Matryca, zalecane ustawienia
Panasonic DX900 wyposażony został w 120Hz matrycę typu VA, w przeciwieństwie do swojego poprzednika (AX900), który posiadał matrycę IPS. Jej struktura przypomina poprzednie flagowe modele, takie jak np. CX800. Pewne pokrewieństwo można zaobserwować także w stosunku do AX800 i CX700. Na budowie komórek pikseli się jednak kończy, bowiem ekran, w testowanym telewizorze, jest całkowicie nowym wyrobem, jakiego podobno jeszcze rynek nie widział. Innowacją jest system podświetlenia matrycy. Wykonano go w strukturze direct-LED, gdzie diody “zasilające” ekran umieszczone są bezpośrednio za matrycą LCD i pogrupowane w strefy pozwalają na niezależną regulację jasności w poszczególnych obszarach ekranu. Daje to duże pole do popisu algorytmom wygaszania lokalnego, które w ogromnej mierze wpływają na czerń telewizora, a także na biel. Choć sam układ direct-LED jest stosowany już od dłuższego czasu, w niektórych, flagowych, modelach telewizorów, tak system rozpraszaczy światła został wykonany w nowy, przełomowy, sposób. Ma to na celu maksymalizację skuteczności poprawy głębi czerni, oraz minimalizację zjawisk takich jak efekt halo wokół krawędzi obiektów na ekranie (który jest nieodłączną cechą wyświetlaczy direct-LED z lokalnym wygaszaniem). Tak nas przynajmniej zapewniali inżynierowie z fabryki Panasonic, którzy odwiedzili nas w redakcji w listopadzie 2015 roku.
Same diody posiadają zmodyfikowaną budowę (konkretnie specjalny luminofor), która pozwala uzyskać znacznie szerszą paletę barw niż przy klasycznym typie podświetlenia (W-LED). Producent określa je jako Wide Color Phosphor LED (w skrócie WCP-LED).
Zalecane ustawienia
Telewizor posiada certyfikat THX, oraz certyfikat ISF. Rozmowę o ustawieniach obrazu warto rozpocząć od omówienia tych cech.
Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem i zmienić ich nazwę na ISF-Dzień oraz ISF-Noc (fabrycznie nazywają się one Profesjonalny-1 i -2).
Certyfikat THX oznacza zaś obecność dwóch, fabrycznie definiowanych, trybów – dziennego i nocnego. Tryby te powinny zapewniać reprodukcję obrazu zbliżoną do studyjnej. Są zatem pewnym przybliżeniem tego co można uzyskać po kalibracji ustawień ISF. Naturalnie więc, mojej ocenie najlepszego trybu fabrycznego, podlegać będzie właśnie “THX-Cinema”. Po wybraniu go w menu warto upewnić się też, że zostały wyłączone następujące funkcje mające negatywny wpływ na obraz:
- Obraz -> Korekcja MPEG -> Wyłączony
- Obraz -> Redukcja szumów -> Wyłączony
Warto też sprawdzić, czy obraz jest poprawnie mapowany na ekranie, to jest czy nie są obcinane jego krawędzie:
- Obraz -> Ustawienia na ekranie -> 16:9 Overscan -> Wyłączony