Home Testy Projektory Optoma Optoma UHD300x | TEST | niedrogi projektor DLP 4K w 2018r!
Optoma UHD300x | TEST | niedrogi projektor DLP 4K w 2018r!

Optoma UHD300x | TEST | niedrogi projektor DLP 4K w 2018r!

22.73K
0

Kontrast i czerń

Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej Sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać rzetelny werdykt.

Kontrast testowanego projektora można dość łatwo ocenić. W projektorze nie zastosowano bowiem skomplikowanych systemów, takich jak dynamiczna przysłona, czy dynamiczny kontrast, mających na celu oszukiwać wzrok widza. UHD300x bazuje na swoim natywnym poziomie czerni i kontrastu, który uwarunkowany jest jakością przetwornika obrazu i obiektywu. Niestety główne ogniwo projektora – przetwornik DMD 0,47″ nie zapewnia dobrego kontrastu, co wiemy już po testach innych urządzeń wykorzystujących ten układ.

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli 560:1 On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów 140:1 Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu 140:1
Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu 190:1 Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu 280:1
Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu 370:1

Poziom czerni na UHD300x nie zachwyca, jednak godnym uwagi jest to, że jest kilkanaście procent lepiej niż w konkurencyjnych projektorach DLP 4K innych marek. Jak jednak widać przetwornik DMD 0,47″ cierpi na ten sam problem co swój starszy brat 0,66″. Większy stopień rozproszenia światła powoduje gorsze blokowanie go i w konsekwencji gorszą czerń.

Najbardziej widać to oczywiście w ujęciach typowo nocnych, gdzie jest niewiele jaskrawych elementów filmu na ekranie. Nawet jednak w scenach mieszanych obraz ma mniej głębi niż zwykle, ze względu na niższy niż typowo kontrast ANSI. No cóż, po prostu ten element projektora nie jest najlepszy. Jak to się mówi: wszystkiego mieć nie można gdy kupujemy sprzęt z dużym naciskiem na cenę. Wysoki poziom czerni prawie zawsze idzie w parze z bardzo wysoką ceną projektora (minimum 10 000 zł).

(22729)

5 1 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

16
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x