego i to dosłownie. Na Panasonic OLED GZ2000 próżno szukać jakichkolwiek najmniejszych niuansów pod tym względem. Zadowoleni będą nawet profesjonaliści i także im dedykuję ten telewizor.

Kalibracja Panasonic GZ2000 za pomocą spektrometru Jeti Specbos 1211 i kolorymetru Klein K10A
Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)
Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
o
raz w temacie: Wielki test kalibracji



Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), Panasonic GZ2000 OLED może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Warto tylko pamiętać, że jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka „ostrość”. Warto także pochwalić gradację ciemnych tonów na GZ2000, która jest naprawdę dobra i nie ma jakichkolwiek efektów “błyskania kolorów”, czy nadmiernego bandingu (który by nie wynikał z cech materiału wideo)

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.

Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.


Kontrast i Czerń

Bezwzględnie najważniejszym, a ostatnio coraz mniej docenianym kryterium jest czerń i kontrast. Temat czerni w telewizorze można porównać do silnika w samochodzie. Jest to najważniejsza, fundamentalna cecha obrazu, klasyfikowana najwyżej w skali wpływu na postrzeganą jakość. Możemy mieć wszystko najlepsze – wierne barwy, dużą jasność i nieskazitelną ostrość, ale bez odpowiednio dobrej czerni nie będą one robiły wrażenia. Pod tym fundamentalnym względem nie ma więc lepszego wyboru niż ekran OLED – niezależnie sterowany każdy piksel sprawia, że uzyskujemy perfekcję czerni. To tak jakbyśmy mogli nabyć auto napędzane perpetuum mobile. Możemy konfrontować różne ekrany LCD z GZ2000, ale żaden z nich nie wyjdzie zwycięsko w konfrontacji kontrastu. Może co najwyżej starać się dorównać!

I nie, nie jest to tak, że dostrzeżemy go tylko i wyłącznie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że różnice w czerni pomiędzy ekranem OLED, a dowolnym LCD widać nawet w bardzo jasnym pomieszczeniu sklepowym.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA ∞:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA ∞:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1

Rynek zna telewizory LCD, które uzyskują na niektórych scenach także wynik nieskończoności, jednak żaden z nich nie jest w stanie wygenerować takiej czerni w każdym miejscu matrycy. Panasonic GZ2000 OLED, potrafi to zrobić nawet w obszarze kilku pikseli, więc wciąż ma przewagę nad telewizorami z podświetleniem direct LED. Te mogą posiadać od kilkudziesięciu do kilkuset niezależnych obszarów wygaszania. OLED posiada ich tyle co pikseli, czyli całe 8 294 400. Polecam każdemu miłośnikowi seansów w warunkach kinowych!



Jasność, praca w warunkach dziennych

Maksymalny poziom jasności matrycy organicznej zależy od tego, na jakiej powierzchni uzyskać chcemy tą jasność. Przykładowo w scenie nocnej, drobny błyszczący element będzie jaśniejszy, niż gdyby znajdował się on w scenerii dziennej (i większa powierzchnia ekranu musiałaby być jasna). Taką uśrednioną jasność całego kadru określamy parametrem APL.

Jak zachowuje się Panasonic OLED GZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że GZ2000 jest jaśniejszy od GZ950, a co za tym idzie jest lepszym wyborem do jasnych pomieszczeń.



Odwzorowanie ruchu

Matryca Panasonic OLED GZ2000 ma 120Hz odświeżanie. Oczywiście wykorzystanie tych możliwości matrycy możliwe jest tylko i wyłącznie dzięki systemowi poprawy płynności i ostrości ruchu, bowiem materiały, które podajemy nie mają przecież 120fps. Przeważnie są to filmy (24fps), lub materiały wideo (50/60fps). W przypadku Panasonic’a system ten nazywa się Inteligent Frame Creation i jest on bardzo rozbudowany. Menu konfiguracji jest zakładką, która wygląda tak jak na miniaturze po prawej.

Redukcja smużenia to nic innego jak obróbka materiałów wideo (50/60fps), a Płynność filmu to stopień poprawy płynności materiałów (24/25fps). Za pomocą tego pierwszego zmniejszymy smużenie, na przykład przy transmisjach sportowych. To drugie zmniejszy skokowość ruchu. Zalecanym przeze mnie ustawieniem jest w tym przypadku 10/5. Zobaczmy teraz jak telewizor przechodzi sekwencję testową:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Ustawienia IFC Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

420 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

redukcja smużenia: 10

płynność filmu: dowolnie

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

420 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

Testowany telewizor bardzo dobrze nadaje się do sportu dzięki 120Hz matrycy. Oczywiście bez tego (bez użycia upłynniacza) by lekko smużył, jak na pierwszym zdjęciu. W zasadzie podobnie do każdego telewizora bez użycia wspomagającej funkcji. Po użyciu funkcji IFC sytuacja wygląda znacznie lepiej i obraz nawet przy szybkich ruchach jest ostry. Może nie tak idealnie ostry jak w najlepszych telewizorach LCD, ale na tyle, by oglądać wszystkie mecze z przyjemnością i nie tracić najważniejszego sprzed oczu. Regulacja płynności w filmach działa także perfekcyjnie – każdy znajdzie tu dla siebie złoty środek. Trzeba jednak wspomnieć, że artefaktów może być nieco więcej niż w telewizorach koreańskich producentów.

Warto pochylić się także nad tym jak wygląda ilość rozmycia przy treści HDR. W tym przypadku, konkurencyjne telewizory LCD nie mogą korzystać ze wszystkich swoich technik wspomagania ruchu. W takich scenariuszach zaczyna się ponownie liczyć czas reakcji matrycy, który… jest bezkonkurencyjny w telewizorach OLED, takich jak Panasonic OLED GZ2000! Różnica nie jest miażdżąca, ale istotna:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Telewizor LCD – treść sportowa HLG HDR Telewizor OLED – treść sportowa HLG HDR


Równomierność ekranu

Telewizory OLED zawsze brylowały pod względem jednorodności jasności, ponieważ ich konstrukcja (bez elementu podświetlającego ekran) automatycznie rozwiązuje wiele problemów. Pod tym względem prześcigają więc telewizory LCD o lata świetlne. Panasonic OLED GZ2000 także zasługuje na wysoką ocenę za jednorodność, choć jak w przypadku innych TV OLED występowały lekkie zafarby. To jednak głównie kwestia sztuki i warto zobaczyć przed zakupem konkretny egzemplarz, lub zapewnić sobie prawo do zwrotu.

Niewątpliwie jednak należy pochwalić telewizor za jednorodność obrazu na ciemnych szarościach. Tutaj Panasonic wykazuje przewagę nad innymi producentami OLED i miałem okazję zaobserwować ją już na kilku matrycach. W żadnej z sytuacji nie było widać pionowych pasów, czy innych artefaktów charakterystycznych dla ekranów organicznych. Brawo!



Obsługa Ultra HD / 4K

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Kabel HDMI MagicLink 2.0

Panasonic OLED GZ2000 jest jednym z pierwszych i nielicznych telewizorów na rynku, które posiadają tak bogate wsparcie dla norm Ultra HD / HDR. Telewizor wspiera bowiem oba formaty HDR premium jakie występują na rynku: HDR10+ oraz Dolby Vision. Implementacja obu technologii została przeprowadzona kompleksowo – dostępne są zarówno przez HDMI, jak i ze streamingu, a także z wbudowanych nośników. W przypadku Dolby, w GZ2000 wbudowany jest interpreter metadanych (tak samo jak np. w telewizorach LG) co oznacza znacznie lepszą kompatybilność z urządzeniami i bezproblemowość działania. O tym, że działa również HDR10, oraz telewizyjne HLG pisać już chyba nie trzeba w 2019 roku.

Panasonic OLED GZ950 test Dolby Vision HDR10+

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Cecha: Wynik:
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 99% / 75%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak, wszystkie HDMI
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision i HDR10+
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna kalibracja na osobnym trybie obrazu

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Scena Opis sceny Jasność HDR
hdr1 NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 680 cd/m2
hdr2 SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 925 cd/m2
hdr3 NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 875 cd/m2
hdr4 ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 880 cd/m2
hdr5.jpg PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 900 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Efekty HDR w Panasonic GZ2000 OLED są właściwie rekordowe jak na telewizor OLED! Jeszcze żaden ekran wykonany w tej technologii nie był w stanie wykrzesać z siebie takich jaskrawości. Efekty są bardzo wyraźne i namacalne. HDR daje tutaj poczuć przepaść jakościową gdy oglądamy treść Ultra HD, szczególnie w ciemnym pomieszczeniu! Oczywiście można by upierać się, że są telewizory LCD, które dają jeszcze więcej jasności i będzie to prawda, jednak żaden z nich nie zaoferuje jednocześnie tak dobrej czerni, czy kątów widzenia (a przede wszystkim braku efektu halo na czerni, pod lekkim kątem). HDR w GZ2000, jak to w oledach bywa, jest bardzo precyzyjny, ponieważ każdy piksel jest źródłem światła. W znacznej części filmów teoretycznie nie najwyższa na rynku jasność nie będzie zauważalna wcale ponieważ ekran inteligentnie rozpoznaje statyczne metadane i dobiera jasność pod najjaśniejsze efekty zakodowane w danym filmie. Następnie wykorzystuje funkcję, która analizuje nadchodzące klatki obrazu i jeśli nie ma tam zbyt jasnych efektów na możliwości matrycy to oddaje obraz ze źródłową jasnością nawet jeśli metadane mówią co innego!

W takim wydaniu efekt HDR jest jeszcze lepszy niż w poprzednich modelach Panasonic (serii FZ!). Jednocześnie zachowane są przejścia tonalne w bielach. Bardzo dobrze, że Panasonic dołączył do producentów posiadających automatyczne mapowanie HDR. Pragnę tutaj zauważyć, że implementacja jest raczej podobna do tej z telewizorów Sony niż np. telewizorów LG, które kompletnie ignorują metadane filmu a w związku z tym nadmiernie rozjaśniają obraz w większości przypadków. W Panasonic GZ2000 OLED, możemy liczyć na obraz wierniejszy z intencją autora.

W przypadku oglądania treści HDR w całkowicie ciemnym pomieszczeniu, telewizor OLED należałoby zakwalifikować do kategorii czwartej w powyższej tabelce, pomimo słabszych efektów świetlnych. Nasze oczy ulegają złudzeniu wyższej jasności, ponieważ źrenice rozszerzają się mocno i uwrażliwiają na światło. Ponadto, nie do przecenienia pozostają idealne czerni i brak irytujących rozjaśnień na matrycy (na obiektach sąsiadujących z czernią).

Pozostaje pytanie, czy dodatkowa jaskrawość, która różni testowany telewizor od np. GZ950 odgrywa tutaj aż tak dużą rolę? Dużą to może nie. Różnica jest odczuwalna, ale też nie jest to przepaść jak dzień do nocy. Oczywistym jest jednak, że z obecnych paneli OLED nie da się już wykrzesać nie wiadomo czego, dlatego tutaj szacunek dla producenta, że mimo wszystko udało się uzyskać cokolwiek więcej. Niestety wiąże się z tym pewien mankament o którym w następnym rozdziale.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Fabryczny tryb Prawdziwe Kino (HDR)

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 3,1 maksymalna 4,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,1 maksymalna 3,5
Średnia deltaE palety szarości 2,6 maksymalna 7,1

Profesjonalna kalibracja HDR w Panasonic OLED GZ2000

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,3 maksymalna 2,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,7 maksymalna 1,6
Średnia deltaE palety szarości 0,6 maksymalna 1,8

Barwy w materiałach wideo, wykorzystujących szeroką paletę Rec 2020, reprodukowane są z przyzwoitą precyzją, choć występują pewne niedociągnięcia. Obraz ma trochę zbyt czerwony odcień podobnie jak to było przy treści zwykłej (Rec 709 – SDR). Ponadto, pomimo świetnej jasności efektów HDR, średnia jasność obrazu jest trochę zaniżona. Nie wpływa to na jaskrawe rozbłyski świateł, ale na widoczność detali w cieniach już tak. Na szczęście obie te niedoskonałości można wyeliminować w procesie kalibracji, a po niej mapowanie kolorów jest bliskie idealnemu.

W poprzednim akapicie wspominałem jednak o pewnych mankamentach związanych z treścią HDR i faktycznie takowe występują. W niektórych scenach można dopatrzeć się albo problemów z gradacją, albo efektu, który w kamerze związany jest z saturacją sensora – najjaśniejsze partie obrazu stają się jakby czarne. Co ciekawe oba problemy ustępują, gdy zmniejszymy luminancję matrycy. Najprawdopodobniej więc wyciągnięta jaskrawość jest zbyt duża i powoduje problemy. Na szczęście są one bardzo rzadkie, ale jednak się zdarzają, jak na poniższym zdjęciu (ciemniejsza tarcza słońca i problematyczna gradacja na niebie).

HDR10+

Telewizor wspiera technologię HDR10+, która jest rozwinięciem HDR10 o dynamiczne metadane. Pozwalają one w sposób kontrolowany radzić sobie ze scenami przekraczającymi możliwości telewizora. Innymi słowy nie musi on cały czas przyciemniać obrazu na podstawie kilku danych charakteryzujących cały film (coś czemu tegoroczna funkcja dynamicznego mapowania stara się przeciwdziałać) ponieważ każda klatka ma swoje odrębne, bardzo precyzyjne, parametry. Okazja do przetestowania HDR10+ nadarzyła się przy użyciu filmu “Bohemian Rhapsody”. Nie udało się jednak wychwycić różnic w stosunku do wersji HDR10 używając tego samego ekranu i robiąc porównanie na zasadzie jeden-po-drugim. Być może gdyby można było zobaczyć obie wersje na raz różnica byłaby dostrzegalna. Widać jednak, że telewizor z tak dobrymi algorytmami mapowania tonów zwyczajnie nie zyskuje aż tak dużo na filmie HDR10+, który nie posiada dużej ilości bardzo jaskrawych efektów.

Dolby Vision

Implementacja Dolby Vision w Panasonic GZ2000 OLED, jak już wspomniałem, jest kompleksowa (“tv-led”) i dzięki temu nie ma problemów z kompatybilnością. Technologia Dolby, podobnie jak HDR10+, dostarcza dużo więcej informacji jak oddawać poszczególne tony jasności. Ponadto materiał kodowany jest 12, a nie 10 bitowo. W teorii standard powinien dostarczać dużo wyższą jakość obrazu. Z testów wynika jednak, że różnica w stosunku do HDR10+, czy nawet czystego HDR10 nie jest aż tak znacząca, niemniej zauważalna. Na pewno dobrze, że Panasonic zdecydował się na wsparcie dla tej technologii, bo jest ona pożądana na rynku. W telewizorze została także zaimplementowana metoda kalibracji trybu Dolby (jest to osobny tryb obrazu) i jej rezultaty można podziwiać po prawej stronie – kolory wyglądają bardzo naturalnie.


Advertisement



Kąty widzenia

Matryca OLED, taka jak użyta w Panasonic GZ2000 OLED wykazuje tylko minimalną wrażliwość na zejście z osi obrazu. Lekko zmienia się odcień obrazu, jednak są to jednak nieporównywalnie mniejsze straty niż w przypadku telewizorów LCD. Poza odcieniem jednak, wszystkie walory pozostają zachowane. Zarówno kontrast, jak i widoczność detali w czerniach pozostaje na tym samym poziomie. Patrząc więc na temat jakości obrazu z różnych kątów widzenia, plasuje to telewizor OLED GZ2000 na nieporównywalnie wyższym poziomie, niż dowolny ekran LCD! Z uwagi na podobieństwo ekranów posłużymy się tutaj filmem z EZ1000:



Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Kabel HDMI MagicLink 2.0

Dużym ukłonem w stronę graczy, jest tegoroczna implementacja funkcji ALLM, dzięki czemu telewizor automatycznie uruchamia tryb z niskim opóźnieniem, gdy tylko włączamy grę i automatycznie go wyłącza, gdy z niej wychodzimy. Wystarczy, że uruchomimy funkcję w odpowiednim do tego menu:

Oczywiście możemy też ręcznie aktywować ustawienie “gra”, ale wymaga to przedzierania się przez gąszcz ustawień, tak jak w ubiegłych latach.

Można również skorzystać z dedykowanego trybu obrazu: Gra, który spełnia dokładnie taką samą funkcję. Plusem powyższego ustawienia jest jednak to, że nie zmieniamy parametrów związanych z reprodukcją obrazu, a więc nadal możemy korzystać z np. kalibracji kolorów w danym trybie obrazu.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD “ALLM” 21 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR “ALLM” 21 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Pure Direct 4K” 22 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR “ALLM” 22 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “ALLM” 22 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “THX-Cinema” 125 ms
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) w trybie "Grafika"
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) w trybie Pure Direct 4K

Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.



System i Smart TV

System operacyjny w testowanym telewizorze jest bardzo podobny do tego, co testowaliśmy w ubiegłym roku wraz z serią “FZ”. W związku z tym posłużymy się zeszłorocznym wideo, by wprowadzić użytkowników w wygląd interfejsu telewizorów Panasonic.

Panasonic OLED GZ950 test

Test Panasonic GZ950

Dostęp do najważniejszych funkcji telewizora znajduje się na belce, którą przywołujemy przyciskiem “Home”.

Na powyższym przykładzie jedna ze stron belki. Pomiędzy stronami przechodzimy przyciskami góra-dół. Do niektórych z nich możemy przypinać, wybrane przez siebie, ikony aplikacji:

W powyższym przypadku przypięty został Netflix, co akurat nie jest konieczne, ponieważ mamy do niego dedykowany przycisk na pilocie. Aplikacji jest jednak całe mrowie i niektóre z nich na pewno moglibyśmy chcieć mieć pod ręką.

A jeśli któryś z programów okaże się dla nas szczególnie ważny to nie musimy nawet wywoływać menu by go włączyć. Możemy także przypisać go do dedykowanego przycisku na pilocie!

Bez wątpienia możliwość edycji pod wymagania użytkownika jest duża w systemie operacyjnym Panasonic’a. System wydaje się być dopracowany. Jedynym problemem jest nieco dyskusyjna atrakcyjność graficzna interfejsu. Jest on dosyć ascetyczny. Taki typowo japoński. Kwestia dyskusyjna, bo niektórym może się to podobać. W moje poczucie estetyki i funkcjonalności niestety nie trafia.

W tym roku odświeżono także interfejs wbudowanych tunerów i EPG. Szampan długo się chłodził na tę okazję, ponieważ poprzedni, mocno leciwy interfejs, gościł od zarania dziejów (czasy wczesnych plazm?) aż do ubiegłego roku. Widok źródeł wygląda akurat dosyć nowocześnie i wygodnie. Ikony także można przypinać do belki. Chodząc po tej części menu ma się wrażenie jakby się pracowało z innym telewizorem niż przed chwilą.

Odtwarzacz plików (np. z nośników USB) wygląda dokładnie tak samo jak w poprzednich latach, co oznacza, że zarówno jego design jak i funkcjonalność nie jest na zbyt wysokim poziomie. Tak przykładowo wygląda ustawianie zewnętrznych napisów do filmu. Nie widać nawet nazwy pliku z napisami. Nie ma też możliwości dostosowania czcionki.

Panasonic OLED GZ950 test
Panasonic OLED GZ950 test

Największym problemem jest jednak ciągły brak wsparcia dla ścieżek dźwiękowych w formacie DTS. Wobec tego wiele plików nie będzie odtwarzało się z dźwiękiem. Brak tak oczywistej rzeczy mocno razi szczególnie, że TV potrafi odtworzyć bezpośrednio nawet bardzo duże pliki Ultra HD z HDR.

Test Panasonic GZ950

Nie można zapomnieć, że TV posiada też fenomenalną funkcję TV Anywhere, która pozwala na streaming z tunerów wbudowanych w telewizor, prosto na ekran naszego smartfona. Bez względu na to gdzie się znajdujemy i nawet gdy telewizor jest w trybie Standby.

Do telewizora bez problemu, podłączyliśmy też klawiaturę. W tym wypadku to najnowszy Logitech K830. Na ekranie pojawił się wskaźnik, który znacznie ułatwiał nawigowanie po menu:

Panasonic GZ950 Logitech K830 testPanasonic GZ950 Logitech K830 test



Jakość dźwięku

Panasonic GZ2000 OLED test

Pokaźnej wielkości głośniki wbudowane w Panasonic’a GZ2000 dają bardzo przyjemny dla uszu efekt. Dźwięk jest dosyć pełny jeśli chodzi o zakres tonów, choć raczej nie aż tak dobry jak z zewnętrznego soundbara. Na pewno można jednak pochwalić przestrzeń, którą budują głośniki Atmos skierowane w sufit. Tutaj jednak bardzo ważna będzie odpowiednia konfiguracja systemu audio, która przebiega przez kreator:

Moc głośników określona jest raczej wysoko, bo na 140 W (40 W x 2 + 20 W x 3). Gdy stwierdzimy, że wbudowane audio nas satysfakcjonuje, ale chcielibyśmy na przykład wzbogacić niskie tony, bo tu nie ma co się oszukiwać – membrana musi mieć odpowiednią średnicę by je wygenerować, to Panasonic pozwala na proste podłączenie takowego przez gniazdo słuchawkowe i precyzyjną kontrolę poziomu odcięcia.

Jeśli mielibyśmy natomiast doszukiwać się jakichś mankamentów związanych z dźwiękiem to do takowych na pewno będzie należał brak portu eARC. W związku z tym jeśli ktoś posiada zaawansowany, zewnętrzny system audio oparty o amplituner to niestety nie będzie w stanie uzyskać dźwięku obiektowego (Dolby Atmos, DTS:X) wprost z aplikacji telewizora.

Panasonic OLED GZ950 test subwoofer



Podsumowanie i ocena

Wyżyny OLED’owej jakości to zdecydowanie coś na co możemy liczyć decydując się na zakup Panasonic GZ2000. Japoński producent, po raz kolejny udowodnił, że potrafi osiągnąć więcej dzięki użyciu autorskich technologii. Tak jasnej matrycy OLED w HDR jeszcze nie mieliśmy okazji badać i choć wyniki są tylko od kilku do kilkunastu procent wyższe niż u konkurencji, to właśnie takie niuanse decydują o wyższości jednego produktu nad drugim. Za jakość treści HDR można by właśnie wyróżnić telewizor, tym bardziej dlatego, że wspiera on też standardy HDR10+ oraz Dolby Vision. Szkoda tylko, że ma on mały mankament związany z niepłynną gradacją w niektórych, bardzo jaskrawych ujęciach filmów. Na szczęście nieczęsto dają się we znaki. Oprócz tych cech, można w zasadzie napisać te same rzeczy o jakości obrazu co w przypadku GZ950/GZ960, czy starszych modeli. Testowany telewizor pod względem oddania barw w HD i Ultra HD był tak dobry, że śmiało można by go użyć w studio filmowym. Odwzorowanie ruchu dzięki 120Hz matrycy jest świetne, a czerń – jak to w OLED’ach – hipnotyzująca. Z perspektywy gracza zmianą jest funkcja ALLM, która automatycznie włącza tryb niskiego input lag bez konieczności wchodzenia w jakiekolwiek menu! Lag jest nadal na poziomie placebo, więc pod tym względem można tylko chwalić. Szkoda tylko, że nie udało się zaimplementować więcej funkcji z HDMI 2.1, bo być może kolejna generacja konsol będzie już zdolna do rozdzielczości 4K 120Hz. Krążą jednak pewne plotki, że mogą one wejść wraz z aktualizacją oprogramowania. Niestety ta informacja nie jest jeszcze potwierdzona, ale telewizor tak czy inaczej zasługuje na najwyższe odznaczenie – Referencja.

Nie wiesz jaki kabel HDMI 4K wybrać? Przeczytaj nasz test

PLUSY

  • Najwierniejsze oddanie barw HD i Ultra HD ze wszystkich telewizorów kiedykolwiek testowanych
  • Najbogatsza obsługa formatów HDR: HDR10, HDR10+ HLG, Dolby Vision
  • Dobrej jakości system audio
  • Bogate możliwości kalibracji kolorów, rewelacyjna sprawność “po”
  • Wsparcie dla Dolby Atmos
  • Perfekcyjna czerń i kontrast nieosiągalna dla telewizorów LCD oraz Plazm
  • 120Hz matryca z dobrym odwzorowaniem ruchu
  • Doskonałe kąty widzenia, nie do porównania z technologią LCD
  • Rewelacyjna żywotność panelu OLED (100 000 godzin)
  • Pełne pokrycie palety barw DCI do filmów Ultra HD (99%)
  • Znakomitej jakości efekty Ultra HD dzięki m.in wysokiemu poziomowi jasności efektu HDR
  • Nowa funkcja dynamicznego mapowania tonów w HDR
  • Pełna obsługa HEVC 4K – pliki, telewizja naziemna i satelitarna
  • Niewielki input lag dla graczy zarówno w 4K HDR jak i Full HD
  • Funkcja ALLM automatycznie włączająca tryb Gra we współpracy z konsolą
  • Możliwość podłączenia subwoofera

MINUSY

  • Można mieć uwagi do rozbudowania systemu multimedialnego względem konkurencji jak Tizen czy webOS
  • Brak obsługi eARC

Ceny pochodzą z dnia 3.09.2019

Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic

Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Advertisement

(14531)

Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

Comment(36)

  1. OLED to zawsze ideał. Ponoć. 

  2. 3 godziny temu, betonman napisał:

     

     

    referencja jak nic......przypomina mi sie test OledFHD z 2015 ktory byl totalnym scierwem (wiem bo mialem) ale u was....referencja....

    Mówisz o LG 910? Widać miałeś inny telewizor niż ja. W FullHD nic lepszego nie ma. 

  3. Dnia 3.09.2019 o 16:32, s[beeep]iorek napisał:

    To warto wymienić na ten model obecny tx-65dx900 czy śmiało można poczekać jeszcze?  

    Jako, że miałem DX900 przez dwa lata, a w maju przesiadłem się na C8 mogę tylko napisać, że do oglądania treści UHD w warunkach kinowych warto i to zdecydowanie. Wszystkie wady Panasa jak halo (szczególnie dokuczliwe w trybie HDR), widoczne łączenie stref i słabe kąty nie występują na oledzie. Niższa jasność? Widoczna, ale raz, że większość filmów i tak jest masterowana do 1000 nitów, a dwa w LG fajnie działa funkcja mapowania tonów, która trochę rozjaśnia obraz, więc różnica jest zdecydowanie mniejsza niż mogłoby to wynikać z pomiarów. No i ten kontrast... Generalnie DX900 to super telewizor... do momentu, w którym obok nie postawisz oleda. :)

    Nie che mi się teraz pisać całego elaboratu, ale spokojnie możesz odszukać moje przemyślenia, które pisałem w wątku dotyczącym C8, w temacie DX900 chyba zresztą też coś skrobnąłem z tego co pamiętam.

    7 godzin temu, klaus71 napisał:

    włączyłbym w panasie tryb max local dimming i miał 10razy lepszy kontrast niż w ZD9

    I szybko byś wrócił do ustawienia local diming na normal jakbyś zobaczył jak bardzo obniża jasność szczytowych punktów i ile detali w czerniach zżera. :)

  4. 3 godziny temu, Mr.Hankey napisał:

    I szybko byś wrócił do ustawienia local diming na normal jakbyś zobaczył jak bardzo obniża jasność szczytowych punktów i ile detali w czerniach zżera. :)

    no to smutne - bo wychodzi że w teście forumowym bajki są napisane skoro tryb pośredni się do niczego nie nadaje

  5. 17 godzin temu, ROMAN38 napisał:

    No nie ma !!! jest tylko cytuję :

    SDR: 420cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 900 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
    Źródło: https://hdtvpolska.com/panasonic-gz2000-oled-test-referencyjny-bilet-do-kina/4/
    skrawek to nie cały ekran :)

    No a cały rozdział pt. "Jasność i praca w warunkach dziennych"?

    Jak zachowuje się Panasonic OLED GZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

    Panasonic_TX-65GZ2000_test_13-1.jpg

    Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że GZ2000 jest jaśniejszy od GZ950, a co za tym idzie jest lepszym wyborem do jasnych pomieszczeń.

    Źródło: https://hdtvpolska.com/panasonic-gz2000-oled-test-referencyjny-bilet-do-kina/9/

  6. 16 godzin temu, klaus71 napisał:

    wychodzi że w teście forumowym bajki są napisane skoro tryb pośredni się do niczego nie nadaje

    A kto twierdzi, że pośredni się do niczego nie nadaje? 

  7. 13 minut temu, Mr.Hankey napisał:

    A kto twierdzi, że pośredni się do niczego nie nadaje? 

    czyli pośredni jest ok ? napisałeś normal - więc zrozumiałem jako minimalny

  8. Ciekawa dedukcja - nie wnikam. :)

    Ustawienie pośrednie jest jak najbardziej ok - niby potrafi gdzieś coś niepotrzebnie przyciemnić, ale korzyści płynące ze znacznie lepszej czerni są niepodważalne. Ustawienie local dimingu na maksa niestety nie robi już efektu WOW w kwestii czerni, wnosi za to sporo niepożądanych rzeczy jak ucinanie detali w czerniach, nadmierne przyciemnianie całości obrazu czy jeszcze bardziej widoczne łączenia stref w ruchu. Jednym słowem - do niczego się nie nadaje.

    A żeby nie było, że sam spam, to napiszę, że o ile GZ2000 to bez wątpienia wspaniały telewizor, tak dopłacanie do niego tak ogromnej kwoty względem młodszych braci od Panasonica czy nawet LG C9 jest dla mnie kompletnie niezrozumiałe. Niby jest trochę jaśniejszy HDR, ale wydaje mi się, że to jednak za mało żeby zrobić różnicę, co zresztą poniekąd potwierdził ostatni shootout.

  9. Dnia 6.09.2019 o 10:56, Maciej Koper napisał:

    No a cały rozdział pt. "Jasność i praca w warunkach dziennych"?

    Jak zachowuje się Panasonic OLED GZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

    Panasonic_TX-65GZ2000_test_13-1.jpg

    Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że GZ2000 jest jaśniejszy od GZ950, a co za tym idzie jest lepszym wyborem do jasnych pomieszczeń.

    Źródło: https://hdtvpolska.com/panasonic-gz2000-oled-test-referencyjny-bilet-do-kina/9/

    Ups sorki nie zauważyłem :) czyli tak samo 150 nitów na 100 % , a miałem nadzieję że skoro 30 % jaśniejszy to i tu zyska do tych 190 nitów.Nie chcę mi się szukać ale ciekawe ile ma 77 calowy LG C9 , bo C8 77 ma chyba tylko 117 nitów ? Oby ten rozmiar zaczął tanieć bo 65 cali to dawne 52 cale 🤣