Home Testy Telewizory LCD Philips Philips PUS8102 TEST telewizora z podświetleniem Direct LED 2017 Ultra HD
Philips PUS8102 TEST telewizora z podświetleniem Direct LED 2017 Ultra HD

Philips PUS8102 TEST telewizora z podświetleniem Direct LED 2017 Ultra HD

6.30K
41

Słowem wstępu

W obecnym roku pod lupę wzięliśmy już przystępne cenowo modele telewizorów Philips, a także flagowca wykonanego w technologii OLED (POS9002fF). Modele z segmentu premium, cechujące się takimi rzeczami jak procesor P5, czy kwantowe kropki, zaczęły pojawiać się jednak dopiero niedawno. Bezzwłocznie postanowiliśmy wziąć je na stół, zaczynając od modelu z serii „8”, o oznaczeniu PUS8102/12. Nie posiada on w prawdzie technologii kwantowych kropek, o których przed chwilą wspomniałem (znalazła ona zastosowanie w dopiero w PUS8602), jednak ma coś bardziej atrakcyjnego. Coś o czym zdawać by się mogło producenci zapomnieli w 2017 roku. Mowa tu o podświetleniu typu Direct LED z lokalnym wygaszaniem! Telewizor występuje w rozmiarze 65″. Zapowiada się arcy ciekawy test. Co z niego wyniknie? Czy tym telewizorem firma wraca do czasów gdy produkowała najwyższe modele LCD premium o jakości obrazu nie osiągalnej dla konkurencji? W końcu to doświadczenie sięga aż 2009 roku.

Wygląd

PUS8102 prezentuje bardzo wysoki poziom wykonania. Rama telewizora jest aluminiowa i opiera się na metalowych stopkach. Widać, że nie szczędzono na wykonaniu.

Telewizor nie jest smukły jak kartka papieru i swoje waży. Powodem jest wspomniane podświetlenie Direct LED, które wymaga przestrzeni w obudowie. Z tyłu ekranu, poza diodami Ambilight, znajdziemy także dwa głośniki.

Telewizor prezentuje się naprawdę porządnie, zarówno z bliska jak i z daleka.

 

Badana cechaWartość
Wymiary ekranu (bez podstawy)144,9 × 83,5 × 6,7 cm
Wymiary kartonu160 × 100 × 19 cm
Odcisk stopy (minimalne wymiary stolika)około 80% szer ekranu
Waga (bez podstawy)ok. 26,3kg
Otwory do montażu na ścianieVESA 400×400

Złącza i Akcesoria

Znakomita większość gniazd umieszczona została z tyłu telewizora, choć tak naprawdę boczne wejścia mogą okazać się ważniejsze. W prawdzie po lewej stronie ekranu znajduje się tylko gniazdo CI, USB i HDMI 1, oraz 2, jednak to właśnie te dwa gniazda jako jedyne obsługują wszystkie formaty Ultra HD (60Hz). Do nich powinniśmy podłączyć więc ewentualny odtwarzacz treści Ultra HD. Telewizor posiada także wbudowany tuner SAT (DVB-S2), a co za tym idzie gniazdo na karty CI.

Pilot, w podstawowej wersji, znamy już dobrze z wyświetlaczy Philipsa. Posiada dedykowany przycisk „Netflix”. Jest elegancki i poręczny. Zdecydowanie lepiej się go używa niż niedrogich pilotów u innych producentów. Posiada bardzo pomocną w przypadku systemu Android TV klawiaturę QWERTY na odwrocie. O samym systemie napiszę w dalszej części testu.

Pilot Philips PUS8102

Ambilight

Diody systemu Ambilight z bliska.

Historia systemu Ambilight sięga 2004 roku kiedy to firma Philips postanowiła opatentować ten arcy-ciekawy pomysł związany z podświetleniem ekranu barwnym światłem. Był to prosty, dwustronny system, który reagował na to co dzieje się na ekranie telewizora. Aktualnie wraz z rozwojem przede wszystkim diod led możemy oglądać spektakularne efekty świetlne na tle ściany przed którą stoi lub na której jest zawieszony telewizor.

Model PUS8102 wyposażony został w fantastyczny, trójstronny system Ambilight. To oznacza, że z lewej i prawej strony telewizora, a także na jego górnej krawędzi znajdziemy rząd diod LED co zauważyliście już na pewno na powyższych zdjęciach. W najnowszych modelach są one pozbawione zewnętrznego dyfuzora, dzięki czemu jasność jest wyższa.

W menu mamy do wyboru wiele różnych ustawień związanych z tym systemem. Na pewno warto ustawić tryb w jakim będzie działał system. Do wyboru jest kilka ciekawych propozycji jak różne wartości jasności i dynamiki świecenia czy możliwość ustawienia stałego koloru.

Warto też ustawić kolor ściany na tle jakiej znajduje się telewizor. Ma to istotne znaczenie w przypadku intensywności i rodzajów kolorów jakie dobiera system.

Testy syntetyczne

Badana cecha:wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu3840×2160, 65″
Typ matrycyLCD z podświetleniem direct LED (diody GB-r), typ VA
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu)120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej)3 350:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: :1
  • max: :1
  • min: 14 500:1
Maksymalna jasność po kalibracjiSDR: 450 cd/m2 (pełny ekran), HDR: 1 000 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranuśrednie, ekran półmatowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 1,1
  • maks. dE: 2,4
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2)700cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 35ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 35ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 35ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC)Tak (2160p60)
Obsługa 10 bitowego koloruTak (w UHD)

Procesor obrazu P5

Philips w modelach premium, chwali się nowym procesorem obrazu „P5” przygotowanym przez swoich inżynierów. Infografika zdradza skąd wzięła się owa nazwa:

Procesor P5 Philips

Chodzi oczywiście o pięć czynników wpływających na jakość obrazu. Należą do nich ruch, kontrast, ostrość, barwy i odpowiednie dostosowywanie materiału źródłowego. Producent zapewnia własne metody obróbki w każdej kategorii. I to o nich będę niżej pisał.

Matryca, zalecane ustawienia

Philipsa wyposażono w 120Hz matrycę VA. Posiada ona rozdzielczość 4K i podświetlenie typu Direct LED z lokalnym wygaszaniem. O dobrodziejstwach tego rozwiązania przeczytacie głównie w akapicie poświęconym czerni. Źródłem światła są dwubarwne diody (niebieski  i zielony) pokryte czerwonym luminoforem. Rozwiązanie to popularne jest w monitorach graficznych i pozwala uzyskać poszerzoną paletę barw – bardzo ważną dla filmów Ultra HD. Nie zapewnia w prawdzie tak dobrego pokrycia kolorów jak kwantowe kropki, czy diody PFS LED, ale nie odbiega znacząco.

Zalecane ustawienia

Model PUS8102 posiada wszystkie tryby obrazu, które znamy z wyświetlaczy holenderskiego producenta, ale to nie wszystko. Najlepszym trybem fabrycznym, w myśl odwzorowania autentycznych intencji reżysera obrazu jest Film. Do regulacji jasności wyświetlacza powinniśmy zaś używać funkcji Kontrast w głównym menu. Oczywiste? Niby tak, jednak jest jeszcze drugi suwak o tej samej nazwie w ustawieniach zaawansowanych, jak jest i regulator „Jasność”, który jasności wcale nie zmienia (jak we wszystkich telewizorach). Ekran przeszedł dodatkowo certyfikację przez ISF i co za tym idzie:

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem i zmienić ich nazwę na ISF-Dzień oraz ISF-Noc (fabrycznie nazywają się one Profesjonalny-1 i -2).
Poprawne ustawienia proporcji ekranu.

Mocno sugeruję także wyszukanie najnowszych aktualizacji przez stronę Philipsa. Na czas testu wgrana była wersja 001.002.171.000. Ważne by aktualizacje wyszukiwać bezpośrednio na stronie producenta, a nie przez funkcję w telewizorze. PUS8102 w domyślnych ustawieniach fabrycznych posiada także włączoną funkcję overscan, która obcina brzegi obrazu. By się jej pozbyć należy w menu wybrać odpowiednie proporcje, zgodnie z miniaturą po prawej stronie (Format obrazu -> Oryginalny).

Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Fabrycznie

wynikwynik
Średnia deltaE barw ze standardowych2,6maksymalna4,7
Średnia deltaE barw ze wzornika2,9maksymalna5,0
Średnia deltaE palety szarości3,1maksymalna5,0

Profesjonalna kalibracja Philips PUS8102

wynikwynik
Średnia deltaE barw ze standardowych0,9maksymalna2,3
Średnia deltaE barw ze wzornika1,1maksymalna2,4
Średnia deltaE palety szarości0,9maksymalna1,5

Fabryczny tryb Film w Philips PUS8102 wygląd nieźle, typowo jak na telewizor klasy premium. Kolory wyglądają dosyć naturalnie, przekłamany jest tylko nieco odcień bieli, co obniża soczystość czerwieni i żółci. Nieco zaniżona jest też gamma, co zmniejsza wizualnie kontrastowość. Producent poradził sobie jednak dosyć zgrabnie z okiełznaniem szerokiej palety kolorów, jaką posiada natywnie matryca telewizora. Widać, że po kalibracji nie ma się do czego przyczepić. Tryb ISF udostępnia wiele narzędzi by dopracować charakterystykę obrazu. Dzięki temu można uzyskać bardzo dobre zbliżenie tego co widział reżyser na swoim studyjnym monitorze. Zerknijmy z resztą w galerię przekłamań…

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz kadr z filmu:
Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
    • Tryb Fabryczny
    • Najlepszy tryb fabryczny
    • Profesjonalna kalibracja
    • Referencja (studio)
    Zamów kalibrację swojego TV/projekora
    Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

    Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
    o
    raz w temacie: Wielki test kalibracji 

    Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

    Aby uzyskać najlepszą ostrość obrazu, bez sztucznego uwypuklania krawędzi, należy ustawić ostrość na wartość 0. Przy takim ustawieniu obraz wyświetlany jest ze swoją źródłową ostrością (tak jak został nagrany). Można jednak pokusić się o podwyższenie tej wartości, szczególnie, gdy oglądamy głownie telewizje o przeciętnej jakości. Algorytm upscalujący działa skutecznie, w tej materii nie dopatrzyłem się jakichkolwiek niuansów.

    W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.

    Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

    Kontrast i Czerń

    Philips PUS8102 dostarcza całkiem niezły kontrast już za sprawą dobrych parametrów matrycy. Wartość ANSI po kalibracji wyniosła 3 350:1. To ponadprzeciętny wynik w klasie telewizorów LCD. Nic jednak nie mówi on o realnych możliwościach telewizora przy odtwarzaniu filmów, ponieważ TV wyposażono w podświetlenie Direct LED i bardzo zaawansowany system wygaszania strefowego. Ilość stref jest ciężka do zliczenia. W poziomie z pewnością jest ich 8. W pionie kilkanaście do kilkudziesięciu. Sprawdźmy zatem jakie wyniki osiągnie w realnych scenach filmowych przy różnych ustawieniach systemu poprawiającego czerń. Znajduje się on w menu:

    Jak widzimy, dostępne są cztery tryby działania. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty.

    Scena
    (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
    Opis scenyWynik pomiaru (dla poszczególnego ustawienia funkcji „Tryb Kontrastu”)
    autom. lok. wygaszanie: WYŁ.autom. lok. wygaszanie: NORMALNYautom. lok. wygaszanie: ZOPTYM. DLA OBRAZU
    autom. lok. wygaszanie: ZOPT. DO OSZCZĘDZANIA
    Scena testowa kontrastu nr. 1Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni2 900:1∞:1∞:1∞:1
    scena2.jpgCzerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania2 700:128 500:122 000:139 200:1
    scena3.jpgPas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora3 700:115 800:114 800:124 000:1
    scena4.jpgDuża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni3 300:1∞:1∞:1∞:1

    Wyniki PUS8102 są wręcz wyśmienite! Plasują telewizor na pozycji jednego z najlepszych wyświetlaczy LCD pod względem czerni. W dwóch scenach testowych udało się uzyskać wynik nieskończoności, czyli z czerni nie wydobywa się ani trochę światła w badanym punkcie – zupełnie jak w telewizorze OLED. Nawet w drugiej bardzo trudnej scenie wynik jest wysoki. Generalnie na tyle wysoki, że nie widać świecenia czerni.

    Ambilight a czerń

    Dodatkowym powodem, dla którego czerń jest fenomenalna, jest system Ambilight. Światło padające za telewizor znakomicie poprawia wrażenie głębi czerni. Umieszczanie diod lub lampki za telewizorem jest typowym zabiegiem podnoszącym jakość i komfort oglądania, każdemu je polecam.

    73.jpg

    Dzięki obu zaletom można by w zasadzie przyrównywać PUS8102 w pewnym sensie do OLED’a. Nawet w idealnie ciemnym pomieszczeniu obraz miał ogromną głębię i plastykę.

    Nawet przy długim czasie naświetlania aparat nie zarejestrował czerni.

    Równomierność ekranu

    Nie zaobserwowałem żadnych niepokojących zjawisk na ekranie, poza tradycyjnym spadkiem jasności na jego brzegach. Ten mankament jest jak zawsze widoczny na białym tle (jak na zdjęciu poniżej), jednak podczas oglądania programów telewizyjnych nie manifestuje się zbyt mocno.

    Rozkład jasności wypadł typowo, jak dla telewizora LCD. Najciemniejszy był dół ekranu.

    -14%-5%-7%-8%-17%
    -8%+3%+1%0%-8%
    -12%+4%ref.+5%-5%
    -6%+3%0%+5%-5%
    -21%-13%-14%-7%-16%

    Obsługa Ultra HD / 4K

    By uzyskać pełną kompatybilność z sygnałem Ultra HD przez HDMI, należy podłączyć sygnał do portu HDMI 1 lub 2 i zmienić konfigurację na UHD 4:4:4 (menu Zaawansowane – jak po prawo na miniaturze). Taka konfiguracja może powodować niekompatybilność z niektórymi urządzeniami, dlatego dostępne są też tryb kompatybilne (z ograniczeniami). Podczas testów nie natknąłem się jednak na jakiekolwiek problemy. Najlepiej więc ustawić UHD 4:4:4 i zapomnieć. PUS8102 wspiera bazowe elementy normy Ultra HD, takie jak HDR10, oraz paleta barw Rec 2020. Wsparcia dla Dolby Vison na tą chwilę brak. Sprawdźmy zatem jak radzi sobie z oddawaniem efektów.

    CechaWynik
    Certyfikat Ultra HD PremiumTAK
    Pokrycie szerokie palety barw DCI / Rec 202093% / 68%
    Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4TAK
    Wsparcie dla Dolby VisionNIE
    Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVCTAK
    Obsługa YouTube w 4KTAK
    Kompatybilność z HDCP 2.2TAK – HDMI 1 i 2
    Obsługa Ultra HD z wbudowanych tunerówTAK

    Jakość efektu HDR

    W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

    ScenaOpis scenyautom. lok. wygaszanie: WYŁ.autom. lok. wygaszanie: NORMALNYautom. lok. wygaszanie: ZOPT. DLA OBRAZUautom. lok. wygaszanie: ZOPT. DLA OSZCZĘDZANIA
    hdr1Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2864 cd/m2980 cd/m2880 cd/m2830 cd/m2
    hdr2Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność796 cd/m2270 cd/m2510 cd/m2204 cd/m2
    hdr3Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie740 cd/m2680 cd/m2710 cd/m2475 cd/m2
    hdr4Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR870 cd/m2500 cd/m2730 cd/m2560 cd/m2
    hdr5.jpgPlansza „L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance800 cd/m2

    Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

    • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
    • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
    • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
    • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
    • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
    • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

    Do testu najnowszego Philipsa pozwoliłem sobie rozbudować powyższą tabelę, podając nie jedną a cztery wartości w każdej scenie testowej. PUS8102, jak każdy telewizor z porządnym algorytmem lokalnego wygaszania jest w stanie kierować większą moc świetlną w wybrane rejony obrazu, które tego wymagają. W menu są jednak dostępne cztery konfiguracje, co już wiemy z akapitu dotyczącego czerni. Okazuje się, że w tym przypadku nie ma oczywistego wyboru, tak jak bywa u innych producentów. Najwyższe efekty (średnia 820 cd/m2) uzyskamy gdy całkowicie wyłączymy lokalne wygaszanie. Jest to jednak „skórka za wyprawkę”, ponieważ zdegradujemy czerń telewizora do mocno przeciętnego poziomu. Z dostępnych trybów na szczęście wariant „zopt. dla obrazu” radzi sobie bardzo skutecznie. Po pierwsze nie zabiera on dużo mocy świetlnej (a czasem wręcz jej dodaje – patrz scena 1), po drugie przejmuje pełną kontrolę nad czerniami i możemy się cieszyć rewelacyjnym kontrastem także w HDR. Pozostałe dwa tryby można traktować jako ciekawostkę, ponieważ w niektórych momentach duszą obraz tak bardzo, że zapominamy, że oglądamy Ultra HD. Co do uzyskanych wartości to nie mam żadnych pytań. Efekt HDR jest wyraźnie odczuwalny a ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża. Ten telewizor pokazuje w pełni na co stać nowy format.

    Podobnie jak w innych telewizorach tej marki, PUS8102 nie robi użytku ze statycznych metadanych sygnału. Zamiast tego dostępna jest ręczna regulacja decydująca o tym ile detali w bielach chcemy oddać poświęcając jasność efektów. Wszystkich nie uda się jeszcze oddać przez długi czas, bo jak wiadomo sam szczyt sygnału HDR wynosi aż 10 000 cd/m2.

    Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

    Rodzaj palety barwWynik
    Pokrycie szerokiej palety barw DCI93%
    Pokrycie szerokiej palety barw Rec 202068%

    Pokrycie reżyserskiej palety barw (DCI) nie jest stu procentowe, jednak zadowalające. Nieznacznie osłabione są czerwienie i zielenie, ale większość użytecznych barw w filmach powinna dać się odwzorować poprawnie. Pytanie na ile wyświetlacz sobie z tym umie poradzić. Oczywiście rozpoznaje, że obcuje z sygnałem Rec 2020 i odpowiednio mapuje barwy by kolory nie były nazbyt osłabione.

    Fabrycznie (tryb HDR-Film)

    wynikwynik
    Średnia deltaE barw ze standardowych3,5maksymalna6,5
    Średnia deltaE barw ze wzornika3,1maksymalna4,9
    Średnia deltaE palety szarości3,6maksymalna6,8

    Profesjonalna kalibracja (tryb ISF)

    wynikwynik
    Średnia deltaE barw ze standardowych1,4maksymalna4,2
    Średnia deltaE barw ze wzornika1,3maksymalna2,8
    Średnia deltaE palety szarości1,5maksymalna2,9

    Pod względem balansu bieli, który definiuje nam ogólny odcień obrazu, sytuacja podobna jest do tego, co zastało nas w zetknięciu z treścią Full HD. Jest więc lekka faworyzacja odcieni zimnych, pozbawionych czerwieni. Tym co rzuca się bardziej w oczy jest jednak przesycenie barw. Pracujemy w szerokiej palecie, jednak próbki kolorów mają jeszcze większą intensywność niż mieć powinny. Można spróbować się z tym rozprawić głównym suwakiem „kolor”, jeśli ktoś ma takie życzenie, bo lekko przesycony obraz może też się niektórym podobać. Oprócz tego jest bardzo nieźle. Przy ustawieniu jasności HDR (funkcja HDR-Plus) na wariant pośredni, zachowane są przejścia tonalne do około 2 000 nitów (zakodowanych w filmie).

    Kalibracja trybu HDR jest możliwa do pewnego stopnia. W PUS8102, jak i w innych TV Philipsa, tryby ISF dzielą ze sobą ustawienia balansu bieli. Na szczęście kalibracja tego elementu, wykonana w Full HD, idealnie przeniosła się do świata Ultra HD. Kolory można natomiast skorygować niezależnie w drugim trybie. W efekcie udało się bardzo dobrze odwzorować wizję autora. Zniknęło przesycenie barw, a czerwienie nabrały soczystości. Wszystkiemu towarzyszył świetny efekt HDR połączony z dobrą czernią. Właśnie takie widowisko w Ultra HD lubimy najbardziej! Nie jest więc zaskoczeniem, że PUS8102 otrzymał certyfikat Ultra HD Premium. W pełni na niego zasłużył!

    Jedynym niuansem, którego nie dało się rozwiązać nawet kalibracją jest zaniżona ilość detali w czerniach. Telewizor z jakichś przyczyn gubił około 8 najciemniejszych tonów szarości. By to zjawisko wyeliminować, należałoby podnieść wartość „Jasność” aż na 70, co nie wchodzi w grę, bowiem pozbawi obraz kontrastowości.

    Odwzorowanie ruchu

    Philips PUS8102, jak na dobrze działający telewizor przystało, poprawnie wyświetla i odtwarza wszystkie formaty wejściowe, z Blu-ray’a (24p), konsoli (50p), czy komputera (60p). Jak jednak wiadomo każdy telewizor LCD bez włączenia upłynniacza będzie smużył przy szybkich ruchach kamery i wyświetlał szarpiący ruch charakterystyczny dla filmów Blu-ray. Testowany telewizor posiada oczywiście upłynniacz. Reguluje się go dwoma suwakami:

    • Perfect Natural Motion
    • Perfect Clear Motion

    Suwaki te dostępne są w zakładce „Ruch”, gdy wybierzemy tryb „Osobisty”. Pozostałe wybory w poniższej zakładce są predefiniowane przez producenta i nie musimy z nich korzystać.

    Obie funkcje mają rozgraniczone działanie. Pierwsza z nich odpowiada za płynność w materiałach filmowych, które z natury nie są zbyt płynne (nawet w kinie widać charakterystyczne, filmowe, szarpanie). Przy użyciu funkcji Natural Motion możemy zrobić tak, by filmy miały idealną płynność (zwaną też teatralną). Niestety choć funkcja ta ma cztery tryby działania (wyłączony/minimum/pośrednie/maksimum) to w praktyce ustawienie minimalne nie różni się zbyt od maksimum. Może to stanowić problem dla osób, które preferują tylko lekką poprawę płynności. W pełni zadowolone będą jednak osoby, które lubią oglądać zupełnie kinowo lub całkowicie płynnie. Jednocześnie możemy uzyskać wyraźny ruch przy transmisjach sportowych, wystarczy włączyć funkcję Perfect Clear Motion.

    Ustawienia Stylu RuchuInformacjeObraz postrzegany w ruchu
    Dowolne

    Clear LCD: Wyłączone

    Smużenie: 

    umiarkowane

    Maksymalna jasność: 

    450 cd/m2

    Powielenie krawędzi: 

    wyraźne (2x)

    Poprawa płynności filmów (24p): 

    regulowana pod własny gust

    Użytkownik

     

    Clear LCD: Maksimum

    Smużenie:

    bardzo małe

    Maksymalna jasność: 

    450 cd/m2

    Powielenie krawędzi:

    nieznaczne

    Poprawa płynności filmów (24p):

    regulowana pod własny gust

    Kąty widzenia

    Na matrycy VA kąty widzenia nie należą do mocnych stron. Telewizor ten jest przystosowany do oglądania głównie na wprost ekranu. Pod kątem dosyć szybko spada saturacja barw i uwydatniają się detale w ciemnych szarościach co wizualnie zmniejsza obraz.

    Granie na konsoli i PC

    Niskie opóźnienie w PUS8102 dostępne jest zarówno w trybie „Gra”, jak i po wybraniu stylu aktywności „PC”, przy czym w to pierwsze szybciej wejść.

    Rodzaj sygnałuOpisUstawienia telewizoraWynik
    [GRY] 1080pLag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HDtryb „Gra”35 ms
    [GRY] 1080p + HDRLag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDRtryb „HDR-Gra”35 ms
    [PC] 4K @ 4:4:4Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki)tryb „Gra”35ms
    [GRY] 4KLag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDRtryb „Gra”35 ms
    [GRY] 4K + HDRLag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDRtryb „HDR-Gra”35 ms
    [FILM] 4K + upłynniaczLag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatektryb „Kino”52 ms
    Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) w trybie „Komputer”

    Patrząc na wyniki input lag’a Philips PU8102 można go śmiało polecić graczom. Opóźnienie tylko trochę wykracza poza pierwszą grupę – „placebo”. To powinno wystarczyć nawet zawodnikom. W trybie PC dostępna jest także pełna rozdzielczości chromy – 4:4:4! Drobne kolorowe czcionki są więc idealnie ostre. Oczywiście mowa tylko o kolorowych elementach wyświetlanych z PC, nie w filmach.

    Wielką zaletą PUS8102 jest też bardzo niski lag z użyciem upłynniacza! 52ms nie jest w ogóle uciążliwe, podczas grania na przykład w gry wyścigowe, a zapewni dużo lepszą płynność i ostrość obrazu w ruchu! Coś jakby gra działała w 60fps (a nawet lepiej), nawet gdy konsola renderuje tylko 30fps.

    Nvidia SLINasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

    System i Smart TV

    Philips PUS8102 oparty jest na fenomenalnej platformie Android TV, która zapewnia telewizorowi nieograniczone możliwości. Dla osób, które spotykają się z Androidem w telewizorze po raz pierwsze proponuję obejrzenie poniższego wideo w ramach wstępu:

    Android TV wygląda tak samo na każdym urządzeniu, a producenci nie mogą zmieniać interfejsu, tak jak w smartfonach na systemie Android. Mogą jednak preinstalować aplikacje. Na terenie Polski dostaliśmy zatem wybrane aplikacje od razu na naszym pulpicie telewizora. Znajdziemy tam m.in serwisy wideo: Netflix, Ipla, Player od TVN, VoD Onet, FilmBoxLive, Tuba.fm, Gazeta.tv, Wybieram.tv, Pogody.tv, Kinoplex, Chili.tv. Jeżeli coś się nie pojawi wchodzimy do sklepu i bez problemu doinstalowujemy. Menu jest bardzo szybkie i przejrzyste. Oparto je na kilku poziomach jak rekomendacje, kolekcje Philips, aplikacje czy gry. Gdy wyczerpie się nam miejsce we wbudowanej w TV pamięci masowej, to mamy możliwość rozszerzenia jej na nośniku zewnętrznym (do 64GB).

    Na osobny akapit zasługuje temat grania na systemie Android TV. Gry możemy instalować bezpośrednio na telewizorze, z marketu Google Play. Równie ciekawe jest wsparcie dla platformy GameFly, czyli usługi grania w chmurze (cloud gaming) w tytuły znane z konsol czy PC (nasz test tej usługi). W bazie znajdziemy setki kultowych tytułów. Jedyne czego potrzebujemy to jeden z padów i łączę Internetowe o niskim opóźnieniu!

    Android TV pozwala m.in. też na instalację aplikacji KODI (sklep google play store > Filmy i telewizja), która zapewnia ogromne możliwości multimedialne. Pozwala tworzyć domową bibliotekę filmów i zdjęć, a wraz z dodatkowymi wtyczkami (chociażby kultowa wtyczka „mrknow.pl”) odtwarzać na przykład wideo ze stron takich jak Cda.pl, Polvode.pl, Alekino.tv, Vod.tvpl.pl, Wrzuta.pl czy Filmbox Movie. Tego typu rzeczy są niemożliwe na telewizorach z zamkniętym systemem operacyjnym! W kwestii poszerzania możliwości telewizora zapraszam do działu forum poświęconemu telewizorom Philipsa.

    Interfejs „Home”.

    Podczas korzystania z tunerów wbudowanych mamy łatwy dostęp do informacji o kanale, a EPG sprzęgnięte jest z interfejsem Android’a. Może nie jest to najładniejszy design jaki widziałem, ale z pewnością bardzo funkcjonalny.

    PUS8102 wykorzystuje najnowszą wersję systemu operacyjnego Android (6.0.1). Interfejs renderowany jest w wysokiej rozdzielczości (1920×1080) i działa bardzo płynnie. Dla osób chcących dowiedzieć się więcej:

    Jakość dźwięku

    PUS8102 może pochwalić się doskonałym, jak na telewizor, dźwiękiem. Philips jest z resztą chyba jednym z nielicznych producentów, którzy przykładają do tego dużą wagę. Wyświetlacz dostał pokaźnych rozmiarów głośniki, umieszczone z tyłu.

     

    Całość zestawu ma 30W mocy. W prawdzie Philips posiada telewizory o jeszcze większej mocy audio, ale to jest i tak sporo jak na wyświetlacz LCD! Da się odczuć. Dźwięk jest dosyć przestrzenny i bogatszy w niskie tony, których z reguły nie da się usłyszeć z telewizora. Myślę, że ograniczeniem są już tylko gabaryty głośników. Wiadomo, że kilkunasto-centymetrowy głośnik nie da takiego bassu, jak głośnik zewnętrzny. Wielu widzom jednak pewnie wystarczy to co wbudowano w telewizor.

    Podsumowanie i ocena

    PUS8102 to mocne uderzenie w segment premium, ze strony holenderskiego producenta oraz powrót firmy do korzeni gdzie kilka lat temu najwyższe serie były najlepszymi LCD na rynku. Telewizor, pomijając całkowicie kwestię jego ceny (o czym zaraz) jest naprawdę udany i może konkurować z najlepszymi telewizorami LCD jakie kiedykolwiek powstały. Jego podświetlenie, typu Direct LED z ponad setką niezależnych stref, pozwala osiągnąć to co najważniejsze – świetną czerń i wcale nie przesadzę mówiąc, że kontrast, wizualnie zwiększony także przez funkcję Ambilight, daje jakby OLEDowe doznania. Pod tym fundamentalnym względem PUS8102 jest najlepszym telewizorem LCD w tym roku. Mierzyć się z nim może jedynie Sony XE9405, ale mówimy tu o dwóch różnych przekątnych i półkach cenowych. Podświetlenie typu direct niesie za sobą także inne zalety. Przede wszystkim wysoką jakość efektu HDR, w zasadzie najwyższą w historii marki Philips! W kwestii UHD, telewizor radzi sobie bardzo dobrze także dzięki poszerzonej palecie kolorów (93% DCI) i ogólnie wiernym barwom po kalibracji (to tyczy się także trybu SDR). Ma też niedocenianą często zaletę wysokiej ogólnej jasności panelu, do oglądania dziennego (450 cd/m2). Testowany telewizor nie jest oczywiście bez wad, o których muszę wspomnieć, bo po opisie do tej pory mógłby uchodzić za telewizor idealny. Oczywistym minusem są kąty widzenia, ale każdy LCD z matrycą VA cierpi na to samo, więc to zagadnienie możemy pominąć. Pozostałe ubytki są już raczej drobnostkami. Wyszczególniłbym tu małą ilość konfiguracji upłynniacza dla filmów, w związku z czym musimy wybierać albo pomiędzy idealną płynnością, albo kinowym brakiem płynności. Niuansem jest też zmniejszona ilość detali w czerniach, w trybie HDR. To można by dopracować. Cena jaką przyjdzie nam zapłacić za telewizor pozwala jednak, nie tylko te drobne niedociągnięcia wybaczyć, ale i czyni PUS8102 niezwykle łakomym kąskiem. Ten 65″ ekran wymaga jedynie inwestycji 8999zł. Jakie mamy alternatywy w tej cenie? Generalnie niewielkie. Konkurencja praktycznie nie ma podejścia w tym segmencie cenowym. Myślę, że testowany telewizor znajdzie szerokie grono sympatyków, tym bardziej, że oprócz wysokiej jakości obrazu ma jeszcze kilka unikalnych atutów – Ambilight, system Android, zapewniający nieskończone możliwości i wygodne sterowanie pilotem z klawiaturą QWERTY.

    PLUSY

    • Jedyny telewizor LCD o takiej czerni, w tej przekątnej, w tym roku
    • Unikatowy system Ambilight 3, pozytywnie wpływający na czerń
    • Nowy procesor obrazu P5
    • System operacyjny Android TV wraz z unikalnym pilotem z klawiaturą QWERTY
    • Wysokiej jakości dźwięk
    • Rewelacyjne wykonanie (aluminiowa ramka)
    • Niski input lag we wszystkich trybach obrazu
    • Poszerzona paleta kolorów (93% DCI)
    • Certyfikat Ultra HD Premium
    • Wysoka jakość efektu HDR
    • Bardzo dobre oddanie barw w Ultra HD
    • 120Hz matryca z upłynniaczem ważna przy sporcie
    • Pełna obsługa HEVC 4K – pliki, telewizja naziemna i satelitarna
    • Wbudowany tuner satelitarny
    • Idealny stosunek ceny do jakości premium

    MINUSY

    • Kiepskie kąty widzenia (typowe w matrycy VA)
    • Trochę mniej detali w czerniach niż być powinno w trybie Ultra HD z HDR

    Cena referencyjna: 65PUS8102: 8 999 zł

    Sprzęt do testów dostarczyła firma Philips


    Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

    Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


    logo skalibrujtvEkrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj „Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz „Test kalibracji”.

    (6303)

    Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

    Comment(41)

    1. Byłem w Saturnie gdzie swoją drogą Philipsa nie mają. Generalnie Pan miał się za wielkiego znawcę, a owy portal uznał za sponsorowany :) Twierdzi, że Philips to od lat najgorszy sprzęt, a bebechy to najtańsza chińszczyzna, stąd Direct LED w takiej kwocie. KS 9500 podobno jak cala wersja KS bardzo nieudany, każdy ze sklepu byl z awariami. Także dla niego OLED LG, a jak LCD to tylko Sony 9005:) Taki krótki raport z wizyty ;)

    2. 4 godziny temu, Maniek086 napisał:

      Byłem w Saturnie gdzie swoją drogą Philipsa nie mają. Generalnie Pan miał się za wielkiego znawcę, a owy portal uznał za sponsorowany :) Twierdzi, że Philips to od lat najgorszy sprzęt, a bebechy to najtańsza chińszczyzna, stąd Direct LED w takiej kwocie. KS 9500 podobno jak cala wersja KS bardzo nieudany, każdy ze sklepu byl z awariami. Także dla niego OLED LG, a jak LCD to tylko Sony 9005:) Taki krótki raport z wizyty ;)

      Nie wnikając zbytnio w to czy "ten pan" był blisko czy daleko od prawdy, polecił Ci akurat dwa wyjścia, na których sklep ma najpewniej największą marżę,  może to przypadek, może nie  :D Prawda jest tak, że ks9500 to super tv, ale dziś myślę, że meeega ciężko o dobrą sztukę (to model na 2016r, a mamy końcówkę 2017r), po Philipsie raczej ciężko oczekiwać super jakości komponenetów to fakt, więc tu akurat racja.

    3. Hej. Mam pytanie do Was. Noszę się z zamiarem zakupu phila 65pus8601, w związku z tym czytam tu i tam, byłem kilkukrotnie obejrzeć ten model i kilka innych w mm i euro i generalnie jestem na TAK.
      TAK na jakość obrazu, patrzyłem na to samo demko na soniaczu xe9305, na samsungu mu8002 i panasie 780. Tutaj Panas jeszcze mi się podobał. W mm z kolei miałem porównanie przy sygnale sd.  Duże TAK na ambilight i dźwięk.
      No ale co z tą jakością starego phila? Jak to się ma w dzisiejszych dniach? Jak z trwałością, serwisem i żywotnością po skończonej gwarancji? Prośba o Wasze uwagi i podzielenie się doświadczeniem z philem. Rozumiem, że chińczyk i w ogóle, ale co teraz nie jest chińskie? Czy chińskie znaczy złe przy dobrej kontroli jakości?

      Jak to wygląda z panasem?

      Proszę o obiektywne uwagi. Dzięki

    4. Hej,

      naprawdę żadnej odpowiedzi? Użytkownicy philipsów zwłaszcza i panasów, pracownicy serwisów i ktokolwiek kto ma wiedzę, przeżył to i ma chęć wypowiedzenia się -  proszę o opinie.

      Z góry dziękuję.

    5. Wszystkie TV są produkowane w Gorzowie Wielkopolskim. Płyty główne także. To widać na filmie z fabryki na YT. Test masz na forum. Philips wraca na rynek z produktami w klasie premium. Ten model obok oledów trzeba tak zaliczyć. Kup w sklepie internetowym z możliwością zwrotu. Cena jest jak na 65" i tych parametrach b. atrakcyjna. Import (Korea/Chiny/Tajwan) dotyczy matryc i procesorów (Tajwan). Procek P5 to projekt holenderskiego oddziału R&D (Amsterdam). OS od Googla (USA). Ambilight od PHILIPS Lighting (EU). 

      Podobno miedź na Tajwan dla MediaTek dostarcza polski KGHM. Tyle, że ze złóż w Chile.  Matryca chyba SAMSUNG (Korea). Mało jest chińszczyzny w tym "chinolu".

      O matrycy poczytasz tu: https://www.displayspecifications.com/en/model/b41cdfa

       

    6. Kurcze, jak tak dalej pójdzie to się okaże, że Philips ma selekcjonowane materiały najwyższej jakości a TPV dopłaca do produkcji kazdej sztuki :D

    7. Podzielam wątpliwości Tomka, wszystko pięknie cacy, ale czy żywotność produktu + jakość obsługi gwarancyjnej jest na dobrym poziomie? Można na Samsunga narzekać, ale z mojego doświadczenia wynika, że bez komentarzy wymieniają wadliwy produkt. A propos Panasa, to mam wrażenie, że im dłużej mam tym lepiej świeci, tyle, że 55 cali mnie już nie starcza :) 

    8. SONY TV przez wiele lat dopłacało do każdej sztuki. Udziałowcy powiedzieli: dość ... 

      Teraz SONY sprzedało dywizję TV na Tajwan. Podobnie z PS 3/4 to już nie jest SONY. Przy logo PS4 brak znaku SONY. 

      TV SONY nie ma już danych sprzedażowych. Produkcja i sprzedaż w Polsce to Tajwan. FOXconn Turcja.    

      Macie inne dane to bardzo proszę ...

    9. Wszystko w TV Philipsa nie jest chińskie oprócz najważniejszej rzeczy: oprogramowania. Niby jest to android amerykański, ale dostosowany przez chińczyka do tego sprzętu. Możesz mieć najlepsze oprogramowanie na świecie w ręku, ale koncertowo spieprzyć jego wdrożenie w taki sposób żeby jego użytkowanie stało się koszmarem dla użytkowników. Widziałem jak działa Android TV w Philipsie (miałem model z 2015r) i widziałem jak działa Android TV w Nvidia Shield TV (szwagier ma). Różnica działania jest gigantyczna, praktycznie niebo a ziemia na korzyść Shield TV. Wszelkie bolączki i zarzuty dotyczące platformy Android czyli wolne działanie, nie odtwarzanie formatu X, zawieszanie się, nie poprawne działanie aplikacji X czy Y nie występują na Shield TV. Tam po prostu wszystko działa jak należy w przeciwieństwie do Philipsa czy też Sony. 

      Co do supportu Philipsa to wypowiedziałem się w tym poście:

       

    10. Żeby nie było, że tylko słowa, zdecydowałem się ostatecznie na 65ks9500, w piątek przyjedzie. Generalnie byłem w jednej z galerii w sklepie Samsung Brand Store, upewniłem się kto jest ich właścicielem i jakie rabaty mogę uzyskać. Następnie przez internet po wcześniej uzyskanej cenie zamówiłem tv. To był dla mnie warunek, czyli szansa na możliwość zwrotu w 14 dni z zaznaczeniem, że otrzymam towar fabrycznie nowy, nieotwierany. Tak czy siak jeśli będzie egzemplarz dobry to dodatkowo udało się dostać 5 lat gwarancji Samsunga;) Czyli coś nieosiągalnego przy Philips.