Home Testy Telewizory LCD Sony Przystępny telewizor dla każdego – test i recenzja Sony X75WL
Przystępny telewizor dla każdego – test i recenzja Sony X75WL

Przystępny telewizor dla każdego – test i recenzja Sony X75WL

33.05K
4

Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1
magicLinks_2_1

Sony_XH90_chroma444Sony X75WL oferuje dwa tryby przystosowane do grania i współpracy z komputerem: tryb „Gra” oraz „Grafika”. Oba tryby mają opóźnienie na tym samym poziomie oraz oferują reprodukcję chromy 4:4:4, nie ma, więc różnicy, którego z tych trybów użyjemy.

 

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p60Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 12 ms
[PC] 4K60Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Grafika” 12 ms
[GRY] 4K60Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 14 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Kinowy” 139 ms

Sony X75WL posiada bardzo niskie opóźnienia, dotyczy to zarówno sygnału 4K HDR oraz FullHD HDR. Input lag przy nastawach 4K60Hz+HDR wynosi 14ms, a przy FullHD+HDR 12ms. Obie te wartości mieszczą się w najbardziej restrykcyjnej grupie – placebo, i na pewno zadowolą wszystkich graczy. Telewizor nie oferuje trybu Dolby Vision Gra, więc raczej nie skorzystamy w tej funkcji z konsoli.

Rodzaj funkcji Opis Dostępność
VRR-HDMI Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. NIE
VRR AMD FreeSync 2 Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) NIE
VRR NVIDIA G-Sync Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) NIE
ALLM Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S oraz Playstation 5 TAK
Dolby Vision – Gra Wsparcie dla Dolby Vision w grach NIE
4K 120Hz Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) NIE
1080p 120Hz Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz NIE
1440p 120Hz Obsługa formatu 1440p w 120Hz NIE
1440p 60Hz Obsługa formatu 1440p w 60Hz NIE
QFT (szybka transmisja ramek) Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. b.d.

Jak przedstawia powyższa tabela Sony X75WL nie został telewizorem stworzonym z myślą stricte o grach. Z tego powodu też producent zaimplementował jedynie obsługę ALLM oraz Game Bar. Warto jednak wspomnieć, że funkcje, które producent przygotował z myślą o tym produkcie działały dobrze i podczas testów nie odnotowaliśmy problemów z ich działaniem. Za sprawą niskich opóźnień telewizor idealnie powinien się sprawdzić jako narzędzie do niedzielnego odpoczynku przy konsoli.

Obsługa HGiG

Wspólnie doszliśmy do wniosku, że to czas na wprowadzenie osobnego akapitu dotyczącego wsparcia dla tytułowego HDR-u. Niektórzy zapytają jednak, czym dokładnie jest rzeczony format. Tak się składa, że na naszym portalu znajduje się już szczegółowe wyjaśnienie, które znajdziecie w tym linku. Dobrze jednak, przejdźmy do bohatera dzisiejszej recenzji. Implementacja tej funkcji w Sony X75WL nie została przeprowadzona należycie. Jak możecie zauważyć na wykresie, krzywa na wartości „65” powinna zostać spłaszczona co nie dochodzi do skutku. Moment, w którym wykres się spłaszcza oznacza odcięcie detali w punkcie maksymalnej luminacji telewizora. Służy to prawidłowej „kalibracji HDR” w ustawieniach konsoli. Krzywa przedstawiona wprowadzi konsumenta w błąd, przez co obiekt testowy zaniknie dużo później, co doprowadzi do zlania się detali w bielach. Radzimy więc nie doprowadzać do całkowitego zniknięcia obiektu testowego podczas ustawiania Xbox’a, tylko zejść kilka kliknięć niżej. Inaczej detale w bieli będą nadmiernie skompresowane.

Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 4080 powered by NVIDIA. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in PLAION Polska, Eletronics Arts Polska, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

(33051)

3.8 15 głosy
Article Rating
Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

4 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
robert
robert
1 rok temu

oglądałem ten model w wersji, wyraźny DSE na bank będzie wyłazić w transmisjach sportowych jak piłka nozna czy hokej, przed zakupem lepiej sobie sprawdźcie żeby nie dymać z powrotem….

Paweł
Paweł
1 rok temu
Reply to  robert

Co to DSE?

robert
robert
1 rok temu
Reply to  Paweł

dirty screen efect, na jasnych w miarę jednolitych obrazach zwłaszcza w ruchu wyraźne ślady na matrycy jakbyś miał na niej małe/duże brudne plamy, będzie widać zwłaszcza na sporcie (piłka, hokej, itp) ale również w programach i w części scen filmowych. model który ja oglądałem jak dla mnie nie do przyjęcia, zbyt wiele tego było…

Q90R
Q90R
1 rok temu

Kiedy test Samsung QN95C albo S95C ?

4
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x