Sony A1 (KD-55A1) TEST pierwszego OLED tej marki z 4K i HDR
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,0 | maksymalna | 3,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,9 | maksymalna | 5,3 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,4 | maksymalna | 5,3 |
Tryb Kino Pro oddawał kolory dość naturalnie. Obraz nie odbiegał zbyt mocno od studyjnego. Chwali się poprawne mapowanie palety barw, bez żadnych przesyceń w ciemnych kolorach, które są trudne do wysterowania na matrycach OLED. Fabrycznie ustawiona gamma, na wartość 2.4, dawała obraz głęboki i kontrastowy, z dobrą separacją planów. Kolory skóry były jak żywe, z tym, że nieco wpadały w róż. To konsekwencja zbyt małej ilości zieleni w kolorze białym, co widać na powyższym diagramie. Balans bieli jest jedynym tu niuansem godnym skorygowania. Do innych cech kolorów nie da się mieć uwag. Wyglądają prawie dokładnie tak jak życzył sobie reżyser.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Profesjonalna kalibracja Sony A1
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,9 | maksymalna | 1,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,9 | maksymalna | 2,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,6 | maksymalna | 1,2 |
Możliwości regulacji obrazu w Sony A1 nie różnią się zasadniczo od tego, co znaleźć możemy w telewizorach LCD tegoż producenta. Mamy więc duże pole do popisu, jeśli chodzi o regulację odcienia bieli, czy charakterystyki jasności. Nie ma natomiast jakiejkolwiek kontroli nad paletą barw. To drugie nie jest na szczęście problemem, ponieważ obszar gamutu (to jak nasycone barwy pokazuje telewizor) pokrywa się mniej więcej z przestrzenią źródłową filmów (Rec 709). Niuanse, dotyczące odcienia bieli, udało się wyeliminować bez większych problemów. Choć suwaków do regulacji jest znacznie mniej, niż w konkurencyjnych telewizorach OLED (mam na myśli te koreańskie), to finalnie barwy wyszły wierniejsze! Mówię teraz o detalach takich jak oddanie ciemnych barw, ponieważ przy większości scen w filmach telewizory są z reguły takie same po kalibracji. Telewizory OLED LG mają jednak tendencję do przesycania ciemnych kolorów, lub nadawania im fałszywych odcieni. Da się to zauważyć w scenach jak na przykład poniższa:
W tej konkretnej scenie z filmu “Oblivion” aktorka znajduje się w półmroku, rozświetlonym jedynie światłem świecy. Na OLED LG ma ona bardzo mocno nasycony, nieco różowy odcień skóry. Początkowo myślałem, że barwy na OLED są z natury takie mocne, ale po kilku pomiarach okazało się, że telewizor ma z tym lekki problem. Sony A1 natomiast zachowuje się znacznie lepiej w tym obszarze barw. Zdecydowanie nie nadaje im fałszywego odcienia, co najwyżej minimalnie zaniża nasycenie. Tak czy inaczej, te problematyczne ujęcia, wyglądają bardzo dobrze na OLEDzie Sony.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji