Home News CES 2017 Nowa wersja złącza HDMI 2.1 – co to jest? Czym się różni od HDMI 2.0?
Nowa wersja złącza HDMI 2.1 – co to jest? Czym się różni od HDMI 2.0?

Nowa wersja złącza HDMI 2.1 – co to jest? Czym się różni od HDMI 2.0?

24.16K
0

Dynamiczne metadane dla standardu HDR

Dyskusje o HDR10 vs Dolby Vision, sprowadzają się przeważnie do dyskusji o przewadze dynamicznych metadanych vs. statycznych. Przypomnę, że metadane to informacje, które są niezbędne dla wyświetlacza, by mógł on wyświetlić poprawnie treść. Najważniejsza z nich to parametr określający jaka była jasność monitora na którym film powstawał. Jeśli wszystkie wyświetlacze na rynku miałyby jasność 10 000cd/m2 (maksimum dla normy HDR), to parametr ten nie byłby potrzebny wcale, bowiem każdy telewizor byłby w stanie wyświetlić tyle ile potrzeba. W 2017 roku łatkę premium dostaje model, który zapewnia tylko 1/10 maksymalnego potencjału (i nie dziwne, bo i tak jest to bardzo trudne). Wyświetlacz musi zatem wiedzieć w jaki sposób mapować tony, które przekraczają jego potencjał. Mógłby ich oczywiście zwyczajnie nie pokazać, ale jak się okazuje nie jest to takie proste. Twarde obcięcie odcieni na pewnym poziomie nie wygląda dobrze. Wyobraźmy sobie np. plamę na twarzy aktora, który oświetlony jest blaskiem słońca. Mając daną jasność wyświetlacza reżyserskiego, wyświetlacz może nieco oszukać z oddawaniem poziomów jasności, by nie usuwać wszystkich przejść tonalnych powyżej danego pułapu. Tu zaczynają się schody. Standard HDR10 przypisuję pojedynczą wartość jasności dla całego filmu, a bogatszy Dolby Vision precyzuje ją niezależnie dla każdej klatki. Ponadto zapewnia bogatsze dane jak mapować kolory zbyt jasne dla danego telewizora. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że sceny filmowe będą oddawane lepiej, bliżej tego co chciał reżyser. Nie pojawią się przepalenia w bielach w miejscach, gdzie tego byśmy się nie spodziewali.

HDMI 2.1 wprowadza wsparcie dla metadanych przypisywanych dla każdej klatki obrazu. Z własnych źródeł wiem, że najprawdopodobniej będą to bardziej rozbudowane metadane, opracowane wraz z firmą Technicolor. Zapewnią one nie tylko informacje o jasności monitora reżyserskiego, ale także o tym jak mapować zbyt jasne barwy. Brzmi podobnie jak Dolby Vision? Tak. Czas jednak pokaże co z tego wyniknie 🙂

(24164)

3.3 3 głosy
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

13
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x