Home Testy Projektory JVC JVC DLA-RS420 TEST projektora 2017 z 4K / eShift i HDR
JVC DLA-RS420 TEST projektora 2017 z 4K / eShift i HDR

JVC DLA-RS420 TEST projektora 2017 z 4K / eShift i HDR

26.39K
56

Odwzorowanie ruchu

Ustawienie ruchu w odpowiednim menu.

Zacznijmy tradycyjnie od podstaw związanych z odwzorowaniem ruchu w projektorach. Technologia LCoS na której bazują przetworniki JVC D-ILA ma bardzo krótki czas reakcji, który de facto nie powoduje smużenia sam w sobie. Podobnie jednak jak projektory, czy telewizory LCD lub OLED bazuje on na zasadzie działania sample-and-hold, która sama z siebie wywołuje smużenie ruchomego obrazu. Genezę problemu S&H opisałem szczegółowo przy teście telewizora OLED, więc odsyłam do niego osoby, które jeszcze nie wiedzą o czym mowa Zapraszam do sekcji „Odwzorowanie Ruchu”.

JVC RS420 poprawnie przyjmuje i wyświetla trzy główne klatkaże (24p, 50p i 60p), w których rejestrowany jest obraz. Oznacza to, że klatki obrazu są wyświetlane z równymi odstępami czasu, a więc nie są wprowadzane jakiekolwiek zaburzenia płynności w postaci mikroprzycięć. Sposobem na poprawę ostrości ruchu (np. przy transmisjach sportowych), oraz płynności (w filmach) jest system nazwany tu po imieniu – Blur Reduction. W zakładce tej znajdziemy trzy funkcje związane z ruchem: Low Latency, Clear Motion Drive, oraz Motion Enhance. Omówię je, ale najpierw przyjrzymy się na zdjęciach jak wpływają na obraz w ruchu. Przejdźmy zatem do sekwencji testowej.

Ustawienia Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Low Latency: Off

Clear Motion Drive: Off / Low / IVTC

Motion Enhance: Off

Smużenie: 

duże

Maksymalna jasność: 

155 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

umiarkowane

Poprawa płynności filmów (24p): 

brak

Low Latency: Off

Clear Motion Drive: Off / Low / IVTC

Motion Enhance: Low

Smużenie: duże

Maksymalna jasność: 155 cd/m2

 

Powielenie krawędzi: 

umiarkowane, duży ghosting za obiektem

Poprawa płynności filmów (24p): 

Średnia (optymalna) – przy ustawieniu Low, inaczej brak

Low Latency: Off

Clear Motion Drive: Off / Low / IVTC

Motion Enhance: High

Smużenie: 

duże

Maksymalna jasność: 

155 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

umiarkowane, duży ghosting za obiektem

Poprawa płynności filmów (24p): 

Średnia (optymalna) – przy ustawieniu Low, inaczej brak

Low Latency: Off

Clear Motion Drive: High

Motion Enhance: Off

Smużenie: 

małe

Maksymalna jasność: 

155 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

małe

Poprawa płynności filmów (24p): 

Duża (efekt teatru)

Low Latency: Off

Clear Motion Drive: High

Motion Enhance: Low

Smużenie: 

umiarkowane

Maksymalna jasność: 

155 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

małe, duży ghosting

Poprawa płynności filmów (24p): 

Duża (efekt teatru)

Low Latency: Off

Clear Motion Drive: High

Motion Enhance: High

Smużenie: 

umiarkowane

Maksymalna jasność: 

155 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

małe, bardzo duży ghosting

Poprawa płynności filmów (24p): 

Duża (efekt teatru)

Analizując powyższą tabelę widać wyraźnie, że np. funkcji Motion Enhance nie ma sensu używać, ponieważ dodaje ona duży, niekorzystny duch za poruszającym się obiektem. Odrzućmy zatem wariant 2,3,5 i 6, a skupmy się na 1 i 4. W nim operujemy wyłącznie funkcją Clear Motion Drive, która interpoluje klatki obrazu z 50Hz do 100Hz, a z 60Hz do 120Hz. Znakomicie poprawia to ostrość obrazu (np. w sporcie) i stawia projektor w dużo lepszym położeniu, niż chociażby głównego rywala od Sony. Tamten nie potrafi interpolować klatek, gdy źródło ma rozdzielczość 4K, a JVC RS420 sobie z tym radzi!

Drobnym szkopułem jest tylko to, że trzeba użyć trybu “high”, by interpolacja faktycznie nastąpiła. Wprowadza to efekt teatru do filmów, czyli mocno płynny ruch, który dla wielu jest kontrowersyjny. To mały minus dla projektora, bowiem RS400 potrafił poprawić ostrość transmisji sportowych w trybie “low”, który nie ingerował aż tak mocno w płynność filmów. Rozwiązaniem może być zapisanie osobnego trybu (np. User 1) do oglądania sportu, a osobnego (np. User 2) do oglądania filmów i odpowiednia konfiguracja systemu CMD w każdym z nich. Inaczej będziemy musieli przełączać ustawienia systemu w zależności od tego czy oglądać będziemy film czy sport, no chyba, że akceptujemy mocno upłynnione filmy.

(26388)

Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

56
Dodaj komentarz

avatar
0 Tematy w komentarzach
0 Odpowiedzi na temat
0 Obserwujący
 
Najczęściej komentowany komentarz
Najgorętszy wątek komentarza
0 Komentuj autorów
Autorzy ostatnich komentarzy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o