Home Testy Projektory Epson Epson EH-TW9400 | TEST | Kolejny hit w swojej klasie? Projektor 2019 Ultra HD 4K@60Hz
Epson EH-TW9400 | TEST | Kolejny hit w swojej klasie? Projektor 2019 Ultra HD 4K@60Hz

Epson EH-TW9400 | TEST | Kolejny hit w swojej klasie? Projektor 2019 Ultra HD 4K@60Hz

55.61K
2

Kontrast i czerń

Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej Sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać rzetelny werdykt.

Kontrast i czerń nie były nigdy najmocniejszą stroną projektorów reprezentujących technologię 3LCD. Na tym polu ustępowały one modelom wykonanym w technologii R-HTPS, oraz LCoS. Najlepsze modele 3LCD były jednak w stanie konkurować z projektorami DLP. A jak jest z TW9400? Urządzenie to wykorzystuje w prawdzie klasyczne (transmisyjne) panele LCD, jednak są one z roku na rok udoskonalane. Spójrzmy czym może pochwalić się najnowsza konstrukcja w naszej krytycznej procedurze testowej.

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli 4 500:1 On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz 34 000:1
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów 195:1 Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu 240:1
Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu 390:1 Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu 700:1
Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu 1 250:1

Wyniki TW9400 są jednymi z najlepszych w historii technologii 3LCD jakie kiedykolwiek udało mi się zanotować. Brawo! Natywny kontrast On/Off na poziomie 4 500:1 jest daleko poza zdolnościami projektorów DLP. Szczególnie blado wypadają przy nim wszelkie produkty DLP 4K, które są po prostu miażdżone kontrastem TW9400. Oczywiście gdyby do stawki wliczyć projektory LCoS to nie będzie już tak kolorowo, aczkolwiek te (mowa tu o urządzeniach Sony i JVC) są też nieporównywalnie droższe.

Czerń TW9400 jest naprawdę dobra (projektory DLP 4K nie mają szans pod tym względem).
Tu aktywujemy dynamiczną przysłonę.

Tak jak i poprzednika, TW9400 wyposażono także w dynamiczną przysłonę, która ma dodatkowo przygaszać cały obraz ciemnych scenach. Jej praca jest cicha, a jak widzimy w wynikach, system jest w stanie zwiększyć chwilowy kontrast całkiem mocno, bo w okolice 34 000:1. Jest jednak małe “ale”. Przysłona aktywuje się praktycznie tylko wtedy, gdy ekran jest całkowicie czarny. Jej działanie nie jest więc płynne. W mojej ocenie mogłaby zaczynać działać gdy na przykład jasność obrazu spada poniżej 20%, a w praktyce włącza się dopiero gdy jest 0% (całkowita czerń). W rezultacie pomaga bardzo rzadko, bez względu na to który tryb działania wybierzemy. Pamiętam, że takie same uwagi kierowałem do modelu TW9300. Szkoda, że nie udało się tego zoptymalizować.

(55605)

3.6 14 głosy
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

51
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Mateusz
Mateusz
2 lat temu

Czy jeżeli obraz jest duplikowany to czy faktyczną rozdzielczością w tym wypadku nie jest 2k a nie 4k?
Jak spisuje się auto iris w filmach? Obecnie mam Optomę UHD50 gdzie jest dynamic black ale często nawet w jednym ujęciu widać skoki jasności i kontrastu. Bardzo to wybija z oglądania i często przekłamuje faktyczne nagrania.
Czy zobaczę duże różnicę w jasności i czerniach w porównaniu do Optomy uhd50 i czy będzie dużo głośniej (Optoma jest praktycznie niesłyszalna)?

Piotr
Piotr
3 lat temu

Zgodnie z danymi podanymi w teście rozumiem, że do HDR lepiej kupić ekran o parametrach gain 1.0 czyli np. reference white czy jednak lepiej reference grey?

2
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x