Home Testy Monitory BenQ / ZOWIE BenQ BL2711U – Test monitora do prac CAD/CAM
BenQ BL2711U – Test monitora do prac CAD/CAM

BenQ BL2711U – Test monitora do prac CAD/CAM

3.94K
0

Reprodukcja kolorów, kalibracja BL2711U

Fabrycznie

wb_f gamut_f
wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,7 maksymalna 3,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,6 maksymalna 5,0
Średnia deltaE palety szarości 2,6 maksymalna 4,2

Jako punkt odniesienia, do weryfikacji fabrycznych parametrów monitora, użyłem przestrzeni barw sRGB wraz z gammą 2.2. Jest to podstawowa norma graficzna, której powinny używać osoby zajmujące się projektowanie CAD. Wyświetlacz wypada całkiem dobrze względem jej. Obszar gamutu jest zbliżony do syntetycznego obszaru palety sRGB, co jednak nie dziwi, ponieważ zastosowany typ podświetlenia nie daje większego potencjału, więc sterownik ekranu nie musi dokonywać skomplikowanych konwersji przestrzeni barwnej na etapie których mogłyby pojawić się ewentualne problemy. Odcień bieli dzieli od ideału bardzo mało, taka wartość nie ma żadnego znaczenia przy pracach niezwiązanych z krytyczną oceną koloru. Ostatnią godną uwagi rzeczą jest gamma – ta odbiega od docelowej wartości 2.2 nieco bardziej, na szczęście nie na tyle by ginęły detale w czerniach. Przy wartości bliższej 2.4 obraz jest po prostu trochę nazbyt kontrastowy, ale to też niewielki problem.

Suma summarum fabryczne ustawienie trybu standard jest dobre i o ile wszystkie egzemplarze BL2711U będą cechowały się tak dobrymi ustawieniami fabrycznym, co nie jest oczywiste w przypadku jakichkolwiek wyświetlaczy, to każdy użytkownik powinien być zadowolony. Sprawdźmy jednak czy da się uzyskać jeszcze lepszą reprodukcję barw poprzez profesjonalną kalibrację.

Po kalibracji

wb_c gamut_c
wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,9 maksymalna 3,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,1 maksymalna 1,8
Średnia deltaE palety szarości 1,3 maksymalna 2,0

BenQ BL2711U, w przeciwieństwie do swojego „starszego brata”, czyli graficznego PV3200PT nie posiada możliwości sprzętowej ingerencji w tablicę 1D LUT monitora. Poprawa krzywej odpowiedzi tonalnej (gammy) przebiega zatem poprzez wybór najbardziej zbliżonego presetu, bezpośrednio w menu monitora. Po tym zabiegu, oraz po ustawieniu wzorcowego odcienia bieli udało się uzyskać powyższe rezultaty. Jak widzimy są one na tyle dobre, że na monitorze byłaby nawet możliwa podstawowa obróbka grafiki (oczywiście nie uwzględniając kwestii np. jednorodności, o której później). Jak zatem widzimy, w kwestii wierności odwzorowania barw, BL2711U zapewnia znacznie więcej niż potrzeba w jego docelowym obszarze zastosowań.

Tryb sRGB, oraz CAD

Odnośnie trybu sRGB wystarczy napisać jedno zdanie – jest to klon trybu standard, nie różniący się dosłownie niczym. Tryb CAD jest z kolei dosyć oryginalną „bestią” zaimplementowaną przez producenta. Z założenia, tryb ten ma za zadanie wzmocnić kontrast obrazu poprzez większe rozmieszczenie tonów na krańcach zakresu dynamiki. Odbywa się to za pomocą drastycznej zmiany parametru gamma. Jej średnia wartość w trybie CAD to aż 3,2! Osoby bardziej obyte z grafiką komputerową na pewno domyślają się, jak może prezentować się obraz o takich parametrach. Tym mniej doświadczonym polecam zerknąć na poniższe zdjęcia. Po lewej stronie tryb standard, po prawej CAD.

O ile na treści tego typu drastyczne zwiększenie kontrastu faktycznie daje całkiem pozytywny efekt – linie narysowane w AutoCAD stają się bardzo wyraźne, tak w ogólnym ujęciu nie wydaje mi się, by preset CAD był użyteczny. W scenach posiadających dużą ilość detali w czerniach stają się one bardzo ciężkie do odróżnienia. Abstrahując już od przesadnego wzrostu nasycenia kolorów. W niektórych przypadkach pewni użytkownicy może jednak stwierdzą, że jest to użyteczny profil obrazu.

10bit
Ten sam render w 8 bitach (po lewo) i 10 bitach (po prawo).

Matryca monitora jest 10 bitowa. Każdy komputer wyposażony w złącze Display Port 1.2 pozwoli nam wysłać sygnał 3840x2160p60 10 bit, aczkolwiek nie każdy pozwoli renderować w takiej głębi! By uzyskać pełne 1024 odcienie szarości konieczna jest profesjonalna karta graficzna – Nvidia Quadro, lub AMD FirePro. Możliwe wtedy jest uzyskanie idealnie gładkich przejść tonalnych, jak widać powyżej, po lewej stronie zdjęcia. Pomimo to na planszach testowych da się dostrzec, w pewnych rejestrach jasności, nieznacznie gorszą płynność przejść. Nie sądzę jednak by na rzeczywistym obrazie dostrzegło je jakieś sokole-oko, także potraktujmy ten komentarz jako ciekawostkę.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych monitorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji
Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora 

(3937)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

2
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x