Szykowaliśmy się na znacznie więcej, tymczasem Sony znów częściowo zawiodło wielkie oczekiwania dotyczące PlayStation 5. Główny projektant konsoli Mark Cerny zasypał widzów oglądających konferencję Japończyków za pośrednictwem YouTube toną technikaliów, skierowanych raczej do deweloperów gier. Nie poznaliśmy więc ostatecznie wyglądu PS5, ale za to wiemy już, jaką otrzyma specyfikację! Porównajmy ją zatem z Xbox Series X!
PlayStation 5 vs Xbox Series X – która konsola mocniejsza?
W ostatnich miesiącach szerzyły się przeróżne przewidywania dotyczące podzespołów PS5. Jedne pochodziły z podobno wiarygodnych źródeł, inne nosiły znamiona typowych plotek bez pokrycia. Ale dosyć już spekulacji – Sony ucięło je (prawie) wszystkie, prezentując ustami Marka Cernego prawie kompletną specyfikację swojej nowej konsoli.
W poniedziałek poznaliśmy za to technikalia Xbox Series X od Microsoftu, możemy zatem przystąpić do porównania mocy obu konsol. Zestawienie prezentuje się następująco:
Xbox Series X | PlayStation 5 | |
Dane techniczne | ||
CPU | 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU | 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency) |
GPU | 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU | 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency) |
Wielkość APU |
360.45 mm2 | ? |
Proces technologiczny |
7nm Enhanced | ? |
Pamięć | 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus | 16 GB GDDR6/256-bit |
Przepustowość pamięci |
10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s | 448GB/s |
Pamięć wewnętrzna |
1 TB Custom NVME SSD | Custom 825GB SSD |
Przepustowość I/O |
2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed, with custom hardware decompression block) | 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed) |
Rozszerzenie pamięci |
1 TB Expansion Card (matches internal storage exactly) | NVMe SSD Slot |
Dyski zewnętrzne |
USB 3.2 External HDD Support | USB HDD Support |
Napęd optyczny |
4K Ultra HD Blu-ray | 4K UHD Blu-ray Drive |
Jakość i płynność obrazu |
4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS | ? |
Nowa konsola Sony otrzyma zatem ostatecznie 10,28 teraflopów mocy, zamknięte w obrębie napędzającego ją układu graficznego AMD, złożonego z 36 jednostek obliczeniowych z taktowaniem 2,23 GHz. Zwycięzcą w tym aspekcie będzie więc nowy Xbox, który dostanie 12 teraflopów i 52 jednostki obliczeniowe z taktowaniem 1,825 Ghz.
Jeżeli chodzi o procesor, to obie konsole będą bardzo podobne – zostaną wyposażone w 8-rdzeniowe jednostki Zen 2, Xbox Series X z taktowaniem maksymalnym 3,8 GHz, natomiast PS5 – 3,5 GHz. Obie wartości będą zmienne zależnie od potrzeb. Pamięć RAM to w obu przypadkach 16 GB GDDR6.
Pamięć wewnętrzna zarówno Xboxa Series X jak i PS5 zostanie zamknięta w dyskach SSD nowej generacji. W przypadku maszyny Microsoftu wyniesie ona 1 TB, a urządzenia Sony 825 GB. Dysk zastosowany w PS5 ma się jednak cechować ponad dwukrotnie wyższą przepustowością! Ciekawe czy tak w istocie będzie, bo zapewnienia o przepustowości natywnej na poziomie 5,5 GB/s brzmią wręcz kosmicznie…
Nowe technologie w PlayStation 5 – superszybki dysk SSD, raytracing i 3D Audio
O technologiach, które zostaną zastosowane w PS5 co nieco Sony opowiedziało już podczas targów CES 2020, gdzie Japończycy ujawnili oficjalne logo konsoli. W zasadzie jedynie dowiedzieliśmy się przy okazji, na czym skupia się tutaj producent. Dziś kilka z nich zostało potwierdzone. Cerny rozwodził się w nieskończoność o możliwościach wspomnianego wcześniej ultraszybkiego dysku SSD, napędzanym sprzętowo raytracingu i dźwięku przestrzennym. Oto, co na pewno dostaniemy wraz z PS5:
- Superszybki dysk SSD: o przewagach takiego rozwiązania nad HDD nie ma sensu dyskutować (a mimo to Cerny poświęcił temu sporo czasu), natomiast ciekawe są prognozy Sony w kontekście prędkości PS5 z zastosowaniem tej jednostki. 2 GB danych mają się ładować w zaledwie 0,27 sekundy! Przynajmniej na to liczą Japończycy, bo taki jest oficjalny cel;
- Hardware’owy raytracing: Podobnie jak Xbox Series X, PlayStation 5 będzie się cechować pełnym wsparciem i obecnością dla tzw. raytracingu, który wprowadzi do gier niespotykany wcześniej realizm oświetleniowy. W PS5 również będzie to wspierane w pełni hardware’owo, a więc cała technologia i jej owoce napędzane będą mocą samej konsoli. Sony chce za jego pomocą poprawić jakość dźwięku, cieni, odbić światła czy podświetleń;
- Dźwięk przestrzenny: Cerny rozwodził się przez kilkanaście minut o samym dźwięku przestrzennym, a raczej po prostu o nowych możliwościach, jakie przyniesie technologia użyta w PlayStation 5. Rozwojowi tego aspektu, także przez deweloperów tworzących gry na nową generację, ma sprzyjać m.in. wprowadzony po raz pierwszy raytracing i skupienie na umożliwieniu implementacji jak największej ilości różnych, zaawansowanych źródeł dźwięku. Jak w wielu innych momentach prezentacji “Road to PS5”, tutaj także Cerny podkreślił, że przed Sony i deweloperami wiele testów i nie może się doczekać, co przyniesie przyszłość w kwestii audio na tej konsoli.
Wsteczna kompatybilność na PlayStation 5 – zagramy w niemal wszystkie topowe gry z poprzedniej generacji
PlayStation słynie ze znakomitych tytułów produkowanych wyłącznie na tę platformę. Obecnie fani ze szczególną niecierpliwością wyczekują przede wszystkim premiery The Last of Us 2 – kontynuacji świetnie przyjętej przygodówki z 2013 roku. Niestety, z dzisiejszej konferencji nie wynikło nic nowego w tym tamacie. Cerny zapowiedział na samym jej początku, że na prezentację gier na nową generację przyjdzie czas niebawem.
Pojawiła się jednak jedna bardzo istotna informacja. Prezentujący zapowiedział, że na konsoli PS5 udostępniona zostanie szeroka wsteczna kompatybilność, dzięki czemu będzie można na niej “odpalić” większość topowych gier z poprzedniej generacji. Różnica w mocy pomiędzy PS4 ma być jednak tak duża, że niektóre starsze tytuły mogą mieć problemy z poprawnym działaniem. Cerny uspokoił jednak obiecując, że “prawie wszystkie” z czołowych stu gier na PS4 mają być dostępne w dniu premiery PS5.
Co sądzicie na temat obecnej sytuacji? Czy Sony powinno jednak pokazać więcej czyli samą konsolę i gry tak jak to zrobił już Microsoft? Czy nieco słabsza moc PS5 to dobry ruch ze strony Sony?
Źródło: Sony
Więcej na temat konsol nowej generacji:
- Xbox Series X bez żadnych tajemnic. To będzie naprawdę potężna konsola!
- 25 minut wideo z nowym Xbox Series X. Oficjalnie wiemy już wszystko!
- Czy nowy Xbox Series X jest duży? Porównanie z Xbox One X na prawdziwych zdjęciach
- Analitycy: PS5 i Xbox Series X z przesuniętymi premierami, ich ceny mogą wzrosnąć
- Xbox Series S: ogłoszenie drugiej konsoli Microsoftu lada moment. Może być bardzo tania!
Pierwsza generacja w której różnice międzygeneracyjne w grach będą minimalne, do tego stopnia, że przez co najmniej 2 lata wszystkie gry na next geny będą chodzić też na obecnej generacji, ,xbox wyda też słabszą wersję xbox ss która będzie mieć wolniejsza kartę graficzną niż obecny xbox one x co już w ogóle jest ewenementem, wcześniej zawsze między generacjami była przepaść, np xbox był 700 razy szybszy od PlayStation!!! a to tylko 7 lat różnicy (na naszym kontynencie nawet 6 lat ), krzem się kończy od dekady, ale grafen długo nie wejdzie bo się bardzo dobrze nadal sprzedaje, Xbox sx będzie… Czytaj więcej »
Na papierze Xbox wygrywa, prawie zawsze tak było jednak w praktyce zawsze ps okazywał się lepszy. Liczę że tym razem też tak będzie
teraflopsów a nie teraflopów
Roznica wynosi 16 procent w mocy graficznej to mniej niż nic praktycznie. Sony pozatym ma szybszym dysk a wiele zależy od niego nie tylko loadnigi same w sobie. Procesor ro te same jednostki ps 3.5 giga xbox 3.6 czyli nie ma tu roznicy odczuwalnej. Zaobaczymy jak sie ma kwestia rtx czy maja konsole jakieś zbajerowanw uklady do tego czy tylko to co ma sama w sobie karta juz. Ja I tak kupię ps 5 bo gry. A poza grami vr v2. 0. I wysoce prawdopodobne ze pierwszy silent będzie tylko u sony I bedzie robil go Hideo I bedzie na… Czytaj więcej »
Ale brednie i zaklinanie rzeczywistości! Graj na dysku twardym 😀
Różnica to ponad 30% w GPU plus szybszy procek (3,5 vs 3,8) i pamięć (560 vs 448). Do tego większy dysk SSD – i nie ma czego zbierać 🙂 ciężki nokaut.
Nie mocniejsza, tylko na której konsoli będzie można grac w gry wysoko budzetowe exclusive, a na której będzie się kokekcjonować, kolorowe kontrolery. Tak czy siak kupię obie konsole, bo nie wyobrażam sobie żeby się ograniczać do jednej.
Jednak do tej pory na Xboxa mam więcej padów bo aż 5, niż gier typu exclusiv
Ja natomiast mialem wszyatkie ps oprocz przenosnych i teraz na pewno kupie xboxa a to dlatego ze zawsze chce grac na najlepszym sprzecie dlatego kupilem xbox one x i teraz kupie series x! Lubie grac w fife na inne gry mimo ze stoja na polce nawet nie otwarte nie ma czasu wiec nich sprzet bedzie jak najmocniejszy. I podejrzewam, ze ludzi takich jak ja jest o wiele wiecej niz tych ktorzy siedza w norze i czekaja na exy. Dlatego ludzie wybrali ps4 bo bylo mocniejsze dlatego tezwybieraja xox zamiast ps4 pro
Myśle że fifa jest grą wartą sprzętu nawet za 20 tys złotych. Ta grafika. Ta fabuła. Ta rozgrywka i innowacja. Prawie tak samo pasjonująca jak prawdziwa piłka nożna. Brakuje tylko zapachu potu i dźwięków udawanego płaczu 🙂
Ty się głupio śmiejesz a obiektywnie są grube tysiące ludzi którzy mają konsole tylko dla FIFA. Wprawdzie oni pewnie nie wybiorą sprzętu ze względu na wydajność, ale faktem jest też że nie każdy ma klapki na oczach i pieni się powtarzając w kółko “eksy!” – zdecydowana większość graczy pyka w multiplatformówki, więc argument “lepszy na mocniejszym” może do nich przemawiać.
Nie jestes zbyt rozgarniety… Polocz sobie ile ludzi kupilo ye wszystkie exy a teraz policz ile kupuje fife rok w rok! Albo gta! A Ci ktorzy graja tylko w to, szczegolnie w fife gra sie glownie na konsolach i ludzie wybiora mocniejszy sprzet. Ogolnie polecam popatrzec na odsetek graczy w exy sony a reszte gier multiplatformowych by zrozumiec, ze te exy to taki argument dla fanboyow ktorzy zawsze jakas odpowiedz musza miec! A ja juz nie moge sie doczekac jak sobie wlacze fife badz pes na nowym silniku na nowiutkim 77 calowym oledzie
Tak jak ja
Prawie każdy ma w domu PC. W gry z Xboxa prędzej czy później można zagrać na PC. W gry z PS5, nie koniecznie.
I tu się mylisz koleżko bo gry z ps 5 też wyjdą na pc
I tu się mylisz 🙂 mam bardzo mocny komp i nie zamierzam na nim grać
Ps kupi każdy kto miał je od PS1do PS4 pomimo że PS5 jest trochę słabsza od X. Bo tak nakazuje tradycja kultu. Playstation zawsze będzie PLAYSTATION.
PS5 kupię mimo nieco słabszej specyfikacji ponieważ:
– liczba teraklopsów to nie wszystko. Widać to po God of War. Wygląda świetnie nawet na moim zwykłym PS4, które nie ma nawet 2 TFLOPS. Więc jak PS5 będzie miało trochę mniej to świat mi się nie zawali a nie widząc bezpośredniego porównania i tak multiplatformy będą cieszyć oko,
– na dwie konsole szkoda mi pieniędzy a nie wyobrażam sobie nie ograć następnego God of War, Spider-man, Horizon, Avengers i innych exclusive’ów, które na nowej generacji się pojawią.
Pozdrawiam.
Playstation Fan to Playstation Fan. Ja zacząłem od czwórki pro, następna będzie piątka, a już jestem fanem 😉 Już czekam na piątce ograć kolejny raz Uncharted 4 w 60FPS z polepszonymi teksturami i może oświetleniem 😉 Blue Point musi się tym zająć.
Chyba raczej znacząco słabsza bo różnica 2 teraflopów to dosyć spora różnica jak na konsole…