Home Testy Telewizory OLED Panasonic Panasonic GZ2000 OLED | TEST | Referencyjny bilet do kina
Panasonic GZ2000 OLED | TEST | Referencyjny bilet do kina

Panasonic GZ2000 OLED | TEST | Referencyjny bilet do kina

14.54K
36

Obsługa Ultra HD / 4K

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Kabel HDMI MagicLink 2.0

Panasonic OLED GZ2000 jest jednym z pierwszych i nielicznych telewizorów na rynku, które posiadają tak bogate wsparcie dla norm Ultra HD / HDR. Telewizor wspiera bowiem oba formaty HDR premium jakie występują na rynku: HDR10+ oraz Dolby Vision. Implementacja obu technologii została przeprowadzona kompleksowo – dostępne są zarówno przez HDMI, jak i ze streamingu, a także z wbudowanych nośników. W przypadku Dolby, w GZ2000 wbudowany jest interpreter metadanych (tak samo jak np. w telewizorach LG) co oznacza znacznie lepszą kompatybilność z urządzeniami i bezproblemowość działania. O tym, że działa również HDR10, oraz telewizyjne HLG pisać już chyba nie trzeba w 2019 roku.

Panasonic OLED GZ950 test Dolby Vision HDR10+

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Cecha: Wynik:
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 99% / 75%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak, wszystkie HDMI
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision i HDR10+
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna kalibracja na osobnym trybie obrazu

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Scena Opis sceny Jasność HDR
hdr1 NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 680 cd/m2
hdr2 SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 925 cd/m2
hdr3 NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 875 cd/m2
hdr4 ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 880 cd/m2
hdr5.jpg PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 900 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Efekty HDR w Panasonic GZ2000 OLED są właściwie rekordowe jak na telewizor OLED! Jeszcze żaden ekran wykonany w tej technologii nie był w stanie wykrzesać z siebie takich jaskrawości. Efekty są bardzo wyraźne i namacalne. HDR daje tutaj poczuć przepaść jakościową gdy oglądamy treść Ultra HD, szczególnie w ciemnym pomieszczeniu! Oczywiście można by upierać się, że są telewizory LCD, które dają jeszcze więcej jasności i będzie to prawda, jednak żaden z nich nie zaoferuje jednocześnie tak dobrej czerni, czy kątów widzenia (a przede wszystkim braku efektu halo na czerni, pod lekkim kątem). HDR w GZ2000, jak to w oledach bywa, jest bardzo precyzyjny, ponieważ każdy piksel jest źródłem światła. W znacznej części filmów teoretycznie nie najwyższa na rynku jasność nie będzie zauważalna wcale ponieważ ekran inteligentnie rozpoznaje statyczne metadane i dobiera jasność pod najjaśniejsze efekty zakodowane w danym filmie. Następnie wykorzystuje funkcję, która analizuje nadchodzące klatki obrazu i jeśli nie ma tam zbyt jasnych efektów na możliwości matrycy to oddaje obraz ze źródłową jasnością nawet jeśli metadane mówią co innego!

W takim wydaniu efekt HDR jest jeszcze lepszy niż w poprzednich modelach Panasonic (serii FZ!). Jednocześnie zachowane są przejścia tonalne w bielach. Bardzo dobrze, że Panasonic dołączył do producentów posiadających automatyczne mapowanie HDR. Pragnę tutaj zauważyć, że implementacja jest raczej podobna do tej z telewizorów Sony niż np. telewizorów LG, które kompletnie ignorują metadane filmu a w związku z tym nadmiernie rozjaśniają obraz w większości przypadków. W Panasonic GZ2000 OLED, możemy liczyć na obraz wierniejszy z intencją autora.

W przypadku oglądania treści HDR w całkowicie ciemnym pomieszczeniu, telewizor OLED należałoby zakwalifikować do kategorii czwartej w powyższej tabelce, pomimo słabszych efektów świetlnych. Nasze oczy ulegają złudzeniu wyższej jasności, ponieważ źrenice rozszerzają się mocno i uwrażliwiają na światło. Ponadto, nie do przecenienia pozostają idealne czerni i brak irytujących rozjaśnień na matrycy (na obiektach sąsiadujących z czernią).

Pozostaje pytanie, czy dodatkowa jaskrawość, która różni testowany telewizor od np. GZ950 odgrywa tutaj aż tak dużą rolę? Dużą to może nie. Różnica jest odczuwalna, ale też nie jest to przepaść jak dzień do nocy. Oczywistym jest jednak, że z obecnych paneli OLED nie da się już wykrzesać nie wiadomo czego, dlatego tutaj szacunek dla producenta, że mimo wszystko udało się uzyskać cokolwiek więcej. Niestety wiąże się z tym pewien mankament o którym w następnym rozdziale.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Fabryczny tryb Prawdziwe Kino (HDR)

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 3,1 maksymalna 4,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,1 maksymalna 3,5
Średnia deltaE palety szarości 2,6 maksymalna 7,1

Profesjonalna kalibracja HDR w Panasonic OLED GZ2000

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,3 maksymalna 2,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,7 maksymalna 1,6
Średnia deltaE palety szarości 0,6 maksymalna 1,8

Barwy w materiałach wideo, wykorzystujących szeroką paletę Rec 2020, reprodukowane są z przyzwoitą precyzją, choć występują pewne niedociągnięcia. Obraz ma trochę zbyt czerwony odcień podobnie jak to było przy treści zwykłej (Rec 709 – SDR). Ponadto, pomimo świetnej jasności efektów HDR, średnia jasność obrazu jest trochę zaniżona. Nie wpływa to na jaskrawe rozbłyski świateł, ale na widoczność detali w cieniach już tak. Na szczęście obie te niedoskonałości można wyeliminować w procesie kalibracji, a po niej mapowanie kolorów jest bliskie idealnemu.

W poprzednim akapicie wspominałem jednak o pewnych mankamentach związanych z treścią HDR i faktycznie takowe występują. W niektórych scenach można dopatrzeć się albo problemów z gradacją, albo efektu, który w kamerze związany jest z saturacją sensora – najjaśniejsze partie obrazu stają się jakby czarne. Co ciekawe oba problemy ustępują, gdy zmniejszymy luminancję matrycy. Najprawdopodobniej więc wyciągnięta jaskrawość jest zbyt duża i powoduje problemy. Na szczęście są one bardzo rzadkie, ale jednak się zdarzają, jak na poniższym zdjęciu (ciemniejsza tarcza słońca i problematyczna gradacja na niebie).

HDR10+

Telewizor wspiera technologię HDR10+, która jest rozwinięciem HDR10 o dynamiczne metadane. Pozwalają one w sposób kontrolowany radzić sobie ze scenami przekraczającymi możliwości telewizora. Innymi słowy nie musi on cały czas przyciemniać obrazu na podstawie kilku danych charakteryzujących cały film (coś czemu tegoroczna funkcja dynamicznego mapowania stara się przeciwdziałać) ponieważ każda klatka ma swoje odrębne, bardzo precyzyjne, parametry. Okazja do przetestowania HDR10+ nadarzyła się przy użyciu filmu “Bohemian Rhapsody”. Nie udało się jednak wychwycić różnic w stosunku do wersji HDR10 używając tego samego ekranu i robiąc porównanie na zasadzie jeden-po-drugim. Być może gdyby można było zobaczyć obie wersje na raz różnica byłaby dostrzegalna. Widać jednak, że telewizor z tak dobrymi algorytmami mapowania tonów zwyczajnie nie zyskuje aż tak dużo na filmie HDR10+, który nie posiada dużej ilości bardzo jaskrawych efektów.

Dolby Vision

Implementacja Dolby Vision w Panasonic GZ2000 OLED, jak już wspomniałem, jest kompleksowa (“tv-led”) i dzięki temu nie ma problemów z kompatybilnością. Technologia Dolby, podobnie jak HDR10+, dostarcza dużo więcej informacji jak oddawać poszczególne tony jasności. Ponadto materiał kodowany jest 12, a nie 10 bitowo. W teorii standard powinien dostarczać dużo wyższą jakość obrazu. Z testów wynika jednak, że różnica w stosunku do HDR10+, czy nawet czystego HDR10 nie jest aż tak znacząca, niemniej zauważalna. Na pewno dobrze, że Panasonic zdecydował się na wsparcie dla tej technologii, bo jest ona pożądana na rynku. W telewizorze została także zaimplementowana metoda kalibracji trybu Dolby (jest to osobny tryb obrazu) i jej rezultaty można podziwiać po prawej stronie – kolory wyglądają bardzo naturalnie.


Advertisement

(14535)

Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

Comment(36)

  1. OLED to zawsze ideał. Ponoć. 

  2. 3 godziny temu, betonman napisał:

     

     

    referencja jak nic......przypomina mi sie test OledFHD z 2015 ktory byl totalnym scierwem (wiem bo mialem) ale u was....referencja....

    Mówisz o LG 910? Widać miałeś inny telewizor niż ja. W FullHD nic lepszego nie ma. 

  3. Dnia 3.09.2019 o 16:32, s[beeep]iorek napisał:

    To warto wymienić na ten model obecny tx-65dx900 czy śmiało można poczekać jeszcze?  

    Jako, że miałem DX900 przez dwa lata, a w maju przesiadłem się na C8 mogę tylko napisać, że do oglądania treści UHD w warunkach kinowych warto i to zdecydowanie. Wszystkie wady Panasa jak halo (szczególnie dokuczliwe w trybie HDR), widoczne łączenie stref i słabe kąty nie występują na oledzie. Niższa jasność? Widoczna, ale raz, że większość filmów i tak jest masterowana do 1000 nitów, a dwa w LG fajnie działa funkcja mapowania tonów, która trochę rozjaśnia obraz, więc różnica jest zdecydowanie mniejsza niż mogłoby to wynikać z pomiarów. No i ten kontrast... Generalnie DX900 to super telewizor... do momentu, w którym obok nie postawisz oleda. :)

    Nie che mi się teraz pisać całego elaboratu, ale spokojnie możesz odszukać moje przemyślenia, które pisałem w wątku dotyczącym C8, w temacie DX900 chyba zresztą też coś skrobnąłem z tego co pamiętam.

    7 godzin temu, klaus71 napisał:

    włączyłbym w panasie tryb max local dimming i miał 10razy lepszy kontrast niż w ZD9

    I szybko byś wrócił do ustawienia local diming na normal jakbyś zobaczył jak bardzo obniża jasność szczytowych punktów i ile detali w czerniach zżera. :)

  4. 3 godziny temu, Mr.Hankey napisał:

    I szybko byś wrócił do ustawienia local diming na normal jakbyś zobaczył jak bardzo obniża jasność szczytowych punktów i ile detali w czerniach zżera. :)

    no to smutne - bo wychodzi że w teście forumowym bajki są napisane skoro tryb pośredni się do niczego nie nadaje

  5. 17 godzin temu, ROMAN38 napisał:

    No nie ma !!! jest tylko cytuję :

    SDR: 420cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 900 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
    Źródło: https://hdtvpolska.com/panasonic-gz2000-oled-test-referencyjny-bilet-do-kina/4/
    skrawek to nie cały ekran :)

    No a cały rozdział pt. "Jasność i praca w warunkach dziennych"?

    Jak zachowuje się Panasonic OLED GZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

    Panasonic_TX-65GZ2000_test_13-1.jpg

    Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że GZ2000 jest jaśniejszy od GZ950, a co za tym idzie jest lepszym wyborem do jasnych pomieszczeń.

    Źródło: https://hdtvpolska.com/panasonic-gz2000-oled-test-referencyjny-bilet-do-kina/9/

  6. 16 godzin temu, klaus71 napisał:

    wychodzi że w teście forumowym bajki są napisane skoro tryb pośredni się do niczego nie nadaje

    A kto twierdzi, że pośredni się do niczego nie nadaje? 

  7. 13 minut temu, Mr.Hankey napisał:

    A kto twierdzi, że pośredni się do niczego nie nadaje? 

    czyli pośredni jest ok ? napisałeś normal - więc zrozumiałem jako minimalny

  8. Ciekawa dedukcja - nie wnikam. :)

    Ustawienie pośrednie jest jak najbardziej ok - niby potrafi gdzieś coś niepotrzebnie przyciemnić, ale korzyści płynące ze znacznie lepszej czerni są niepodważalne. Ustawienie local dimingu na maksa niestety nie robi już efektu WOW w kwestii czerni, wnosi za to sporo niepożądanych rzeczy jak ucinanie detali w czerniach, nadmierne przyciemnianie całości obrazu czy jeszcze bardziej widoczne łączenia stref w ruchu. Jednym słowem - do niczego się nie nadaje.

    A żeby nie było, że sam spam, to napiszę, że o ile GZ2000 to bez wątpienia wspaniały telewizor, tak dopłacanie do niego tak ogromnej kwoty względem młodszych braci od Panasonica czy nawet LG C9 jest dla mnie kompletnie niezrozumiałe. Niby jest trochę jaśniejszy HDR, ale wydaje mi się, że to jednak za mało żeby zrobić różnicę, co zresztą poniekąd potwierdził ostatni shootout.

  9. Dnia 6.09.2019 o 10:56, Maciej Koper napisał:

    No a cały rozdział pt. "Jasność i praca w warunkach dziennych"?

    Jak zachowuje się Panasonic OLED GZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

    Panasonic_TX-65GZ2000_test_13-1.jpg

    Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że GZ2000 jest jaśniejszy od GZ950, a co za tym idzie jest lepszym wyborem do jasnych pomieszczeń.

    Źródło: https://hdtvpolska.com/panasonic-gz2000-oled-test-referencyjny-bilet-do-kina/9/

    Ups sorki nie zauważyłem :) czyli tak samo 150 nitów na 100 % , a miałem nadzieję że skoro 30 % jaśniejszy to i tu zyska do tych 190 nitów.Nie chcę mi się szukać ale ciekawe ile ma 77 calowy LG C9 , bo C8 77 ma chyba tylko 117 nitów ? Oby ten rozmiar zaczął tanieć bo 65 cali to dawne 52 cale 🤣