Jaki kupić telewizor do grania? | MAJ 2019 |
Jaki kupić telewizor do grania w maju? Przeglądamy telewizory w najlepszych cenach oraz tłumaczymy, na co należy zwrócić uwagę podczas szukania tego typu wyświetlacza.
Nie wiesz jaki kabel HDMI 4K wybrać? Przeczytaj nasz test
Na co zwrócić uwagę?
Telewizor do konsoli czy PC, powinien charakteryzować się kilkoma ważnymi elementami. Kluczem do komfortowego grania jest: niski input lag, podstawowe lub rozszerzone wsparcie dla technologii 4K Ultra HD oraz poprawna obsługa chromy 4:4:4 dla PC. Te elementy są bez problemu do osiągnięcia w wybranych modelach dostępnych na rynku.
Zdarzają się też takie telewizory, które mają dużo więcej funkcji jak np. możliwość poprawiania płynności ruchu zachowując nadal niski input lag (tryb Motion Plus Gra) czy wsparcie dla technologii FreeSync. Obie funkcje wspiera firma Samsung. W telewizorach LG pojawi się w tym roku z kolei wsparcie dla 4K przy 120 FPS / Hz. Inną technologią, w którą wyposażone są nowe odbiorniki LG to Variable Refresh Rate (VRR). Jest to nic innego jak system kompensacji spadków FPS w grach oraz redukcji input lagu. Jeśli dany tytuł nie wyciąga stałych 60 klatek, lecz np. oscyluje w granicach 45-50, to dzięki VRR nie powinniśmy odczuć żadnego szarpania animacji, ani rozrywania ramek obrazu. Dopełnieniem tych gamingowych funkcji jest ALLM, czyli Auto Low Latency Mode.
Jak więc widać są to już funkcje, które zahaczają dość mocno o monitory komputerowe a nawet są unikalne i tam w ogóle nie występują.
Niski input lag
Gdy kupujemy telewizor do grania to to najważniejszym parametrem jest cały czas poziom input lag. Zasada jest prosta: im niższa wartość tym lepsza. Zwróćcie uwagę aby pomiar dotyczył sygnału nie tylko Full HD ale przede wszystkim 4K z HDR. O wynik tego ostatniego bardzo trudno w sieci. W Polsce tylko HDTVPolska podaje takie pomiary. Dlaczego tak ważny jest ten pomiar? Obecnie takie konsole jak PS4 Pro czy Xbox One S oraz X wypuszczają z siebie sygnał 4K i tak właśnie telewizor je rozpoznaje. I nie jest tu ważne czy sama gra działa np. w natywnym 4K czy skalowanym. Chodzi o sam sygnał wysyłany do telewizora. W tym momencie nie ma więc znaczenia jaki jest lag w trybie Full HD. On będzie tylko potrzebny przy zwykłej wersji konsoli PS4 (Slim). Pomiary laga podawane są w formie tabeli:
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | XX ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | XX ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Standardowy” | XX ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | XX ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | XX ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | XX ms |
Jak bardzo telewizor wspiera technologię 4K Ultra HD
W cenie nawet poniżej 2000 zł dostaniemy telewizor wspierający rozdzielczość natywną 4K. I to jest najważniejsza wiadomość, szczególnie dla posiadaczy mocnych PC oraz konsol Xbox One X jak również PS4 Pro. Jest to też wielbiony parametr przez wszystkich maniaków grania. Pamiętajmy jednak, że aby dostrzec pełnię różnic pomiędzy rozdzielczością Full HD a 4K wypadałoby zasiąść dość blisko ekranu. Na ten temat przeczytacie w naszym kalkulatorze odległości dostępnym tutaj. Poniżej tłumaczę też na filmie, co to jest rozdzielczość 4K:
Drugi ważny parametr Ultra HD to HDR. W przypadku tanich telewizorów jest on niestety zawsze niskiej wartości w okolicach 200-300 nitów. Wyższy czyli 500+ kojarzy się z telewizorami ze średniej półki oraz premium. W końcu za coś się dopłaca do droższego telewizora. Jednak nawet niskie wartości HDR coś dają i obraz zazwyczaj wygląda lepiej niż w przypadku zwykłego Full HD w SDR. Na poniższym filmie dokładnie to wytłumaczyłem:
Na koniec WCG czyli szeroka paleta barw. O ile jeszcze niedawno nie było mowy by w tanich telewizorach była ona obecna to w tym momencie zdarzają się wyjątki gdzie ten element już jest zawarty! To doskonała wiadomość gdyż będziecie mogli zobaczyć dużo więcej kolorów w swoich ulubionych tytułach. I co ważne: nieosiągnięcie ich używając suwaka odpowiedzialnego za nasycenie barw. Poniższy film dokładnie to tłumaczy:
Chroma 4:4:4 (dla PC)
Dobrze by było aby telewizor poprawnie wyświetlał czcionki z PC (chroma 4:4:4). Zawsze badamy ten element podczas testów na portalu. Chyba nikt nie lubi, gdy czcionki nie są wyraźne, szczególnie na 55 calowym ekranie, który jest znacznie większy niż klasyczny monitor komputerowy.
Jaki kupić telewizor do grania?
W przeglądzie tego miesiąca znajdą się m.in. dwa telewizory w bardzo przystępnej cenie jednak różne od siebie pod względem jakości obrazu. Mowa o LCD Samsungu z serii 7000 a dokładnie NU7472 (i pochodne: NU7442, NU7452, NU7402, NU7462) oraz LCD Panasonic FX620. Oba łączy jedna cecha: rekordowo niski Input lag z telewizorów, które testowaliśmy a który jest najważniejszym kryterium w przypadku wyboru ekranu, szczególnie pod PC ale i konsolę. Oczywiście nieco większe wartości nadal są w 100% akceptowalne jednak warto wyróżnić te najniższe. Dodatkowo, Samsung posiada wsparcie dla szerokiej palety barw w modelach z cyfrą 4 jako drugą w nazwie. Modele NU70XX są generalnie takie same ale nie posiadają wsparcia dla szerokiej palety barw.
Jak już wspomniałem, oba ekrany różnią się znacznie od siebie, ponieważ jeden pracuje na matrycy VA (Samsung) a drugi IPS (Panasonic). Co to oznacza? W przypadku VA lepszą czerń i kontrast ale słabe kąty widzenia a w przypadku IPS słabszą czerń i kontrast ale bardzo dobre kąty widzenia. To trochę jak w przypadku monitorów do PC. Wybór należy do Was. Poniżej szczegółowy artykuł na temat matryc VA oraz IPS:
ZOBACZ TAKŻE: IPS czy VA ? Czym się różnią? Dwa typy matryc LCD, jak wybrać odpowiednią dla siebie?
Kolejne telewizory umieszczone w przeglądzie majowym to już konstrukcje zdecydowanie wyższej klasy. Zarówno pod względem obrazu 4K Ultra HD jak również dodatkowych funkcji dla graczy, których próżno szukać w tanich produktach. Umieściłem tutaj takie modele jak LCD Sony XF9005, LCD Samsung NU8002 oraz LG OLED B8. Aktualnie są one dostępne w maksymalnie atrakcyjnych cenach ponieważ już “zaraz” znikną z półek sklepowych i zostaną zastąpione przez znacznie droższe alternatywy. Z przecieków wiem jednak, że Sony nie zamierza tak szybko wycofać z półek modelu 9005. Przy tej cenie i jakości obrazu 4K Ultra HD to nadal bardzo łakomy kąsek dla gracza.
ZOBACZ TAKŻE: MagicLink 2.0. Najlepszy kabel HDMI na rynku? | TEST |
Samsung NU7472
Rozmiar: 43”, 50”, 55”, 65” Śr. HDR: 250 nitów, Odświeżanie: 60Hz Matryca: LCD VA Aktualna cena: od 1 881 zł (kup w Sferis.pl)
Input lag:
W przypadku NU7472, ustawienie „trybu Gra” zostało przeniesione z głównej zakładki menu, ale powinno aktywować się ono samoczynnie po wykryciu konsoli. Po sprawdzeniu np. z Xbox One X tak właśnie się dzieje. Musimy tylko ustawić tryb gry na „Auto”.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 11 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | 11 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Standardowy” | 11 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 11 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | 11 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | 84 ms |
ZOBACZ TAKŻE: MagicLink 2.0. Najlepszy kabel HDMI na rynku? | TEST |
Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie jest skrajnie niskie! 11 ms oznacza, że telewizor sam z siebie dodaje zaledwie 3 milisekundy opóźnienia! Tyle bowiem upływa pomiędzy czasem transmisji pierwszej i środkowej linii obrazu. Udało się więc zejść w pobliże wartości monitorów gamingowych. Rewelacyjny wynik, który stawia ten ekran w czołówce rynkowych tanich modeli dla graczy szukających jak najmniejszego opóźnienia.
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Telewizor wspiera oczywiście natywną rozdzielczość 4K. Średnia jasność HDR to bardzo podstawowy poziom 250 nitów jednak działa poprawnie i delikatnie wpływa na obraz względem SDR. Na koniec jednak wisienka na torcie. Tylko modele z cyfrą 4 posiadają szeroką paletę barw (WCG) dzięki której zobaczymy zakodowane dodatkowe kolory w grach. Inne wersje serii 70XX nie posiadają takiego wsparcia.
Chroma 4:4:4 dla PC
Bez problemu widać wyraźne kolorowe czcionki z PC (pełna chroma 4:4:4) po oflagowaniu wejścia jako PC.
Pełny fachowy test dostępny na portalu tutaj
Panasonic FX620
Rozmiar: 43”, 49”, 55”, 65” Śr. HDR: 200 nitów, Odświeżanie: 60Hz Matryca: LCD IPS Aktualna cena: 2 049 zł (kup w RTV EURO AGD)
Input lag:
Aby dojść do funkcji włączającej “tryb Gra”, zmniejszający opóźnienie wejścia, trzeba niestety przekopać się przez gąszcz menu. Najpierw Obraz, potem Ustawienia Opcji i dopiero Tryb Gra -> Włączony.
Można również skorzystać z dedykowanego trybu obrazu: Gra, który spełnia dokładnie taką samą funkcję. Plusem powyższego ustawienia jest jednak to, że nie zmieniamy parametrów związanych z reprodukcją obrazu, a więc nadal możemy korzystać z np. kalibracji kolorów w danym trybie obrazu.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 10 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 10 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | Pure Direct 4K | 10 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 10 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 10 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “ISF-Noc” | 110 ms |
ZOBACZ TAKŻE: MagicLink 2.0. Najlepszy kabel HDMI na rynku? | TEST |
Panasonic pobił kolejną barierę schodząc do tak niskich wartości input lag jak 10ms!. Jest to rekord spośród wszystkich obecnie dostępnych telewizorów na rynku. To rewelacyjny wynik, dużo poniżej jakiegokolwiek progu percepcji człowieka. Dla największych zapaleńców jest to dobra wiadomość. Nawet wtedy gdy chcemy uzyskać reprodukcję chromy 4:4:4 przy podłączeniu komputera to wartość input lag się nie zmienia.
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Panasonic wspiera natywną rozdzielczość 4K. Średni poziom jasności HDR wynosi zaledwie 200 nitów. Jednak działa on poprawnie i w jakiś sposób wpływa na odbiór obrazu z konsoli czy PC. Telewizor nie wspiera szerokiej palety barw.
Chroma 4:4:4 dla PC
Bez problemu widać wyraźne kolorowe czcionki z PC (pełna chroma 4:4:4) w trybie PureDirect.
Sony XF9005
Rozmiar: 49”, 55”, 65”, 75” Śr. HDR: 835 nitów, Odświeżanie: 120Hz Matryca: LCD VA Aktualna cena: od 4 999 zł (kup w MediaMarkt)
Input lag:
Dzięki Androidowi, możemy podać dowolny sygnał, także Ultra HD z HDR, bezpośrednio w trybie gra. Dzięki temu opóźnienie sygnału jest bardzo krótkie.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 39 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 39 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | tryb “Gra” | 23 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 23 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 23 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Kino Pro” | 90 ms |
ZOBACZ TAKŻE: MagicLink 2.0. Najlepszy kabel HDMI na rynku? | TEST |
Wartości input lag są doskonałe i absolutnie nie odczuwalne, o ile gramy w rozdzielczości 4K a teraz to właściwie standard czyli takie konsole jak PS4 Pro czy Xbox One X/S. Opóźnienia na poziomie 23ms nie jest w stanie wyczuć żaden byt ludzki, nawet zawodnicy. Nieco gorzej sprawa się ma jeśli gramy w 1080p. Wartość 39ms będzie wciąż akceptowalna dla 95% graczy, jednak Ci najbardziej uważni, preferujący gry FPS mogą czuć niewielki dyskomfort. Na szczęście w obecnej chwili gra się już przeważnie w 4K.
Ogromną zaletą telewizora, którą z pewnością docenią gracze jest fakt, że input lag nie wzrasta wcale po podaniu sygnału z HDR. Nie znalazłem także różnicy pomiędzy trybami “Gra”, “Grafika”, oraz “Zdjęcie”. Do gier lub współpracy z PC możemy użyć dowolnego z nich. Przy wszystkich tych ustawieniach uzyskujemy reprodukcję chromy 4:4:4, dzięki czemu drobne kolorowe elementy (np. czcionki) podane z komputera PC są idealnie wyraźne. Przy konsolach nie ma to znaczenia, ponieważ one zawsze mają zmniejszoną rozdzielczość barw i małe barwne detale są lekko rozmyte na krawędziach. Przy ustawieniu “Grafika” i “Gra” mamy także możliwość użycia upłynniacza, który działa inaczej niż w trybie film. Dodaje on migotanie podświetlenia, dzięki czemu obraz jest wyraźniejszy w ruchu, aczkolwiek kontury ulegają podwojeniu. W każdym razie jest wyraźniej i można rozważyć stosowanie. Z upłynniaczem w jednym z dwóch trybów lag wzrasta zaledwie o 4 ms. Aktywna jest także (i niewpływająca na opóźnienie) część funkcji reality creation, oraz system lokalnego wygaszania.
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Sony XF9005 wyciska z naszych konsol czy PC bardzo dużo pod względem obsługi 4K Ultra HD. Szczególną uwagę przykuwa średnia wartość HDR, która wynosi aż 835 nitów!! W tej cenie telewizora to bardzo wysoka wartość. Ekran wykorzystuje też technologię, którą sam nazywa “Triluminos”. Zapewnia ona lepsze pokrycie szerokiej palety barw. Rozwiązanie sprowadza się w praktyce do zastosowania diod pokrytych luminoforem PFS, znanych także z kilku poprzednich generacji wyświetlaczy. Dzięki niemu, ekran pozwala pokazać aż 95% barw z palety DCI. Grając na XF9005 mamy więc pewność, że zobaczymy sporą część tego co mają do zaoferowania gry w 4K Ultra HD z Xbox One X czy PS4 Pro lub mocnego PC.
Chroma 4:4:4 dla PC
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) w trybie “Grafika”
Pełny fachowy test dostępny na portalu tutaj
Samsung NU8002 (NU8042, NU8072)
Rozmiar: 49”, 55”, 65”, 75”, 82″ Śr. HDR: 610 nitów, Odświeżanie: 120Hz Matryca: LCD VA Aktualna cena: od 3 399 zł (kup w RTV EURO AGD)
Ustawienie “trybu gra” zostało w prawdzie przeniesione z głównej zakładki menu i dostęp do niego jest nieco dłuższy, jednak powinno aktywować się ono samoczynnie po wykryciu konsoli. Po sprawdzeniu np. z Xbox One X tak właśnie się dzieje. Musimy tylko ustawić tryb gry na “Auto”.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “HDR Gra” | 14 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “HDMI: PC” | 14 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “HDR Gra” | 14 ms |
[GRY] 4K + upłynniacz | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “HDR Gra” | 20 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Expert 1” | 82 ms |
ZOBACZ TAKŻE: MagicLink 2.0. Najlepszy kabel HDMI na rynku? | TEST |
W tym roku producent osiągnął kolejny pułap w redukowaniu wartości input lag! W ubiegłym roku wynosiła ona nieco ponad 20ms. W tym, zaledwie 14ms. To już poziom niektórych monitorów dedykowanych dla graczy! Praktycznie nie da się już zrobić nic lepiej, bo od czasu wyświetlenia pierwszej linii, na górze telewizora, upływa zaledwie ok. 5ms! Tak krótki czas nie ma prawa być zauważony, ani odczuty w jakikolwiek sposób. Generalnie wszystko co poniżej 30ms traktujemy już jako placebo. Fani liczenia każdej milisekundy mogę śmiało sięgać po model NU8002.
Unikalne dodatkowe funkcje do grania
Samsung jako jedyny oferuje unikalną możliwość użycia upłynniacza w trybie Gra – Gry 30fps zyskują około 30% więcej klatek a 60fps wyglądają jakby miały więcej niż 60fps. Dzięki temu obraz w każdej grze jest znacznie ostrzejszy i pozbawiony smużenia. Telewizor posiada także wsparcie dla technologii FreeSync.
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Telewizor doskonale radzi sobie z grami w 4K Ultra HD. Średnia wartość HDR to ponad 600 nitów a pokrycie szerokiej palety barw wynosi 94%. Daje to pewność, że zobaczymy na ekranie dużą część efektów jakie przygotowali dla nas twórcy danego tytułu.
Chroma 4:4:4 dla PC
Pełna Chroma 4:4:4 po oflagowaniu złącza HDMI jako PC
Pełny fachowy test dostępny na portalu tutaj
LG OLED B8
Rozmiar: 55”, 65” Śr. HDR: 580 nitów, Odświeżanie: 120Hz Matryca: OLED Aktualna cena: od 4 999 zł (kup w MediaMarkt)
Input lag:
LG B8 posiada dedykowane tryby “Gra” z krótkim input lag zarówno przy sygnale SDR jak i HDR. Jest także możliwość użycia funkcji “dynamiczne mapowanie tonów” w tym trybie, dzięki czemu obraz jest jaśniejszy (w HDR) i ma więcej detali w bielach.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 21 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “HDR Gra” | 21 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “HDMI: PC” | 21 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 21 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “HDR Gra” | 21 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Expert 1” | 98 ms |
ZOBACZ TAKŻE: MagicLink 2.0. Najlepszy kabel HDMI na rynku? | TEST |
Opóźnienie sygnału (input lag) jest niskie zarówno przy sygnale Full HD, jak i Ultra HD, bez względu na to czy podajemy także HDR, oraz szeroką paletę barw, czy nie. Wszyscy gracze powinni więc być usatysfakcjonowani! Tak krótki lag nie jest wyczuwalny wcale przez istotę ludzką. Gdybyśmy chcieli zastosować telewizor w roli monitora komputerowego, to powinniśmy oflagować złącze HDMI jako PC (przez przytrzymanie klawisza “input”). Zapewni nam to poprawną reprodukcję chroma 4:4:4, ale ma też swoje ograniczenia – matryca jest sterowana wtedy 8 bitowo.
Po podłączeniu komputera do telewizora, została rozpoznana także obsługa sygnału 120Hz w rozdzielczości 1920×1080. Po wybraniu jej, obraz był tak ostry jak po włączeniu upłynniacza (TruMotion), a jednocześnie miał równie krótki input lag co bez niego. To chyba wymarzona konfiguracja dla graczy pecetowych!
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Telewizor doskonale wspiera to co ma do zaoferowania technologia 4K Ultra HD. Średnia wartość HDR wynosi prawie 600 nitów jednak przez to, że jest to OLED (perfekcyjna czerń i kontrast) to odczucie jest takie gdybyśmy patrzyli na obraz ze sporo większą ilością nitów. Pokrycie szerokiej palety barw wynosi 99%. Mogę zapewnić, że granie na LG OLED B8 przynosi wiele niesamowitych wrażeń wizualnych. Polecam spróbować chociażby w sklepie aby się o tym przekonać.
Chroma 4:4:4 dla PC
Pełna Chroma 4:4:4 po oflagowaniu złącza HDMI jako PC (tylko 8 bitów)
Pełny fachowy test dostępny na portalu tutaj