Samsung Q8C TEST 65″ telewizora QLED 2017 z Ultra HD i HDR
Jakość efektu HDR
W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Sprawność odwzorowanie efektów HDR na Samsungu Q8C jest zdecydowanie ponadprzeciętna i widać spory postęp względem ubiegłorocznych serii KS (poza KS9500, który posiadał podświetlenie direct led). Efekty HDR są widoczne, jednak przyznać trzeba, że naprawdę wysokie jasności (ponad 450 – 500 cd/m2) dostępne są wyłącznie w wybranych scenach, gdzie od telewizora nie wymaga się dużej powierzchni świecenia. W innym przypadku jasność będzie ograniczana. Ogromnym postępem względem ubiegłorocznych modeli jest także zdolność do podtrzymania jasności przez dłuższy czas (wymagają tego nowe testy UHD Alliance). Oznacza to brak problemów z pulsowaniem ekranu, gdy nie ma na nim dużej ilości ruchu. To potrafiło doskwierać w modelach linii KS (ponownie poza KS9500). Na planszy syntetycznej wartość jest jak zwykle najwyższa – aż 1 250cd/m2, oznacza to, że w trybach z bardziej wynaturzonymi barwami (np. dynamicznym) uda się osiągnąć obiecaną wartość HDR1500. Trzeba jednak pamiętać, że w filmach uświadczymy co najwyżej ułamek tego efektu.
Warto pochylić się także nad kalibracją trybu HDR. Jak się bowiem okazuje jest ona niezwykle istotna. W kolejnym akapicie przedstawię o co dokładniej chodzi, jednak skrótowo napiszę, że efekt jest zadowalający dopiero po przesunięciu suwaka “ST2084” na skrajną wartość, tj. 3. W fabrycznych ustawieniach efekty świetlne są zaniżone o kilkadziesiąt procent! Trudno powiedzieć dlaczego zostały one tak słabo dopracowane, seria KS miała zdecydowanie lepszy fabrycznie tryb HDR. Grunt, że jest możliwość regulacji.