Sony XE70 TEST niedrogiego Ultra HD TV (KD-43XE7005)
Słowem wstępu
Po przetestowaniu dwóch kluczowych modeli z segmentu premium (Sony XE90 i Sony XE93), przyszedł czas na wzięcie się za testy, bardziej przystępnych dla kieszeni, telewizorów. W dniu dzisiejszym na stół warsztatowy trafił w związku z tym model z linii XE70, konkretnie KD-43XE7005. Jest to niedrogi telewizor, pozbawiony systemu android. Mniemam iż będzie popularnym wyborem szczególnie wśród graczy. Linia XE70 liczy cztery modele: 43″, 49″, 55″ i 65″.
Wygląd
Pomimo swej niskiej ceny, XE70 cechuje bardzo przyzwoite wykonanie. W prawdzie podczas montażu czuć, że materiały są dosyć “plastikowe” (szczególnie podstawa), jednak wizualnie nawet z bliska nie zdradzają tego i telewizor prezentuje się po prostu dobrze.
Badana cecha | Wartość |
Wymiary ekranu (bez podstawy) | 97,1 × 57,1 × 7,0 cm |
Wymiary kartonu | 105,0 × 67,0 × 15,0 cm |
Odcisk stopy (minimalne wymiary stolika) | 56 × 25 cm |
Waga (bez podstawy) | 9,3kg |
Otwory do montażu na ścianie | VESA 200×100 |
Kształt podstawy, jak i całego telewizora, nie wzbudza kontrowersji. Jest to raczej klasyczna elegancja. Dodatkowo wąska podstawa umożliwia umiejscowienie telewizora na bardzo niewielkich komodach. Powłoka matrycy jest matowa, a maksymalna jasność (w trybie SDR – nie mylić z pojęciem jasności w trybie HDR) wynosi około 300cd/m2 (po kalibracji). Jest to wynik powyżej średniej w tej półce cenowej i choć nie można obiecać, że do każdego mocno oświetlonego salonu wystarczy, to najprawdopodobniej nie uda się znaleźć jaśniejszego telewizora w tej półce cenowej.
Złącza i Akcesoria
Większość “ruchomych” złączy, takich jak chociażby HDMI, czy USB, skierowana jest na bok. Z tyłu, z kluczowych gniazd znajdziemy m.in złącza antenowe (w tym także satelitarne DVB-S2), oraz ethernet.
Dołączony pilot wykonany jest nieco inaczej niż w modelach premium. Posiada gumowane przyciski, jednak nie jest cały pokryty gumą. Układ klawiszy pozostał podobny. Cieszą wygodne bezpośrednie dostępy za pomocą klawiszy do popularnych serwisów wideo: YouTube i Netflix.
Testy syntetyczne
Badana cecha: | wynik: |
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 3840×2160, 43″ |
Typ matrycy | LCD (WLED) typ. IPS |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 60Hz |
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) | 1 050:1 |
Kontrast w filmach (więcej – lepiej) |
|
Maksymalna jasność po kalibracji | 300cd/m2 (pełny ekran klasyczna treść SDR), 350 cd/m2 (HDR, skrawek ekranu) |
Odbicia od ekranu | małe, ekran pół-matowy |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) |
|
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) | 345 cd/m2 |
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak, w trybie “Grafika”, “Gra” – HDMI 2, oraz 3 |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak (w UHD) |
Matryca, zalecane ustawienia
Matryca
W 43″ wersji telewizora zastosowanie znalazła matryca IPS. Większe przekątne tego telewizora jak 55″ posiadają matrycę VA (lepsza czerń). Matryca została wyprodukowana przez LG Displays i ma 60Hz częstotliwość odświeżania. Źródłem światła są białe diody led – czyli typowy komponent wykorzystywany w niedrogich telewizorach. Nie jest on w stanie zapewnić pokrycia poszerzonej palety barw, bardzo ważnej przy treści Ultra HD, ale nikt by się w tej cenie nie spodziewał takich systemów (póki co).
Zalecane ustawienia
Sony XE70 jest telewizorem pozbawionym systemu Android, co oznacza, że bazuje na wewnętrznej dystrybucji Linux’a. W związku z tym interfejs użytkownika wygląda całkowicie inaczej. Wciskając przycisk “Options” dotrzemy do podręcznego menu obrazu, gdzie znajdziemy tryby obrazu, pogrupowane w tzw. “sceny”. Taką hierarchię menu znamy już z telewizorów tegoż producenta z przed kilku lat. Nas oczywiście interesuje, przy którym ustawieniu telewizor najwierniej naśladuje monitor studyjny. Jest nim scena “Kino”.
Wybranie omawianego powyżej trybu jest właściwie wszystkim co użytkownik powinien zrobić by uzyskać najlepszą jakość obrazu dostępną domowymi metodami (tj. bez profesjonalnej kalibracji). Wybrana scena nie dopuszcza z resztą użytkownika do głębszych konfiguracji. Jeśli ktoś pragnie dokonać regulacji “pod siebie”, o których napiszę więcej szczególnie w akapicie o ultra hd, to powinien wybrać scenę “Ogólna”.
Obowiązkowe powinno być też wyłączenie overscanu, czyli technologii obcinającej brzegi obrazu. Wystarczy w tym celu zmienić pole wyświetlania na “+1” lub “wszystkie piksele” (nazewnictwo zależne od źródła).
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,2 | maksymalna | 5,3 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 3,0 | maksymalna | 5,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,3 | maksymalna | 4,4 |
Reprodukcja oryginalnych barw filmowych była zaskakująco dobra, już w ustawieniach fabrycznych. Widać, że producent dopracował telewizor pomimo, że nie jest on raczej dedykowany dla entuzjastów obrazu. Z kolorami nic złego się jednak nie dzieje. Mógłbym mieć jedynie zarzut do charakterystyki jasności – najjaśniejsze tony są lekko przepalone tj. zbyt intensywne. Warto nadmienić też, że gamma jest bliższa wartości 2.2 niż 2.35, więc daje to obraz o charakterystyce bardziej dziennej, trochę mniej kontrastowej. Jeśli ktoś nie interesuje się mocno barwami to najprawdopodobniej może na trybie fabrycznym poprzestać. Sprawdźmy jednak co może dobrego wnieść kalibracja.
Profesjonalna kalibracja Sony XE70
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,2 | maksymalna | 5,3 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 3,0 | maksymalna | 5,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,3 | maksymalna | 4,4 |
Szybka kalibracja pozwala dopracować gammę, co odbija się pozytywnie na kontrastowości obrazu. Z barwami nie ma problemów, choć niektóre ze wzornika są lekko przesycone. Najistotniejsze obszary barw, takie jak odcienie skóry są jednak dobrze oddane i nie różnią się w sposób istotny od dużo droższych telewizorów.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
W fabrycznym trybie “Kino”, XE70 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Trafia on na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję „0” nie miało też miejsce jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie Kino nawet ustawienie domyślne nie powoduje zbędnych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka „ostrość”, lub lepiej “Rozdzielczość” w sekcji “Tworzenie Realizmu”…
Warto napomknąć, że testowany telewizor udostępnia także system “Tworzenie Realizmu” wraz z funkcja “Rozdzielczość” na ciele. Uwydatnia ona subtelnie szczegóły obrazu, bez zwielokrotniania konturów. Nie ma jednak funkcji “łagodna gradacja”, która prawdopodobnie najwięcej dającym systemem w telewizorach Sony. Znajdziemy ją wyłącznie w wyższych modelach telewizorów.
Kontrast i Czerń
Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Uzyskują one natywny kontrast w okolicach 1000:1, co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Widać wtedy, że wydobywa się z niej światło. Sony XE70 (43″) posiada typową matrycę IPS i jej wynik to 1 050:1, więc nie powala przy seansach kinowych. Warto mieć jednak na uwadze, że choć obraz nie jest kontrastowy, to nie wytraca swojej charakterystyki pod kątem i gdy usiądziemy na brzegu kanapy, to wcale nie jest już oczywiste, czy telewizor z matrycą VA daje wciąż lepszy obraz! Nawet niewielkie kąty patrzenia, takie na brzeg ekranu siedząc na środku, powodują już uwypuklanie detali w czerniach na konkurencyjnych telewizorach, a Sony XE70 jest tego pozbawiony.
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 1 070:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 1 080:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 1 160:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 1 150:1 |
XE70 nie posiada niestety funkcji lokalnego wygaszania, więc nie jest w stanie pogłębić miejscowo czerni. W menu znajdziemy jedynie funkcję “zaawansowane zwiększanie kontrastu”, która może lekko wpłynąć na czerń przy ustawieniu na “minimum”. Nie ma co jednak liczyć na porażającą skuteczność.
Równomierność ekranu
Rozkład jasność na XE70 był typowy dla telewizora LCD. Testowany egzemplarz posiadał tę zaletę, że miał niewiele cali, co z reguły pozytywnie odbija się na testach jak poniżej. Na białej planszy dało się jednak zauważyć pewne, drobne, niedoskonałości.
Rozkład pozostawiał nieco do życzenia, jak już napisałem wcześniej. Na szczęście spadki jasności były płynne.
-9% | -5% | -6% | -4% | -6% |
-10% | -1% | -1% | -3% | -7% |
-13% | -2% | ref. | -7% | -9% |
-17% | -1% | -1% | -9% | -11% |
-22% | -10% | -11% | -11% | -14% |
Obsługa Ultra HD / 4K
XE7005 jest telewizorem wspierającym Ultra HD wraz z HDR. Mam tu oczywiście na myśli bazową normę, którą znajdziemy chociażby na nośnikach Ultra HD Blu-ray, czyli HDR10. Producent nie udostępnia informacji, czy jest wsparcie także dla HLG, czyli odmiany HDR wykorzystywanej w telewizji. Przeprowadziłem więc własne testy, po których stwierdzam, że tak, posiada. Po włączeniu programu TRAVELXP z satelity Hotbird i ręcznego przełączenia w tryb HDR i obraz wyglądał poprawnie, choć nie było żadnej informacji o jego formacie.
Pisząc o przełączeniu w tryb HDR mam na myśli wybranie “sceny” o takiej nazwie. W systemie nie-Androidowym wsparcie dla UHD z HDR wymaga bowiem używania osobnego trybu, tak jak było to w Android przed wersją 6.0.1.
Cecha | Wynik |
Certyfikat Ultra HD Premium | NIE |
Pokrycie szerokie palety barw DCI / Rec 2020 | 81% / 58% |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | TAK |
Wsparcie dla Dolby Vision | NIE |
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC | TAK |
Obsługa YouTube w 4K | ? |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – HDMI 2 i 3 |
Obsługa Ultra HD z wbudowanych tunerów | TAK |
Jakość efektu HDR
W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Jasność XE70 nie rzuca na kolana, toteż wrażenia z seansu HDR nie mają szansy być znacznie lepsze, niż podczas oglądania zwykłego materiału SDR. W mojej ocenie, która znajduje z resztą odzwierciedlenie w powyższej tabeli, pierwsze odczucie, że obcujemy z treścią nowej generacji zaczyna się dopiero powyżej 350 nitów. Poniżej tego mamy w prawdzie więcej detali w bielach, ale nie mają one takiej ekspresji świetlnej jak powinny, więc nie wywołują efektu wow. XE70 utrzymuje stabilnie ową jasność. Nie stosuje on żadnych zabiegów by ją osiągnąć, poza rozjaśnieniem matrycy na 100%.
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Rodzaj palety barw | Wynik |
Pokrycie szerokiej palety barw DCI | 81% |
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 | 58% |
Sony XE70 nie posiada specjalizowanego systemu podświetlenia, jak napisałem we wstępie, a więc nie jest w stanie pokryć całej palety barw, która używana jest podczas produkcji filmów (DCI P3). To potrafią obecnie tylko najdroższe wyświetlacze. Nie zobaczymy zatem nowych barw na ekranie, których nie oglądaliśmy do tej pory w filmach Full HD. Czy to problem? Nie, raczej brak zalety. Problemem natomiast jest na pewno fakt, że telewizor nie rozpoznaje szerokiej palety kolorów. W związku z tym mapuje barwy niepoprawnie i filmy Ultra HD wyglądają blado i bardzo pastelowo.
Ustawienia fabryczne
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,6 | maksymalna | 4,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,6 | maksymalna | 4,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,5 | maksymalna | 9,3 |
Widać z resztą w powyższej sekwencji pomiarowej, że próbki kolorów lecą mocno “do środka”, czyli w stronę szarości. To, że kolory pozbawione są życia widać od pierwszej chwili. Na szczęście znalazłem półśrodek na rozwiązanie problemu. Jest nim funkcja, której nigdy nie zalecałbym włączać. W tym jednak scenariuszu okazała się bardzo przydatna. Jest nią “żywy kolor”. Zwróćmy uwagę jak dobrze zbliża ona intensywność barw na XE70 do wyświetlacza referencyjnego stojącego za nim:
Po takiej konfiguracji treść na XE70 wyglądała atrakcyjnie, jednak jak wspomniałem, nie porywała ona widza. Zbyt mała jasność połączona z brakiem szerokiej palety barw nie pozwoliła wyciągnąć wiele z filmów Ultra HD, czy gier. Mimo to dało się oczywiście zauważyć przewagę tytułów w UHD nad tymi samymi pozycjami w Full HD.
Odwzorowanie ruchu
Sony XE70 posiada 60Hz matrycę, więc nie jest to najfortunniejszy wybór do oglądania np. transmisji sportowych. Bez 120Hz obraz jest bardziej smużący, jednak należy mieć też na uwadze, że widać to dopiero przy większych przekątnych. Przy 43″ smużenie wynikające z 60Hz nie będzie zbyt dotkliwe, chyba, że usiądziemy metr od telewizora. Sony zaimplementowało jednak system poprawy płynności i ostrości ruchu – Motionflow, który pozwala popracować nad płynnością w filmach. Filmy nie mają przecież problemów z smużeniem, a co najwyżej z ruchem. 24 klatki na sekundę, w których są rejestrowane oddają ruch bardzo skokowo.
Jak się jednak okazuje, Motionflow posiada także podsystem wspierający oddanie ruchu przy telewizji i transmisjach z wymagającym, 50-klatkowym ruchem. Jest nim “czystość”, którą możemy ustawić na 0, 1, lub 2. W miarę zwiększania wartości spada jasność obrazu, ponieważ podświetlenie staje się modulowane. Dzięki temu matryca wygasza się w momencie odświeżania i maskuje niedoskonały czas reakcji, a także skraca czas przestoju obrazu w miejscu. Rezultaty widać jak na dłoni w poniższej sekwencji testowej.
O ile ustawienie czystość: 1 może być dobrym wyborem, ponieważ obraz jest znacznie wyraźniejszy, tylko ma powielone kontury, tak czystość: 2 raczej jest nieużytkowa. Pomimo idealnej ostrości przesuwającego się obiektu testowego obraz jest bardzo ciemny i niemiłosiernie migocze. Jest to zatem ustawienie, które kiedyś nosiło nazwę “impuls”.
Kąty widzenia
Jak widać na poniższym wideo, XE70 jest jednym z tych wyświetlaczy, które nadają się do oglądania pod kątem. Nawet przy dużym zejściu z osi nasycenie barw i kontrastowość obrazu pozostaje stała. Dla osób siedzących na wprost telewizora jest to również istotne, choć często niedocenianie. Siedząc w optymalnych odległościach, które można wyliczyć z naszego kalkulatora. Znaczący kąt tworzy się nawet podczas patrzenia w róg ekranu i kontrastowość spada na matrycach VA. Matryce IPS wolne są od tego zjawiska! Jedyne negatywnej cechy można dopatrzeć się obserwując czerń pod kątem, szczególnie pionowym. Widać wtedy tak zwane srebrzenie, czyli zabarwienie czerni barwą szaro-srebrną.
Granie na konsoli i PC
Pomimo tego, że na Sony XE70 trzeba przechodzić na tryb “HDR” ręcznie podczas grania na najnowszych konsolach, to lag mimo wszystko jest bardzo mały
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 19 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “HDR” | 19 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | tryb “Grafika” | 19 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 19 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “HDR” | 19 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Kino” | 131 ms |
Oznacza to, że TV będzie świetnym wyborem dla graczy. Opóźnienie jest całkowicie niewyczuwalne i mieści się w pierwszej grupie (“placebo”). Myślę, że wszyscy zapaleńcy konsolowi mogą śmiało sięgać po XE70.
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.
System i Smart TV
Telewizor, jak już wcześniej wspomniałem, pozbawiony jest systemu operacyjnego Android, z którego słynie Sony. Zamiast tego mamy autorską dystrybucję Linux’a, który także zapewnia podstawowe funkcjonalności Smart TV. Zobaczmy co dzieje się po wciśnięciu przycisku “Home”:
W ten sposób dostać się możemy do aplikacji wbudowanych w telewizor. Trzeba jednak przyznać, że są one skrajnie proste. Przykładowy odtwarzacz plików ma problem nawet z generowaniem miniaturek:
Telewizora potrafi jednak odtwarzacz pliki wideo i wychodzi mu to całkiem nieźle. Nie zacina się nawet na plikach Ultra HD z pendrive. Nie znalazłem jednak opcji podłożenia napisów. Nie załadowały się one także automatycznie do filmu:
Dobrą informacją jest jednak to, że interfejs telewizyjny jest dosyć dopracowany. Działa płynnie i nie podwiesza się np. podczas wchodzenia w EPG. Ta część interfejsu jest dosyć czytelna i schludnie zaprojektowana:
Jakość dźwięku
Dźwięk Sony XE70 jest na podstawowym poziomie. Nie wyróżnia się niczym ani na plus ani na minus, w porównaniu do innych telewizorów w tej półce cenowej. Wiadomo, że do oglądania filmów nie będzie to wystarczające, bo ani nie ma głębokiego basu, ani przestrzeni.
Podsumowanie i ocena
Sony XE70 to ciekawa propozycja dla mniej zasobnych kinomanów, oraz przede wszystkim graczy. Wyróżnia się on już od samego początku – wyglądem, który sugerowałby, że telewizor jest droższy niż faktycznie. Konsolowców na pewno uraczy bardzo niskim input lagi’em, oraz systemem Motionflow, który może wspomóc ostrość ruchu. W prawdzie kosztem rozdwojonych konturów, ale dobre i to, ponieważ żaden telewizor nie oferuje lepszego wspomagania dla odwzorowania ruchu w trybie do gier. XE70 ma świetne kąty widzenia dzięki matrycy IPS. Niestety okupuje to gorszą czernią, co nie musi koniecznie być wadą. Jeśli nie planujemy używać telewizora w warunkach kinowych tylko przy świetle, to nie odczujemy tak dużej różnicy. Dokładnie z tego samego powodu nie jest tak łatwo odróżnić matryce IPS od VA w hipermarkecie. Oddanie barw, oraz możliwości kalibracyjne są też na wysokim poziomie, aczkolwiek Sony zawsze przywiązywało do tego wagę. Tym bardziej nie mogę zrozumieć skąd problem z obsługą szerokiej palety barw. Telewizor nie rozczarowuje wsparciem dla Ultra HD, bo jego możliwości w tej materii są adekwatne do półki cenowej, jednak niemożność odczytania, że dany film, czy gra używa palety Rec 2020 jest poważnym minusem. Na szczęście znalazłem przejściowe rozwiązanie, by kolory w takim przypadku nie były zbyt wyblakłe.
PLUSY
- Wysoka jakość wykonania, jak na tą półkę cenową
- Bardzo niski input lag – świetny wybór dla graczy
- Świetne kąty widzenia
- Dobrej jakości tryby fabryczne obrazu, podatność na kalibrację
- Obecność systemu upłynniacza pomimo 60Hz matrycy
- Pełna obsługa HEVC 4K pliki, telewizja naziemna i satelitarna
- Wbudowany tuner satelitarny
MINUSY
- Okrojona funkcjonalność Smart TV
- 60Hz matryca (uzasadnione w tej cenie)
- Niewielki potencjał do oddania efektów HDR i szerokiej palety barw (uzasadnione w tej cenie)
- Brak wsparcia dla szerokiej palety barw (szczegóły w teście)
- Niski kontrast, jak w typowej matrycy IPS (55″ posiada matrycę VA)
Cena referencyjna: Sony KD-43XE7005 2 999 zł / Sony KD-49XE7005 3 299 zł / Sony KD-55XE7005 4 399 zł / Sony KD-65XE7005 6 999 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma Sony
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.‘