Sony KD-65AF9 | TEST | Bravia Master Series OLED Ultra HD z HDR
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays. |
Fabrycznie (tryb Własne)
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,5 | maksymalna | 3,3 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,2 | maksymalna | 4,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,8 | maksymalna | 3,3 |
Oddanie barw na naszym AF9 było bardzo dobre już przy zalecanych ustawieniach fabrycznych. Właściwie był to diament wymagający tylko ostatniego szlifu, polegającego na poprawieniu odcienia bieli. Fabryczny był nieco zbyt chłodny, co powodowało lekką bladość odcieni żółci i czerwieni. Oprócz tego ciężko było skierować jakieś istotne uwagi do telewizora. Charakterystyka jasności dawała głęboki, kinowy i kontrastowy obraz, a przejścia tonalne były bardzo płynne. Spróbujemy teraz postawić “kropkę nad i” poprzez profesjonalną kalibrację, która została rozbudowana w tym roku. Przypomnijmy, że do tej pory wyświetlacze Sony dysponowały jedynie 10-puntkowym balansem bieli i nie oferowały jakiejkolwiek kontroli nad paletą barw. Teraz mamy do dyspozycji 20 punktowy balans bieli i 6-osiowy CMS, a zatem dokładnie takie same możliwości jak w telewizorach LG czy Samsung. Ustawienia jednak mogą powodować problemy, więc przestrzegam domorosłych kalibratorów przed ślepym patrzeniem na same wykresy. W telewizorach Sony jest teraz też możliwość współpracy z oprogramowaniem kalibracyjnym Calman, co otwiera możliwości na…
Autokalibracja z oprogramowaniem Calman
Termin autokalibracja nie oznacza bynajmniej, że telewizor sam się skalibruje po kliknięciu pilotem 🙂 Takie coś jest niemożliwe, ponieważ do procesu kalibracji wymagane są przede wszystkim zaawansowane urządzenia pomiarowe, które są bardzo kosztowne (nasze spektrofotometry i kolorymetry to koszt około 60 000zł!). Nie mówiąc też o generatorze sygnału wideo i o fakcie, że nie istnieje póki co metoda kalibracji wyłączająca całkowicie udział człowieka w procesie.
Autokalibracja oznacza komunikację pomiędzy programem (Calmanem), a telewizorem, co eliminuje potrzebę wprowadzania ustawień pilotem. Znacznie usprawnia to sam proces, ale nie zmienia jego fundamentalnych założeń. By komunikacja była możliwa musimy zainstalować aplikację z marketu “Calman for BRAVIA” i połączyć się z telewizorem przez sieć.
Profesjonalna kalibracja Sony AF9
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,6 | maksymalna | 1,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,7 | maksymalna | 1,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,3 | maksymalna | 0,6 |
Efekty kalibracji są widzialne, choć nie można powiedzieć, że zmieniają obraz o 180 stopni. Jeśli jednak TV wymagałby bardzo dużych zmian to nie świadczyłoby o nim najlepiej, a przecież mamy do czynienia z serią Bravia Master Series. Efekt jest subtelny i właśnie tego się spodziewałem. Lekkiego ocieplenia obrazu i sprawienia, że żółcie stały się pełniejsze i bardziej nasycone. To pozytywnie odbiło się na odcieniach skóry. Czy są jakieś minusy w kwestii odwzorowania barw? Dla domowego użytkownika raczej nie wyszczególniłbym niczego bardzo istotnego, aczkolwiek oceniając w ścisłych kryteriach (które możemy zastosować obcując z high-endowym wyświetlaczem) należy przyznać, że niektóre kolory są trochę za bardzo nasycone, lub przybierają przekłamane odcienie. W szczególności tyczy się to ciemnych odcieni barw (które są zbyt mocne), oraz kolorów bliskich brzegów gamutu (czyli najbardziej nasyconych próbek barw). Widzimy to na bardziej szczegółowym pomiarze.
Ostatecznie można pochwalić oddanie kolorów, choć przy tak rozbudowanych funkcjach kalibracyjnych, oraz flagowej serii Bravia Master spodziewałbym się referencji barw.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Jakie ustawienia obrazu są dobre?
oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora