Samsung MU9002 (UE55MU9002) – TEST zakrzywionego premium TV UHD z HDR i systemem Tizen
Słowem wstępu
Linia Premium Ultra HD, marki Samsung, składa się w tym roku aż z trzech modeli, z których już dwa mieliśmy okazję przetestować. Mam na myśli kultowe MU7002, oraz MU8002. Najwyższym modelem w linii, po którym zaczyna się już prestiżowa seria QLED (i znane nam modele np. Q9, lub Q8), jest MU9002. To on będzie bohaterem dzisiejszego testu. W przeciwieństwie do swoich niżej plasowanych braci, posiada zakrzywiony ekran, co dla jednych będzie na pewno zaletą, a dla innych wadą. Jednak najważniejsze, że producent daje nam wybór. Nabyć go możemy w trzech rozmiarach – 49″, 55″ i 65″. Na warsztat redakcyjny trafił model 55″.
Wygląd
Telewizor wygląda w zasadzie identycznie jak MU8002, z tym, że jest zakrzywiony. Mamy tą samą smukłą, elegancką ramkę, oraz nowoczesne wykonanie.
Stopa ma kształt litery “Y”. Zapewnia stabilność i możliwość montażu na mniejszych meblach.
Dwustronnie fazowaną ramkę znamy już z innych modeli TV.
Perforowany tył telewizora daje wrażenie bardzo dużej solidności wykonania. W dotyku czuć, że materiały nie są cienkie jak kartka papieru. Telewizor budzi więc poczucie produktu z wysokiej półki i tego właśnie oczekujemy. Uważam, że jest to duży krok naprzód w stosunku do np. serii ubiegłorocznych:
Badana cecha | Wartość |
Wymiary ekranu (bez podstawy) | 122,5 × 70,8 cm |
Wymiary kartonu | 139,0 × 80,0 × 19,0 cm |
Odcisk stopy (minimalne wymiary stolika) | 90 × 38 cm |
Waga (bez podstawy) | ? |
Otwory do montażu na ścianie | VESA 400×400 |
Złącza i Akcesoria
W telewizorze zastosowano listwę “one connect”, jednak nie zostało umieszczone w niej aż tyle elektroniki, co w modelach QLED. Nie posiada ona także optycznego przewodu. Swą konstrukcją jest prawie identyczna z modelami 2016, w których to nie wymagała ona odrębnego zasilania (to akurat dobra cecha), a część portów pozostawała w telewizorze (np. jedno gniazdo USB). Szczerze mówiąc bardziej jestem przekonany do tego rozwiązania… ale to oczywiście kwestia gustu.
Rewolucja “pilotowa” nastąpiła już w ubiegłym roku, kiedy to Samsung postanowił maksymalnie uprościć kontroler i zabrać z niego większość przycisków. Osobiście byłem nastawiony nieco sceptycznie do tak drastycznych zmian, aczkolwiek widziałem także ich plusy. Okazuje się, że rozwiązanie zostało ciepło przyjęte przez konsumentów, w związku z czym producent postanowił kontynuować trend prostego i eleganckiego pilota, projektując jego nową wersję. Pilot jest nieco mniej wyszukany w modelu MU9000, ale funkcjonalność ma taką samą.
Tak jak poprzednio, pilotem będziemy mogli kontrolować także inne urządzenia współpracujące z telewizorem, po poprawnej identyfikacji przez złącze HDMI (tą drogą wysyłane są komendy).
Testy syntetyczne
Badana cecha: | wynik: |
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 3840×2160, 65″ |
Typ matrycy | LCD (z krawędziowym podświetleniem GBr LED) typ. VA |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 120Hz |
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) | 2 950:1 |
Kontrast w filmach (więcej – lepiej) |
|
Maksymalna jasność po kalibracji | SDR: 440cd/m2, HDR: 580 cd/m2 (skrawek ekranu – L20) |
Odbicia od ekranu | średnie, ekran błyszczący (glare) |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) |
|
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) | 540 cd/m2 |
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak, 2160p60 w trybie „PC” |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak (w UHD) |
Matryca, zalecane ustawienia
Matryca
Samsung MU9002 wykorzystuje matrycę typu VA. Jest ona podświetlona krawędziowo, a diody rozmieszczono na poziomej/poziomych krawędziach, co oznacza, że algorytm poprawiający czerń będzie mógł przyciemniać obraz pionowymi segmentami. Telewizor nie posiada warstwy kwantowych kropek, ale oferuję poszerzoną paletę barw za pomocą specjalnej substancji, którą pokryte są bezpośrednio diody LED. W najprostszych konstrukcjach wyświetlaczy niebieską diodę pokrywa się żółtym luminoforem. Tutaj użyto luminoforu dwubarwnego, który znacznie lepiej odseparowuje od siebie barwy, co zapewnia większą czystość koloru (niezbędną do filmów Ultra HD!). Matryca ma 120Hz, jak napisałem we wstępie.
Zalecane ustawienia
Menu obrazu w Samsungach 2017 przeszło kilka zmian jeśli chodzi o układ funkcji. Nie zmieniły się natomiast fabrycznie definiowane tryby. Wciąż mamy do dyspozycji:
- Dynamiczny
- Standard
- Naturalny
- Film
Sugerowanym wyborem jest oczywiście ostatni z nich. To właśnie tryb film pozwala uzyskać obraz najbliższy temu co widział reżyser w studio filmowym. Kolejne co powinniśmy zrobić to wyłączyć overscan, czyli obcinanie krawędzi obrazu. Aż nie chce się wierzyć, że w 2017r. ta funkcja wciąż jest domyślnie włączona. By zobaczyć cały obraz należy udać się do menu “ustawienia rozmiaru obrazu” i włączyć funkcję “dopasuj do ekranu”. Może być ona niedostępna na wszystkich źródłach. W takim wypadku nie jest potrzebna dalsza regulacja. Ostatnim sugerowanym ustawieniem jest wyłączenie filtra wygładzającego obraz. Przez niego będziemy tracić detale obrazu:
- Obraz -> Ustawienia zaawansowane -> Czysty obraz cyfrowy -> Wyłącz
Warto wspomnieć jeszcze o ustawieniach płynności ruchu (Ustawienia zaawansowane -> Motion Plus). W tym menu powinniśmy ustawić pierwszy suwak (redukcja rozmycia) na wartość maksymalną, zaś drugi (redukcja drgań) na taką wartość, by płynność obrazu była akceptowalna. Godnym zauważenia jest także fakt, że producent usunął z menu obrazu zakładkę “specjalne tryby wyświetlania”, w której można by włączyć np. tryb gra z krótkim input lag. Tryb gry powrócił do menu ustawienia opcji, do którego dostęp jest niestety mniej wygodny, ale o tym w dedykowanym akapicie.
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 4,0 | maksymalna | 7,7 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 3,8 | maksymalna | 8,9 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,4 | maksymalna | 7,7 |
Profesjonalna kalibracja Samsung MU9000
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,6 | maksymalna | 3,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,0 | maksymalna | 3,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,6 | maksymalna | 1,1 |
Fabryczne ustawienia trybu film okazały się, o dziwo, zauważalnie gorsze niż w modelu MU8002, czy MU7002. Obraz nawet w najlepszym trybie fabrycznym był nazbyt zimny, tzn. że brakowało mu soczystości barw czerwonych. Zmniejszało to nasycenie chociażby kolorów skóry i aktorzy wydawali się zbyt bladzi. Postanowiłem przejść od razu do kalibracji. W związku z kooperacją Samsunga z firmą Portrait Displays udało się wykonać kalibrację poprzez złącze serwisowe (ex-link), dzięki czemu w menu obrazu przybyły dwa nowe tryby obrazu – przeznaczone do oglądania w nocy i w dzień:
Tryb skalibrowany zapewniał wyraźnie większą soczystość barw, szczególnie omawianych wcześniej czerwieni i żółci. Ponadto był bardziej kontrastowy, bowiem wzrosła gamma odpowiadająca za to jak kontrastowy postrzegamy obraz. Technicznie nadal mu brakowało trochę do ideału i na niektórych próbkach barw nadal dało się zauważyć minimalne odstępstwa od norm, jednak w codziennym użyciu było po prostu bardzo dobrze.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), MU9002 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych „dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję „0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka „ostrość”…
Przypominam raz jeszcze o funkcji usuwającej ziarno obrazu i powodującej w konsekwencji jego rozmycie:
- Obraz -> Ustawienia zaawansowane -> Czysty obraz cyfrowy -> Wyłącz
Kontrast i Czerń
Wszystkie telewizory Samsunga w tym roku posiadają podświetlenie krawędziowe. W MU9002, podobnie jak w modelach niższych, diody rozmieszczone są poziomo, a więc ewentualne strefy wygaszania lokalnego będą pionowe. Sprawdźmy więc jak poradzi sobie bohater dzisiejszego testu, którego natywny wynik kontrastu ANSI (bez wygaszania) wynosi ok. 2 950:1, co jest typowe dla matryc VA.
Funkcji strefowej poprawy czerni nie możemy wyłączyć w tym roku. W zasadzie nie wyobrażam sobie scenariusza, w którym użytkownik mógłby chcieć to zrobić, chyba, że ponad kontrast ceni sobie jednolitą czerń. Działanie pionowych stref da się zauważyć, w postaci przyciemniania dużych obszarów ekranu. Jest to jednak rozsądne zjawisko.
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru (dla poszczególnego ustawienia funkcji “Local Dimming”) | ||
Local Dimming: NISKA | Local Dimming: STANDARDOWY |
Local Dimming: WYSOKO | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 13 800:1 | 16 500:1 | 16 000:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 4 200:1 | 4 200:1 | 4 200:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 4 100:1 | 4 100:1 | 4 100:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 5 500:1 | 5 600:1 | 5 500:1 |
Jak to bywa w wyświetlaczach z krawędziowym podświetleniem i diodami na poziomych krawędziach, funkcja lokalnego wygaszania nie poraża skutecznością. Niemniej pozwala czasami na wyraźną poprawę. Na przykład w scenie pierwszej, gdzie mamy po prawej stronie ekranu duży, niezaburzony niczym, obszar czerni. Tam diody znacząco przyciemniają się i kontrast wydaje się znacznie wyższy. Oczywiście powstaje wtedy pewna dysproporcja pomiędzy czerniami po lewej i prawej stronie ekranu, ale jak wspomniałem da się to zaakceptować. Choć jest kilka niezależnych (pionowych) stref w telewizorze, to nie działają one tak skutecznie jak w telewizorach QLED, dlatego czerń jest trochę gorsza. Cóż, znacznie niższa cena musi nieść przecież za sobą jakieś konsekwencje.
Równomierność ekranu
W ogólnym rozrachunku, ekran MU9002 świecił dosyć równomiernie. Wrażenie to, przy obserwacji na wprost, zawdzięczał poniekąd swojemu zakrzywieniu. Oczywiście patrząc pod kątem zalety tej nie było.
Rozkład jasności w prawdzie pozostawiał trochę do życzenia. W kierunku boków biel przechodziła w jasną szarość, ale różnice nie przekraczały 20%. To znaczy, że udawało się je zauważyć praktycznie tylko na syntetycznej planszy testowej. Przy ruchomym obrazie nic nie przeszkadzało.
-8% | -3% | -5% | -6% | -13% |
-11% | +1% | 0% | +1% | -15% |
-14% | -1% | ref. | -2% | -15% |
-16% | -8% | -10% | -14% | -18% |
-15% | -18% | -17% | -18% | -21% |
Obsługa Ultra HD / 4K
Kompatybilność z treścią ultra wysokiej jakości jest bardzo dobra w przypadku MU9002. Ultra HD ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw) możemy podać zarówno przez HDMI, jak i z Internetu, tunerów wbudowanych, czy nośników pamięci masowej. Telewizor nie otrzymał w prawdzie certyfikatu Ultra HD Premium, ale jak wiemy, często jego obecność nie świadczy wcale o aż tak wysokiej sprawności wyświetlacza. Telewizor nie posiada także wsparcia dla Dolby Vision, czyli standardu rozszerzonego HDR’a. Jego przyszłość jest jednak jeszcze nie do końca znana chociaż wszystko wskazuje na to, że zadomowi się na dobre. Oczywiście lepiej byłoby mieć DV niż go nie mieć, tym bardziej, że na rynku jest już dostępnych wiele filmów na Ultra HD Blu-ray ze standardem Dolby. Będą one jednak kompatybilne z bazową normą HDR10. Brak zainteresowania ze strony producenta może brać się stąd, że Samsung razem z firmą Panasonic zapowiedział własny rozszerzony standard HDR o nazwie HDR 10+(o którym mowa tutaj), zamiast odgórnych norm firmy Dolby. Szczegółowy artykuł na jego temat znajdziecie tutaj.
Cecha | Wynik |
Certyfikat Ultra HD Premium | NIE |
Pokrycie szerokie palety barw DCI / Rec 2020 | 92% / 71% |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | TAK |
Wsparcie dla Dolby Vision | NIE |
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC | TAK |
Obsługa YouTube w 4K | TAK |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – wszystkie złącza |
Obsługa Ultra HD z wbudowanych tunerów | TAK |
W tegorocznych modelach doszła także jawna obsługa HDR w formacie HLG, czyli telewizyjnym. Będzie on najprawdopodobniej używany już niedługo w transmisjach wideo.
Jakość efektu HDR
W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Samsung MU9002 uzyskuje średnio rozsądne minimum (540 nitów), które pozwala cieszyć się seansem w HDR i czuć nową jakość oglądania. Wyświetlacz dba także o to, by reprodukować dużą ilość detali w bielach i nie ucinać ich przedwcześnie, nawet gdy fizycznie brakuje jasności. Telewizor można spokojne polecić do oglądania filmów Ultra HD z HDR. warto jednak mieć na uwadze, że nie osiągniemy “nie wiadomo czego”. Ekrany, w których HDR zwala z nóg zaczynają się od dwukrotnie wyższych budżetów.
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Rodzaj palety barw | Wynik |
Pokrycie szerokiej palety barw DCI | 92% |
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 | 71% |
Technologia dwubarwnego luminoforu nie zapewnia aż tak bogatego pokrycia palety barw jakie posiadają modele QLED z kwantową kropką. Różnica nie jest jednak wielka, więc teoretycznie wizualnie obraz nie powinien się specjalnie różnić na wyświetlaczach. Sprawdźmy zatem jak wygląda charakterystyka obrazu.
Ustawienia fabryczne
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 8,2 | maksymalna | 10,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 4,8 | maksymalna | 8,4 |
Średnia deltaE palety szarości | 6,3 | maksymalna | 11,0 |
Profesjonalna kalibracja MU9000
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,2 | maksymalna | 7,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,6 | maksymalna | 3,0 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,4 | maksymalna | 4,8 |
Odwzorowanie barw w HDR jest gorsze w porównaniu do MU8002, jak i nawet MU7002. Zaniżone nasycenie barw, oraz zbyt chłodna biel, to rzeczy, które są typowe dla serii MU. Najwyższy model z rodziny, z niewiadomych przyczyn, dosyć mocno wypacza jednak też charakterystykę tonalną, bardzo mocno rozjaśniając cały obraz. W konsekwencji jest on nie tylko zbyt jasny, ale też zbyt mało kontrastowy.
Szczęśliwie, nowy protokół kalibracyjny, pozwala popracować nad zachowaniem telewizora i doprowadzić go co najmniej do takiego stanu jak modele niższe. Konkluzja pozostaje więc taka sama: Obraz wygląda nieźle, choć nie tak dobrze jak w modelach QLED. Po pierwsze ze względu na niższe nasycenie barw, po drugie ze względu na ograniczoną jasność. Efekt HDR jednak czuć i zdecydowanie jest wrażenie obcowania z nową jakością obrazu. Po prostu nie tak dobre jak we flagowcach, ale to jest raczej oczywiste.
Odwzorowanie ruchu
Model 49″ ma jednak matrycę 60Hz z upłynniaczem działającym tylko w filmach! Możemy więc spodziewać się po nim sprawności w sporcie takiej jak przy wyłączonym upłynniaczu w poniższym zestawieniu.
Użytek z dodatkowych klatek obrazu (bo do telewizora można podać maksymalnie 60, na więcej nie pozwala złącze HDMI) robi funkcja „Auto Motion Plus”. Menu konfiguracji nie różni się od tego co obserwowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat. Do dyspozycji mamy dwa suwaki. Jeden z nich odpowiada za płynność obrazu przy filmach (24p i 25p), drugi zaś za ostrość przy treściach wideo (50i/p i 60i/p). Jest też opcja „Wyraźny ruch (LED)” którą opiszę później.
Motion Plus Samsunga to jeden z najlepszych systemów poprawy płynności i ostrości obrazu jaki znajdziemy na rynku. Technologia ta pozwala bardzo precyzyjnie regulować stopień poprawy płynności i ostrości obrazu ruchomego. Zarówno współpraca z materiałem filmowym (24 i 25 fps), oraz video (50 i 60 fps) działa doskonale. 10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień. Osobiście preferuję ustawienie 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu.
Po zaaplikowaniu wyżej wymienionych ustawień smużenie znacząco maleje, aczkolwiek cały czas da się je zauważyć przy niektórych, bardziej dynamicznych, scenach. To jednak dopiero ułamek tego co oferuje nam testowany telewizor. Gdy włączymy obraz z telewizji – 50i to zostanie on wyświetlony jako 100 fps i dokładnie 100 razy na sekundę migać będzie podświetlenie telewizora by wygasić się w czasie odświeżania się matrycy i zapalić znów gdy obraz będzie już gotowy do wyświetlenia. Podobnie gdy dostarczymy sygnał 24p lub 60p to matryca wraz z diodami przejdzie w tryb pracy 120Hz. Tego typu funkcjonalność nazywa się fachowo strobing backlight (migoczące podświetlenie) i jest formą technologii scanning backlight. Podsumowując zatem: im bardziej zmniejszymy podświetlenie tym lepsze odwzorowanie ruchu uzyskamy. Niestety synchronizacja diod nie jest idealna, więc o ile na dole ekranu, przy niskich wartościach (podświetlenia) adekwatnych na noc (ok. 5), ostrość jest tak dobra, że nie widać jakiegokolwiek smużenia, tak na górze jest on wyraźnie rozdwojony. Podczas oglądania szybkich ruchów kamery widz może doznać lekkiego dysonansu. Na górze ekranu mocno przeszkadza podwojony obraz, ale poniżej połowy wysokości matrycy staje się on bardzo ostry. Dało się to zaprojektować lepiej…
Opcja wyraźny ruch led powoduje interpolację klatek, jak przy ustawieniu 10, 0, czyli maksymalna poprawa przy treściach sportowych i brak poprawy w filmach. Wymusza także migotanie diod, wobec czego jasność spada o połowę. Efekt jest jednak trochę inny niż przy ręcznym ustawieniu motion plus na 10,0 i zmniejszenie intensywności podświetlenia. Powielenie krawędzi występuje bowiem na środku ekranu zamiast na górze. Wizualnie daje to minimalnie lepszy efekt, ale jest raczej bez sensu ze względu na brak możliwości innych regulacji…
Kąty widzenia
Na matrycy VA kąty widzenia nie należą do mocnych stron. Telewizor ten jest przystosowany do oglądania ekranu głównie na wprost. Pod kątem dosyć szybko spada saturacja barw i uwydatniają się detale w ciemnych szarościach co wizualnie zmniejsza głębie obrazu.
Granie na konsoli i PC
Jak już wspomniałem we wstępie, ustawienie “trybu gra”, który to znakomicie zmniejsza input lag, zostało przeniesione z podręcznej zakładki ustawień obrazu, do menu ustawień opcji, jak na miniaturze po prawej. Pozostaje mieć nadzieję, że albo telewizor automatycznie będzie wykrywał konsole, albo, że pozwoli pozostawić tę opcję włączoną dla danego wejścia. To drugie nie będzie jednak opcją jeśli na konsoli oglądamy także filmy. Będziemy zmuszeni przedzierać się przez gąszcz ustawień by włączyć i wyłączyć tryb gry.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 22 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 22 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | HDMI: PC | 22 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 22 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 22 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Film” | 83 ms |
Samsung rozpieszczał nas już wartościami input lag w zeszłym roku. W tym na szczęście nic się nie zepsuło, a poprawiać się już nie miało co. Każdy gracz wraz z zawodnikami będzie zachwycony tak krótkim opóźnieniem jak 22ms. Absolutnie nie jest ono wyczuwalne. Reakcja jest natychmiastowa i to zarówno w Full HD, jak i w Ultra HD, bez względu na to czy z HDR, czy bez! Uzyskanie wyraźnych kolorowych czcionek nie stanowi najmniejszego problemu. Wystarczy oflagować dane wejście HDMI jako PC i podać na nie sygnał 2160p60 RGB. Warto zauważyć także, że w trybie Film (z upłynniaczem) lag również nie jest strasznie wysoki. 83ms pozwoli niedzielnym graczom komfortowo korzystać z konsoli, a obraz będzie dodatkowo ostrzejszy w ruchu.
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.
System i Smart TV
Na 2017 rok Samsung zaktualizował system Tizen wzbogacając go o kilka ciekawych rozwiązań. Przygoda rozpoczyna się od bardzo prostej konfiguracji systemu, którą może przyśpieszyć nasz smartfon Samsunga (o ile takowy oczywiście posiadamy)!
Poniżej znajdziecie materiał wideo omawiający działanie systemu. Ja natomiast opiszę pokrótce zmiany na poziomie interfejsu.
Zaktualizowana platforma ma bardzo wygodny interfejs “home”. Agreguje on bowiem wejścia, ustawienia i aplikacje. W przypadku tych ostatnich mamy wrażenie, że są one przez cały czas aktywne. Wystarczy bowiem najechać np. na “Netflix”, by znaleźć się wewnątrz serwisu i mieć bezpośredni dostęp do seriali i filmów. Działanie przypomina trochę komputer PC w którym przełączamy się pomiędzy oknami aplikacji. Bardzo to wygodne. Oczywiście niektóre programy działają sprawniej, a niektóre trochę mozolnie (np. TVN Player, czy Ipla), ale nie inaczej jest na telewizorach innych producentów.
Dolną belkę można oczywiście dopasowywać pod własne preferencje przesuwając aplikacje miejscami itd. Mamy także dostęp do klasycznych programów jak np. przeglądarka internetowa, jednak korzystanie z niej jest mało wygodne bez myszki (możemy oczywiście takową podłączyć do tv). Wygodnie działa za to interfejs telewizyjny. Gdy skorzystamy z anteny podłączonej bezpośrednio do TV, na belce zyskujemy dostęp do ulubionych programów i podstawowych funkcji. EPG jest schludnie zaprojektowane:
Jakość dźwięku
MU9002 posiada wbudowane 40 watowe głośniki, które całkowicie wystarczają do głośnego oglądania telewizji. Nie wyróżniają się niczym szczególnym ponad rozwiązania konkurencji i vice versa. Producent posiadaj jednak bogatą ofertę soundbarów (także z Dolby Atmos), którymi możemy wzmocnić dźwięk, by uzyskać lepsze efekty w kinie domowym.
Podsumowanie i ocena
Samsung MU9002 jest nieco innym wcieleniem modelu MU8002. Można śmiało powiedzieć, że oba telewizory są prawie identyczne, a zmierzone różnice w jakości obrazu mogą de facto wynikać z tolerancji między egzemplarzami. Testowany dziś model odróżnia się jednak tym, że jest zakrzywiony. Firma daje tutaj wyraźny znak, że ma telewizory przygotowane dla każdego typu klienta. Fani wklęsłych ekranów mają więc wybór. Seria MU jest bardzo dobrym wyborem i cechuje się wysoką jakością wykonania. Te telewizory można polecić zarówno miłośnikom sportu (120Hz matryca), kina (niezła czerń, dobrze działający HDR), gier (bardzo niski input lag), jak i zwykłej telewizji (duża jasność, sprawdzi się w jasnych pomieszczeniach). Ponadto telewizory Premium UHD są dosyć przystępne cenowo, aczkolwiek pod tym względem MU9002 odbiega nieco od reszty. Przy tym samym rozmiarze będzie nas kosztował niemal 25% więcej, niż MU7002. Tylko z tego względu otrzymuje ocenę „Polecamy”, zamiast „Bardzo Polecamy”.
PLUSY
- Szeroka paleta kolorów – 92% DCI
- Bardzo dobry efekt HDR w tej półce cenowej
- 120Hz matryca z dobrym oddaniem ruchu w sporcie
- Bardzo niski input lag, także w trybie HDR – idealny dla graczy konsolowych i PC
- Duże możliwości kalibracji obrazu
- Wykonanie na wysokim poziomie
- Niezła czerń
- Nowy system Tizen
- Świetna współpraca z urządzeniami zewnętrznymi (sterowanie jednym pilotem)
- W pełni gotowy na odbiór telewizji Ultra HD (satelitarnie, naziemnie)
- Wsparcie dla HDR w telewizji (HLG)
- Mimo niższych wartości SDR od modelu MU7002 i tak dobrze nadaje się do nasłonecznionych pomieszczeń
MINUSY
- Kąty widzenia (typowa wada matryc VA)
- Niekorzystny stosunek ceny do jakości, w świetle ceny modelu MU7000 i MU80000
Cena referencyjna: Samsung 49MU9002 5 298 zł / 55MU9002 5 898 zł / 65MU9002 8 699 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma Samsung
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.