Home News Xbox Series X bez żadnych tajemnic. To będzie naprawdę potężna konsola!
Xbox Series X bez żadnych tajemnic. To będzie naprawdę potężna konsola!

Xbox Series X bez żadnych tajemnic. To będzie naprawdę potężna konsola!

1.40K
0

Microsoft odsłonił dziś wszystkie karty, bardzo szczegółowo opisując nadchodzącą konsolę Xbox Series X. Koniec zatem spekulacji i domysłów – poznaliśmy dokładną specyfikację urządzenia, technologie użyte w procesie produkcji i te, z których skorzystamy jako gracze oraz funkcje odświeżonego kontrolera. Gigant z Redmond stworzył nawet specjalny glosariusz, zawierający definicje wszystkich skomplikowanych pojęć, których użyto rozkładając nowego Xboxa na czynniki pierwsze. Najważniejsze jest jednak oczywiście to, co znajdziemy pod maską. Nie traćmy więc czasu i sprawdźmy, co nas czeka!

Xbox Series X – specyfikacja i parametry techniczne

Microsoft określa swoją nową konsolę trzema słowami: Moc, Szybkość i Optymalizacja (w tym wsteczna kompatybilność). Najważniejsze jest tu oczywiście to pierwsze, bo bez potężnych podzespołów nowy Xbox niewiele by potrafił. Wygląda to zatem następująco:

Dane techniczne
CPU 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
GPU 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
Wielkość APU
360.45 mm2
Proces technologiczny
7nm Enhanced
Pamięć 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus
Przepustowość pamięci
10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
Pamięć wewnętrzna
1 TB Custom NVME SSD
Przepustowość I/O
2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed, with custom hardware decompression block)
Rozszerzenie pamięci
1 TB Expansion Card (matches internal storage exactly)
Dyski zewnętrzne
USB 3.2 External HDD Support
Napęd optyczny
4K Ultra HD Blu-ray
Jakość i płynność obrazu
4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS

Xbox Series X bazuje na APU, w skład którego wchodzi 8-rdzeniowy i procesor AMD Zen 2 z taktowaniem 3,66 GHz/3,8 GHz. Układ graficzny bazuje natomiast na architekturze RDNA 2. GPU posiada 52 bloki CU o taktowaniu 1825 MHz i mocy obliczeniowej rzędu 12 teraflopów. Całość wyprodukowano w 7 nm procesie technologicznym TSMC. Konsolę wyposażono także w 16 GB pamięci GDDR6 10 GB ma przepustowość 560 GB/s, z kolei pozostałe 6 GB VRAM 336 GB/s.

XboxSeriesX_specyfikacja_techniczna_1

Xbox Series X posiada dysk SSD (najpewniej Samsunga) o pojemności 1 TB, a ponadto obecny jest też na pokładzie dodatkowy slot na drugi dysk o tej samej pojemności co jest dość oryginalnym posunięciem. Konsola dostanie też wsparcie dla zewnętrznych nośników HDD podłączanych do portu USB 3.2. Konsola osiągnie wyjściowo natywną rozdzielczości 4K w 60 klatkach na sekundę, a maksymalnie będzie osiągać osiągać 120 FPS w tej samej rozdzielczości! Dzięki zastosowaniu dysków SSD, znacznie skrócą się czasy ładowania co doskonale prezentuje poniższy film:

XboxSeriesX_specyfikacja_techniczna_2
Oryginalne posunięcie ze strony producenta: możliwość umieszczenia w dedykowanym slocie dodatkowej pamięci na dane 1TB od Seagate
XboxSeriesX_specyfikacja_techniczna_11
Pamięć 1TB SSD NVMe

DirectX Raytracing to sztandarowa funkcja konsoli Xbox Series X

W nadchodzącej konsoli Microsoftu dostaniemy hardware’owo napędzany raytracing – o tym wiedzieliśmy już wcześniej, ale teraz producent pochwalił się tym na dwóch przykładach. Tak to wygląda w wersji demo Minecrafta:

XboxSeriesX_specyfikacja_techniczna_3

Zespół odpowiedzialny za implementację technologii chwali się, ze największe wrażenie robią refleksy światła, które przechodzi przez przezroczyste powierzchnie, takie jak szkło czy woda.

Microsoft posłużył się także techniczną wersją gry Gears 5, która zostanie zoptymalizowana pod Xboxa Series X. Tu możemy zobaczyć porównanie nowej wersji z obecnie dostępną. W nowej, gra została uruchomiona na maksymalnych ustawieniach graficznych, ale z jeszcze większą ilością aktywnych funkcji, niż pozwalają dziś na to najpotężniejsze komputery osobiste czy Xbox One X, na którym trzeba było kilka z nich wyłączyć. Otwierająca grę cutscenka działa w 60 klatkach na sekundę w rozdzielczości 4K (30 fps na Xbox One X).

XboxSeriesX_specyfikacja_techniczna_7

Drastycznie skrócono czasy ładowania, a Gears 5 działa już podobno w ponad 100 klatkach na sekundę. Twórcy rozważają ponoć wdrożenie trybu multiplayer w 120 fps! Wiadomo już też na pewno, że gra dostanie specjalną wersję stworzoną pod nową generację, a wszyscy gracze, którzy już ją posiadają, otrzymają darmową aktualizację. Tego typu działania będą dostępne pod nazwą Smart Delivery. Usługa ta pozwoli pobierać za darmo nowe wersje gier znanych do tej pory z Xbox One. Niedawno CD Projekt RED jako jeden z pierwszych dołączył do grona wspierającego tą inicjatywę a gracze, którzy zakupią wcześniej Cyberpunk 2077 będą mogli cieszyć się lepszą jakością obrazu na nowej wersji konsoli bez żadnych opłat.

Pełne wsparcie dla HDMI 2.1 i zmniejszenie opóźnienia wejściowego w Xbox Series X

Xbox Series X w pełni skorzysta z formatu HDMI 2.1 dostępnego obecnie w wybranych telewizorach na rynku, a więc także z technologii takich jak Variable Refresh Rate (VRR) ze wsparciem dla 120 klatek na sekundę i Auto Low Latency Mode (ALLM). Poprawiono też komunikację odświeżonego kontrolera z konsolą i samej konsoli z grami, dzięki czemu jeszcze bardziej skróci się czas pomiędzy naciśnięciem klawisza a reakcją na ekranie. Microsoft nazwał to Dynamic Latency Input (DLI). Ponadto, również dzięki zastosowaniu wymienionych wyżej technologii, poprawi się współpraca konsoli z naszym telewizorem.

XboxSeriesX_specyfikacja_techniczna_4

Warto pamiętać, że na rynku jest już obecnych mnóstwo modeli telewizorów obsługujących VRR i ALLM, nie tylko w oparciu o najnowszy format, ale nawet o HDMI 2.0.

XboxSeriesX_specyfikacja_techniczna_7

Źródło: Microsoft

Więcej o Xbox Series X:

(1396)

0 0 głos
Article Rating

13
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x