OPPO UDP-203, TEST pierwszego odtwarzacza Ultra HD Blu-Ray z Dolby Vision
Konfiguracja dźwięku i obrazu
OPPO UDP-203, choć jest bardzo rozbudowanym odtwarzaczem, to konfiguruje się niemalże automatycznie. W trakcie testu, podczas prób współpracy z projektorem Sony VW260 (posiadającym ograniczone pasmo złącza HDMI), jak i z LG OLED E7, wykorzystywał on maksymalne dostępne możliwości tych urządzeń by dostarczyć treść w najwyższej jakości tj. Ultra HD z HDR10 lub Dolby Vision. Gdybyśmy chcieli zgłębić menu stawień to wygląda ono tak:
Jeśli wszystko nam działa polecam dokładnie takie ustawienia zastosować – wszystko na Auto. Zaawansowani użytkownicy znajdą jednak wiele ustawień dla siebie. Najciekawsze z nich znajdują się w zakładce “Ustawienia HDR”.
Opisy poszczególnych ustawień może nie są najbardziej trafione, więc śpieszę z wyjaśnieniami. Oto co uzyskamy wybierając następujące konfiguracje:
Sygnał wejściowy | Ustawienie | Rezultat |
Ultra HD z HDR10 i paletą Rec 2020 | Auto | Ultra HD z HDR10 i paletą Rec 2020 |
Ultra HD z HDR:Dolby Vision i paletą Rec 2020 | Auto | Ultra HD z HDR:Dolby Vision i paletą Rec 2020 |
Ultra HD z HDR10 i paletą Rec 2020 | Wymuszone | Ultra HD z HDR10 i paletą Rec 2020 |
Ultra HD z HDR:Dolby Vision i paletą Rec 2020 | Wymuszone | Ultra HD z HDR10 i paletą Rec 2020 |
Ultra HD z HDR10 / DV i paletą Rec 2020 | Wył | Ultra HD SDR z paletą Rec 709 |
Ultra HD z HDR10 / DV | Wyłącz metadane | Ultra HD SDR z paletą Rec 2020 |
W powyższej tabeli widzimy, że OPPO oferuje dosyć unikatową opcję konwersji treści Ultra HD, ze wszystkimi walorami takimi jak HDR i szeroka paleta barw, do postaci SDR z zachowaniem szerokiego gamutu. Jest to opcja niedostępna u innych producentów, a może okazać się niezwykle przydatna dla posiadaczy starszych projektorów, lub niektórych telewizorów. Rynek zna modele TV z niską jasnością, przez którą algorytm mapowania HDR na wyświetlaczu robi więcej złego niż dobrego (np. obraz jest ciemny, lub pozbawiony kontrastu). Tutaj odtwarzacz może przejąć ten proces i zrobić go znacznie lepiej, tym bardziej, że przy ustawieniu “Wyłącz metadane” lub “Wył” uzyskujemy dostęp do suwaka, którym możemy wyregulować jaki zakres jasności chcemy przelać na ekran. Jak logika podpowiada – im więcej, tym obraz będzie ciemniejszy, ale i bardziej bogaty w detale w bielach.
Jednocześnie zachowanie szerokiej palety barw będzie bardzo przydatne. Tutaj mam na myśli przede wszystkim starsze projektory np. JVC, czy Sony, w przypadku których nic nie stoi na przeszkodzie by zrobić kalibrację do Rec 2020 / SDR i cieszyć się pełną paletą barw, oraz dużą częścią efektu HDR! Drugim bardzo istotnym elementem, jest możliwość zdefiniowania rozdzielczości użytkownika. W testowanym przeze mnie przypadku okazało się to pomocne, przy współpracy z projektorem Sony VW260. Podczas odtwarzania filmu “Billy Lynn’s Long Halftime Walk” projektor nie był w stanie wyświetlić płynnych przejść tonalnych, ponieważ film jest kodowany w 60fps, co wykracza poza możliwości starego złącza HDMI zastosowanego w projektorze. Przełączając rozdzielczość Auto na Użytkownik (UHD 24Hz), OPPO przełączało się z formatu 2160p60 8 bitów na 2160p30 12 bitów, co było znacznie korzystniejsze wizualnie. Odtwarzacz jest w stanie dostarczyć najbardziej szczegółowe informacje o odtwarzaniu, jak i pliku źródłowym, jakie kiedykolwiek widziałem w urządzeniu konsumenckim.
W kwestii konfiguracji dźwięku nic bym nie dotykał, zwłaszcza jeśli chcemy uzyskać formaty takie jak Dolby Atmos, czy DTS:X.