Home Testy Telewizory OLED Sony Sony KD-65AF9 | TEST | Bravia Master Series OLED Ultra HD z HDR
Sony KD-65AF9 | TEST | Bravia Master Series OLED Ultra HD z HDR

Sony KD-65AF9 | TEST | Bravia Master Series OLED Ultra HD z HDR

40.70K
0

Odwzorowanie ruchu

Tu przeprowadzimy konfigurację płynności ruchu.

Sony AF9 posiada 120Hz matrycę. Jej potencjał można wykorzystać przy użyciu systemu poprawy ruchu – Motionflow. W Sony AF9 system przeszedł renowację i ograniczono ilość wyborów. Nie znajdziemy już ustawień takich jak “Płynny”, “Standardowy”, czy “Wyraźny”. Do wyboru mamy tylko “Własny”, “Auto”, lub “Wyłączony”. Wyłączanie systemu powoduje oczywiście okrojenie możliwości matrycy do 60Hz co byłoby absurdalną decyzją, zaś ustawienie “Auto” odpowiada tak naprawdę konfiguracji “Własny” z suwakiem gładkość ustawionym na 3 (maksymalna wartość). To powoduje duży efekt opery mydlanej, czy nienaturalnego upłynnienia filmów (choć niektóry się to podoba). Sprawdźmy zatem jak możemy ustawić płynność przy ustawieniu “Własny” i jak wygląda odwzorowanie szybkiego ruchu na ekranie:

Ustawienia Motionflow Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony
Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

420 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Ręczny

Gładkość 1

 Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

420 cd/m2

 Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Lekkie upłynnienie (tzw. złoty środek)

Ręczny / Automat

Gładkość 2 – 3

 Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

420 cd/m2

 Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Bardzo mocne upłynnienie (efekt opery mydlanej)

Ręczny

Czystość: Duża

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

205 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak, obraz bardzo mocno migocze

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Przy pełnym użyciu Motionflow, stopień rozmycia obrazu wygląda typowo dla 120Hz matryc OLED. Generalnie jest to bardzo dobry stan i z pewnością TV można do sportu polecić. Pewnym problemem są jednak scenariusze konfiguracji systemu. W poprzednich modelach TV Sony Bravia można było wybrać tryb “Standardowy” by uzyskać delikatną poprawę płynności treści filmowej i bardzo wysoką ostrość treści wideo (np. sportu). Nazywaliśmy to złotym środkiem. W przypadku AF9 analogicznym ustawieniem jest Własny / Gładkość 1, jednak przy takich parametrach treść wideo jest bardziej rozmyta niż wcześniej! Obraz robi się wyraźniejszy w ruchu dopiero przy ustawieniu gładkości na wartość 2/3, jednak wtedy filmy mają idealnie płynny i gładki ruch, co wielu osobom nie odpowiada. Oznacza to brak możliwości uzyskania złotego środka i do filmów i do telewizji. Takim ustawieniem mogłoby wydawać się użycie funkcji Czystość: duża, ale dysponujemy wtedy tylko połową jasności telewizora, a obraz dodatkowo mocno migocze. Szkoda.

Płynność obrazu można regulować, jednak brakuje zbalansowanego scenariusza do filmów i sportu.

W przypadku ekranu OLED warto pochylić się także nad tym jak wygląda ilość rozmycia przy treści HDR. W tym przypadku, konkurencyjne telewizory LCD nie mogą korzystać ze wszystkich swoich technik wspomagania ruchu. W takich scenariuszach zaczyna się ponownie liczyć czas reakcji matrycy, który… jest bezkonkurencyjny w telewizorach OLED, takich jak testowany Sony! Różnica nie jest miażdżąca, ale istotna:

Telewizor LCD – treść sportowa HLG HDR Telewizor OLED – treść sportowa HLG HDR

(40700)

4 1 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

70
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x