Panasonic FZ800 czy FZ950? | PORÓWNANIE | Czy to najlepsze telewizory do filmów i seriali w 2018 roku?
Jak świecą telewizory OLED FZ800 i FZ950?
Jak już więc widzicie po poprzednim akapicie nie tylko my ale i publika losowych osób wybrała telewizory Panasonic za najlepsze do kina domowego. Różnice w stosunku do konkurentów z TV OLED były oczywiście nieduże bo każdy telewizor OLED jest znakomity do filmów ale właśnie chodzi o te niuanse z którymi najlepiej radzi sobie właśnie FZ800 oraz FZ950 od razu po wyjęciu z fabrycznego pudła. Jeżeli mielibyście wybierać między jednym a drugim to czy warto dopłacić do tego droższego? To bardzo dobre pytanie. Aktualnie (5.01.2019) ceny wyglądają następująco:
Cena referencyjna: TX-55FZ950E: 8 699 zł, TX-65FZ950E: 11 999 zł
Cena referencyjna: TX-55FZ800E: 6 999 zł, TX-65FZ800E: 10 899 zł
Nie są to jakieś duże różnice. Aktualnie są one adekwatne do tego co zyskujemy wybierając droższy model. A na pewno nie jest to lepszy obraz w przypadku modelu wyższego a dodatki jakimi może się pochwalić czyli głównie dużo lepszy dźwięk w postaci zewnętrznego, dużego soundbara. Prześledźmy wpierw jakość obrazu:
Badana cecha: | Panasonic FZ800 wynik: | Panasonic FZ950 wynik: |
ROZDZIELCZOŚĆ I PRZEKĄTNA EKRANU | 3840×2160, 55″ | 3840×2160, 65″ |
TYP MATRYCY | OLED WRGB | OLED WRGB |
ODŚWIEŻANIE MATRYCY (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 120Hz | 120Hz |
KONTRAST ANSI, BEZ WYGASZANIA (więcej – lepiej) | ∞:1 | ∞:1 |
KONTRAST W FILMACH (więcej – lepiej) |
|
|
MAKSYMALNA JASNOŚĆ PO KALIBRACJI |
|
|
POWŁOKA MATRYCY | ekran o wysokiej przejrzystości | ekran o wysokiej przejrzystości |
BŁĘDY ODDANIA BARW, PO KALIBRACJI (mniej – lepiej) |
|
|
ŚREDNIA JASNOŚĆ EFEKTU HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) | 695 cd/m2 | 725 cd/m2 |
INPUT LAG (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
|
PEŁNA ROZDZIELCZOŚC KOLORU – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak | Tak |
OBSŁUGA 10 BITOWEGO KOLORU | Tak (w UHD) | Tak (w UHD) |
Jak widać oba modele są bardzo zbliżone. Niektóre wyższe parametry np. HDR wynikają z tego, że mamy tutaj różnice w wielkości przekątnej. Akurat takie ekrany mieliśmy w naszej redakcji. Jednak stawiając oba telewizory koło siebie zobaczymy, że są one niemal identyczne w najlepszym trybie fabrycznym czyli “Prawdziwe Kino” lub “THX Cinema”.
Telewizor do filmów oprócz idealnej czerni dobrze aby posiadał jak najwierniejsze odwzorowanie barw. Takie, które zostało przygotowane w studio gdzie pracowano nad danym tytułem filmowym. Ustawiając wspomniane tryby możemy być pewni, że zobaczymy obraz jak najbliższy właśnie temu efektowi. Jeżeli chcemy mieć 100% pewności, że widzimy dokładnie to co miał na myśli reżyser czy kolorysta to telewizor warto fachowo skalibrować.
FZ 950: Fabrycznie (THX-Cinema)
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,4 | maksymalna | 5,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,9 | maksymalna | 6,5 |
Średnia deltaE palety szarości | 4,2 | maksymalna | 6,5 |
Profesjonalna kalibracja Panasonic FZ950
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,7 | maksymalna | 1,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,5 | maksymalna | 1,3 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,3 | maksymalna | 0,6 |
FZ800: Fabrycznie (tryb Prawdziwe Kino)
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,0 | maksymalna | 4,6 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,4 | maksymalna | 5,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,8 | maksymalna | 5,1 |
Profesjonalna kalibracja Panasonic FZ800
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,8 | maksymalna | 1,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,5 | maksymalna | 1,0 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,5 | maksymalna | 1,3 |
Galeria przekłamań obrazu dla FZ950:
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Jeśli chodzi o sprawność oddania barw po kalibracji to Panasonic FZ950 pobił pod tym względem rekord w kategorii telewizorów (podobnie jak FZ800) i wątpię by w najbliższym czasie pojawił się na rynku lepszy telewizor pod Rec 709 (filmy Full HD i SD). Nasyceniu barw, ich naturalności nie da się zarzucić kompletnie nic. Tam gdzie kolor ma być żywy i nasycony jest dokładnie taki, a tam gdzie ma być pastelowy – jest stonowany tak jak trzeba. Wszystko pod wyśmienitą kontrolą rodem z ekranu studyjnego i to dosłownie. Na FZ950 próżno szukać jakichkolwiek najmniejszych niuansów pod tym względem. Zadowoleni będą nawet profesjonaliści i także im dedykuję ten telewizor. Z entuzjazmem dokonałem aż pomiaru rozszerzonego wzornika kilkuset próbek barw i tylko potwierdzają one idealne wysterowanie ekranu:
Innymi słowy, kolor w Rec 709 nie może wyglądać lepiej niż na EZ950, bo wygląda po prostu identycznie z pierwowzorem. Próżno szukać drobnych naciągnięć nawet w ciemnych, żółtych barwach, gdzie niektóre ekrany organiczne nabierają różowych odcieni. W takim stanie telewizor ten można by od razu brać do studio do pracy przy kolorze
Oba ekrany doskonale radzą sobie także z odwzorowanie barw w przypadku filmów Ultra HD np. na Ultra HD Blu-ray. Na ten temat zapraszam do dedykowanych testów obu telewizorów (FZ950 oraz FZ800) ponieważ nie ma potrzeby bym przekopiowywał wszystkie dane tutaj.