Epson EH-TW9400 | TEST | Kolejny hit w swojej klasie? Projektor 2019 Ultra HD 4K@60Hz
- Słowem wstępu
- Zapowiedź
- Technologia LCD z 4K enhancement – podstawowe informacje
- Wygląd
- Wyposażenie i Złącza
- Bezprzewodowa wersja biała – EH-TW9400W
- Testy syntetyczne
- Instalacja projektora
- Jasność i głośność
- Jakość optyki
- Zalecane ustawienia
- Reprodukcja kolorów
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i czerń
- Jednolitość obrazu
- Obsługa Ultra HD / 4K
- Rozdzielczość 4K
- Jakość efektu HDR
- Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
- Odwzorowanie ruchu
- Granie na konsoli i PC
- Podsumowanie i ocena
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Jak już wspomniałem we wstępie tryby obrazu można tak naprawdę podzielić na dwie kategorie – używające lub nieużywające filtra dichroitycznego. Ich walory, w TW9400 wyglądają następująco:
Nazwy trybów | Pokrycie palety barw P3 | Zmierzona jasność |
Dynamic, Bright Cinema, Natural | 88% | 182 cd/m2 |
Cinema, Digital Cinema | 100% | 83 cd/m2 |
Jak widzimy i jeden i drugi wybór ma swoje walory. W trybach filtrowanych pokrycie barw to aż 100% P3 co oznacza, że projektor jest w stanie wygenerować każdy odcień barwy jaki chciałbym nam przedstawić reżyser obrazu. Brzmi to fenomenalnie, ale ma też swoją cenę, mianowicie utrata jasności wynosi aż 55%! To raczej będzie barierą dla każdego użytkownika. Nawet na redakcyjnym ekranie, który ma zaledwie 99″ utrata była tak duża, że efekt HDR przestawał być odczuwalny. Może być to dobry wybór jeśli ktoś chce pracować w takiej palecie barw bez HDR, ale raczej nie jest to konfiguracja do zastosowania w domu. Tu znacznie lepiej sprawdzi się tryb niefiltrowany z 12% gorszym pokryciem barw, ale ponad dwukrotnie wyższą jasnością!
Ze względu na dobrą automatykę wyboru przestrzeni barw i trybu HDR, Epson TW9400 jest w zasadzie “plug-and-play” jeśli chodzi o pracę w Ultra HD. Nie jest potrzebna żadna skomplikowana konfiguracja w źródle czy w samym projektorze, by obraz był odtwarzany poprawnie, ale oczywiście, by uzyskać optymalne efekty trzeba się już trochę nad tym pochylić.
Fabryczny tryb Natural
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 5,6 | maksymalna | 7,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 4,8 | maksymalna | 7,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 5,0 | maksymalna | 8,1 |
Skalibrowany tryb Natural
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,4 | maksymalna | 5,0 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,1 | maksymalna | 3,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,0 | maksymalna | 5,6 |
W fabrycznych ustawieniach producent postawił raczej na dosyć dużą moc efektów świetlnych, która było nieco przesadzona w naszym systemie testowym i oddawała zbyt mało detali w bielach. Ponadto obraz miał nieznacznie zmniejszoną kontrastowość – trochę jak w trybie do SDR. Barwy były w miarę poprawne, choć jaskrawe biele “wiały chłodem” i prezentowały dominantę błękitów. Charakterystyka obrazu w trybie HDR okazała się jednak bardzo dobrze regulowalna. Do dyspozycji miałem wszystkie te same ustawienia co w SDR, czyli jak przypomnę, bardziej rozbudowane niż w innych projektorach marki Epson. Po kalibracji udało się ułożyć krzywą oddania jasności dokładnie tak jak sobie wymarzyłem. Dzięki temu obraz wychodził powoli z czerni i był skontrastowany, a następnie piął się zgodnie z normą aż do jaskrawych bieli, które były tylko nieznacznie przytłumione by zachować przejścia tonalne do wartości rzędu 1500 nitów (w filmie). Taki obraz wyglądał naprawdę dobrze.
Brakujące 12% pokrycia palety barw nie rzuca się zbyt często w oczy, bo i tak są oddawane kolory bardziej nasycone niż w Rec 709. Ponadto wszystko co mieści się w palecie barw projektora ma dosyć dobrą precyzję, zauważalnie lepszą niż w TW9300. Moim zdaniem seans w HDR jest bardzo korzystny. Pozwala na to wysoka jasność projektora i niezła czerń, choć oczywiście zawsze mogłaby być lepsza.
(55605)
Czy jeżeli obraz jest duplikowany to czy faktyczną rozdzielczością w tym wypadku nie jest 2k a nie 4k?
Jak spisuje się auto iris w filmach? Obecnie mam Optomę UHD50 gdzie jest dynamic black ale często nawet w jednym ujęciu widać skoki jasności i kontrastu. Bardzo to wybija z oglądania i często przekłamuje faktyczne nagrania.
Czy zobaczę duże różnicę w jasności i czerniach w porównaniu do Optomy uhd50 i czy będzie dużo głośniej (Optoma jest praktycznie niesłyszalna)?
Zgodnie z danymi podanymi w teście rozumiem, że do HDR lepiej kupić ekran o parametrach gain 1.0 czyli np. reference white czy jednak lepiej reference grey?