Home Testy Projektory JVC JVC DLA-RS420 TEST projektora 2017 z 4K / eShift i HDR
JVC DLA-RS420 TEST projektora 2017 z 4K / eShift i HDR

JVC DLA-RS420 TEST projektora 2017 z 4K / eShift i HDR

26.44K
56

Kontrast i czerń

Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej Sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać rzetelny werdykt.

Projektory JVC od zarania dziejów owiane były legendą najlepszej czerni. Japoński producent był bowiem jednym z pierwszych, który zaimplementował, najlepsze pod tym względem, przetworniki obrazu w technologii LCoS i rozwija je pod swoim szyldem – D-ILA. Projektory te mają dużo większy potencjał niż modele wykorzystujące technologię 3LCD lub DLP. Technologia LCoS zapewniają obecnie najlepszą czerń, nie ważne, czy porównujemy do DLP z projektora Sim2 wartego 20 razy więcej niż testowany dziś projektor, czy do czegokolwiek innego. Przekonaliśmy się o tym już w ubiegłym roku. Sprawdźmy, czy w RS420 dokonały się jakiekolwiek zmiany w tej materii.

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli 17 800:1 On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz 200 000:1
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów 190:1 Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu 190:1
Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu 290:1 Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu 520:1
Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu 940:1

W ślad za poprzednikiem JVC RS420 jest projektorem dostarczającym fenomenalną czerń i to za pomocą samych możliwości przetwornika obrazu. Po włączeniu dynamicznej przysłony, obraz przypomina czasami wyświetlacz OLED! To chyba najlepsza pochwała jaką można przyznać projektorowi. Wyniki są bardzo podobne do ubiegłorocznego modelu RS400, co pozwala sądzić, że model RS520 i RS620 zapewni jeszcze lepszą czerń, lub inaczej mówiąc, tak doskonałą czerń w większej ilości scen filmowych (szczególnie tych mieszanych, gdzie występują na raz jasne i ciemne elementy).

Świetna czerń budziła podziw w każdej ze scen.

Wydawać by się mogło, że przy tak dużym kontraście jakiekolwiek systemy poprawiające dalej czerń będą zbędne. To jednak mylne przekonanie. W całkowitej ciemności, która panuje w pomieszczeniu kinowym, nasze źrenice rozszerzają się i są w stanie wyłapać nawet najmniejsze ilości światła. Oznacza to, że nawet przy wysokim kontraście JVC RS420 będziemy w stanie zobaczyć, że czerń wciąż jest trochę jaśniejsza od ramy ekranu. Z tego też względu JVC zaimplementował dodatkowo system dynamicznej przysłony w swoich produktach. Znajduje się on w rozwinięciu menu „Picture Mode” (należy podświetlić „Picture Mode” i wcisnąć na pilocie OK). Tak jak na pobocznym obrazku, sugeruję, aby wyłączyć funkcję „Clear Black”, gdyż ta jest formą dynamicznego kontrastu (wpływającego negatywnie na odwzorowanie obrazu). Dynamiczna przysłona – „Lens Aperture” – ma zaś trzy tryby działania – Auto 1, Auto 2, oraz Manual. Tutaj szacunek dla producenta, który w bardzo przemyślany sposób połączył działanie manualne z automatycznym – możemy najpierw ustawić wartość ręcznie tak, by biel była odpowiednio jasna (przy pełnym otwarciu przysłony może być zbyt jaskrawa gdy nasz ekran jest nieduży), a następnie wybrać tryb automatyczny (1 lub 2) i przysłona będzie regulowała się jedynie w dół (bez przekraczania maksymalnego otwarcia określonego ręcznie). Zgodnie z instrukcją obsługi ustawienie Auto 1 kładzie nacisk na maksymalny kontrast, Auto 2 zaś na utrzymanie detali i gradację. Sugerowanym przeze mnie trybem automatycznego działania jest Auto 2, aczkolwiek w RS420 nie zauważyłem specjalnej różnicy przy Auto 1. Powyższa rada opiera się na doświadczeniach z poprzednimi modelami JVC. Jak bardzo może polepszyć czerń omawiany system? Aż dwunastokrotnie! 200 000:1 aż tyle wyniósł kontrast on/off po uruchomieniu systemu. To oznacza, że czerń, w niektórych momentach w filmie miała skrajnie niską wartość 0,00025 cd/m2! Wam pewnie te pomiary nie mówią tak dużo jak mi, więc zaufajcie mojej opinii: w pewnych chwilach projekcja była lepsza niż niemal taka jak na OLED! A wyższe modele z serii RS są jeszcze lepsze….

(26439)

Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

56
Dodaj komentarz

avatar
0 Tematy w komentarzach
0 Odpowiedzi na temat
0 Obserwujący
 
Najczęściej komentowany komentarz
Najgorętszy wątek komentarza
0 Komentuj autorów
Autorzy ostatnich komentarzy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o