Home Testy Telewizory OLED Sony Sony A1 (KD-55A1) TEST pierwszego OLED tej marki z 4K i HDR
Sony A1 (KD-55A1) TEST pierwszego OLED tej marki z 4K i HDR

Sony A1 (KD-55A1) TEST pierwszego OLED tej marki z 4K i HDR

60.74K
0

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Rodzaj palety barw Wynik
Pokrycie szerokiej palety barw DCI 100%
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 74%

Matryce OLED ostatniej generacji chwalą się bardzo bogatym pokryciem szerokiej palety kolorów, która jest obecna w filmach Ultra HD. Potrafią odtworzyć aż 99% kolorów (w pomiarach Sony A1 wyszło dokładnie 99.7%) wykorzystywanych w studiach filmowych. Pod tym względem niczego im więc już nie brakuje. Do zbadania pozostaje kwestia na ile dobrze oddają mieszanki tych barw!

Ustawienia fabryczne

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 4,8 maksymalna 9,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 4,5 maksymalna 8,6
Średnia deltaE palety szarości 3,5 maksymalna 7,5

Charakterystyka jasności w trybie HDR jest całkiem dobra, już w fabrycznym trybie “Kino Pro” pokrywa się ona prawie całkowicie z wzorcową, oddając efekty świetlne z prawie taką intensywnością jaka była zamierzona. Z wykresu owszem da się wyczytać lekkie zaniżenie mocy (czarna linia poniżej pomarańczowej), ale mówimy tu najwyżej o kilku procentach różnic. Efekty HDR cieszyły więc wzrok od samego początku, choć jak napisałem w poprzednim akapicie, zatrzymywały się na ok. 500cd/m2, co nie robiło aż tak wielkiego wrażenia. Kolory były trochę osłabione. W czerwieniach brakowało nasycenia, choć paradoksalnie kolor wyglądał na mocniejszy niż na wyświetlaczu LCD stojącym obok. To jednak kwestia kątów widzenia. Na OLED kolor nie słabnie pod kątem, a w przypadku LCD z matrycą VA nasycenie spada gwałtownie gdy dosłownie trochę ruszymy głową! Tak czy inaczej, warto było poświęcić trochę czasu także na kalibrację trybu HDR…

Po kalibracji Ultra HD

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 3,0 maksymalna 7,1
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,8 maksymalna 5,9
Średnia deltaE palety szarości 1,1 maksymalna 5,1

Kalibracja trybu HDR wniosła kilka zmian, aczkolwiek dosyć kosmetycznych. Nieduża korekta odcienia bieli, oraz charakterystyki jasności dała bardziej neutralne barwy, oraz trochę mocniejsze efekty świetlne. Obraz zyskał także więcej nasycenia. Szeroką paletę kolorów dało się odczuć w niektórych ujęciach filmowych. Podobnie jak w trybie SDR, w HDR telewizor także ma tendencję do osłabiania ciemnych kolorów. Podkreślę ponownie, że to zachowanie podoba mi się bardziej, niż przesycanie jakie oferują konkurencyjne TV OLED. Konfrontując oba telewizory odczuwało się jednak pewien dysonans. W ujęciach nocnych z filmu “Risen” jeden telewizor prezentował bardzo mocne kolory, drugi zaś niemal czarno-biały obraz. Prawda myślę, że leżała gdzieś po środku. Poza takimi niuansami seans na A1 dawał bardzo dobre wrażenia. Gdyby tylko ta jasność w HDR mogła być nieco wyższa…

(60740)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

545
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x