Epson EH-TW9400 | TEST | Kolejny hit w swojej klasie? Projektor 2019 Ultra HD 4K@60Hz
- Słowem wstępu
- Zapowiedź
- Technologia LCD z 4K enhancement – podstawowe informacje
- Wygląd
- Wyposażenie i Złącza
- Bezprzewodowa wersja biała – EH-TW9400W
- Testy syntetyczne
- Instalacja projektora
- Jasność i głośność
- Jakość optyki
- Zalecane ustawienia
- Reprodukcja kolorów
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i czerń
- Jednolitość obrazu
- Obsługa Ultra HD / 4K
- Rozdzielczość 4K
- Jakość efektu HDR
- Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
- Odwzorowanie ruchu
- Granie na konsoli i PC
- Podsumowanie i ocena
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Epson TW9400 kontynuuje tradycję producenta do umieszczania wielu funkcji obróbki cyfrowej. Pozwalają one dobrać bardzo wiele wariantów uwypuklania krawędzi, linii (wąskich, szerokich), oraz innych geometrycznych elementów obrazu. Osobiście jestem zwolennikiem oddawania obrazu z naturalną ostrością, bez sztucznego poprawiania. Miłośnicy wszelkiego sztucznego wyostrzania będą zaś wniebowzięci i myślę, że na forum będą długo ciągnąć się tematy jakie kto ma ustawienia wyostrzania.
Producent uprościł też nieco wybór ustawień, tworząc gotowe szablony. W moim uznaniu Preset 1 jest najbardziej interesujący, ponieważ działa najłagodniej. Preset 2 jest bardziej agresywny, ale też na pewno przypadnie wielu osobom do gustu.
W kwestii obróbki cyfrowej nie natknąłem się na jakiekolwiek mankamenty, które negatywnie wpływałyby na obraz. Jeżeli chodzi o skalowanie, to tradycyjnie przywołam następujące twierdzenie.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.
(55613)
Czy jeżeli obraz jest duplikowany to czy faktyczną rozdzielczością w tym wypadku nie jest 2k a nie 4k?
Jak spisuje się auto iris w filmach? Obecnie mam Optomę UHD50 gdzie jest dynamic black ale często nawet w jednym ujęciu widać skoki jasności i kontrastu. Bardzo to wybija z oglądania i często przekłamuje faktyczne nagrania.
Czy zobaczę duże różnicę w jasności i czerniach w porównaniu do Optomy uhd50 i czy będzie dużo głośniej (Optoma jest praktycznie niesłyszalna)?
Zgodnie z danymi podanymi w teście rozumiem, że do HDR lepiej kupić ekran o parametrach gain 1.0 czyli np. reference white czy jednak lepiej reference grey?