Sony VW550 (VPL-VW550ES) Test projektora Ultra HD 4K z przetwornikiem SXRD
Reprodukcja obrazu
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,7 | maksymalna | 4,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 3,8 | maksymalna | 7,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 4,7 | maksymalna | 7,1 |
Charakterystyka obrazu w trybie Referencja rysuje się nieco inaczej niż w starszych projektorach Sony. W VW520 odcień bieli, oraz gamma była niemalże idealnie dopracowane, podczas gdy w VW550 wiążą się z nimi pewne przekłamania. Kolor biały zbacza w stronę czerwieni, przez co taki odcień dominuje na ekranie. Gamma zaś obniża nieco kontrastowość obrazu. Mogłoby to pasować do całkowicie nieprzystosowanego pomieszczenia, ale w takim raczej nikt VW550 nie będzie instalował. Preferowana byłaby więc gamma 2.4. Tak jak w poprzednim modelu dostępna jest funkcja autokalibracji, która potrafi ustawić całkiem nieźle balans bieli, jednak ma ograniczenia. Przede wszystkim:
- Nie uwzględnia warunków pomieszczenia
- Nie uwzględnia wpływu ekranu na obraz
- Nie reguluje zbyt dobrze gammy
- Nie uwzględnia wpływu źródeł obrazu, oraz urządzeń peryferyjnych
- Nie zapewnia idealnej precyzji pomiaru, choć nie jest pod tym względem zła
Na naszym redakcyjnym ekranie odcień bieli i barw udało się ustawić dosyć przyzwoicie głównie dlatego, że sam ekran to tkanina biała (reference white), a ściany są czarne i nie wpływają prawie wcale na to co na ekranie. Mimo to gamma nadal nie trafiała w punkt. Auto kalibracja nie dopracuje tych elementów, bowiem nie ma danych o pomieszczeniu i ekranie. Pozwoli jednak zapewnić, że nasz pozytywny opis reprodukcji barw sprawdzi się u każdego nabywcy tegoż projektora.
Po kalibracji VW550
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,6 | maksymalna | 2,6 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,9 | maksymalna | 1,7 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,0 | maksymalna | 1,8 |
Kalibracja Sony VW550 jest procesem czasochłonnym, jednak przynoszącym bardzo owocne rezultaty. Sam projektor posiada zaawansowane parametry regulacyjne z poziomu menu ekranowego. Należą do nich na przykład dwu punktowy balans bieli, czy zarządzanie paletą barw. To jednak nie wszystko. Istnieje możliwość użycia specjalnej aplikacji (Projector Calibration Pro), która komunikuje się z projektorem przez protokół sieciowy i pozwala na strojenie parametrów nie dostępnych dla zwykłego użytkownika. To rewelacyjne rozwiązanie pozwala właśnie naprostować charakterystykę gamma. Za jego pomocą możemy stroić krzywą aż w 64 punktach! Na tym się jednak nie kończą możliwości. Możemy także utworzyć określoną przez siebie przestrzeń barwną (gamut), którego wierzchołki będą się niemal idealnie mapować z punktami wzorcowymi.
Po takiej regulacji, projektor staje się niemalże przezroczystym elementem systemu wideo. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że odwzorowuje on prawdziwy wygląd obrazu wideo prawie bez przekłamań. Najmniejsze odstępstwa od normy pozostały jedynie na wierzchołkach gamutu, tj. w rejonach najbardziej nasyconych barw, co w praktyce nie ma znaczenia dla użytkownika domowego. Cóż z tego, że najbardziej nasycona barwa będzie nasycona jeszcze trochę bardziej? Niewielkie ma to znaczenia. Grunt, że kolory “codzienne” np. z palety “color checker” oddawane są poprawnie.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji