Home Strefa filmu Recenzje Blu-ray Player One | RECENZJA | wydanie 4K UHD Blu-ray
Player One | RECENZJA | wydanie 4K UHD Blu-ray

Player One | RECENZJA | wydanie 4K UHD Blu-ray

462
0

Player One to adaptacja powieści celebrującej lata 80. i popkulturę gier wideo. Film w reżyserii Stephena Spielberga ma na swoim koncie całkiem niezły box office i od niedawna można go w Polsce oglądać na nośnikach domowych dzięki Galapagos Films. Przyglądamy się tutaj konkretnie jego wydaniu w najlepszej jakości czyli na 4K UHD Blu-ray.

Opis filmu (dystrybutora)

Rzeczywistość 2045 roku nie nastraja optymistycznie. Świat znajduje się na skraju upadku i postępującego chaosu. Wade Watts (Tye Sheridan) czuje, że żyje, tylko gdy ucieka do OASIS, wirtualnego uniwersum, w którym większość ludzi spędza całe dnie. W OASIS można podróżować, przeżywać przygody i być kimkolwiek się zapragnie. Jedynym ograniczeniem jest własna wyobraźnia. Ekscentryczny geniusz James Halliday (Mark Rylance), który stworzył OASIS, szuka godnego następcy. Organizuje trzyetapowy konkurs, w którym nagrodą jest olbrzymia fortuna i całkowita kontrola nad uniwersum. Wade i jego przyjaciele znani jako „Wielka Piątka” podejmują wyzwanie polegające na szukaniu „skarbów” w zakrzywionej rzeczywistości. W fantastycznym świecie, pełnym niespodzianek, ale i niebezpieczeństw, czeka ich zadanie ważniejsze niż sam konkurs. Muszą ocalić OASIS i cały świat.

Film (2,5/5)

Player One

W zasadzie moje odczucia wobec filmu się nie zmieniły od czasu seansu kinowego. Jest to przyjemny eskapizm, będący zarazem peanem na temat kultury gier wideo i odą do nostalgii. Nie spodziewajmy się tutaj jednak, że znajdziemy jakiś szerszy komentarz na temat otaczającego nas świata, czy zobaczymy niesamowitą wewnętrzną transformację głównego bohatera. To bardziej beztroski, montażowy rollercoaster easter-eggów konstrukcyjnie i aluzyjnie zakotwiczony w grze SwordQuest i filmie “Obywatel Kane”. Z tym pierwszym miałem swoją drogą styczność dzięki Angry Video Game Nerdowi – był to cykl 4 gier na Atari 2600, w obrębie których odbywał się niesamowicie wyrafinowany konkurs, gdzie wskazówki zebrane w grze (które można było jedynie rozszyfrować przy użyciu dołączonej książeczki) należało połączyć z dołączonym do gry komiksem i rozgryźć słowa-klucze. Drugie z kolei skojarzenie, do arcydzieła Orsona Wellesa, jest takie, że główny bohater Wade próbuje nadać sensu ostatnim słowom Jamesa Hallidaya, a w trakcie seansu kilkukrotnie nawet pojawia się słynne hasło “różyczka” (rosebud). Właśnie za ten rodzaj samoświadomości w jakimś sensie cenię Player One nawet jeśli jest to film o którym bardzo szybko się zapomina po seansie.

Player One

Do plusów zaliczę także dekonstrukcję “Lśnienia” Stanleya Kubricka i przyjemnie poprowadzony wątek rozwikływania nerdowskiej zagwozdki. Z kolei główny antagonista (skądinąd utalentowany Bill Mendelsohn), nieco “płasko” wyreżyserowane wszystkie elementy “pozagrowe” i całościowo dość mało dynamiczne tempo sprawiają, że nie mogę filmowi wystawić wyższej oceny.

Oprawa wizualna (4,5/5)

Player One

Ready Player One został nakręcony kamerami cyfrowymi Arri Alexa Plus w rozdzielczości 2,8K (OASIS) a także analogowymi Panavision Primo (świat rzeczywisty) na taśmie 35 mm. Skan został sfinalizowany w 2K i przeskalowany do 4K w 10-bitowej palecie kolorów, wraz z szeroką paletą barw oraz HDR, tak w Dolby Vision, jak i HDR10. Zważywszy na to, że efekty specjalne świata wirtualnego zostały wyrenderowane w 2K, upscaling nie jest tutaj szczególnie problemem.

Wizualna strona filmu jest raczej jego mocnym elementem, z dużym kontrastem między neonowo-jaskrawym OASIS a stonowanym i przyszarzonym światem rzeczywistym, starając się tym samym stworzyć poczucie ekscytacji jaka towarzyszy wejściu bohaterów w przestrzeń VR. HDR bardziej akcentuje cienie i czerń aniżeli podbija w jaskrawości kolory.

Dopiero na 4K UHD Blu-ray zobaczymy jak wiele niuansów włożono w każdą postać, którą widzimy w OASIS. Szczególnie budzą wrażenia scena wyścigu na nieustannie przeistaczającej się trasie, klub Distracted Globe z antygrawitacyjnym parkietem i przepięknie emanującymi odcieniami niebieskiego i purpury, wspomniane Lśnienie – całkowicie odtworzone cyfrowo ale idealne co do piksela względem oryginału.

Player One

Warto tutaj wspomnieć, że pomimo OASIS jest w całości stworzone w CGI, to oświetlenie i sposób prowadzenia kamery jest poprowadzone jak w filmie aktorskim. Czerń jest tutaj głęboka i autentyczna (bez przekłamań i zachowująca detale nawet w półmroku), kontrasty zjawiskowo wyważone a jasność i przestrzeń kolorystyczna zauważalnie zwiększona w porównaniu do skanu 1080p.

Dźwięk (5/5)

Player One

Bardzo mi miło, że coraz częściej na polskim rynku otrzymujemy filmy ze ścieżką Dolby Atmos, która jest dostępna w wydaniu 4K i Blu-ray (na płycie 3D mamy DTS HD Master Audio).

Sam miks jest nieskazitelny, bardzo dobrze oddzielający muzykę od odgłosów akcji. Wybuchy brzmią przekonująco przez mocno odczuwalne niskie tony ale z drugiej strony dialogi pozostają bardzo klarowne, niezależnie od tego co aktualnie dzieje się na ekranie. Każdy kanał wykonuje odrębna pracę, a całość okraszona jest wieloma subtelnymi efektami dźwiękowymi, często zaczerpniętymi z przeróżnych gier.

Niezwykle namacalne jest poczucie ruchu i przestrzeni, a dźwięk zalewa z każdej strony. Trzy wyróżniające się audialnie sekwencje to oczywiście wyścig, Lśnienie oraz bitwa w OASIS. Jest to niewątpliwie materiał referencyjny, który stanowi pokaz możliwości Atmos.

Dodatki (3,5/5)

Player One

Na brak dodatków w Player One nie można narzekać – nie ma co prawda tutaj jakże często spotykanego komentarza reżysera, ale za to mamy godzinny dokument o powstawaniu filmu, dzięki któremu możemy sobie uświadomić jak bardzo skomplikowany był proces jego tworzenia. Choć w sporym stopniu skupia się on na superlatywach w stronę Spielberga i miejscami się zapętla w przekazywanych treściach, to zawiera cenne informacje, które budzą wrażenie. Tak łatwo bierzemy CGI za pewnik, a nie wiemy ile pracy i w jakie innowacyjne sposoby włożył Steven i reszta ekipy. Intrygujące mogą się wydać materiały związane z efektami specjalnymi oraz oryginalną ścieżką dźwiękową, a także rozmowa Tye Sheridana z autorem powieści Ernestem Clinem w jego garażu, połączona z popkulturalnym quizem o latach 80.

Podsumowanie i rekomendacja

Steven Spielberg stworzył świetny wizualnie i mocno nostalgiczny film, który niewątpliwie przedstawia Wirtualną Rzeczywistość w bombastyczny sposób i rzuca setki aluzji i easter eggów nam przed nos. Do jakiegoś czasu przyjemnie się je wychwytuje ale jednak one same nie są w stanie udźwignąć filmu, któremu nieco brakuje siły nośnej pomimo przyjemnego tonu. Co prawda koncept a’la Obywatel Kane to ciekawy pomysł, ale wszystkie aspekty poza-OASIS-owe troszeczkę zawodzą. Mimo wszystko świetna prezentacja na 4K UHD Blu-ray, w szczególności dźwięku i w drugiej kolejności – obrazu, w połączeniu z przyzwoitą ilością bonusów sprawia, że warto po film w tym wydaniu sięgnąć. Zwłaszcza jeśli żywicie nostalgię do lat 80. i lubicie gry wideo.

Informacje o filmie

Reżyseria:

Steven Spielberg

Obsada:

Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Lena Waithe, T.J. Miller, Simon Pegg, Mark Rylance,

Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania filmu: 140 min.
Wersja wydania: 1
Wersje językowe filmu: polski dubbing, czeskie, angielskie, węgierskie, polskie, rosyjskie, tajskie, tureckie, włoskie, francuskie, portugalskie, hiszpańskie
Dźwięk wersji oryginalnej filmu: Dolby Atmos
Napisy: rumuńskie, chińskie, tajskie, koreańskie, angielskie, polskie, węgierskie, rosyjskie, arabskie, tureckie, czeskie, francuskie, duńskie, fińskie, norweskie, portugalskie, hiszpańskie, włoskie, szwedzki
Wersja dla niesłyszących: agielska
Licencja: film do sprzedaży detalicznej bez licencji do wypożyczania
Dodatki: Dołącz do Stevena Spielberga oraz członków obsady i wybierz się w ponad półtoragodzinną podróż po materiałach dodatkowych pełnych „easter eggs”, nostalgii za latami 80. i opowieści o tym, jak twórcom udało się osiągnąć to, co niemożliwe. Plus wiele więcej!

Film w Polsce dostępny jest w 5 wydaniach:

  • 4K UHD Blu-ray
  • 2x Blu-ray 3-D
  • 2x Blu-ray 3-D (Steelbook)
  • Blu-ray
  • DVD

Film testowany na Samsung Q7C 2018 + Soundbar Samsung HS-6501 + Xbox One X (Gmeru: oraz na Philips OLED POS9002 + Soundbar Sony ZF9 + Xbox One X)

(462)

Jakub Krawczyński Z wykształcenia anglista i pedagog - lubuje się w rąbniętej muzyce i alienujących filmach. Podobno zna się na grach i dlatego bezwstydnie przyznaje się do tego w notce o sobie, bo i tak ich nikt nie czyta.