Home Testy Projektory Optoma Optoma UHD65 | TEST | Jak sprawuje się w kinie domowym Ultra HD 4K?
Optoma UHD65 | TEST | Jak sprawuje się w kinie domowym Ultra HD 4K?

Optoma UHD65 | TEST | Jak sprawuje się w kinie domowym Ultra HD 4K?

3.64K
0

Niedawno testowaliśmy dla Was chyba najtańszy obecnie projektor Ultra HD 4K czyli Optome UHD300X w technologii DLP 4K. Okazało się, że nawet przystępna cenowo konstrukcja dostarcza rozdzielczość 4K na wielkim ekranie na wyjątkowo dobrym poziomie zbliżając się do dużo droższych rywali pod względem ostrości i szczegółowości obrazu. Dzisiaj chciałem przedstawić Wam znany już myślę szerokiej publice model z wyższej półki tego samego producenta czyli Optome UHD65. Projektor w stosunku do poprzednika kosztuje ponad dwa razy większą kwotę. Pytanie, za co płacimy i co zyskujemy względem modelu 300X?

Pierwsza i w moim odczuciu najważniejsze zmiana to zastosowanie wyższej klasy przetwornika obrazu (DMD). Przypomnijmy sobie o co w tym wszystkim dokładnie chodzi:

Technologia DLP 4K – podstawowe informacje

Serce projektora – chip DMD, to układ składający się z małych luster.

Technologia DLP znana jest już od lat i powszechnie stosowana w urządzeniach profesjonalnych. W zasadzie każdy z projektorów, stosowanych w komercyjnych kinach cyfrowych, korzysta właśnie z niej. Do zalet przetworników DLP należą:

  • Małe odstępy między pikselami, co zapewnia bardzo dobrą ostrość. Zasadniczo jest ona lepsza niż w projektorach LCD
  • Bardzo niski czas reakcji, co przekłada się na dobre 3D i niższe smużenie (aczkolwiek to zjawisko zależy głównie od obecności systemu poprawy ruchu)
  • Najczęściej doskonałe oddanie barw. Przetworniki DLP są proste w sterowaniu i dzięki temu odcienie kolorów są takie jak być powinny.
  • Dobra równomierność obrazu (brak przebarwień na brzegach)
  • Niezły kontrast, aczkolwiek na tym polu ustępują technologii LCoS, a także wysokie modele LCD mogą z nimi konkurować

W ofercie firmy Texas Instruments, która produkuje przetworniki obrazu (DMD) do projektorów, znajdują się chipy z natywną rozdzielczością 4K. Są to jednak bardzo duże i drogie systemy stosowane w multipleksach kinowych. Chipy do zastosowań domowych to przede wszystkim DMD 0,66″ (wykorzystywany właśnie w naszym testowym UHD65) oraz najnowszy DMD 0,47″, który został zastosowany np. w tanim UHD300X. Pierwszy z przetworników ma natywną rozdzielczość 2,7K (4,15 Mpix) natomiast dzięki 120Hz odświeżaniu pozwala rysować dwa piksele w każdej klatce obrazu. Są one przesunięte względem siebie w poziomie i w pionie, dzięki czemu każdy piksel “dzielony jest na czworo”. W DMD 0,47″ sprawa wygląda trochę inaczej. Przetwornik ma fizyczną rozdzielczość Full HD (2,07 Mpix) jednak częstotliwość jego odświeżania podniesiono do aż 240Hz, dzięki czemu wyświetla on aż cztery piksele w jednej klatce obrazu!

DMD 0,66″ (rozdzielczość: 2716 x 1528)

Optoma UHD65

DMD 0,47″ (rozdzielczość: 1920 x 1080)

Optoma UHD300X

120Hz częstotliwość odświeżania pozwala rysować każdy piksel podwójnie, by uzyskać rozdzielczość 4K. Piksele są przesunięte po ukosie. 240Hz częstotliwość odświeżania pozwala rysować każdy piksel poczwórnie, by uzyskać rozdzielczość 4K. Piksele są przesuwane zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

De facto obie metody uzyskiwania rozdzielczości 4K pozwalają zakwalifikować urządzenia jako 4K według wymagań CTA. Projektor rysuje cztery piksele w jednej klatce obrazu, a jak powszechnie wiadomo Full HD * 4 = Ultra HD (4K). Zanim przejdziemy do oceny efektów dawanych przez DMD 0,66″ chciałbym jeszcze tylko raz przypomnieć, że nie ważna jest zastosowana technologia – ważny jest efekt czyli jakość rozdzielczości 4K.

Oryginalne zdjęcie testowe powiększone do 200%

(3642)

Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).