Home Testy Telewizory OLED Panasonic Panasonic GZ2000 OLED | TEST | Referencyjny bilet do kina
Panasonic GZ2000 OLED | TEST | Referencyjny bilet do kina

Panasonic GZ2000 OLED | TEST | Referencyjny bilet do kina

14.53K
36

Kontrast i Czerń

Bezwzględnie najważniejszym, a ostatnio coraz mniej docenianym kryterium jest czerń i kontrast. Temat czerni w telewizorze można porównać do silnika w samochodzie. Jest to najważniejsza, fundamentalna cecha obrazu, klasyfikowana najwyżej w skali wpływu na postrzeganą jakość. Możemy mieć wszystko najlepsze – wierne barwy, dużą jasność i nieskazitelną ostrość, ale bez odpowiednio dobrej czerni nie będą one robiły wrażenia. Pod tym fundamentalnym względem nie ma więc lepszego wyboru niż ekran OLED – niezależnie sterowany każdy piksel sprawia, że uzyskujemy perfekcję czerni. To tak jakbyśmy mogli nabyć auto napędzane perpetuum mobile. Możemy konfrontować różne ekrany LCD z GZ2000, ale żaden z nich nie wyjdzie zwycięsko w konfrontacji kontrastu. Może co najwyżej starać się dorównać!

I nie, nie jest to tak, że dostrzeżemy go tylko i wyłącznie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że różnice w czerni pomiędzy ekranem OLED, a dowolnym LCD widać nawet w bardzo jasnym pomieszczeniu sklepowym.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA ∞:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA ∞:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1

Rynek zna telewizory LCD, które uzyskują na niektórych scenach także wynik nieskończoności, jednak żaden z nich nie jest w stanie wygenerować takiej czerni w każdym miejscu matrycy. Panasonic GZ2000 OLED, potrafi to zrobić nawet w obszarze kilku pikseli, więc wciąż ma przewagę nad telewizorami z podświetleniem direct LED. Te mogą posiadać od kilkudziesięciu do kilkuset niezależnych obszarów wygaszania. OLED posiada ich tyle co pikseli, czyli całe 8 294 400. Polecam każdemu miłośnikowi seansów w warunkach kinowych!

(14533)

Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

Comment(36)

  1. OLED to zawsze ideał. Ponoć. 

  2. 3 godziny temu, betonman napisał:

     

     

    referencja jak nic......przypomina mi sie test OledFHD z 2015 ktory byl totalnym scierwem (wiem bo mialem) ale u was....referencja....

    Mówisz o LG 910? Widać miałeś inny telewizor niż ja. W FullHD nic lepszego nie ma. 

  3. Dnia 3.09.2019 o 16:32, s[beeep]iorek napisał:

    To warto wymienić na ten model obecny tx-65dx900 czy śmiało można poczekać jeszcze?  

    Jako, że miałem DX900 przez dwa lata, a w maju przesiadłem się na C8 mogę tylko napisać, że do oglądania treści UHD w warunkach kinowych warto i to zdecydowanie. Wszystkie wady Panasa jak halo (szczególnie dokuczliwe w trybie HDR), widoczne łączenie stref i słabe kąty nie występują na oledzie. Niższa jasność? Widoczna, ale raz, że większość filmów i tak jest masterowana do 1000 nitów, a dwa w LG fajnie działa funkcja mapowania tonów, która trochę rozjaśnia obraz, więc różnica jest zdecydowanie mniejsza niż mogłoby to wynikać z pomiarów. No i ten kontrast... Generalnie DX900 to super telewizor... do momentu, w którym obok nie postawisz oleda. :)

    Nie che mi się teraz pisać całego elaboratu, ale spokojnie możesz odszukać moje przemyślenia, które pisałem w wątku dotyczącym C8, w temacie DX900 chyba zresztą też coś skrobnąłem z tego co pamiętam.

    7 godzin temu, klaus71 napisał:

    włączyłbym w panasie tryb max local dimming i miał 10razy lepszy kontrast niż w ZD9

    I szybko byś wrócił do ustawienia local diming na normal jakbyś zobaczył jak bardzo obniża jasność szczytowych punktów i ile detali w czerniach zżera. :)

  4. 3 godziny temu, Mr.Hankey napisał:

    I szybko byś wrócił do ustawienia local diming na normal jakbyś zobaczył jak bardzo obniża jasność szczytowych punktów i ile detali w czerniach zżera. :)

    no to smutne - bo wychodzi że w teście forumowym bajki są napisane skoro tryb pośredni się do niczego nie nadaje

  5. 17 godzin temu, ROMAN38 napisał:

    No nie ma !!! jest tylko cytuję :

    SDR: 420cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 900 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
    Źródło: https://hdtvpolska.com/panasonic-gz2000-oled-test-referencyjny-bilet-do-kina/4/
    skrawek to nie cały ekran :)

    No a cały rozdział pt. "Jasność i praca w warunkach dziennych"?

    Jak zachowuje się Panasonic OLED GZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

    Panasonic_TX-65GZ2000_test_13-1.jpg

    Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że GZ2000 jest jaśniejszy od GZ950, a co za tym idzie jest lepszym wyborem do jasnych pomieszczeń.

    Źródło: https://hdtvpolska.com/panasonic-gz2000-oled-test-referencyjny-bilet-do-kina/9/

  6. 16 godzin temu, klaus71 napisał:

    wychodzi że w teście forumowym bajki są napisane skoro tryb pośredni się do niczego nie nadaje

    A kto twierdzi, że pośredni się do niczego nie nadaje? 

  7. 13 minut temu, Mr.Hankey napisał:

    A kto twierdzi, że pośredni się do niczego nie nadaje? 

    czyli pośredni jest ok ? napisałeś normal - więc zrozumiałem jako minimalny

  8. Ciekawa dedukcja - nie wnikam. :)

    Ustawienie pośrednie jest jak najbardziej ok - niby potrafi gdzieś coś niepotrzebnie przyciemnić, ale korzyści płynące ze znacznie lepszej czerni są niepodważalne. Ustawienie local dimingu na maksa niestety nie robi już efektu WOW w kwestii czerni, wnosi za to sporo niepożądanych rzeczy jak ucinanie detali w czerniach, nadmierne przyciemnianie całości obrazu czy jeszcze bardziej widoczne łączenia stref w ruchu. Jednym słowem - do niczego się nie nadaje.

    A żeby nie było, że sam spam, to napiszę, że o ile GZ2000 to bez wątpienia wspaniały telewizor, tak dopłacanie do niego tak ogromnej kwoty względem młodszych braci od Panasonica czy nawet LG C9 jest dla mnie kompletnie niezrozumiałe. Niby jest trochę jaśniejszy HDR, ale wydaje mi się, że to jednak za mało żeby zrobić różnicę, co zresztą poniekąd potwierdził ostatni shootout.

  9. Dnia 6.09.2019 o 10:56, Maciej Koper napisał:

    No a cały rozdział pt. "Jasność i praca w warunkach dziennych"?

    Jak zachowuje się Panasonic OLED GZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

    Panasonic_TX-65GZ2000_test_13-1.jpg

    Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że GZ2000 jest jaśniejszy od GZ950, a co za tym idzie jest lepszym wyborem do jasnych pomieszczeń.

    Źródło: https://hdtvpolska.com/panasonic-gz2000-oled-test-referencyjny-bilet-do-kina/9/

    Ups sorki nie zauważyłem :) czyli tak samo 150 nitów na 100 % , a miałem nadzieję że skoro 30 % jaśniejszy to i tu zyska do tych 190 nitów.Nie chcę mi się szukać ale ciekawe ile ma 77 calowy LG C9 , bo C8 77 ma chyba tylko 117 nitów ? Oby ten rozmiar zaczął tanieć bo 65 cali to dawne 52 cale 🤣