Reprodukcja Obrazu – SD/Full HD
Fabrycznie
- Średnia deltaE barw standardowych 1,4 maksymalna 4,2
- Średnia deltaE barw ze wzornika 1,9 maksymalna 3,5
- Średnia deltaE palety szarości 1,6 maksymalna 2,8
Egzemplarz DX900, który dotarł do testów, mógł pochwalić się niemal referencyjnym odwzorowaniem kolorów już na fabrycznym trybie THX-Cinema. Przy dowolnych pomiarach, które wykonywałem, czy przy dowolnym filmie, który włączyłem, nie udało mi się dostrzec jakiegokolwiek przekłamania kolorów. Wszystkie odcienie były po prostu na swoim miejscu, dzięki czemu obraz był niezwykle naturalny. Od technicznej doskonałości dzieliła go jedynie zbyt niska gamma, której wartość wynosiła około 2.2. Ta cecha trybu THX powoduje nieznaczne zmniejszenie kontrastowości obrazu, ponieważ odcienie barw zbyt szybko wychodzą z czerni. Jest to jedynie kosmetyczne przekłamanie, jednak warte skorygowania, jeśli naszym celem jest oglądanie treści w warunkach kinowych. Oprócz niego nie udało się doszukać absolutnie żadnych przekłamań, a zatem można było konsumować treść w takiej tonacji w jakiej życzył sobie reżyser.
Choć inne egzemplarze tego telewizora będą na pewno różniły się wynikami i odbiegały nieco bardziej od norm, bo jest to normalne w dziedzinie wyświetlaczy, to nie wróżę znacząco większych przekłamań, ponieważ charakterystyka oddania kolorów testowanego telewizora jest tak “gładka”, że świadczy nie tylko o dobrej fabrycznej kalibracji tego egzemplarza, ale przede wszystkim o świetnie zaprojektowanym sterowaniu matrycą i linearyzacji. Zatem nawet jeśli nabyty przez nas DX900 będzie nieco zmieniał odcień obrazu przed kalibracją, to prawie na pewno nie będą go dotyczyły inne niedoskonałości jak np. utrata detali w czerniach, problem z płynnością przejść tonalnych, czy sztuczne zafarby w niespodziewanych miejscach.
Po kalibracji
- Średnia deltaE barw standardowych 0,4 maksymalna 0,7
- Średnia deltaE barw ze wzornika 0,6 maksymalna 1,3
- Średnia deltaE palety szarości 0,3 maksymalna 0,9
Zgodnie z przewidywaniami, dopracowanie charakterystyki jasności (gamma) i kosmetyczna korekta odcienia bieli i gamutu pozwoliły “spłaszczyć” błędy nie tylko poniżej progu istotności, ale wręcz poniżej progu fizycznej zauważalności. W pewnej przenośni udało się więc zrobić monitor studyjny ze “zwykłego telewizora”. To bardzo pozytywne, że regulacje działają przewidywalnie w DX900 i że przynoszą tak dobre efekty. W kontekście reprodukcji kolorów w filmach i innych treściach SD/Full HD nie jest już więc możliwy lepszy wynik. Po kalibracji oglądamy dokładnie to co chciał nam przekazać reżyser! Spójrzmy z resztą na galerię przekłamań…
Referencyjne oddanie barw w trybie Full HD…
Kalibracja przebiegła przy pomocy oprogramowania Spectracal Calman, które wspiera interfejs kalibracyjny Panasonic. Za jego pomocą możliwa jest konfiguracja parametrów pracy telewizora, z poziomu laptopa.
Jak już wspomniałem we wstępie, po kalibracji możliwe jest dodanie dwóch nowych trybów i zablokowanie ich specjalnym pinem. Menu obrazu prezentuje się wtedy tak:
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji