Home Testy Telewizory OLED Panasonic Panasonic FZ800 | TEST | OLED 2018 Ultra HD z HDR10+
Panasonic FZ800 | TEST | OLED 2018 Ultra HD z HDR10+

Panasonic FZ800 | TEST | OLED 2018 Ultra HD z HDR10+

17.80K
159

Słowem wstępu

W bieżącym roku Panasonic przygotował dla nas dwa nowe modele telewizorów OLED. Pierwszy z nich mieliśmy okazję już przetestować. Był nim flagowy, referencyjny TX-65FZ950. Młodszym reprezentantem jest FZ800, którego zaś pod lupę weźmiemy dzisiaj. Nowe modele występują w rozmiarach 55 i 65″ i wykorzystują najnowszą matrycę OLED. Posiadają też wsparcie dla technologii HDR10+. Wcześniej w tym roku pisaliśmy już o tych produktach zarówno na CES 2018, gdzie osobiście byliśmy na specjalnym pokazie przygotowanym dla naszego portalu, jak również podczas oficjalnej premiery na Majorce oraz w Polsce. Czy FZ800 okaże się tak dobrym produktem jak jego starszy brat FZ950? Przekonajmy się!

Wygląd

FZ800 nie posiada zintegrowanej listwy dźwiękowej (soundbara), toteż jego budowa jest bardziej klasyczna względem FZ950 – ekran opiera się na zwykłej prostokątnej stopie.

O wykonaniu takim trudno wypowiedzieć się czy to pozytywnie, czy negatywnie, jest po prostu neutralne. Moim zdaniem ekran dużo zyskuje, gdy powiesi się go na ścianie, bo wtedy wygląda po prostu jak tafla szkła z bardzo wąskimi ramkami. Swą smukłość i lekkość zawdzięcza technologii OLED, pozwalającej m.in. mocno odchudzić obudowę wyświetlacza.

Od tyłu ekran wygląda elegancko. Z tej strony nie wyróżnia się niczym szczególnym, może poza wysokimi plecami, w których umieszczono otwory montażowe VESA

Akcesoria

W zestawie z FZ800 dostaniemy nieco uboższy pilot, który nie jest wykonany z aluminium lecz z tworzywa. Swoją drogą całkiem nieźle imitującego ten materiał. Oczywiście w dotyku już czuć różnicę. Funkcjonalność pilota jest bardzo podobna do tego od FZ950, a właściwie identyczna. W zestawie nie znajdziemy jednak drugiego pilota wyposażonego w gładzik i komunikującego się za pomocą fal radiowych.

Badana cecha:wynik:
WYMIARY EKRANU (bez podstawy)122,8 ×71,3 × 6,2cm
WYMIARY KARTONU162 × 83 × 24cm
ODCISK STOPY (minimalne wymiary mebla)50 × 30cm
WAGA (bez podstawy)22kg
OTWORY MONTAŻOWEVESA 400 × 300

Złącza

Warto wspomnieć, że złącza HDMI numer 1 i 2 są kompatybilne z Ultra HD 18Gbps (maksimum specyfikacji 2.0). Przez złącze 3 i 4 nie będziemy w stanie uzyskać sygnału 50/60Hz Ultra HD z HDR (np. z konsoli).

Testy syntetyczne

Badana cecha:wynik:
ROZDZIELCZOŚĆ I PRZEKĄTNA EKRANU3840×2160, 55″
TYP MATRYCYOLED WRGB
ODŚWIEŻANIE MATRYCY (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu)120Hz
KONTRAST ANSI, BEZ WYGASZANIA (więcej – lepiej)∞:1
KONTRAST W FILMACH (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
MAKSYMALNA JASNOŚĆ PO KALIBRACJI
  • SDR (skrawek ekranu): 350 cd/m2
  • SDR (pełny ekran): 130 cd/m2
  • HDR: 600 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
POWŁOKA MATRYCYekran o wysokiej przejrzystości
BŁĘDY ODDANIA BARW, PO KALIBRACJI (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,5
  • maks. dE: 1,0
ŚREDNIA JASNOŚĆ EFEKTU HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2)695 cd/m2
INPUT LAG (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 21ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 21ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 21ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
PEŁNA ROZDZIELCZOŚC KOLORU – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC)Tak
OBSŁUGA 10 BITOWEGO KOLORUTak (w UHD)

Matryca, zalecane ustawienia

Struktura matrycy 55″ FZ800

W FZ800 znajdziemy najnowszą matrycę WRGB OLED, wyprodukowaną przez LG Displays. Ma ona pełną rozdzielczość 4K i 120Hz odświeżanie. Nie jest to identyczna matryca jaką widzieliśmy w ubiegłorocznych modelach. Wygląda na poddaną lekkiemu tuningowi polegającemu na zmianie struktury. Po co? Jak mniemam, by temperatura barwowa była bliższa tej studyjnej – 6500K. W związku z tą zmianą nastąpiły także zmiany kształtu i powierzchni pozostałych subpikseli. Widzimy także, że matryca 55″ TV OLED różni się od 65″.

Żywotność

Osoby, które nadal martwią się o trwałość panelu organicznego powinny zapamiętać następujący komunikat: W sprawie trwałości matryc organicznych, producent matryc oświadczył, że panele z 2017/16 roku mogą przepracować aż 100 000 godzin. Po tym czasie jasność może spaść o 50%. Myślę, że ta informacja raz na zawsze pogrzebie mit o problemach z trwałością OLED’ów. Mit, który powtarzany jest jak mantra przez niektóre osoby. Deklarowana trwałość jest w rzeczywistości znacznie dłuższa niż większości paneli LCD. Spróbujmy przeliczyć sobie ten czas na lata pracy. W przeciętnym gospodarstwie domowym telewizor pracuje średnio 5-6 godzin dziennie (wiadomo, w weekendy dłużej, są jednak dni w które nie jest włączany wcale). Przy 6 godzinach dziennie mamy aż 16 500 dni, czyli prawie 45 lat pracy, zanim matryca się zużyje, co też nie znaczy, że umrze… Spadnie jedynie jej jasność o 50%.

Zalecane ustawienia

Koncepcja menu ustawień nie uległa w tym roku zmianie, aczkolwiek pojawiło się kilka usprawnień, o których później. Doszły także nowe, predefiniowane tryby obrazu. Niestety nie uchwyciłem ich na zdjęciu po prawo ze względu na niedostępność niektórych na pewnych źródłach. Poniżej znajduje się pełna lista:

  • Dynamiczny
  • Normalny
  • Kinowy
  • Fotografia profesjonalna
  • THX Cinema
  • THX Bright Room
  • Prawdziwe Kino
  • Ustawienia własne
  • Profesjonalnyl1
  • Profesjonalnyl2
  • Sport
  • Gra

Sugerowanym wyborem dla widza jest tym razem „Prawdziwe Kino”. Tryb ten wypada, o dziwo, lepiej niż „THX Cinema” w nastawach fabrycznych, w myśl poprawnej reprodukcji obrazu (tak jak widział reżyser). Jeśli chcemy regulować obraz po swojemu, to najlepiej użyć do tego trybu „Ustawienia własne”. Jedynym krokiem na uzyskanie jeszcze lepszej jakości obrazu jest od razu kalibracja.

Dedykowany tryb „Sport”

O trybie „Gra” porozmawiamy później, tu chciałbym poruszyć temat trybu o nazwie „Sport”. Jego wprowadzenie do telewizorów w tym roku było oczywiste, w związku z odbywającymi się mistrzostwami świata. Czym powinny charakteryzować się ustawienia do sportu? Zapewne odpowiednią ostrością, wyłączonymi funkcjami mogącymi ją pogarszać (np. redukcja szumów), oraz upłynniaczem skonfigurowanym tak, by rozmycie obrazu było jak najmniejsze. Czy omawiane ustawienie obrazu dostarcza nam właśnie to? Nie. Nawet w najmniejszej mierze nie jest lepsze pod tymi względami od zwykłego trybu „Kino”, „Prawdziwe Kino”, czy „Ustawienia własne”. Tryb sport jest to po prostu dodatkowy tryb z dosyć mocnym podbiciem barw, coś na wzór ustawienia „dynamiczny”.

Oczywiście taka charakterystyka obrazu może być pożądana, by bardziej podekscytować widzów, szczególnie gdy są wśród nich osoby raczej mało znające się na wyświetlaczach. Z perspektywy wideofila tryb ten pozbawiony jest jednak sensu, ponieważ charakterystyka obrazu (normy wizyjne) są dokładnie takie same przy nagrywaniu meczy, co przy np. nagrywaniu filmów i seriali. Dodatkowo tryb ten zablokowany jest na jakiekolwiek większe zmiany. No, ale przecież sama jego obecność nikomu przeszkadzać nie będzie, przejdźmy dalej.

Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Fabrycznie (tryb Prawdziwe Kino)

wynikwynik
Średnia deltaE barw ze standardowych2,0maksymalna4,6
Średnia deltaE barw ze wzornika2,4maksymalna5,1
Średnia deltaE palety szarości2,8maksymalna5,1

Profesjonalna kalibracja Panasonic FZ800

wynikwynik
Średnia deltaE barw ze standardowych0,8maksymalna1,4
Średnia deltaE barw ze wzornika0,5maksymalna1,0
Średnia deltaE palety szarości0,5maksymalna1,3

W FZ800 (niejako przeciwnie niż w FZ950) tryb Prawdziwe Kino ma niebieską dominantę (a nie żółtą). Przynajmniej w naszym egzemplarzu testowym. Poza tym o reprodukcji barw można napisać to samo – TV oferuje odpowiednią przestrzeń kolorów, przeznaczoną do filmów Full HD i SD, jak i optymalną charakterystykę jasności do oglądania nocnego. Pomimo naturalnej palety da się jednak wyczuć ochłodzenie palety szarości, przez które obraz ma błękitny odcień. Ponadto musimy pamiętać by wyłączyć overscan w menu ustawienia opcji, bo inaczej brzegi obrazu będą przycinane. Zobaczmy jak wygląda to wizualnie:

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz kadr z filmu:
Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
    • Tryb Fabryczny
    • Najlepszy tryb fabryczny
    • Profesjonalna kalibracja
    • Referencja (studio)

    Jeśli chodzi natomiast o sprawność oddania barw po kalibracji to wraz z modelem FZ800, Panasonic po raz kolejny pobija rekordy i właściwie stworzenie telewizora z wierniejszą reprodukcją kolorów w Rec 709 (filmy Full HD i SD) jest już mało prawdopodobne. Nasyceniu barw, czy ich naturalności nie da się zarzucić kompletnie nic. Tam gdzie kolor ma być żywy i nasycony jest dokładnie taki, a tam gdzie ma być pastelowy – jest stonowany tak jak trzeba. Wszystko pod wyśmienitą kontrolą rodem z ekranu studyjnego i to dosłownie. Na FZ800 próżno szukać jakichkolwiek najmniejszych niuansów pod tym względem. Zadowoleni będą nawet profesjonaliści i także im dedykuję ten telewizor.

    Wierność oddania barw po kalibracji zachwyca.

    Innymi słowy, kolor w standardowych filmach (Rec 709) nie może wyglądać lepiej niż na FZ800, bo wygląda po prostu identycznie z pierwowzorem. Próżno szukać drobnych naciągnięć nawet w ciemnych, żółtych barwach, gdzie niektóre ekrany organiczne nabierają różowych odcieni. W takim stanie telewizor ten można by od razu brać do studio do pracy przy kolorze.

    Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

    Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
    oraz w temacie: Wielki test kalibracji

    Zamów sprawdzoną kalibrację TV (w całej Polsce)

    Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

    Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), FZ800 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Pamiętać trzeba tylko o wyłączeniu funkcji „16:9 Overscan”. Wtedy obraz będzie trafiał na ekran tak jak został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Warto tylko pamiętać, że jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka „ostrość”..

    Kalibrujemy i testujemy wyświetlacze najlepszym sprzętem dostępnym na rynku.
    W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.

    Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

    Równomierność ekranu

    Ekran FZ800 kontynuuje trend rewelacyjnej równomierności wyświetlania, prześcigającej znacząco wszystkie telewizory LCD! Jak widzicie poniżej, biała plansza jest niemal idealnie jednorodna. Posiada niewielkie przebarwienia, a spadki jasności na brzegach w zasadzie nie występują. Godnym zauważenia była też niezła jednorodność ciemnych szarości, która bywa problematyczna na telewizorach OLED. Mam wrażenie, że producent poprawił ten niuans od zeszłego roku. Nie widziałem, co prawda, jeszcze zbyt wielu sztuk FZ800 na rynku (podczas kalibracji), ale mam podstawy sądzić, że będzie w tej kwestii lepiej niż u konkurencji.

    Jednorodność zaliczyłbym na poczet mocnych argumentów „za telewizorem OLED”. Ileż to osób narzeka na portalu na plamy na telewizorach LCD, na vertical banding, czy zabrudzenia matrycy? W ekranach OLED takie zjawiska nie występują wcale!

    -8%-6%-4%-4%-4%
    -6%-3%-1%-2%-2%
    -3%0%ref.0%-1%
    -1%+2%+2%+1%0%
    +1%+2%+2%+1%+1%

    Jasność, praca w warunkach dziennych

    Maksymalny poziom jasności matrycy organicznej zależy od tego, na jakiej powierzchni uzyskać chcemy tą jasność. Przykładowo w scenie nocnej, drobny błyszczący element będzie jaśniejszy, niż gdyby znajdował się on w scenerii dziennej (i większa powierzchnia ekranu musiałaby być jasna). Taką uśrednioną jasność całego kadru określamy parametrem APL. Jak zachowuje się FZ800 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

    Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu.

    FZ950 może w prawdzie poszczycić się wyższą jasnością, jednak podejrzewam, że jest to kwestia rozmiaru matrycy. Testowaliśmy 65″ wersję tego drugiego, a FZ800 trafił do nas w 55″. Przy umiarkowanych scenach, wraz ze swoimi 350cd/m2, Panasonic powinien się całkiem nieźle sprawdzić w nasłonecznionym pomieszczeniu, ale też nie tak dobrze jak niektóre telewizory LCD.

    Kontrast i Czerń

    Pomimo iż telewizory OLED zadomowiły się już na dobre na rynku, to wciąż zasiadając w swoim całkowicie ciemnym pomieszczeniu testowym odczuwam przyjemność oglądania mrocznych scen na wyświetlaczach tego typu. Niemożność odróżnienia filmu o proporcjach 2,39:1 od standardowego 16:9 jest czymś pięknym! A zrobić się nie da, bo nie widać gdzie się zaczyna, a gdzie kończy wyświetlacz. Obraz dosłownie wisi w powietrzu. Czerń jest tak dobra, że zapewnia aż jakby lepszą ostrość obrazu i niezwykłą plastykę. Wszystko to bez jakichkolwiek sztuczek, ponieważ każdy piksel obrazu jest niezależną diodą, która może być całkowicie wygaszona.

    SCENA
    (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
    Opis scenyWynik pomiaru:
    DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI∞:1
    CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA∞:1
    PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA∞:1
    DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI∞:1

    Pod tym fundamentalnym względem nie ma więc lepszego wyboru niż ekran OLED – niezależnie sterowany każdy piksel sprawia, że uzyskujemy perfekcję. Możemy konfrontować różne ekrany LCD z Panasonic EZ800, ale żaden z nich nie wyjdzie zwycięsko w konfrontacji kontrastu. Może co najwyżej starać się dorównać! Czerń, ze względu na to, że nie emituje żadnej ilości światła, nie ma więc granatowego zafarbu, jak w telewizorach LCD, nie słabnie pod kątem i nie ma żadnych plam (typu clouding)!

    Obsługa Ultra HD / 4K

    Panasonic FZ800 spełnia wymagania dla certyfikatu Ultra HD Premium, aczkolwiek nie wiem, czy go faktycznie posiada. Wygląda na to, że w tym roku wyróżnienie to straciło na znaczeniu. Konsumenci oczekują zaś (poniekąd słusznie) wsparcia dla formatów HDR Premium, takich jak Dolby Vision lub HDR10+. Tutaj dobra wiadomość dla zainteresowanych testowanym telewizorem – wspiera on zarówno HDR10, HLG, jak i właśnie HDR10+. Tego ostatniego nie jesteśmy jeszcze w stanie przetestować, z uwagi na brak materiałów. Do tematu będzie można wrócić później w tym roku, a na razie pozostaje się cieszyć z kompatybilności. Na dzień dzisiejszy możemy cieszyć się sygnałem 4K HDR (HLG) z kanału Canal+ 4K Ultra HD, który od kilku dni transmituje m.in. mundial w takim formacie:

    Canal+ Ultra HD 4K HDR HLG test

    Canal+ Ultra HD 4K HDR HLG test

    Co ciekawe, poniższa infografika wyświetlana jest w szerokiej palecie barw i nie jest możliwe uzyskanie tak nasyconej barwy pomarańczowej na „zwykłym” kanale.

    Cecha:Wynik:
    CERTYFIKAT UHD PREMIUMTak (?)
    POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020)99% / 74%
    OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMITak, wszystkie HDMI
    FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+)HDR10+
    MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHDPełna

    Jakość efektu HDR

    W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

    ScenaOpis scenyJasność HDR
    hdr1NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2525 cd/m2
    hdr2SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ745 cd/m2
    hdr3NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ785 cd/m2
    hdr4ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH720 cd/m2
    hdr5.jpgPLANSZA „L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE600 cd/m2
    Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

    • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
    • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
    • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
    • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
    • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
    • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

    Efekty HDR w FZ800 są bardzo wyraźne i namacalne, aczkolwiek nieznacznie niższe niż te, zanotowane na FZ950. Jak jednak wspomniałem, mam przekonanie, że jest to kwestia rozmiaru matrycy, a nie linii modelowej telewizora. HDR daje tutaj poczuć przepaść jakościową gdy oglądamy treść Ultra HD, szczególnie w ciemnym pomieszczeniu! Tegoroczny model oferuje kilkunasto-procentowy wzrost względem ubiegłorocznych TV. W każdej ze scen dawał on o sobie znać. Oczywiście można by upierać się, że są telewizory LCD, które dają jeszcze więcej jasności i będzie to prawda, jednak żaden z nich nie zaoferuje jednocześnie tak dobrej czerni, czy kątów widzenia (a przede wszystkim braku efektu halo na czerni, pod lekkim kątem). HDR w FZ800, jak to w oledach bywa, jest bardzo precyzyjny, ponieważ każdy piksel jest źródłem światła. W znacznej części filmów teoretycznie nie najwyższa na rynku jasność nie będzie zauważalna wcale. Dlaczego? A dlatego, że…

    Mapowanie jasności (tone-mapping)

    Metadane HDR jakie są przesyłane do telewizora.

    Panasonic FZ800 bardzo inteligentnie rozpoznaje metadane filmowe. Są one w prawdzie statyczne w HDR10 (w przeciwieństwie do np. HDR10+, który rozwiązuje tą kwestie ostatecznie), jednak nadal potrafią przekazać wiele informacji pomagających dostosować możliwości wyświetlacza do filmu. Produkcje, jak wiemy, powstają na monitorze Dolby Pulsar (4000 nitów) lub Sony BVM-X300 (1000 nitów). Mogą więc znacznie przekraczać możliwości telewizora i musi on w jakiś sposób dostosowywać się by film nie był pozbawiony przejść tonalnych, ale i nie był zbyt ciemny. FZ800 nie korzysta z flagi MDL, określającej możliwości monitora, ale z MaxCLL, czyli flagi określającej teoretycznie najwyższą jasność piksela w filmie. To dużo lepsze podejście, obarczone jednak ryzykiem, ponieważ wiele filmów ma niepoprawne wartości (zbyt niskie lub zbyt wysokie). Zbyt niska wartość powodowałaby utratę przejść tonalnych w bielach, a zbyt wysoka zbyt duże przyciemnienie obrazu. Na szczęście FZ800 jest bardzo inteligentny i zbyt wysokie wartości ignoruje, z kolei zbyt niskie podnosi do domyślnych 1000 nitów.

    Film „Pan” ma niepoprawne metadane, ale FZ800 sobie z tym radzi.

    Biorąc pod uwagę, wyżej opisany, sposób działania wychodzi na to, że filmy HDR są naprawdę bardzo jasne na testowanym telewizorze. Weźmy pod uwagę, że tak naprawdę ponad 70% wydań pomimo, że masterowanych na Dolby Pulsar, to wcale nie posiada detali o tak wysokiej jasności. Przykłady? Chociażby „Furious 8”, czy „Power Rangers”. Stworzone na monitorze o jasności do 4000 nitów, a ich najjaśniejsze przejścia tonalne mają tylko 1000 nitów! Od tysiąca, do około 800, które są maksymalnymi możliwościami telewizora, wcale nie jest tak daleko i dlatego w wielu filmach ten oledowy telewizor jest w stanie wykrzesać z nich dokładnie tyle ile trzeba!

    TV oddaje bardzo wysokie jasności w filmach zachowując przejścia tonalne, nawet gdy film ma niepoprawne metadane.

    Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

    Badana cecha:Wynik:
    POKRYCIE SZEROKIE PALETY BARW DCI99%
    POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW Rec 202074%

    Pokrycie reżyserskiej palety barw (DCI) jest właściwie pełne, bo brakujący procent nie jest tutaj istotny. Oznacza to, że w teorii FZ800 może oddać każdą barwę, jaką chciał umieścić w filmie reżyser filmu UHD. Panasonic, jako firma skupiająca się na jakości obrazu, pozwala także przeprowadzić pełną kalibrację obrazu pod źródła Ultra HD (zapisać osobne parametry w tym samym trybie obrazu). W związku z tym przetestujemy od razu skalibrowany tryb pod UHD z małym komentarzem jak wyglądało to fabrycznie.

    Fabryczny tryb HDR-Prawdziwe Kino

    wynikwynik
    Średnia deltaE barw ze standardowych5,6maksymalna8,7
    Średnia deltaE barw ze wzornika2,7maksymalna4,6
    Średnia deltaE palety szarości2,6maksymalna7,2

    Skalibrowany tryb ISF-Profesjonalny

    wynikwynik
    Średnia deltaE barw ze standardowych5,6maksymalna8,7
    Średnia deltaE barw ze wzornika2,7maksymalna4,7
    Średnia deltaE palety szarości1,4maksymalna3,3

    W fabrycznym trybie do HDR jest nieźle, aczkolwiek występują niuanse związane z odcieniem bieli (trochę ocieplony), a także z charakterystyka jasności, która zmniejsza jasność efektów HDR. Na szczęście za pomocą kalibracji można te mankamenty znacznie ograniczyć. Przyrost jasności obrazu jest wtedy wyraźny i efekty HDR stają się mocniejsze. Sumarycznie FZ800 radzi sobie z kolorami z szerokiej palety barw bardzo dobrze i nie ma się specjalnie do czego przyczepić. Efekty są namacalne, w niektórych miejscach nawet bardzo wyraźne, jak np. na grafice Canal+ 4K Ultra HD zamieszczonej powyżej. Od razu widać, że jest to inna barwa, której dotychczas nie dało się odtworzyć na telewizorze.

    Regulacja jasności w HDR

    Na powyższym zdjęciu widzimy także nową opcje tj. HDR Brightness Enhancer. Jest to bardzo przydatna (w moim uznaniu) funkcja, która pozwala regulować jasność treści HDR. Nie chodzi tu bynajmniej o jasność najjaśniejszych efektów świetlnych (bo one są tak mocne jak mocna jest matryca TV), a o jasność w cieniach i półtonach obrazu. Co robimy gdy podczas normalnego oglądania obraz jest dla nas zbyt ciemny? Zazwyczaj wchodzimy w menu i zwiększamy wartość suwaka „podświetlenie”. A w HDR? Tu suwak podświetlenie zawsze jest na 100%. Receptą na to jest powyższa funkcja:

    Osobiście dałbym jedynie większy zakres regulacji, ponieważ nawet +15 nie zwiększa jakoś bardzo mocno jasności obrazu. Ponadto przeniósłbym funkcję i umieścił ją w menu głównym. W miejscu gdzie jest dostęp jest nieco problematyczny. Alternatywnie możemy użyć funkcji „Automatyczna jasność HDR”, która to reguluje funkcję „HDR Brightness Enhancer” automatycznie, w oparciu o dane z czujnika światła.

    Odwzorowanie ruchu

    Matryca Panasonic FZ800 ma 120Hz odświeżanie. Oczywiście wykorzystanie tych możliwości matrycy możliwe jest tylko i wyłącznie dzięki systemowi poprawy płynności i ostrości ruchu, bowiem materiały, które podajemy nie mają przecież 120fps. Przeważnie są to filmy (24fps), lub materiały wideo (50/60fps). W przypadku Panasonic’a system ten nazywa się Inteligent Frame Creation i jest on bardzo rozbudowany. Menu konfiguracji jest zakładką, która wygląda tak:

    Redukcja smużenia to nic innego jak obróbka materiałów wideo (50/60fps), a Płynność filmu to stopień poprawy płynności materiałów (24/25fps). Za pomocą tego pierwszego zmniejszymy smużenie, na przykład przy transmisjach sportowych. To drugie zmniejszy skokowość ruchu. Zalecanym przeze mnie ustawieniem jest w tym przypadku 10/5. Zobaczmy teraz jak telewizor przechodzi sekwencję testową:

    Ustawienia IFCInformacjeObraz postrzegany w ruchu
    Wyłączony Smużenie: 

    bardzo duże

    Maksymalna jasność: 

    350 cd/m2

    Powielenie krawędzi: 

    brak (krawędzie rozmyte)

    Poprawa płynności filmów (24p): 

    brak

    Odświeżanie Clear Motion: Włączone Smużenie: 

    umiarkowane

    Maksymalna jasność: 

    190 cd/m2

    Powielenie krawędzi: 

    brak

    Poprawa płynności filmów (24p): 

    brak

    Użytkownik

    Płynność filmu: dowolnie

    Redukcja szmużenia: 10

    Smużenie:

    umiarkowane

    Maksymalna jasność: 

    350 cd/m2

    Powielenie krawędzi:

    brak

    Poprawa płynności filmów (24p):

    dowolnie regulowana pod własny gust

    Testowany telewizor bardzo dobrze nadaje się do sportu dzięki 120Hz matrycy. Oczywiście bez tego (bez użycia upłynniacza) by lekko smużył, jak na pierwszym zdjęciu. W zasadzie podobnie do każdego telewizora bez użycia wspomagającej funkcji. Po użyciu funkcji IFC sytuacja wygląda znacznie lepiej i obraz nawet przy szybkich ruchach jest ostry. Może nie tak idealnie ostry jak w najlepszych telewizorach LCD, ale na tyle, by oglądać wszystkie mecze z przyjemnością i nie tracić najważniejszego sprzed oczu. Regulacja płynności w filmach działa także perfekcyjnie – każdy znajdzie tu dla siebie złoty środek. Trzeba jednak wspomnieć, że artefaktów może być nieco więcej niż w telewizorach koreańskich producentów. Panasonic dodał też funkcję, która mogłaby w pierwszej chwili wydawać się dziwna, bo pochodzi z telewizorów LCD, mianowicie:

    Uruchomienie Clear Motion powoduje wstawianie co drugiej czarnej klatki. Odbija się to bardzo pozytywnie na ostrości ruchu, ponieważ eliminuje przestój obiektów w swoim miejscu (efekt Sample&Hold). Problem w tym, że co druga klatka oznacza, że telewizor… migocze z częstotliwością 50/60Hz! Nie muszę chyba pisać, że jest to bardzo niekomfortowe dla oczu. Co więcej nie daje więcej korzyści niż klasyczna interpolacja klatek, bo i ona zmniejsza przestój o dokładnie tyle samo. Funkcja wstawiania czarnych klatek otwiera jednak wyobraźnie… Gdyby mogła działać przy 240Hz matrycy OLED, to płynność i ostrość ruchu zmiotła by z powierzchni ziemi wszystkie ekrany LCD! Może kiedyś…

    Oglądaliśmy mundial na FZ800, ruch odwzorowany był bardzo dobrze.

    Kąty widzenia

    Matryca OLED, taka jak użyta w FZ800 wykazuje tylko minimalną wrażliwość na zejście z osi obrazu. Lekko zmienia się odcień obrazu, jednak są to jednak nieporównywalnie mniejsze straty niż w przypadku telewizorów LCD. Poza odcieniem jednak, wszystkie walory pozostają zachowane. Zarówno kontrast, jak i widoczność detali w czerniach pozostaje na tym samym poziomie. Patrząc więc na temat jakości obrazu z różnych kątów widzenia, plasuje to telewizor OLED FZ800 na nieporównywalnie wyższym poziomie, niż dowolny ekran LCD! Z uwagi na podobieństwo ekranów posłużymy się tutaj filmem z EZ1000:

    Granie na konsoli i PC

    Aby dojść do funkcji włączającej „try Gra”, zmniejszający opóźnienie wejścia, trzeba niestety przekopać się przez gąszcz menu. Najpierw Obraz, potem Ustawienia Opcji i dopiero Tryb Gra -> Włączony.

    Można również skorzystać z dedykowanego trybu obrazu: Gra, który spełnia dokładnie taką samą funkcję. Plusem powyższego ustawienia jest jednak to, że nie zmieniamy parametrów związanych z reprodukcją obrazu, a więc nadal możemy korzystać z np. kalibracji kolorów w danym trybie obrazu.

    Rodzaj sygnałuOpisUstawienia telewizoraWynik
    [GRY] 1080pLag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HDtryb „Gra”21 ms
    [GRY] 1080p + HDRLag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDRtryb „Gra”21 ms
    [PC] 4K / 1080p @ 4:4:4Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki)Pure Direct 4K28 ms
    [GRY] 4KLag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDRtryb „Gra”21 ms
    [GRY] 4K + HDRLag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDRtryb „Gra”21 ms
    [FILM] 4K / 1080p + upłynniaczLag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek„ISF-Noc”113 ms
    Pełna Chroma 4:4:4, w trybie PureDirect.

    Panasonic udoskonalił swój TV także pod względem istotnym dla graczy – wartości input lag, która była już i tak na poziomie placebo w zeszłym roku. Udało się jednak urwać kolejne 5ms, co dla największych zapaleńców jest dobrą wiadomością. Tak czy owak, telewizory OLED Panasonic’a nadawały się bardzo dobrze do gier zarówno w ubiegłym jak i, tym bardziej, w tym roku. Nawet wtedy gdy chcemy uzyskać reprodukcję chromy 4:4:4 i potrzebujemy wejść w tryb Pure Direct 4K to wartość wzrasta nieznacznie.

    Nvidia SLINasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

    System i Smart TV

    W 2018 roku, producent postanowił przerzucić się na design z „belką” na dole ekranu. Znajdują się na niej najbardziej przydatne elementy, do których mógłby chcieć dostać się użytkownik. Belkę przywołujemy tradycyjnie, przez przycisk „Home”.

    Na powyższym przykładzie jedna ze stron belki. Pomiędzy stronami przechodzimy przyciskami góra-dół. Do niektórych z nich możemy przypinać, wybrane przez siebie, ikony aplikacji:

    W powyższym przypadku przypięty został Netflix, co akurat nie jest konieczne, ponieważ mamy do niego dedykowany przycisk na pilocie. Aplikacji jest jednak całe mrowie i niektóre z nich na pewno moglibyśmy chcieć mieć pod ręką.

    A jeśli któryś z programów okaże się dla nas szczególnie ważny to nie musimy nawet wywoływać menu by go włączyć. Możemy także przypisać go do dedykowanego przycisku na pilocie!

    Bez wątpienia możliwość edycji pod wymagania użytkownika jest duża w systemie operacyjnym Panasonic’a. System wydaje się być dopracowany. Jedynym problemem jest nieco dyskusyjna atrakcyjność graficzna interfejsu. Jest on dosyć ascetyczny. Typowo japoński. To nie problem, niektórym może się wręcz podobać. Problemem jest jednak interfejs obsługi tunerów wbudowanych i EPG, które od lat nie uległo zmianie. Oznacza to, że podczas oglądania transmisji np. satelitarnej i wciśnięciu przycisku „info” wita nas ten sam pasek informacyjny co w ubiegłych latach. Menu to wygląda jeszcze w miarę estetycznie. Trochę gorzej jest, gdy chcemy się dostać do EPG. Powoduje to chwilową utratę wizji i fonii, a sam interfejs pozostał w swojej leciwej formie:

    Widok źródeł wygląda akurat dosyć nowocześnie i wygodnie. Ikony także można przypinać do belki. Chodząc po tej części menu ma się wrażenie jakby się pracowało z innym telewizorem niż przed chwilą.

    Odtwarzacz plików (np. z nośników USB) wygląda dokładnie tak samo jak w poprzednich latach, co oznacza, że zarówno jego design jak i funkcjonalność nie jest na zbyt wysokim poziomie. Tak przykładowo wygląda ustawianie zewnętrznych napisów do filmu. Nie widać nawet nazwy pliku z napisami. Nie ma też możliwości dostosowania czcionki.

    Największym problemem jest jednak ciągły brak wsparcia dla ścieżek dźwiękowych w formacie DTS. Wobec tego wiele plików nie będzie odtwarzało się z dźwiękiem. Brak tak oczywistej rzeczy mocno razi szczególnie, że TV potrafi odtworzyć bezpośrednio nawet bardzo duże pliki Ultra HD z HDR.

    Na koniec nie można zapomnieć, że TV posiada też fenomenalną funkcję TV Anywhere, która pozwala na streaming z tunerów wbudowanych w telewizor, prosto na ekran naszego smartfona. Bez względu na to gdzie się znajdujemy i nawet gdy telewizor jest w trybie Standby.

    Jakość dźwięku

    Pozbawiony soundbara FZ800 nie może konkurować dźwiękiem ze swoim starszym bratem. Mimo to brzmi trochę lepiej niż przeciętny płaski telewizor, pewnie dlatego, że łączna moc czterech głośników wynosi 40W. Nie ma co jednak oszukiwać się, że fani oglądania seriali lub filmów będą musieli dokupić przynajmniej soundbar’a, najlepiej z dodatkowym subwooferem. Producent posiada takowe w ofercie. Do oglądania telewizji, czy wydarzeń sportowych, wbudowane głośniki powinny wystarczyć.

    Podsumowanie i ocena

    Niższy model telewizora OLED marki Panasonic, z 2018 roku, jest właściwie klonem flagowego FZ950 pod względem jakości obrazu. Różnice sprowadzają się przede wszystkim do wyposażenia telewizora. Zamiast dwóch pilotów otrzymujemy jeden, o nieco uboższym wykonaniu. Telewizor nie posiada także wbudowanego soundbara, co odbiera mu nie tylko walory dźwiękowe, ale też wizualne. Przynajmniej dopóki nie powiesimy ekranu na ścianie. W kwestii obsługi, czy jakości obrazu, różnice są jednak pomijalne i wynikają głównie z przekątnej wyświetlacza (zazwyczaj ekrany 65″ uzyskują kilka do kilkunastu procent wyższe wyniki niż wersje 55″). Jeśli poszukujemy najlepszego obrazu i chcemy zaoszczędzić trochę pieniędzy, to FZ800 jest właściwą drogą! Testowany telewizor pod względem oddania barw w HD i Ultra HD ja na tyle dobry, że można by go użyć w studio filmowym. Mam nadzieję, że inne egzemplarze będą równie dobrze się kalibrować, gdyż usunięto funkcję kalibracji 3D LUT, więc rozrzut pomiędzy sztukami może być nieco większy. W 2018 roku popracowano także nad oddaniem treści Ultra HD. Jasności w HDR są nieco wyższe i dodana została funkcja, która automatycznie reguluje średnią jasność HDR przy oglądaniu w dzień. W kwestii odwzorowania ruchu nic się nie zmieniło, ale już w ubiegłym roku było świetnie. To ważna wiadomość np. dla maniaków piłki nożnej! Z perspektywy gracza są pewne zmiany, ponieważ input lag spadł o 5ms, aczkolwiek i tak był już na poziomie placebo. Pewne usprawnienia wprowadzono także w system operacyjnym. Wzbogacił się on o kilka ciekawych rozwiązań, ułatwiających codzienną obsługę TV. Niestety nie są to duże zmiany i Panasonic nadal pod tym względem jest daleko za konkurencją, wykorzystującą zaawansowane systemy operacyjne z bardziej atrakcyjnym interfejsem.

    W porównaniu do modeli ubiegłorocznych widać więc postęp, aczkolwiek nie duży. Nie ma jednak co się dziwić, na więcej nie pozwalają obecnie dostępne matryce OLED. Ocenę „Referencja” przyznajemy więc fakultatywnie za najlepszą obecnie jakość obrazu w telewizorach, na której firma wyraźnie się koncentruje.

    PLUSY

    • Najwierniejsze oddanie barw HD i Ultra HD ze wszystkich telewizorów kiedykolwiek testowanych (!)
    • Perfekcyjna czerń i kontrast nieosiągalna dla telewizorów LCD oraz Plazm
    • 120Hz matryca z dobrym odwzorowaniem ruchu
    • Doskonałe kąty widzenia, nie do porównania z technologią LCD
    • Rewelacyjna żywotność panelu OLED (100 000 godzin)
    • Pełne pokrycie palety barw DCI do filmów Ultra HD (99%)
    • Znakomitej jakości efekty Ultra HD dzięki m.in wysokiemu poziomowi jasności efektu HDR
    • Kontrola systemu tv nad poprawnym wyświetlaniem efektów HDR np. z płyt Ultra HD Blu-ray
    • Nowoczesny wygląd i doskonałe wykonanie
    • Dobrej jakości tryby fabryczne obrazu i bogate możliwości kalibracji
    • Pełna obsługa HEVC 4K – pliki, telewizja naziemna i satelitarna
    • Niewielki input lag dla graczy zarówno w 4K HDR jak i Full HD
    • Wsparcie dla formatu HDR Premium – HDR10+
    • Niższa cena w porównaniu do modelu FZ950 przy identycznej jakości obrazu

    MINUSY

    • Nieco niższa jasność w SDR niż u konkurencji
    • Brak dużych zmian w stosunku do modelu ubiegłorocznego (EZ1000)
    • Archaiczny wygląd menu EPG

    Cena referencyjna: TX-55FZ800E: 9 999 zł,  TX-65FZ800E: 14 999 zł

    Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic


    Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

    Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


    Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj „Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz „Test kalibracji”.

    (17800)

    Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

    Comment(159)

    1. 1 godzinę temu, Piotrek Kowalczyk napisał:

      Czy ktoś wie dlaczego dostępność FZ800 jest taka słaba? Z czego to może wynikać? Są jakieś konkretne powody?

      Są dostępne. Tylko w euro za 12,2 tyś nie ma :) 

      Są w media expert i media markt. Ale ceny średnio atrakcyjne i na dodatek brak darmowych rat.

      Również śledzę dostępność tego modelu, bo to chyba najrozsądniejsza opcja - jak jest zewnętrzny soundbar lub kino.

      Czekam jak będzie dostępny znowu za ok. 12 tyś w 50 darmowych ratach i kupuję.

      Rozważałem również Sony AF9, ale cena o połowę wyższa i niestety nie mam tak dużego zaufania do marki jak do Panasonica. 

    2. 44 minuty temu, rpzem napisał:

      Są dostępne. Tylko w euro za 12,2 tyś nie ma :) 

      Są w media expert i media markt. Ale ceny średnio atrakcyjne i na dodatek brak darmowych rat.

      Również śledzę dostępność tego modelu, bo to chyba najrozsądniejsza opcja - jak jest zewnętrzny soundbar lub kino.

      Czekam jak będzie dostępny znowu za ok. 12 tyś w 50 darmowych ratach i kupuję.

      Rozważałem również Sony AF9, ale cena o połowę wyższa i niestety nie mam tak dużego zaufania do marki jak do Panasonica. 

      Również czekam na dostępność w euro z ratami :)

      Tak samo patrzyłem na AF9, 12 a 17 to jest różnica, nie ma żadnego argumentu do dopłaty takiej kwoty, chyba, że ktoś nie ma kina w domu.

      Jestem przekonany w 99% do FZ800 ale jeszcze myślę nad AF8.

    3. Czekam z zakupem na black friday. Jestem 100% zdecydowany na panasa, bo to po prostu najlepszy oled na rynku i nawet teraz cena jest w miarę ok. Przyznaję, że żałuję euro.com promocji do dziś. W czerwcu był w euro za 7.2k. @Piotrek KowalczykAf8 nie ma podejścia do fz800

    4. Ja już kupiłem 65FZ800 w euro za 12200zł w ratach 50 x 0%. Gra od wczoraj. Jestem bardzo zadowolony. 

      Obraz obecnie w trybie prawdziwe kino + neutralny odcień balansu kolorystycznego. Do tego jasność 60, kontrast 90 i kolor 40-45 na razie.

      Póki co nie widzę potrzeby kalibracji.

      Mam porównanie do plazmy 55VT60, jest teraz jaśniej i z bardziej nasyconymi barwami. Z tym, że ta plazma to również była referencja.

      Dźwięku nie oceniam, bo zostawiłem stary soundbar Panasonica, podłączony przez kanał zwrotny HDMI2

    5. Witajcie, proszę o poradę jak to wygląda :) Jest to normalne czy można spokojnie trafić na lepszą matrycę?

      Czy zafarb i banding może się powiększać?

      Z góry dziękuje za pomoc

      IMG_0600.JPG

      IMG_0598.JPG

      IMG_0591.JPG

      IMG_0588.JPG

      IMG_0585.JPG

      65 Cali

    6. Banding moim zdaniem rewelacja. Zafarb się nie zmniejszy. Przeszkadza Ci zafarb podczas oglądania jasnych scen?

    7. 1 godzinę temu, db4 napisał:

      Banding moim zdaniem rewelacja. Zafarb się nie zmniejszy. Przeszkadza Ci zafarb podczas oglądania jasnych scen?

      Przez cały wieczór minimalnie znalazłem raz, ale to dlatego, że wiedziałem, że tam jest. To tak jak w scenie Marco polo, jak wiesz to zauważysz, że coś jest nie tak troszeczkę :)

       

      Pytanie czy się powiększy :)

    8. No i runął mit o lepszej kontroli jakości w oledach innych producentów niż LG, po prostu LG sprzedaje najwięcej telewizorów i najwięcej jest przypadków że coś jest nie tak. @MarcinKK ten zafarb który pokazałeś jest moim zdaniem nieakceptowalny. Odpal sobie jakiś mecz piłki nożnej, albo chociaż zieloną planszę i zobacz czy nie widzisz przebarwień kolorów. Jeżeli tak, to telewizor do zwrotu koniecznie. 

    9. 37 minut temu, efel napisał:

      No i runął mit o lepszej kontroli jakości w oledach innych producentów niż LG, po prostu LG sprzedaje najwięcej telewizorów i najwięcej jest przypadków że coś jest nie tak. @MarcinKK ten zafarb który pokazałeś jest moim zdaniem nieakceptowalny. Odpal sobie jakiś mecz piłki nożnej, albo chociaż zieloną planszę i zobacz czy nie widzisz przebarwień kolorów. Jeżeli tak, to telewizor do zwrotu koniecznie. 

      Dużo czytałem zanim kupiłem i zafarby są wszędzie, zdarzają się w każdej marce. Nie widziałem żadnego postu, który informowałby, że coś takiego nie występuje u innych producentów. Nie wiem na jakim etapie one powstają bo nie zagłębiałem się. Wiem, że w Panasonicu nie pozwalają na takie matryce jak często bywa w C8 w przypadku bandingu. Dużo widziałem matryc i było na avforums.com kilka przypadków zafarbu również w Panasonicu. Jeżeli chodzi o banding to wszyscy są zgodni, że najgorsze sztuki można trafić tylko w LG. Jak ktoś wrzuca tam zdjęcia LG bandingu to piszą, że kup Panasonica lub Sony i są osoby, które albo męczą LG, wymieniają po nawet 4 razy albo kupują inną markę. Pamiętajmy, że połowa ludzi, jak nie więcej, nie patrzy na plansze, kupuje i to gra. LG musi komuś wcisnąć najgorsze matrycę, czyli swoim kupującym. Łatwiej, niż sprzedać np. do Sonego.

      Wczoraj wieczorem już nie było bandingu u mnie.

      Zafarbu nie widać przy meczach. Jest widoczny tylko przy jasnych treściach z przewagą białego.

       

    10. 7 minut temu, MarcinKK napisał:

      Wiem, że w Panasonicu nie pozwalają na takie matryce jak często bywa w C8 w przypadku bandingu

      G.. prawda. Na banding w Panasonicu mają dobrą kontrolę jakości i nie pozwalają na zbyt duży, ale na taki ogromny zafarb który pokazałeś już pozwalają? Coś ta Twoja teoria się kupy nie trzyma.

      Moim zdaniem kontrola jakości panelu odbywa się tylko i wyłącznie u producenta czyli LG, bo tam jest to uzasadnione ekonomicznie a w zasadzie konieczne. Sony czy Panasonic mogą sobie zażyczyć że panele OLED dla nich mają spełniać takie czy siakie normy, ale kontrolą tego zajmuje się tak czy inaczej LG. Każdy dzisiaj przy produkcji sprzętu elektronicznego liczy każdego dolara. Nie wierzę w to że Sony czy Panasonic najpierw kupuje panel od LG, płaci za jego transport, a następnie sprawdza każdy egzemplarz pod kątem jakości u siebie, po to żeby część odrzucić na kupkę i odesłać z powrotem do LG. Na swój koszt oczywiście. To się nie opłaca po prostu. O wiele prościej montować panele w TV tak jak przyjechały i zbierać później z reklamacji wadliwe panele i odsyłać je do LG w celu odzyskania kasy. Procent reklamacji jest pewnie jednocyfrowy i renomy żadna marka dzięki temu nie straci. A skoro taki Panasonic przyoszczędził na licencji Dolby Vision 3 dolary na każdej sztuce TV, to tym bardziej nie wierzę w to, że płaci kilka dolarów żeby sprawdzić panel pod kątem bandingu i zafarbów przed jego montażem w Waszych TV.