Home Fachowa publicystyka i artykuły Jaki telewizor kupić? Przegląd wyświetlaczy 2016. LCD czy OLED?
Jaki telewizor kupić? Przegląd wyświetlaczy 2016. LCD czy OLED?

Jaki telewizor kupić? Przegląd wyświetlaczy 2016. LCD czy OLED?

4.85K
35

Rok 2016 dobiegł końca, a więc wyprzedaże wystartowały już na dobre 🙂 Z tej perspektywy jest to idealny moment na zakup telewizora. Ceny są już niskie, więc modele premium stają się coraz bardziej dostępne. Nie o samych flagowcach chciałbym jednak tu pisać. Dziś porozmawiamy o całej ofercie rynkowej i o tym jaki telewizor kupić…

Kupić, czy poczekać?

Naturalnym pytaniem, które pojawia się zawsze przed zakupem to czy w ogóle kupować. Tuż za pasem są przecież modele 2017. Już niebawem przeczytacie o nich w naszej relacji z targów CES. Rozważmy zatem za i przeciw.

W nadchodzącym roku nie spodziewam się osobiście żadnej rewolucji, w kwestii nowych standardów obrazu. Większość zmian, jakie miały się wydarzyć, miały już miejsce. Jest tylko jeden element, który wiemy, że zostanie wdrożony – to HDR w odmianie telewizyjnej, czyli HLG. Standard ten jest kompatybilny wstecznie, co oznacza, że telewizory niewyposażone w technologię HLG będą także mogły odbierać kanały nadawane w ten sposób, jednak widzowie nie doświadczą lepszej jakości obrazu.

Więcej o HLG mówiłem podczas targów IFA 2016, w temacie: LG zaprezentowało działanie HFR i HLG HDR na panelach OLED

Element ten jest bardzo istotny, dlaczego więc bagatelizuję go podczas rozważań zakupowych? Tylko dlatego, że głęboko wierze, iż obecny lineup telewizorów otrzyma update (ogłosiło to np. LG dla OLED & LCD 2016), by móc obsłużyć tę technologię. Wsparcie dla HLG nie wymaga większej mocy obliczeniowej, niż wsparcie dla klasycznego HDRa (HDR10), więc teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie. Miejcie jednak na uwadze, że to tylko moje przypuszczenia 🙂

Wróćmy jednak do rozważań. W kwestii sprzętowej mam wrażenie, że niewiele zmian nastąpi w technologii LCD. Przynajmniej w klasie premium. W tym roku, na rynku pojawiły się bardzo dopracowane wyświetlacze, które ciężko będzie przebić. Technologia LCD nie oferuje takiej sprawności, by dokonać postępu, bez jeszcze większego komplikowania konstrukcji i zwiększania poboru energii, a to raczej nie jest zgodne z trendami rynkowymi. W segmencie OLED natomiast czeka nas kilka zmian. Przede wszystkim mają pojawić się ekrany tego typu od firmy Sony. Będzie to więc już piąty producent mający wyświetlacze organiczne w ofercie, zaraz po LG, Panasonic, Philips i Loewe. „Problem” tych wyświetlaczy będzie inny – wypełniają one wyłącznie high-endowy segment rynku, zatem ich cena w trakcie premiery jest wysoka. Jeśli mamy do wydania „lekką ręką” ponad 25 000zł na telewizor to warto poczekać. W przeciwnym razie sugeruję zainteresować się obecnym line-upem. Pamiętacie dylematy z początku 2016 roku, kiedy modele LG OLED EG960 i EG920 były bardzo tanie, a nowe (na ten czas) E6, B6 i C6 poza zasięgiem większości?

LCD VA, IPS, czy OLED?

Obecnie na rynku możemy znaleźć dwa, a właściwie trzy typy wyświetlaczy. Mowa tu oczywiście o LCD i OLED. Te pierwsze dzielą się z kolei na dwa podtypy i to jest fundamentalna różnica pomiędzy nimi. Ten temat wyczerpałem jednak w artykule, do którego odsyłam poniżej:

Jeśli chodzi zaś o różnicę pomiędzy wyświetlaczem LCD, a OLED to sprawę omówiłem w poniższym wpisie:

W powyższym tekście opisałem jednak głównie zalety technologii OLED, marginalizując przewagi wyświetlaczy LCD, a kilka ich by się znalazło. Przede wszystkim:

  • Przeważnie lepiej radzą sobie w mocno oświetlonych pomieszczeniach, ponieważ zapewniają wyższą jasność
  • Najwyższe modele lepiej oddają efekt HDR, w filmach Ultra HD
  • W pewnych sytuacjach zapewniają lepsze odwzorowanie ruchu (ostrzejszy obraz przy sporcie)

Choć moimi faworytami są wciąż wyświetlacze OLED, to decydowanie się na takie modele jak Panasonic DX900, Sony ZD9, czy Samsung KS9500 też jest uzasadnione. Najlepiej by nabywca był świadom wad i zalet jednej i drugiej technologii i wybrał najlepsze dla siebie 🙂 Do filmów i seriali, czyli ogólnie mówiąc projekcji kinowej na pewno lepiej sprawdzi się OLED, chyba, że będziemy oglądać więcej treści UHD (co raczej na razie się nie wydarzy) i skupiać się na efektach, oraz siedzieć centralnie na wprost telewizora. Do ogólnego użytku – telewizja, granie na konsoli raczej obstawiałbym klasycznego LCD.

Jak odczytywać punktację

  • Ocena „Do filmów” – w tej kategorii punktowany jest głównie kontrast, jaki jest w stanie uzyskać wyświetlacz. Determinuje on czerń i głębię obrazu, którą będziemy postrzegać w mało naświetlonych, lub ciemnych pomieszczeniach. Drugim kryterium branym pod uwagę jest poprawność odwzorowania barw i potencjał do kalibracji obrazu.
  • Ocena „Do filmów UHD” – wsparcie dla technologii Ultra HD oceniane jest na podstawie potencjału do odtwarzania efektu HDR, czyli wyświetlania wysokich stopni jasności obrazu, oraz pokrycia poszerzonej palety barw. Filmy Ultra HD wykorzystują z reguły oba te standardy i są one czynnikami robiącymi największą różnicę w jakości podczas oglądania względem zwykłego Full HD Blu-ray. Wbrew pozorom rozdzielczość obrazu nie jest tą cechą, ale o tym więcej w dedykowanych artykułach.
  • Ocena „Do telewizji” – W tym kryterium oceny, przyjąłem założenie, że telewizja oglądana jest w dzień. Oceniana jest więc zdolność do uzyskiwania najwyższej jasności (tzw. SDR – nie mylić z jasnością HDR!), odporność na powidoki, oraz poprawne odwzorowanie kolorów.
  • Ocena „Do sportu” – O tym, jak dobrze wyświetlacz odwzorowuje treść sportową decyduje to jak wyraźny obraz w ruchu jest w stanie zapewnić. Najlepiej sprawdzają się tu zaawansowane wyświetlacze LCD z matrycą 120Hz. Jeśli telewizor ma panel 60Hz, ocena spada automatycznie o połowę, pomimo tego, że przy filmach nie robi to znaczenia.
  • Ocena „Do gier” – W tej kategorii brany jest pod uwagę input lag, czyli opóźnienie jakie powstaje na telewizorze. Decyduje ono o tym jak dobra jest rozgrywka, o czym więcej przeczytać można w temacie dedykowanym zagadnieniu Input LAG. De facto mogłaby powstać osobna kategoria „do gier ultra hd”, jednak przyjąłem, że każdy gracz będzie zainteresowany zarówno graniem w standardowej rozdzielczości Full HD, jak i z wykorzystaniem najnowszych standardów. Rozważając rozgrywkę w Ultra HD należy wziąć jeszcze pod uwagę jakość oddania efektów. Tutaj polecam sugerować się także kryterium oceny „Do filmów UHD”. Osobiście wolałbym grać na wyświetlaczu klasy high-end, nawet z wyższym input lag, niż na budżetowym, właśnie ze względu na reprodukcję efektów HDR. Przypominam też o osobnym przeglądzie telewizorów do grania 2016.
  • Ocena „Kąty widzenia” – Opis kategorii jest w zasadzie wystarczający. Chodzi o to jak mocno odbarwia się obraz i jak mocno spada kontrast, gdy patrzymy pod kątem (nawet niewielkim). Najlepsze tutaj będą wyświetlacze OLED, nieco gorsze te z matrycą IPS i zdecydowanie gorsze panele VA.

W poniższej części tekstu wystąpią wyłącznie telewizory, które znam i za które mogę ręczyć, że oferują dobrą jakość. Nie oczekujcie więc, że znajdziecie wszystkie serie jakie występują na rynku. Nie znaczy to jednak, że nieobecny tu telewizor nie jest godny polecenia, może po prostu nie miałem okazji go zobaczyć w akcji. Szansa na to jest jednak niewielka 😉 Polecam także tylko te, które dobrze oddają barwy i potencjał do kalibracji. O tym więcej w temacie: Co to jest Kalibracja Telewizora? Jakie ustawienia są dobre i „naturalne”?

Jeśli kupić to co?

 

High-end, czyli najlepsze co 2016 rok przyniósł

 

1. LG OLED – seria B6, C6, E6 i G6 (55″, 65″, 77″)

Do filmów:

100% Complete

Do filmów UHD:

90% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

70% Complete

Do gier: 

85% Complete

Kąty widzenia: 

100% Complete

e6v_5Firma LG posiada w ofercie cztery serie wyświetlaczy OLED Ultra HD. Wyświetlacze nie różnią się w zasadzie jakością obrazu, odróżnia je osprzęt (głośniki) i wykonanie, a także cechy takie jak krzywizna ekranu (model C6), wsparcie dla technologii 3D (B6 nie posiada), oraz input lag (w B6 jest najwyższy chociaż i tutaj ogłoszono już poprawę poprzez update oprogramowania i wprowadzenie trybu HDR Gra). Oferują one najwyższą jakość obrazu, dla pasjonatów seansów kinowych. Model E6/G6 byłby moim osobistym wyborem, gdybym obecnie kupował telewizor dla siebie.

Przeczytaj testy: LG OLED B6J, LG OLED 65C6V, LG OLED 65E6V

Cena: 9 300 – 99 000zł

2. Panasonic DX900 (58″, 65″)

Do filmów:

90% Complete

Do filmów UHD:

100% Complete

Do telewizji:

95% Complete

Do sportu:

90% Complete

Do gier: 

75% Complete

Kąty widzenia: 

20% Complete

dx900Najlepszy wyświetlacz LCD 2016, ex aequo z Sony ZD9. Cytując z podsumowania: Pod koniec 2015 roku, gdy miałem styczność z wieloma wyświetlaczami OLED w tym od Panasonica, odniosłem wrażenie, że rozdział LCD jest już całkowicie zamknięty. Miło jest na początku 2016r. przekonać się, że wciąż można stworzyć wyświetlacz LCD, który zaskoczy i który przesunie granice możliwości tej technologii. DX900, bo oczywiście o nim mowa, jest tak dobry, że w zasadniczej kwestii – czerni i kontrastu – do OLEDa mu niewiele brakuje, a przy tym dostarcza coś, z czym ta druga technologia aż tak dobrze sobie nie poradzi jeszcze przez jakiś czas – wyśmienity HDR, dzięki szczytowej jasności dochodzącej aż do 1200cd/m2!

Przeczytaj test: Panasonic DX900, oraz aktualizacja o HDR

Cena: 9 999 – 14 999zł

3. Sony ZD9 (65″, 75″, 100″)

Do filmów:

90% Complete

Do filmów UHD:

100% Complete

Do telewizji:

90% Complete

Do sportu:

80% Complete

Do gier: 

85% Complete

Kąty widzenia: 

20% Complete

Wyświetlacz niezwykle podobny do DX900 pod względem walorów obrazu. Różni się detalami, stopą kontrastu, względem negatywnych zjawisk (efekt halo), czy płynnością ruchu (nieco gorsza, ale mniej artefaktów w ruchu). Największą różnicą jest system Android TV, oraz inne wykonanie (trudno powiedzieć czy lepsze, moim zdaniem na podobnym poziomie). Cytując z podsumowania: Najnowszy flagowiec Sony ZD9, to bez wątpienia najlepszy i najbardziej dopracowany telewizor tejże marki w historii firmy. Jest to zarazem drugi ekran LCD w tym roku, któremu przyznajemy najwyższą ocenę – referencja. Jest ona w pełni zasłużona, gdyż wyświetlacz w każdej kategorii oferuje „mount everest” możliwości technologicznych. Miłośnikom kina domowego zapewnia hipnotyzującą, niemalże oledową czerń, dzięki systemowi podświetlenia z 648 strefami. Z tego samego powodu zapewnia także rewelacyjny efekt HDR. Bez względu na rodzaj treści daje się idealnie skalibrować, by wyświetlać barwy tak jak chciał reżyser, a już nawet wybrane ustawienia fabryczne oferują dużą część tego efektu.

Przeczytaj test: Sony ZD9

Cena: 19 199 – 249 999zł

4. Philips POS901f (55″)

Do filmów:

95% Complete

Do filmów UHD:

85% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

70% Complete

Do gier: 

40% Complete

Kąty widzenia: 

100% Complete

Wyświetlacz organiczny ze stajni Philipsa oferuje podobne walory obrazu do modeli LG. Możemy zatem liczyć na rewelacyjną sprawność w filmach i świetne kąty widzenia. Ponadto otrzymujemy system operacyjny Android TV, oraz unikalne podświetlenie Ambilight. To jedyny OLED na ryku, wykorzystujący obie te technologie! Cytat z podsumowania: Telewizor OLED od Philipsa wygląda na bardzo dopracowany wyświetlacz, pomimo, że jest pierwszym ekranem organicznym w ofercie Philipsa. Ostatnie lata, poświęcone na udoskonalanie technologii nie poszły na marne. Dzięki temu uzyskaliśmy produkt godny polecenia, który jakością obrazu staje na równi z najlepszymi ekranami OLED dostępnymi już na rynku. Różnice, w dziedzinie jakości obrazu sprowadzają się do niewielkich niuansów, np. tego, że Philips zapewnia efekt HDR o nieco niższej mocy, ale za to bez sztucznego podbijania jasności w tonach średnich.

Przeczytaj test: Philips POS901f

Cena: ?

Klasa super-premium

Wyświetlacze w klasie super-premium są modelami high-end niektórych producentów, lub innymi, plasowanymi tuż poniżej flagowców. Z reguły oferują sprawność tylko trochę gorszą od wyświetlaczy wymienionych powyżej, za to w znacznie niższej cenie.

5. Samsung KS9500 / KS9800 (65″, 78″, 88″)

Do filmów:

80% Complete

Do filmów UHD:

85% Complete

Do telewizji:

80% Complete

Do sportu:

70% Complete

Do gier: 

100% Complete

Kąty widzenia: 

20% Complete

Najwyższy model w ofercie Samsunga jest najlepszym wyświetlaczem do gier jaki możemy nabyć w bieżącym roku (ma rekordowo niskie wartości input lag w każdym trybie łącznie z HDR). Pod innymi względami nie jest w prawdzie w stanie plasować się aż tak wysoko, jednak nadrabia swoją przystępną ceną. Cytat z podsumowania: Telewizor ten, jako drugi w historii Samsunga, posiada podświetlenie Direct LED i jest de facto najlepszym telewizorem jaki stworzyła firma. Decydując się na zakup możemy być pewni, że będziemy zadowoleni z czerni, oraz efektu HDR, jak i ogólnie z odwzorowania obrazu Ultra HD. Nie rozczarują się także gracze – input lag na poziomie 20ms to marzenie. Pod innymi względami KS9500 także zadowala. Świetnie się kalibruje i dostarcza barwy takie jak chciał reżyser.

Przeczytaj test: Samsung KS9500 / KS9800

Cena: 13 799 – 52 999zł

6. Sony XD93 / XD94 (55″, 65″, 75″)

Do filmów:

75% Complete

Do filmów UHD:

80% Complete

Do telewizji:

80% Complete

Do sportu:

80% Complete

Do gier: 

65% Complete

Kąty widzenia: 

20% Complete

Przed premierą modelu ZD9 był to flagowy model w ofercie firmy. Produkt nie ma ewidentnie słabych stron, a dobrych można wymienić kilka: świetnie działający system wygaszania strefowego, który zapewnia dobrą czerń, dobre odwzorowanie ruchu, a także rewelacyjne wsparcie dla Ultra HD. XD93 pokrywa aż 95% palety DCI P3 i w niektórych scenach filmowych jest w stanie wykrzesać z siebie prawie 1000cd/m2 w trybie HDR. Aż trudno uwierzyć, że nie otrzymał certyfikatu Ultra HD Premium, na który sobie zasłużył. Zdecydowanie także można polecić ten model graczom. Nie tylko ma bardzo niski input lag, ale też specjalny tryb pracy systemu motionflow, redukujący smużenie. Android w telewizorze także będzie dla wielu zaletą, chociaż faktem jest, że czasem potrafi spowolnić telewizor.

Przeczytaj test: Sony XD93

Cena: 6 999 – 24 999zł

Klasa premium

Wyświetlaczy w tej klasie różnią się od powyższych przede wszystkim budową. Rzadko kiedy znajdziemy w tej cenie telewizor z podświetleniem direct-led, które daje dużo lepszy potencjał do uzyskiwania głębokiej czerni, oraz wysokiej jasności (ważnej w hdr). Z tego względu telewizory będą wypadały nieco gorzej w ocenie sprawności w filmach uhd. Pojawią się także spore różnice w cenie, ponieważ klasa premium zaczyna się na różnych poziomach u różnych producentów. Kryterium mojego wyboru była przede wszystkim 120Hz matryca o rozdzielczości Ultra HD, oraz jasność na takim poziomie, by odwzorowywać HDR i szeroką paletę barw we w miarę przyzwoity sposób.

7. Samsung KS7000 (49″, 55″, 60″, 65″) / KS7500 (49″, 55″, 65″) / KS8000 (49″, 55″, 65″, 75″) / KS9000 (49″, 55″, 65″, 78″)

Do filmów:

63% Complete

Do filmów UHD:

60% Complete

Do telewizji:

80% Complete

Do sportu:

90% Complete

Do gier: 

100% Complete

Kąty widzenia: 

20% Complete

ks7000_wyglad_1Nie ma szczególnych różnic w jakości obrazu pomiędzy seriami KS7000, KS7500, KS8000 i KS9000. Są jednak oczywiście różnice w osprzęcie, wykonaniu, oraz krzywiźnie wyświetlacza. Warto zatem zweryfikować co dokładnie kupujemy, jednak o ile nie potrzebujemy podwójnych tunerów, górnolotnego designu, czy innych wodotrysków, to śmiało możemy sięgnąć po relatywnie tani model KS7000. Oczywiście nie oferuje on już takiej czerni, czy efektu HDR jak KS9500, jednak pod innymi względami prawie wcale nie ustępuje. Cytat z podsumowania: Szczerze polecam KS7000 osobom, które chcą wyświetlacz z segmentu premium, o dobrym odwzorowaniu ruchu, oddaniu barw (i dużym potencjale do kalibracji), niezłej czerni i kompatybilności z Ultra HD. Szczególnie kieruję tutaj testowany telewizor do graczy, którzy na ten moment bardzo mocno szukają telewizora z obsługą HDR do konsoli oraz niskim lagiem w tym trybie. 

Przeczytaj test: Samsung KS7000, Samsung KS7500, Samsung KS8000, Samsung KS9000

Cena: 4 499 – 19 999zł

8. Philips PUS7601 (65″)

Do filmów:

85% Complete

Do filmów UHD:

40% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

80% Complete

Do gier: 

75% Complete

Kąty widzenia: 

30% Complete

Szczerze mówiąc miałem problem do jakiej kategorii zakwalifikować model PUS7601 i jak go ocenić. Byłby to zdecydowanie jeden z najlepszych wyświetlaczy, gdyby nie istniał standard Ultra HD. Jego sprawność w zetknięciu z materiałem UHD jest bowiem ograniczona (dosyć słaby HDR i nienajlepsze pokrycie szerokiej palety barw). Z drugiej jednak strony jest najtańszym wyświetlaczem w tym calażu posiadającym podświetlenie direct-led, zapewniające rewelacyjną czerń poza zasięgiem konkurencji w tej cenie. Należy wziąć to sobie do serca przy wyborze. Jeśli poszukujemy względnie taniego telewizora 65″, który pokaże pazur w filmach Full HD, to PUS7601 nada się do tego najlepiej. Ponadto oferuje system operacyjny Android TV, oraz trójstronny Ambilight!

Przeczytaj test: Philips PUS7601

Cena: 9 499zł

9. Panasonic DX750 (50″, 58″, 65″) / DX800 (50″, 58″)

Do filmów:

63% Complete

Do filmów UHD:

60% Complete

Do telewizji:

75% Complete

Do sportu:

90% Complete

Do gier: 

75% Complete

Kąty widzenia: 

20% Complete

To co odróżnia dwa tytułowe modele od siebie to wykonanie. DX800 oparty jest na designerskiej podstawie i posiada dedykowany soundbar. Telewizory Panasonic’a tej klasy oferują dosyć dobry stosunek plusów do minusów. Są to telewizory podświetlone krawędziowo, jednak mają specjalizowane systemy zapewniające szeroką paletę barw (do filmów Ultra HD) i przyzwoitą jasność (dla oglądania w dzień SDR i dla efektu HDR). Czerń nie jest jednak już taka spektakularna, stąd 5 punktów mniej w kategorii wyświetlacza do filmów w stosunku do poprzednika. Model DX750 jest podstawowym telewizorem, w ofercie japońskiego producenta, który powinniśmy brać pod uwagę do oglądania filmów w UHD. Podobnie jak model najwyższy (DX900) oferuje on także rewelacyjnie ostry ruch, podczas transmisji sportowych.

Przeczytaj test: Panasonic DX750, Panasonic DX800

Cena: 4 599 – 6 999zł

10. LG UH8507 (49″, 55″, 60″, 65″)

Do filmów:

47% Complete

Do filmów UHD:

50% Complete

Do telewizji:

55% Complete

Do sportu:

65% Complete

Do gier: 

65% Complete

Kąty widzenia: 

80% Complete

Telewizory LG z serii UH od „7” wzwyż, oparte są na pełnoprawnej matrycy RGB z rozdzielczością Ultra HD. Wykonane są w technologii IPS, co oznacza, że w przeciwieństwie do reszty stawki zapewniają bardzo dobre kąty widzenia, pod którymi utrzymują barwy i wrażenie dobrej kontrastowości obrazu. Niestety wiąże się z tym nieco gorsza czerń, co rzuca się w oczy szczególnie przy seansach w warunkach kinowych. Matryce IPS mają też czasem nieco bardziej smużący obraz, jednak zależy to od konkretnej implementacji „wspomagaczy” ruchu. W UH8507 ruch wygląda akurat dobrze. Telewizor wyposażono także w specjalne diody PFS, które zapewniają mu lepsze odwzorowanie szerokiej palety barw, potrzebne do filmów UHD. Niestety jasność nie jest najwyższych lotów, więc efekt HDR nie będzie zbyt widoczny. Dla graczy mam dobrą wiadomość. Wraz z aktualizacją nr. 04.30.19 poprawił się także input lag.

Przeczytaj test: LG UH8507

Cena: 5 099 – 7 999zł

11. LG UH7707 (49″, 55″, 60″, 65″)

Do filmów:

47% Complete

Do filmów UHD:

40% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

85% Complete

Do gier: 

65% Complete

Kąty widzenia: 

80% Complete

Do głównych różnic względem serii UH8507 należy przede wszystkim prostsza budowa telewizora. Zamiast diod PFS zastosowane zostały zwykłe białe diody LED, co poskutkowało okrojeniem palety barw. Wystarcza ona w zupełności do oglądania filmów Full HD, jednak nie pozwala odczuć nowej jakości kolorów Ultra HD np. z Ultra HD Blu-ray. UH7707 ma także nieco wyższy input lag, oraz nieco gorsze odwzorowanie ruchu w sporcie.

Przeczytaj test: LG UH7707

Cena: 4 199 – 7 199zł

11. Sony XD85 (55″, 65″, 75″, 85″)

Do filmów:

44% Complete

Do filmów UHD:

55% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

65% Complete

Do gier: 

655% Complete

Kąty widzenia: 

80% Complete

Sony XD85 oparty jest o matrycę IPS we wszystkich swoich przekątnych, poza 85″. Bilans wad i zalet jest dosyć podobny do LG UH8507. Spotykamy się tu z poszerzoną paletą kolorów, jednak nie najlepszym wsparciem dla technologii HDR (zbyt mała jasność). Input lag jest na przeciętnym poziomie, szczególnie przy sygnale 4K. Kąty widzenia są bardzo dobre, co jest typowe dla tej technologii matryc. Telewizor marki Sony oznacza także obecność systemu Android TV.

Cena: 4 999 – 38 999zł

Klasa średnia

Schodząc poniżej pewnego pułapu cenowego naturalnym jest, że będziemy musieli poświęcić pewne dobrodziejstwa. W klasie średniej pojawią się zatem wyświetlacze z matrycami 60Hz, które nie najlepiej nadają się do oglądania dynamicznych sportów. Oczywiście nie trzeba z tego powodu dramatyzować. Na matrycy o niewielkiej przekątnej nie jest to tak bardzo uporczywe. Sprawność, we współpracy z treścią Ultra HD, będzie już ograniczona, ze względu na niską jasność (dla efektu HDR) i brak pokrycia szerokiej palety barw. Ekrany można traktować jako spełniające standard Ultra HD pod względem rozdzielczości matrycy. Rozdzielczość jest jednak walorem, który będziemy zauważać jedynie z bliska (polecam nasz kalkulator odległości od TV). W tej kategorii nie znajdą się telewizory LG z serii UH6xx, ponieważ wykorzystują one matrycę Mplus. Oferują zatem gorszą rozdzielczość obrazu, co nie jest jeszcze aż takim problemem. Znacznie większym jest ich kiepskie odwzorowanie barw, oraz bardzo kiepski kontrast. Z tego względu nie trafią na listę polecanych ekranów.

11. Philips PUS6501  (43″, 49″, 55″)

Do filmów:

47% Complete

Do filmów UHD:

40% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

72% Complete

Do gier: 

75% Complete

Kąty widzenia: 

80% Complete

Philips PUS6501 to jedyny reprezentant tego segmentu wyposażony w 120Hz matrycę. Dzięki temu zapewnia znacznie lepsze odwzorowanie ruchu niż konkurencja w tej cenie. Pełnoprawna matryca UHD, posiada wsparcie dla HDR i szerokiej palety barw, jednak ma bardzo mały potencjał, więc raczej można sprowadzić to do rozdzielczości 4K. Telewizor posiada panel IPS, co daje mu bardzo dobre kąty widzenia, jednak i nieco gorszy kontrast. Input lag jest na niezłym poziomie w Full HD (35 ms), jednak gorzej wypada przy sygnale Ultra HD (67 ms). Mamy za to system Android TV, oraz unikalny dwustronny Ambilight. Modele 6401 i 6501 różnią się nie tylko Ambilightem (dwustronny vs trójstronny), ale także matrycą (60Hz vs 120Hz). Dlatego warto dołożyć do tego drugiego.

Przeczytaj test: Philips PUS6501 / Philips PUS6401

Cena: 2 399 – 3 799zł

11. Philips PUS6521 (65″)

Do filmów:

63% Complete

Do filmów UHD:

35% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

80% Complete

Do gier: 

75% Complete

Kąty widzenia: 

30% Complete

Sześćdziesięcio pięcio calowa wersja Philipsa posiada 120Hz matrycę VA, która zapewnia nieco inny bilans mocnych i słabych stron. Nadaje się dużo bardziej do filmów (lepsza czerń), jednak ma oczywiście gorsze kąty widzenia. Ogółem telewizor jest na pewno godny uwagi, bowiem za dosyć rozsądną kwotę zapewnia dużą matrycę, 120Hz panel i wsparcie dla Ultra HD. Nie wspominając już o systemie Android TV i unikalnym Ambilight.

Przeczytaj test: Philips PUS6521

Cena: 6 999zł

11. Sony XD80 (43″, 49″, 55″)

Do filmów:

63% Complete

Do filmów UHD:

52% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

35% Complete

Do gier: 

85% Complete

Kąty widzenia: 

30% Complete

Serię XD80 należałoby rozgraniczyć na dwa warianty – modele 43″, oraz 55″ z matrycą VA, oraz model 49″, który posiada matrycę IPS. Do tego drugiego przypadku należałoby zastosować punktację z modelu XD85 (poza kwestią odwzorowania ruchu). Pozostałe przekątne, z matrycą VA, będą całkiem niezłe do oglądania filmów ze względu na niezły kontrast, natomiast nie ma co liczyć na wysoką sprawność przy treści UHD. Pokrycie palety kolorów jest w zasadzie poszerzone, ale jasność poniżej 400 cd/m2 zdecydowanie nie wystarcza by odpowiednio oddawać efekty HDR. Matryca telewizora jest 60Hz, więc nie ma też co liczyć na bardzo ostry i wyraźny obraz przy treści sportowej.

Cena: 3 599 – 4 399zł

12. Samsung KU6500 / KU6400 / KU6300 / KU6000 (40″ – 78″)

Do filmów:

65% Complete

Do filmów UHD:

52% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

35% Complete

Do gier: 

90% Complete

Kąty widzenia: 

30% Complete

Telewizory Ultra HD, ale nie-SUHD od Samsunga są bardzo do siebie podobne pod względem walorów obrazu. Wymienione modele, różnią się jednak zasadniczo pod względem designu, wyposażenia, osprzętu, a także krzywizny ekranu. Trzeba zatem uważnie wybierać. Wachlarz rozmiarów jest także bardzo duży. Od „mikroskopijnych” 40″, aż do pokaźnych 78″. W każdym znanym mi rozmiarze możemy jednak liczyć na matrycę VA, która oferuje całkiem niezły kontrast, więc TV można polecić do oglądania filmów. Tutaj Samsung ma też tą przewagę, że oferuje system motion plus, który pozwala wyregulować płynność filmu (zredukować tzw. judder). Konkurencja w 60Hz modelach często porzuca całkowicie tego typu funkcjonalność. Matryca o takim odświeżaniu gorzej sprawdzi się jednak przy transmisjach sportowych. Trzeba liczyć się z pewną dozą smużenia, widoczną przede wszystkim przy większych przekątnych ekranu. Telewizor choć UHD, to nie oferuje ani specjalnie mocnego HDRa, ani szerokiej palety barw, więc liczyć możemy przede wszystkim na rozdzielczość 4K.

Cena: 1 899 – 16 499zł

12. Panasonic DX700 / DX730 (40″, 50″, 58″)

Do filmów:

63% Complete

Do filmów UHD:

52% Complete

Do telewizji:

60% Complete

Do sportu:

35% Complete

Do gier: 

75% Complete

Kąty widzenia: 

30% Complete

Panasonic DX730 i DX700, choć niewiele różni się oznaczeniem od DX750, to w rzeczywistości jest całkowicie innym telewizorem. Oparty jest o 60Hz matrycę VA, więc nie będzie wymarzonym ekranem do oglądania transmisji sportowych. Trzeba go jednak wyróżnić za wysoki kontrast, który widz doceni w filmach nocą. Wsparcie dla Ultra HD jest pełne, jednak jasność telewizora i pokrycie palety barw nie pozwala „poszaleć”.

Cena: 3 299 – 3 899zł

Klasa budżetowa

Klasa budżetowa, pomimo nazwy, która może źle się kojarzyć, zawiera telewizory, które mogą nawet przewyższać klasę średnią pod niektórymi względami! W klasie budżetowej będę bowiem proponował modele Full HD, które nie pozwalają wkroczyć w świat ultra-wysokiej-jakości, jednak w treści, którą bądź co bądź oglądamy w tej chwili w przeważającym stopniu, sprawdzają się idealnie. Wszystkie polecane przeze mnie telewizory będą miały chociażby 120Hz matrycę, która dobrze sprawdzi się podczas oglądania transmisji sportowych.

12. Panasonic DS630 (40″, 50″)

Do filmów:

63% Complete

Do filmów UHD:

Do telewizji:

55% Complete

Do sportu:

85% Complete

Do gier: 

30% Complete

Kąty widzenia: 

30% Complete

Czarny koń ze stajni Panasonic’a, czyli jeden z nielicznych telewizorów posiadających matrycę Full HD, o odświeżaniu 120Hz. Dzięki temu nadaje się doskonale do oglądania telewizji, włącznie z programami sportowymi. Świetny wybór także do filmów, ze względu na dobrą czerń.

Cena: 1 899 – 2 599zł

A czego lepiej nie kupować?

Za wyświetlacze z powyższej listy mogę ręczyć, że są dobre, a ich opis zgodny z realnymi walorami. We wstępie napisałem jednak, że modele, których nie ma na liście nie muszą być koniecznie niedobre. Jest kilka modeli, które raczej bym odradzał. Należą do nich:

  • LG UH6xx – uogólniając modele z matrycą Mplus, o kontrowersyjnej rozdzielczości. Sama w sobie rozdzielczość nie jest tutaj problemem, jednak, gdy połączyć ją z kiepskim odwzorowaniem barw i bardzo niskim kontrastem to nie wychodzi z tego model godny zakupu.
  • Samsung 43KS7500 – ten konkretnie wyświetlacz i tylko w tym rozmiarze w lineupie SUHD ma matrycę 60Hz. W prawie identycznej cenie jest chociażby model 49″.
  • Telewizory „tanich” marek – Manta, Blaupunkt itd. Ręczę, że nie ma w nich niczego ciekawego i godnego uwagi. Podstawowe modele znanych marek (Philips, Panasonic, Sony, Samsung, LG) są na tyle tanie, że nie warto schodzić niżej.

(4845)

Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

Comment(35)

  1. OLEDY się coraz lepiej przyjmują, to i konkurencja łaskawie ruszyła d***. Powinniśmy wysłać tort albo jakieś goździki do LG ;D

  2. Mnie osobiście bardzo ciekawią te nowe Ipsy od Panasonica, a szczególnie ich cena z jaką wejdą do sprzedaży. Jeśli będzie rozsądną dorzucam się do tych goździków :D

  3. W lutym jadę na konwencję Panasonica to zobaczymy czy w ogóle to będzie zastosowane w konsumenckich tv. Grubo by było... wtedy wszystkie mogą być na IPS ;p Tylko dziwne, że tutaj LG nie robi czegoś podobnego...

  4. Myślę, że to jest jeden z najważniejszych tematow, o który warto "pomęczyć" przedstawicieli Panasonica - szczególnie o wdrożenie do rynku konsumenckiego (mam nadzieję, że tu też znajdą zastosowanie te nowe panele), czas oraz poziom (czy tylko "hi-end" czy też mid range), spodziewane ceny - może się pochwala nieco. 

    A na koniec łyżka dziegciu- dlaczego niemal wszyscy producenci robią aktualizacje tv 4k z 2015 do HDR 10 (nawet dla budzetowych modeli na IPS !!) a Panasonic mając tv z kontrastem  mogącym latac nawet ponad poziom 50 000:1 nie (zrobili tylko dla CX800). Taka firma, wstyd ! Niech się tłumacza.

  5. to te nowe IPSy są planowane jeszcze w tej dekadzie?

  6. Pozycja nr 2 Panasonic TX-65DX900 to drugi tv w moich rękach i stwierdzam ,że ten LCD ma sporo wad .

    Ale na tym forum nikt tego głośno nie podkreśla .

    1. Watraki słyszalne wieczorem

    2.Szklana przednia osłona matrycy - odbija dosłownie wszystko- nawet w nocy przy zgaszonym świetle -jak się ruszam .

    3.Dyski 3TB NTFS nie chciał mi czytać ?

    4. Sam HDR w MAdMax sceny pustynnego nieba banding,nocne sceny banding . HDR przy wjeździe w burze pisakową stroboskop nie do wytrzymania (masakra) .

    Musiałem użyć trzech nastawień HDR żeby ten film oglądnąć . Film był zasysany z NAS-a więc rendera nie włączałem ale i to uczynię .

    HDR w tym filmie to mocno sztuczny obraz a sam film ... ,nie skupiałem się nad tym czymś .

    5 . W ciemnych scenach  nie widać co się dzieje -co z tego ,że ma wygaszanie jak i kontrast duży ale mała informacja w czerni .

    6. Materiał jest często przepalony i tego nie da się niczym wyregulować i odwrotnie w ciemnym (tak jakby kamera miała 10EV a nie 17 )- nie da się sensownie wyregulować .

    Są dwie opcje ;materiał BluRay jest tak kompresowany ,że jest lipa w ciemnych scenach albo TV nie radzi sobie takimi scenami gdzie jest potrzebna dynamika duża !!!

    7. Film z automatu ustawia podświetlenie i kontrast na maxa + przestrzeń 2020 a ta jest za cukierkowata i ja ustawiam natywna lub DCI .

    8. Nie czyta wszystkich formatów prawidłowo z NAS-a czasami się zacina ,przewijanie do przodu masakra jakaś . Mój MPCHC+Mad "tnie" wszystko .

    9. Obraz z satelity niestety przy 65" i jakości HD jest  już za słaby na teraz , a jak jest film 2,39:1 to ten tv nadaje się do małego pokoju lub sypialni .

    10 Upłynniacz ja widzę , ale nie ma tragedii .

    Dam temu telewizorowi jeszcze 2-3 dni i odszczekam wszystko jak uda mi coś poprawić .

    Filmy do testu

    MadMax HDR,UHD,Grawitacja,BBC Earth ,Samsara,Elyizjum UHD,Sully

     

     

     

     

  7. 43 minuty temu, VETO napisał:

    Panasonic TX-65DX900 to drugi tv w moich rękach i stwierdzam ,że ten LCD ma sporo wad .

    Ale na tym forum nikt tego głośno nie podkreśla .

     

     

    Bo tu nie lubią tych, co piszą prawdę nt. telewizorów. Fala hejtu momentalnie sie rozlewa. Tu są WYŁĄCZNIE ZADOWOLENI użytkownicy zakupionych telewizorów :).

    Kupiłeś TV za kilka czy kilkanaście tysięcy i jak tu się przyznać "do porażki"? Typowe.

    Dnia 19.01.2017 o 12:06, Gmeru napisał:

    W lutym jadę na konwencję Panasonica to zobaczymy czy w ogóle to będzie zastosowane w konsumenckich tv. Grubo by było... wtedy wszystkie mogą być na IPS ;p Tylko dziwne, że tutaj LG nie robi czegoś podobnego...

     

    A po co LG ma robić? Oni robią w OLEDach. W LCD są bardzo słabi.

  8. 8 godzin temu, VETO napisał:

    Pozycja nr 2 Panasonic TX-65DX900 to drugi tv w moich rękach i (...)

    5 . W ciemnych scenach  nie widać co się dzieje -co z tego ,że ma wygaszanie jak i kontrast duży ale mała informacja w czerni .

    6. Materiał jest często przepalony i tego nie da się niczym wyregulować i odwrotnie w ciemnym (tak jakby kamera miała 10EV a nie 17 )- nie da się sensownie wyregulować .

    Są dwie opcje ;materiał BluRay jest tak kompresowany ,że jest lipa w ciemnych scenach albo TV nie radzi sobie takimi scenami gdzie jest potrzebna dynamika duża !!!

    1) A kolega oglądał oryginalne wydanie na płycie UHD 4K? 

    2) Detale w czerniach są jeszcze większym problemem w Oledach

    3) 17 ev ??  - chyba się coś koledze źle wpisalo