Panasonic FZ800 czy FZ950? | PORÓWNANIE | Czy to najlepsze telewizory do filmów i seriali w 2018 roku?
Rok 2018 przyniósł nam dwa znakomite telewizory w technologii OLED japońskiej firmy Panasonic. Największą zaletą omawianych FZ800 oraz FZ950 jest ich wysoka skłonność do prezentowania obrazu, którego wizja narodziła się na etapie studia filmowego np. w Hollywood. Co ważne: już po wyjęciu z pudła chociaż skłonność do fachowej kalibracji i wyciśnięcia z tych modeli ostatnich soków jest także na poziomie do którego przyzwyczaili nas już od lat japońscy inżynierowie. Czym zatem różnią się te dwa modele i czy oba dostarczają tak samo wysokiej jakości obrazu?
Technologia OLED TV – duchowy następca plazmy?
Oba telewizory zostały wykonane w technologii OLED. Nie jest to zaskakujące gdyż firma już od kilku lat przeszła na ten typ telewizorów w segmencie premium rezygnując tym samym z drogich rozwiązań w segmencie LCD. Ruch ten wydaje się zrozumiały patrząc na przeszłość japońskiego producenta. Był on od zawsze związany z telewizorami kojarzącymi się z filmami a telewizory w technologii plazmowej do dziś uważane są za najlepszego ekrany do tego typu materiałów. Dlaczego? Wszystko ze względu na doskonałą czerń, która deklasowała ówczesne telewizory LCD. Miała oczywiście swoje wady a największą była duża podatność na wypalenia i powidoki. Jednak maniacy kina domowego byli w stanie zaakceptować ten fakt ponieważ jakość obrazu była nie do przecenienia a odpowiednie traktowanie tego typu telewizorów chroniło przed problemami wspomnianymi wcześniej.
Zalety wyświetlaczy organicznych wynikają przede wszystkim z faktu jak generowany jest obraz. Każdy subpiksel jest niezależnie sterowaną diodą, czyli bezpośrednim źródłem światła. Oznacza to zdolność do uzyskania prawdziwej czerni (zerowej emisji światła), czyli czegoś, co w każdym z widzów budzi podziw. Kontrast jest bowiem najważniejszym kryterium jakości. Gdy czerń jest dobra, to mówimy ogólnie, że obraz jest dobry. I tak właśnie było też za czasów telewizorów plazmowych chociaż tutaj zostaliśmy przeniesieni na inny poziom – idealny pod tym względem. Drugą zaletą są znacznie lepsze kąty widzenia, przy których nie spada nasycenie, ani nie zaburza się tonalność obrazu tak jak w telewizorach LCD. Więcej o zaletach (i wadach) technologii przeczytamy w temacie: Czym jest OLED i dlaczego tak bardzo go lubimy?
Powidoki i wypalenia – okiem praktyka
Najczęściej poruszany temat, o który w nieskończoność pytają użytkownicy, jest kwestia wypaleń. Szczególnie mając w pamięci temat plazm i ich skłonność do tego typu niespodzianek. Tak, faktem jest, że matryca OLED ma niższą odporność na to zjawisko niż LCD, ale na przestrzeni lat na tyle jednak rozwinięto systemy kompensacji, że osobiście marginalizowałbym ten problem. Jeśli rozważamy użytkowanie telewizora przez zwyczajnego widza, który ogląda filmy, seriale, telewizję i gra po kilka godzin w weekendy to nie przejmowałbym się tym wcale. To nie jest tak jak z plazmami, że pasek od TVN24 potrafił się wypalić natychmiastowo. A było tak bo sam posiadałem dwa telewizory plazmowe: Pioneer Kuro oraz Panasonic ZT60 i oba na stałe utrwaliły różne elementy obrazu i to już po kilku miesiącach (Kuro).
Tutaj posłużę się tym o czym wspomina Maciej Koper w swoich testach na portalu ponieważ jego firma ma styczność z tysiącami telewizorów OLED podczas domowych kalibracji obrazu w trakcie roku. Jak mówi:
“Wypalonego pasa TVN24 nie spotkaliśmy jeszcze wcale. Z powidokami trafiały się pojedyncze przypadki, głównie dotyczący osób, które grają codziennie w jeden tytuł przez bardzo długi czas.”
Nie powiem zatem, że temat wypaleń nie istnieje, ale bez dwóch zdań na forach jest zbyt mocno spotęgowany i daje złudzenie, że jest to jakaś plaga i duże zagrożenie jak w przypadku plazm. W rzeczywistości są dziesiątki tysięcy ludzi w Polsce, którzy korzystają ze swoich ekranów OLED i nie wiedzą nawet, że taki problem może istnieć. Nie uznaję więc tego za istotne zagadnienie chyba, że jak napisałem, ktoś jest zapalonym graczem i traktuje TV bardziej jako monitor.
Żywotność
Osoby, które nadal martwią się o trwałość panelu organicznego powinny zapamiętać następujący komunikat: W sprawie trwałości matryc organicznych, producent matryc oświadczył, że panele z 2017/16 roku mogą przepracować aż 100 000 godzin. Po tym czasie jasność może spaść o 50%. Myślę, że ta informacja raz na zawsze pogrzebie mit o problemach z trwałością OLED’ów. Mit, który powtarzany jest jak mantra przez niektóre osoby. Deklarowana trwałość jest w rzeczywistości znacznie dłuższa niż większości paneli LCD. Spróbujmy przeliczyć sobie ten czas na lata pracy. W przeciętnym gospodarstwie domowym telewizor pracuje średnio 5-6 godzin dziennie (wiadomo, w weekendy dłużej, są jednak dni w które nie jest włączany wcale). Przy 6 godzinach dziennie mamy aż 16 500 dni, czyli prawie 45 lat pracy, zanim matryca się zużyje, co też nie znaczy, że umrze… Spadnie jedynie jej jasność o 50%.
Panasonic FZ800 i FZ950 – najlepszy “TV do kina domowego”?
W tym roku uczestniczyliśmy i współorganizowaliśmy wydarzenie zwane “TV Shootout”, które odbywa się w Londynie za sprawą naszego przyjaciela Vincenta z portalu HDTVTest. Panasonic FZ800 konfrontowany był tam m.in. z telewizorami OLED innych producentów, a także monitorami studyjnymi. Okazał się on zwycięzcą kategorii “TV do kina domowego”, oferując obraz filmowy najbardziej zbliżony do pierwowzoru (z monitora studyjnego). Pełny opis wydarzenia w temacie: Najlepszy TV 2018 roku w UK – wyniki! | UK TV Shotoout 2018 z udziałem HDTVPolska
Jak świecą telewizory OLED FZ800 i FZ950?
Jak już więc widzicie po poprzednim akapicie nie tylko my ale i publika losowych osób wybrała telewizory Panasonic za najlepsze do kina domowego. Różnice w stosunku do konkurentów z TV OLED były oczywiście nieduże bo każdy telewizor OLED jest znakomity do filmów ale właśnie chodzi o te niuanse z którymi najlepiej radzi sobie właśnie FZ800 oraz FZ950 od razu po wyjęciu z fabrycznego pudła. Jeżeli mielibyście wybierać między jednym a drugim to czy warto dopłacić do tego droższego? To bardzo dobre pytanie. Aktualnie (5.01.2019) ceny wyglądają następująco:
Cena referencyjna: TX-55FZ950E: 8 699 zł, TX-65FZ950E: 11 999 zł
Cena referencyjna: TX-55FZ800E: 6 999 zł, TX-65FZ800E: 10 899 zł
Nie są to jakieś duże różnice. Aktualnie są one adekwatne do tego co zyskujemy wybierając droższy model. A na pewno nie jest to lepszy obraz w przypadku modelu wyższego a dodatki jakimi może się pochwalić czyli głównie dużo lepszy dźwięk w postaci zewnętrznego, dużego soundbara. Prześledźmy wpierw jakość obrazu:
Badana cecha: | Panasonic FZ800 wynik: | Panasonic FZ950 wynik: |
ROZDZIELCZOŚĆ I PRZEKĄTNA EKRANU | 3840×2160, 55″ | 3840×2160, 65″ |
TYP MATRYCY | OLED WRGB | OLED WRGB |
ODŚWIEŻANIE MATRYCY (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 120Hz | 120Hz |
KONTRAST ANSI, BEZ WYGASZANIA (więcej – lepiej) | ∞:1 | ∞:1 |
KONTRAST W FILMACH (więcej – lepiej) |
|
|
MAKSYMALNA JASNOŚĆ PO KALIBRACJI |
|
|
POWŁOKA MATRYCY | ekran o wysokiej przejrzystości | ekran o wysokiej przejrzystości |
BŁĘDY ODDANIA BARW, PO KALIBRACJI (mniej – lepiej) |
|
|
ŚREDNIA JASNOŚĆ EFEKTU HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) | 695 cd/m2 | 725 cd/m2 |
INPUT LAG (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
|
PEŁNA ROZDZIELCZOŚC KOLORU – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak | Tak |
OBSŁUGA 10 BITOWEGO KOLORU | Tak (w UHD) | Tak (w UHD) |
Jak widać oba modele są bardzo zbliżone. Niektóre wyższe parametry np. HDR wynikają z tego, że mamy tutaj różnice w wielkości przekątnej. Akurat takie ekrany mieliśmy w naszej redakcji. Jednak stawiając oba telewizory koło siebie zobaczymy, że są one niemal identyczne w najlepszym trybie fabrycznym czyli “Prawdziwe Kino” lub “THX Cinema”.
Telewizor do filmów oprócz idealnej czerni dobrze aby posiadał jak najwierniejsze odwzorowanie barw. Takie, które zostało przygotowane w studio gdzie pracowano nad danym tytułem filmowym. Ustawiając wspomniane tryby możemy być pewni, że zobaczymy obraz jak najbliższy właśnie temu efektowi. Jeżeli chcemy mieć 100% pewności, że widzimy dokładnie to co miał na myśli reżyser czy kolorysta to telewizor warto fachowo skalibrować.
FZ 950: Fabrycznie (THX-Cinema)
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,4 | maksymalna | 5,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,9 | maksymalna | 6,5 |
Średnia deltaE palety szarości | 4,2 | maksymalna | 6,5 |
Profesjonalna kalibracja Panasonic FZ950
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,7 | maksymalna | 1,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,5 | maksymalna | 1,3 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,3 | maksymalna | 0,6 |
FZ800: Fabrycznie (tryb Prawdziwe Kino)
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,0 | maksymalna | 4,6 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,4 | maksymalna | 5,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,8 | maksymalna | 5,1 |
Profesjonalna kalibracja Panasonic FZ800
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,8 | maksymalna | 1,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,5 | maksymalna | 1,0 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,5 | maksymalna | 1,3 |
Galeria przekłamań obrazu dla FZ950:
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Jeśli chodzi o sprawność oddania barw po kalibracji to Panasonic FZ950 pobił pod tym względem rekord w kategorii telewizorów (podobnie jak FZ800) i wątpię by w najbliższym czasie pojawił się na rynku lepszy telewizor pod Rec 709 (filmy Full HD i SD). Nasyceniu barw, ich naturalności nie da się zarzucić kompletnie nic. Tam gdzie kolor ma być żywy i nasycony jest dokładnie taki, a tam gdzie ma być pastelowy – jest stonowany tak jak trzeba. Wszystko pod wyśmienitą kontrolą rodem z ekranu studyjnego i to dosłownie. Na FZ950 próżno szukać jakichkolwiek najmniejszych niuansów pod tym względem. Zadowoleni będą nawet profesjonaliści i także im dedykuję ten telewizor. Z entuzjazmem dokonałem aż pomiaru rozszerzonego wzornika kilkuset próbek barw i tylko potwierdzają one idealne wysterowanie ekranu:
Innymi słowy, kolor w Rec 709 nie może wyglądać lepiej niż na EZ950, bo wygląda po prostu identycznie z pierwowzorem. Próżno szukać drobnych naciągnięć nawet w ciemnych, żółtych barwach, gdzie niektóre ekrany organiczne nabierają różowych odcieni. W takim stanie telewizor ten można by od razu brać do studio do pracy przy kolorze
Oba ekrany doskonale radzą sobie także z odwzorowanie barw w przypadku filmów Ultra HD np. na Ultra HD Blu-ray. Na ten temat zapraszam do dedykowanych testów obu telewizorów (FZ950 oraz FZ800) ponieważ nie ma potrzeby bym przekopiowywał wszystkie dane tutaj.
Dźwięk
Na tle FZ800, OLED FZ950 wyróżnia się przede wszystkim zintegrowaną listwą dźwiękową. Gdyby nie ona, to wyglądałby po prostu jak FZ800 – czyli ekran o absolutnej czerni (nawet podczas oglądania w dzień) z wąską ramką i bardzo smukłą budową. Stopa łącząca ekran z soundbarem jest prawie nie widoczna, choć to w rzeczywistości na niej podparty jest telewizor.
Belka, o której wspomniałem, wypełnia całą szerokość telewizora i jest bardzo solidna. Po prawej stronie dumnie błyszczy logo “Technics”, a przy zapalonym świetle widać kontury głośników zainstalowanych wewnątrz jej.
Dołączony do zestawu soundbar generuje dźwięk o naprawdę dobrej jakości. Basy są dużo głębsze niż przy głośnikach wbudowanych w ekran w FZ800, a fonia pełna i nie “papierowa”. Dodatkowym atutem zestawu jest możliwość zawieszenia głośnika na ścianie (w komplecie uchwyt), jeśli decydować się będziemy na montaż telewizora w ten sposób. Do porządnego kina domowego brakuje jeszcze tylko głębokiego, wibrującego basu. To element, którego nigdy nie uzyskamy z „belki”. Myślę, jednak, że wielu widzom może wystarczyć wbudowany soundbar.
Wyposażenie
W modelu FZ950 pilot główny to doskonale znana konstrukcja z modeli premium Panasonica. Konstrukcja wygląda na wykonaną ze szczotkowanego aluminium. Jest bardzo dobrze wykonany i takich pilotów już się raczej nie spotyka na rynku. Duży plus. Dodatkową funkcjonalnością, która zamiera u innych producentów jest całkowite jego podświetlenie. Bardzo przydatna funkcja nocą.
Na odrębną uwagę zasługuje pilot multimedialny. Bardzo dobrze trzyma się go w dłoni (zakrzywiony kształt). Posiada też wbudowany bardzo dobrze działający gładzik. Wykonanie nie budzi żadnych zastrzeżeń chociaż szkoda, że nie jest wykonany z aluminium. Pilot posiada także wbudowany mikrofon używany do wydawania poleceń głosowych.
W zestawie z FZ800 dostaniemy nieco uboższy pilot, który nie jest wykonany z aluminium lecz z tworzywa. Swoją drogą całkiem nieźle imitującego ten materiał. Oczywiście w dotyku już czuć różnicę. Funkcjonalność pilota jest bardzo podobna do tego od FZ950, a właściwie identyczna. W zestawie nie znajdziemy jednak drugiego pilota wyposażonego w gładzik i komunikującego się za pomocą fal radiowych.
Podsumowanie
Oba ekrany uzyskały w naszych testach status REFERENCJI. Nie jest to przypadek bo jak widzicie obrazowo są one doskonałe i ciężko będzie coś jeszcze poprawić w kwestii oddania barw czy też czerni i kontrastu. A są to kluczowe elementy w przypadku oglądania filmów w kinie domowym. Różnice między FZ950 a FZ800 sprowadzają się do dźwięku oraz wyposażenia. Różnica w cenie wydaje się adekwatna właśnie do tego co zyskujemy wybierając model wyższy. Elementów, które mogą Was zainteresować w przypadku obrazu czy multimediów jest dużo więcej więc już teraz zapraszam Was do dedykowanych testów na naszym portalu oraz wideo podsumowującego 2018 rok:
Panasonic FZ950 | TEST | 2018 Ultra HD OLED z HDR10+
Panasonic FZ800 | TEST | OLED 2018 Ultra HD z HDR10+