Home Fachowa publicystyka i artykuły Nowe oprogramowanie 04.10.31 do LG OLED TV – Jak działa? Czy robić aktualizacje?
Nowe oprogramowanie 04.10.31 do LG OLED TV – Jak działa? Czy robić aktualizacje?

Nowe oprogramowanie 04.10.31 do LG OLED TV – Jak działa? Czy robić aktualizacje?

18.60K
142

Mity z forum

Na forum pojawiło się kilka wpisów, które wręcz przestraszyły użytkowników a zostały albo spreparowane specjalnie albo przez niewiedzę użytkowników.

Cytat z forum: Po aktualizacji 4.10.31 różnic między c8 a b8 nie ma. Użytkownicy informują o mniejszej jasności. Co dla mnie ważniejsze w ww. aktualizacji w redukcji szumów mpgeg został wyłączony de-contouring = zaniżenie jakości i wartości C8. Obraz w treściach poniżej 4k katastrofa. To nieetyczne zagranie LG przed wprowadzeniem C9. Jestem po kilku rozmowach  z LG. Kompletuję wszystko i porządkuję. Brak niestety wsparcia mediów branżowych spowalnia wyegzekwowanie od LG komentarza w tej sprawie, ale co się odwlecze… na kilku forach w Europie zaczyna być coraz ciekawiej. Jestem w kontakcie z innymi użytkownikami LG OLED 2018, zobaczymy co z tego wyjdzie.

Zachęcam wszystkich do informowania o tym działaniu producenta gdzie o jego telewizorach mowa. Bo skoro wykastrowali modele 2018 to kto daje gwarancję, że z modelami 2019 roku tego nie zrobią? Poniżej przedstawiam różnice w redukcji szumów przed felerną aktualizacją 4.10.31 i po niej. 

mpeg-noise-reduction_comparison.gif

Tak nieprawdziwego porównania jak na tych “gifach”, gdzie widać już solidną ilość ditheringu z samego faktu stosowania tego formatu, to chyba w życiu nie widzieliśmy w redakcji. Nie wiemy skąd to pochodzi, ale jak dla nas to ktoś chce celowo pogrążyć producenta. Wystarczy chociażby spojrzeć na posteryzację na niebie, która jest nierealne i wygląda wręcz niepoważnie. Wyraźny banding w jasnych partiach obrazu w zasadzie nie występuje przy treści SDR, a tutaj wygląda tak jakby było użytych co najwyżej 16 odcieni koloru w filmie. Swoista bzdura i manipulacja. Bazując na naszych doświadczeniach możemy dodać, że nie możliwe jest by nawet jakiś algorytm sobie z tym poradził w ten sposób, ponieważ wszystkie filtry “de-counturingu” poddają obróbce głównie niewielkie przejścia tonalne, a nie placki wypełniające 1/10 szerokości telewizora.

Co do samej funkcji to nie jest ona dla nas ciekawa nawet w najmniejszym stopniu, bo poza poprawą gradacji przynosi także wyraźne pogorszenie ostrości obrazu. Zwyczajnie rozmywa za dużo i już od czasu testu na naszym portalu sugerowaliśmy wyłączenie jej. Dodatkowo warto dodać, że żadna osoba, która przeprowadziła fachową kalibrację w zewnętrznej firmie, nie ma włączonego tego filtra domyślnie, więc kompletnie nie rozumiemy za czym tu tęsknić. Dodatkowo pisywaliśmy to już w teście i dziwimy się, że dyskutanci w tym wątku kompletnie się do tego nie odnoszą. Tutaj prawdziwe zdjęcie matrycy, które wykonaliśmy sami, pokazujące ile wnosi ta funkcja.

Redukcja szumów MPEG WyłączonaRedukcja szumów MPEG Minimalna

A całość i wytłumaczenie zagadnienia znajduje się w teście (https://hdtvpolska.com/lg-oled-55-c8-test-telewizor-thinq-na-2018r-z-technologia-ultra-hd-dolby-vision/9/). Warto jednak jeszcze raz przytoczyć cytat właśnie ze wspomnianego testu:

“Jak widzimy, włączenie systemu poprawia płynność przejść tonalnych, choć efekt jest raczej mocno subtelny. Niestety efektem ubocznym jest powstawanie rozmycia obrazu i to w miejscach, gdzie wcale nie ma problemów z przejściami tonalnymi. Nie mogę więc polecić korzystania z funkcji “Redukcja szumów MPEG”.

Procesor α9, zastosowany m.in. w LG OLED C8, różni się rzekomo od α7 zdolnością analizy i korekcji obrazu. W praktyce jednak są to głównie różnice na papierze. Większości funkcji sztucznie przetwarzających obraz, takich jak np. redukcja szumów w ogóle nie warto używać, ponieważ powodują one rozmazywanie obrazu i utratę detali. Wobec tego nie potwierdzamy jakiejś znaczącej przewagi układu α9 nad α7 w kwestii obróbki obrazu.

Odnośnie jasności w HDR po aktualizacji do 04.10.31 możemy napisać tylko tyle, że nie zauważyliśmy, ani nie zmierzyliśmy różnic.

Test LG OLED C8 referencja

(18601)

Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

Comment(142)

  1. Z obrazem jest jak z dźwiękiem, to subiektywne odczucia. Nie każdy szuka referencji. Nie każdy też rozumie czym jest referencja.

    Wysłane z mojego POCOPHONE F1 przy użyciu Tapatalka

  2. 13 godzin temu, Groszek napisał:

    @Rafal Plotka

    Z zafarbem dobrze Ci podpowiadałem

     

    P.S.

    Teraz wygląda na to, że dwa razy dostałeś to co chciałeś (kalibracja), ale tak naprawdę wcale tego nie chciałeś... ;)

    A tak serio to dobrze, że wszystko zostało wyjaśnione.

    Dostałem wiele więcej niż mógłbym sobie życzyć! W kwestii 1DLUT nie chcę się wypowiadać bo nie zrozumiałem dlaczego niezagrało to na mojej matrycy, jeśli @Maciej Koper znajdzie chwilę by się podzielić wiedzą w tym temacie zdecydowanie lepiej, klarowniej i przede wszystkim profesjonalnie wyłoży problem, ja mógłbym coś namieszać i nie podejmuję się drążenia sprawy. 

  3. 17 minut temu, Rafal Plotka napisał:

    Dostałem wiele więcej niż mógłbym sobie życzyć! 

    Bardziej chodziło mi o to o czym wspomniał Kolega @kKadajo. Zgadzam się z nim.

    Czasami referencja nie musi być tym czego szukamy.

    Do referencji (dźwięk czy obraz) trzeba dojrzeć. Trochę niefortunnie to brzmi, ale taka prawda... ;)

    I tak jeden słucha muzyki podkręcając bas i wysokie, a inny ogląda na ustawieniach dynamicznych. To już kwestia gustu/preferencji.

    I tak komuś kto u mnie posłucha muzyki może się nie podobać (sam tak kiedyś miałem ;) ). Bo dla niego jest za mało basu, czy nie cyka fajnie. Ale tak właśnie ma być - bas, czy wysokie ma być wtedy kiedy trzeba. Podobnie jest z obrazem. To oczywiście w dużym uproszczeniu.

    Spróbuj pooglądać na skalibrowanych ustawieniach (bo zrozumiałem, że odszedłeś od tych ustawień), może odkryjesz ile bogactwa zapewnia taki obraz na porządnym sprzęcie. I robi to wtedy kiedy i jak trzeba ;)

    Z drugiej strony ważne jest żeby nam się podobało. Zadowolenia ze sprzętu życzę! :)

  4. Również się z tym zgadzam. Nie jestem już w stanie oglądać nie skalibrowanego. U mnie było zbyt chłodno (za dużo) niebieskiego i tryb obok (skalibrowany) może się wydawać za żółty ale to on jest naturalny i ja taki lubię. 

  5. Bardziej chodziło mi o to o czym wspomniał Kolega [mention=149002]kKadajo[/mention]. Zgadzam się z nim.
    Czasami referencja nie musi być tym czego szukamy.
    Do referencji (dźwięk czy obraz) trzeba dojrzeć. Trochę niefortunnie to brzmi, ale taka prawda...
    I tak jeden słucha muzyki podkręcając bas i wysokie, a inny ogląda na ustawieniach dynamicznych. To już kwestia gustu/preferencji.
    I tak komuś kto u mnie posłucha muzyki może się nie podobać (sam tak kiedyś miałem ). Bo dla niego jest za mało basu, czy nie cyka fajnie. Ale tak właśnie ma być - bas, czy wysokie ma być wtedy kiedy trzeba. Podobnie jest z obrazem. To oczywiście w dużym uproszczeniu.
    Spróbuj pooglądać na skalibrowanych ustawieniach (bo zrozumiałem, że odszedłeś od tych ustawień), może odkryjesz ile bogactwa zapewnia taki obraz na porządnym sprzęcie. I robi to wtedy kiedy i jak trzeba
    Z drugiej strony ważne jest żeby nam się podobało. Zadowolenia ze sprzętu życzę!
    Porównanie z audio jest dużym uproszczeniem. Jednak widzimy bardzo podobnie, pomijając upośledzenia wzroku, natomiast ze słuchem już tak nie jest. To, że wykres od audiologa będziemy mieli taki sam, nie znaczy, że tak samo odbierzemy tę samą muzykę na tym samym sprzęcie. Bo tu jest jednak dużo innych zmiennych i przede wszystkim indywidualne preferencje i emocje. Nawet jak już jesteś wprawiony, to i tak dla każdego referencja będzie brzmiała inaczej.
  6. 2 minuty temu, chmiel2k napisał:

    Porównanie z audio jest dużym uproszczeniem.

    Zgadza się. Dlatego napisałem

    22 minuty temu, Groszek napisał:

    To oczywiście w dużym uproszczeniu

     

    Chodziło mi bardziej o zobrazowanie sytuacji/mechanizmu działania.

    Z audio jest dużo, dużo trudniej niż z obrazem (bardzo dużo czynników). Choćby z powodu akustyki w danym pomieszczeniu - każde jest inne. Ten sam zestaw audio zagra inaczej u każdego z nas - dlatego tak często poruszam kwestię sprawdzania we własnych warunkach.  Z obrazem masz sprawę prostą - ciemny pokój i załatwione. Każdy z nas może zapewnić referencyjne warunki oglądania. ;) Dlatego staram się zaznaczyć, żeby sprawdzać tv w warunkach domowych lub zbliżonych do domowych (ciemny pokój)

    A czy referencja w audio w ogóle istnieje? Może tylko podczas występów na żywo. Ale to już temat na inną, długaaajną dyskusję, która zapewne do niczego nie doprowadzi. ;)

  7. Dnia 19.06.2019 o 21:48, Rafal Plotka napisał:

    W odniesieniu do moich utyskiwań na jakość wykonanej kalibracji (przypominam o dużej dozie różu oraz braku detali w czerniach) informuję, że okazało się iż mój ekran wyróżnia się tzw. "zafarbem", który powoduje tym większe zaróżowienie im dalej od jego środka. Potwierdziły to testy porównujące obraz z tego samego źródła na TV i monitorze studyjnym, gdzie różu na LG przybywało bliżej krańców ekranu, a na monitorze w jego centrum (krótko, na wyświetlanym obrazie u mnie ściany były zaróżowione, a na monitorze drzwi znajdujące się na środku ekranu). Naczytałem się gdzieś, że kalibracja redukuje zafarb, okazuje się to bzdurą

    Hmm to dziwne trochę, bo wcześniej pisałeś, że na ustawieniach przed kalibracyjnych zaróżowienie nie było widoczne. Zwracaliśmy Ci uwagę na zafarb, ale odrzuciliśmy ten trop jak napisałeś, że biel jest biała na ustawieniach własnych. Czy możesz potwierdzić, że kalibracja Twojego TV wzmocniła to niekorzystne zjawisko? To ważne, bo wcześniej każdy pisał, że kalibracja go zmniejsza.

  8. Co niby zmniejsza kalibracja, zafarb matrycy? Niby w jaki sposób miała by tego dokonać?

  9. 13 godzin temu, Mr.Hankey napisał:

    Co niby zmniejsza kalibracja, zafarb matrycy? Niby w jaki sposób miała by tego dokonać?

    źle się wyraziłem. Wcześniej panowała opinia, że kalibracja powoduje to, że zafarb jest mniej widoczny. Wydaje się to prawdopodobne, ponieważ kalibracja zmienia temperaturę bieli, na taką w której konkretny typ zafarbu może być mniej dostrzegalny dla oka. Na swoim oledzie nie mam kalibracji, ani widocznego zafarbu, dlatego pytam i nic nie mogę tu napisać 'na pewno'...  

  10. Bez różnicy jaką biel wyświetlisz - cieplejszą czy zimniejszą zafarb i tak pozostanie. Nie można oczekiwać od kalibracji, że wyeliminuje wady matrycy.