TEST: JVC DLA-RS500 Projektor 3D Full HD / 4K e-shift4
UltraHD / 4K
|
“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”
Temat Ultra HD jest dosyć mocno zamydlony w przypadku JVC. Z jednej strony mamy na pudełku logo 4K, mamy informację, że jest kompatybilność z UHD. Wszystko jest tak dobrze ubrane w słowa, że niektórzy są śmiertelnie przekonani, że projektor ma przetwornik o natywnej rozdzielczości 3840×2160. W rzeczywistości jednak tak nie jest. Panele LCoS w JVC RS500 mają 1920×1080 pikseli. Wykorzystują jednak technologię e-shift 4 generacji, by uzyskać większą rozdzielczość na ekranie. Tu rodzi się więc bardzo filozoficzne pytanie: czy projektor musi mieć natywną rozdzielczość UHD, by nazwać go projektorem UHD…?
Osobiście nie lubię zagłębiać się w filozofię. Jestem inżynierem obrazu, więc interesują mnie przede wszystkim rezultaty i fakty, a nie kwestia nomenklatury i tego czy marketing producenta jest w pełni uczciwy (czy w ogóle marketing jest uczciwy kiedykolwiek?). Przejdźmy zatem do sprawdzenia jak projektor radzi sobie z sygnałem Ultra HD.
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | TAK |
Pierwsze co rzuca się w oczy, to pełne wsparcie dla szerokiej palety barw oraz efektu HDR. JVC RS500 wyposażono bowiem w porty HDMI zaktualizowane do najnowszego standardu – 2.0a. Jesteśmy więc w stanie wykorzystać dwa niezwykle ważne walory specyfikacji Ultra HD! RS500 jest zatem drugim projektorem (po Sony VW520), który jest pod tym względem kompatybilny z nadchodzącą technologią.
Póki co nie mamy technicznej możliwości sprawdzić na ile dobrze działa HDR z powodu braku odtwarzaczy, oraz odpowiednich procedur testowych. Jeśli jednak chodzi o pokrycie szerokiej palety barw to jest ono bardzo dobre i możemy spodziewać się, że urządzenie będzie w stanie wyświetlić dodatkowe kolory zaszyte na płytach Ultra HD Blu-ray! Jak tylko dotrze do nas w marcu pierwszy odtwarzacza Ultra HD Blu-ray, na pewno dokonamy aktualizacji tego testu pod względem HDRu.
DCI P3 | Rec 2020 |
---|---|
Pokrycie palety: 97% | Pokrycie palety: 71% |
Gdyby wziąć pod uwagę samą kompatybilność z szerokim gamutem, oraz HDR, to RS500 zdecydowanie zasłużyłby na miano projektora UHD, a być może nawet Ultra HD Premium (nawiązując do standardów UHD Alliance). Co jednak z tą rozdzielczością? No dobrze, wróćmy do tego trudnego tematu.
Po podaniu sygnału 3840×2160, część ustawień związana z systemem e-shift staje się niedostępna. Konkretnie nie da się systemu wyłączyć, gdyż jest on na stałe zaprzęgnięty do generowania podwyższonej rozdzielczości. Można przestawić drugi suwak “Original Resolution” w trzech pozycjach: Auto/1080p/4K jednak nie zaobserwowałem jakiejkolwiek zmiany pomiędzy ustawieniami. Ostatecznie został na auto.
Do oceny rezultatów użyję takiej samej procedury jak przy Epsonie LS10000. Na projektor podamy najpierw zdjęcie w rozdzielczości 1080p, następnie przeskalujemy je do 4K za pomocą funkcji e-shift4, a na koniec podamy je w oryginalnej rozdzielczości 4K i znów damy e-shiftowi robić swoje. W ocenie sprawności systemu interesuje nas głównie różnica pomiędzy przeskalowanym 1080p, a natywnie podanym 4K.
Tryb e-shift, typ sygnału | Obraz wynikowy |
---|---|
Wyłączony, sygnał 1080p | |
Włączony, sygnał 1080p | |
Włączony, natywne Ultra HD |
Na powyższym obrazku widzimy wyraźnie, że ilość detali w przypadku wyłączonego systemu e-shift4, jak i włączonego (nadal przy sygnale 1080p), jest podobna. Oczywiście w drugim przypadku obraz jest znacznie gładszy i wydaje się wręcz trochę rozmyty, co jest normalne, bo skalowanie zmiękcza obraz. W dalszym ciągu jednak widać, że rozdzielczość niespecjalnie wzrasta. Z zupełnie inną sytuacją stykamy się po podaniu natywnego sygnału 4K Tutaj różnica robi się w moim uznaniu bardzo duża! Kontury obiektów są wyraźniejsze, a tekstury zyskują znacznie więcej detali. Nie wiem jak ta sama scena prezentowałaby się na projektorze z natywnym przetwornikiem Ultra HD. Teraz żałuję, że nie zrobiłem takich zdjęć, bo wydaje mi się, że RS500 naprawdę niewiele brakuje w kontekście odwzorowania rozdzielczości Ultra HD! System e-shift4 w przypadku JVC działa w tym przypadku z diabelską skutecznością przez którą myślę, że nazywanie tego projektora “tylko projektorem Full HD” staje się nieuprawnione.
Przejdźmy do drugiej sekwencji testowej:
Tryb 4K Enhancement, typ sygnału | Obraz wynikowy |
---|---|
Wyłączony, sygnał 1080p | |
4K-1, sygnał 1080p | |
Wyłączony, natywne Ultra HD |
Nawet z tej (trudniejszej) sekwencji testowej, RS500 wychodzi obronną ręką rysując znacznie więcej szczegółów na fasadach budynków, ostrzejsze krawędzie i przejścia tonalne. Pewien substytut tego można by osiągnąć sztucznym wyostrzaniem obrazu, ale to nie ten przypadek. Zwróćmy uwagę, że np. ornamenty na murach mają strukturę mniejszą od rozmiaru pojedynczego piksela na zdjęciu pierwszym. To świadczy o naprawdę dużej sprawności systemu!
Jak zatem zakwalifikować testowany projektor? Czy można powiedzieć, że jest to urządzeni Ultra HD, choć nie ma przetwornika działającego natywnie w takiej rozdzielczości? Pozostawiam ten dylemat Wam. Jak dla mnie może on spokojnie stawać w szranki z takimi urządzeniami jak np. Sony VW520. Także na ilość wyświetlanych detali