Sony KD-65ZF9 | TEST | Bravia MASTER Series LCD z podświetleniem Direct LED
- Słowem wstępu – Bravia MASTER Series
- Wygląd
- Akcesoria
- Testy syntetyczne
- Matryca, zalecane ustawienia
- Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa – X1 Ultimate
- Równomierność ekranu
- Kontrast i Czerń
- Obsługa Ultra HD / 4K
- Jakość efektu HDR
- Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
- Odwzorowanie ruchu
- Kąty widzenia
- Granie na konsoli i PC
- System i Smart TV
- Obsługa klawiatury i myszki
- Jakość dźwięku
- Podsumowanie i ocena
Kontrast i Czerń
Kto śledził uważnie wstęp do testu jakości obrazu ten zauważył na pewno, że pomiar kontrastu matrycy (bez zastosowania funkcji wspomagających) w ZF9 nie powala (wynosi ok. 1 700:1). Pisałem jednak od razu, że telewizor ten zbudowany jest w oparciu o zaawansowany system podświetlenia, który pozwala punktowo wyłączać matrycę i uzyskiwać znacznie wyższe wartości kontrastu. Powinno to przeciwdziałać niezbyt wysokiemu wynikowi, który jest taki, a nie inny, najprawdopodobniej przez zastosowanie powłoki poszerzającej kąty widzenia.
Powyższe pomiary pokazują, że ZF9 jest w stanie dostarczyć bardzo dobrą czerń, która plasuje go w TOP3 telewizorów LCD na 2018 rok. Jego główny rywal – Samsung Q9FNA potrafi w prawdzie dostarczyć lepsze wyniki i da się to zauważyć, aczkolwiek puryści obrazu na pewno docenią ZF9 za mniej agresywny algorytm wygaszający. Nie powoduje on ani gwałtownych skoków jasności, ani tak ekstremalnego przyciemnienia by ginęły detale w czerni. Dobrym przykładem tego drugiego są np. gwiazdy w filmie “Grawitacja”, które na ZF9 są zachowane. Wyniki nie są także tak wysokie jak w legendarnym ZD9 do którego ZF9 jest często mylnie przyrównywany. Czemu mylnie? Bowiem telewizor ten nie jest w założeniu następcą serii. Za protoplastę ZF9 powinniśmy raczej uznawać model XD94. Trochę niższe wyniki kontrastu wynikają nie tylko z innej matrycy, ale także z mniejszej ilości stref, co wyraźnie daje się zauważyć w postaci niewielkich poświat wokół jasnych obiektów na tle czerni (widać je głównie z boku). Trzeba jednak przypomnieć po raz kolejny, że kąty widzenia w ZF9 są nieporównywalnie lepsze niż w modelu starszym. W niektórych ze scen TV był w stanie dostarczyć czerń bliską OLED’owej. Często możemy ją podziwiać:
W momencie jednak, gdy pojawią się na dole białe napisy, lub inne elementy wymagające mocy świetlnej to będzie się dało zauważyć rozjaśnienie czerni dookoła.
Warto także zauważyć, że wyniki kontrastu, zawarte w tabeli, zostały zmierzone przy pośrednim ustawieniu funkcji lokalnego wygaszania. Już przy takiej konfiguracji (de facto jest to fabryczne ustawienie) można zauważyć nadmierne skompresowanie detali w bielach. Przykładowo w tej scenie z filmu “Oblivion” odrębne od siebie lampy zlewają się w jedność. Można użyć niższego trybu lokalnego wygaszania co zapobiegnie utracie detali, ale też zmniejszy wyniki kontrastu o kilkadziesiąt procent.
(38121)
Witam Czy HDR jest lepszy na ZD9 niż na ZF9? Jeśli w trybie jasnym?