LG OLED65W7 TEST giętkiego ekranu OLED (telewizor – tapeta) Ultra HD, HDR, Dolby Vision
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,6 | maksymalna | 3,1 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,1 | maksymalna | 3,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,1 | maksymalna | 4,0 |
Fabryczne oddanie barw na LG W7 jest tak dobre jak na niektórych telewizorach po kalibracji. Widać, że producent przyłożył się do optymalizacji fabrycznego trybu „Kino”, dzięki czemu kolory wyświetlane są w postaci reżyserskiej. Odstępstwa od norm są na tyle niewielkie, że warto je skorygować, poprzez kalibrację, głównie dla świętego spokoju, bo nawet mi ciężko było wychwycić nieco zbyt zielony odcień bieli (to w zasadzie jedyny problem). Trudno oczywiście spekulować, czy wszystkie egzemplarze W7 będą równie dobre. Trzeba mieć na uwadze, że telewizor, który wzięliśmy do testów jest jedną z pierwszych sztuk wypuszczonych z fabryki.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Profesjonalna kalibracja LG W7
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,7 | maksymalna | 1,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,8 | maksymalna | 2,0 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,5 | maksymalna | 0,8 |
Funkcje kalibracyjne w modelu W7 (2017) zostały poprawione względem ubiegłorocznych telewizorów. Dodano kilkadziesiąt nowych suwaków kalibracyjnych (dla kalibracji sprzętowej), pozwalających kontrolować bezpośrednio charakterystykę jasności (gammę). Dodatkowo poprawiła się znacząco liniowość matrycy, czyli przewidywalność oddania kolorów nad którymi nie ma bezpośredniej kontroli. O tym drugim opowiadał Wiesław Kowalczyk podczas premiery, tłumacząc, że wewnętrzny procesor telewizora operuje teraz na „gęstszych” tablicach 3D LUT (173), podczas gdy ubiegłoroczne cechowały się precyzją 93. Może nie wydaje się to w pierwszej chwili istotne, ale po wnikliwej analizie scen, które były trudne dla wyświetlaczy OLED LG (posiadającymi ciemne, średnio nasycone barwy).
Model W7 oddaje poprawniej ciemne sceny, niż OLEDy 2016. Po pierwsze ciemne odcienie skóry nie zbaczają tak mocno w rejon różu, po drugie nie ma nadmiernego przesycania ciemnych kolorów, co od wielu lat dało się zauważyć w modelach OLED Ultra HD marki LG. Wysterowanie ciemnych barw nie jest jeszcze idealne w 100%, ale widać wyraźny krok w tę stronę. Bardzo to cieszy! W stosunku do pozostałych modeli OLED z 2017 roku nie ma istotnych różnic. Ostatecznie kalibracja przebiegła tak, że nawet puryści obrazu będą uraczeni seansem w neutralnej tonacji. Osobiście nie mogłem skierować jakichkolwiek zastrzeżeń do W7. Miałem jednak możliwość porównać go z monitorem studyjnym i jedynie w rejonie ciemnych kolorów dało się zauważyć jakieś drobne, jednak mało istotne dla widza, różnice.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji