Reprodukcja kolorów
Sugerowanym przeze mnie trybem pracy jest “Racing Mode”, z temperaturą barw ustawioną na “Warm”. Monitor zapewnia wtedy pracę najbliższą standardom. Oddanie barw na monitorze gamingowym nie jest w zasadzie istotnym elementem. Liczy się tylko poprawne wyświetlanie odcieni w pobliżu czerni i bieli. Z tym monitor nie ma absolutnie żadnych problemów, jednak dominuje tu ochłodzony odcień bieli (z niebieską dominantą). To nie problem, aczkolwiek można go rozwiązać regulując odcień bieli.
Po kalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,4 | maksymalna | 3,0 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,5 | maksymalna | 4,7 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,9 | maksymalna | 3,5 |
Po prostej kalibracji, która jest możliwa na PG27VQ, udało się sprowadzić odcień bieli w swój docelowy punkt. Paleta barw jest nieznacznie poszerzona względem sRGB i powyższa walidacja przebiega do niej samej. To nie ma jednak żadnego znaczenia w monitorze do gier. Tak czy inaczej oddanie barw wygląda całkiem nieźle, ale testuję to jedynie w ramach ciekawostki, ponieważ matryca TN i tak uniemożliwia wierną ocenę barw na wyświetlaczu, nawet minimalny kąt pionowy odbarwia obraz.
Wzmocnienie ciemnych kolorów
Gracz może mieć pewność, że nie będą ginąć detale w czerniach dzięki funkcji o wymownej nazwie “wzmocnienie ciemnych kolorów”. W niektórych scenariuszach gracz może mieć pogorszoną rozróżnialność detali w tym obszarze. W związku z tymi ostatnimi producent przewidział jeszcze jedną funkcję, która może pozytywnie wpłynąć na widoczność w cieniach.
Ma ona mniej więcej takie działanie jak na załączonym obrazku. Ustawienie to znacznie uwydatnia detale w ciemnych partiach obrazu (zmniejsza wartość gamma), dzięki czemu detale, które mogłyby umknąć naszemu wzrokowi podczas rozgrywki stają się bardzo mocno wyeksponowane:
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Co to jest Kalibracja ekranu? Jakie ustawienia są dobre i „naturalne”?
oraz w temacie: Jaka rozpoznać profesjonalną kalibrację?