Powrót

Flagowy TV Sony OLED AG9 | TEST | Model 2019

Słowem wstępu

Sony OLED AG9 to nowy telewizor japońskiego producenta, który swą premierę miał dosyć niedawno. Trudno jednak na ten moment, umiejscowić go w katalogu produktów firmy Sony. Logika nakazywałaby sądzić, że jest on następcą KD-65AF9. Z drugiej jednak strony, AF9 to model stosunkowo świeży i pewnie przez jakiś czas telewizory będą koegzystować na rynku. Sony AG9 należy do prestiżowej linii “Master Series“. Nawiązuje ona swą nazwą do studyjnej jakości obrazu. Sony jest przecież firmą produkującą wyświetlacze studyjne, w tym referencyjny model do post-produkcji treści Ultra HD z HDR, jakim jest BVM-X300.

Ekrany należące do tej serii mają za cel odtwarzać treść w sposób jak najbardziej zbliżony do sprzętu studyjnego ponieważ, jak twierdzi producent, wtedy można uzyskać największą przyjemność z seansu. Trudno się z tym nie zgodzić!

Bohater dzisiejszego testu dostępny jest w rozmiarach 55″, 65″ i 77″. Do testów wzięliśmy 65″ model. Cieszy, że japoński producent zdecydował się na wprowadzenie do oferty modelu o rozmiarze 77 cali gdyż ze strony LCD mamy w tej chwili ogromną przewagę dużych przekątnych dostępnych w sprzedaży. Cenowo niestety nadal jest bardzo wysoko jednak liczę, że nadejdzie w końcu czas gdy 77 calowe OLED będą w takich cenach jak niezłej klasy telewizory LCD w takich jak i większych rozmiarach.

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0


Wygląd

Wykonanie ekranu jest minimalistyczne – jak to w przypadku TV OLED, a w szczególności tych od Sony. Mi ten minimalizm zdecydowanie przypada do gustu, a przede wszystkim brak zbędnego odchylenia ekranu do tyłu na stopie. W każdym salonie będzie prezentować się bardzo elegancko.

 

Akcesoria

Pilot został przeprojektowany w tym roku (nareszcie!) i teraz sprawa wrażenie prestiżowego. Dobrze pasuje to do klasy, jaką reprezentuje telewizor. Dostęp do klawiszy jest bardzo wygodny, a na szczycie pilota umieszczono mikrofon, dzięki któremu możemy wydawać komendy głosowe.

Dlaczego właśnie telewizor OLED?

Budowa ekranu OLED vs LCD.

Zalety wyświetlaczy organicznych wynikają przede wszystkim z faktu jak generowany jest obraz. Każdy subpiksel jest niezależnie sterowaną diodą, czyli bezpośrednim źródłem światła. Oznacza to zdolność do uzyskania prawdziwej czerni (zerowej emisji światła), czyli czegoś, co w każdym z widzów budzi podziw podczas oglądania ulubionego filmu czy serialu. Kontrast jest bowiem najważniejszym kryterium jakości. Gdy czerń jest dobra, to mówimy ogólnie, że obraz jest dobry. Drugą zaletą są znacznie lepsze kąty widzenia, przy których nie spada nasycenie, ani nie zaburza się tonalność obrazu tak jak w większości telewizorów LCD. Więcej o zaletach (i wadach) technologii przeczytamy w temacie: Czym jest OLED i dlaczego tak bardzo go lubimy?

Perfekcyjna czerń możliwa do uzyskania na ten moment tylko na OLED

Powidoki i wypalenia – okiem praktyka

Najczęściej poruszanym temat, o który w nieskończoność pytają użytkownicy, jest kwestia wypaleń. Tak, faktem jest, że matryca OLED ma niższą odporność na to zjawisko niż LCD, ale na przestrzeni lat na tyle jednak rozwinięto systemy kompensacji, że osobiście marginalizowałbym ten problem. Jeśli rozważamy użytkowanie telewizora przez zwyczajnego widza, który ogląda filmy, seriale, telewizję i gra po kilka godzin w weekendy to nie przejmowałbym się tym wcale.

Co roku moja firma (SkalibrujTV.pl) kalibruje kilkaset telewizorów OLED różnych producentów i powidoki, w postaci wypalonych pasów, interfejsów gry, czy pasów z TVN24 to pojedyncze przypadki. Nie powiem zatem, że temat wypaleń nie istnieje, ale bez dwóch zdań na forach jest zbyt mocno spotęgowany i daje złudzenie, że jest to jakaś plaga i duże zagrożenie. W rzeczywistości są dziesiątki tysięcy ludzi w Polsce, którzy korzystają ze swoich ekranów OLED i nie wiedzą nawet, że taki problem może istnieć. Nie uznaję więc tego za istotne zagadnienie chyba, że jak napisałem, ktoś jest zapalonym graczem i traktuje TV bardziej jako monitor.

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 65″
Typ matrycy OLED (WRGB)
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) ∞:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 400cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 635 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran błyszczący
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,6
  • maks. dE: 1,3
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 520 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 26ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 26ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 26ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie „PC”
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca

Sony AG9 wykorzystuje panel OLED najnowszej generacji, który widzimy pod mikroskopem po prawej stronie. Struktura to WRGB, ale nie wpływa to negatywnie na rozdzielczość ekranu, ponieważ każdy piksel ma swoje cztery subpiksele (biały nie jest liczony osobno).

Żywotność

Osoby, które nadal martwią się o trwałość panelu organicznego powinny zapamiętać następujący komunikat: W sprawie trwałości matryc organicznych, firma LG Displays (czyli dostawca matryc) oświadczyła, że panele po 2016 roku mogą przepracować aż 100 000 godzin. Po tym czasie jasność może spaść o 50%. Myślę, że ta informacja raz na zawsze pogrzebie mit o problemach z trwałością OLED’ów. Mit, który powtarzany jest jak mantra przez niektóre osoby. Deklarowana trwałość jest w rzeczywistości znacznie dłuższa niż większości paneli LCD. Spróbujmy przeliczyć sobie ten czas na lata pracy. W przeciętnym gospodarstwie domowym telewizor pracuje średnio 5-6 godzin dziennie (wiadomo, w weekendy dłużej, są jednak dni w które nie jest włączany wcale). Przy 6 godzinach dziennie mamy aż 16 500 dni, czyli prawie 45 lat pracy, zanim matryca się zużyje, co też nie znaczy, że umrze… Spadnie jedynie jej jasność o 50%.

Zalecane ustawienia

Menu ustawień obrazu w TV 2019 przeszło rewitalizację i ograniczono ich ilość. Nie będę wymieniał wszystkich, ponieważ zarówno mnie jak i czytelników powinno interesować wyłącznie jedno ustawienie w którym telewizor najwierniej naśladuje monitor studyjny. Jest nim tryb „Własne”. Wybranie omawianego powyżej trybu jest właściwie wszystkim co użytkownik powinien zrobić by uzyskać najlepszą jakość obrazu dostępną domowymi metodami (tj. bez profesjonalnej kalibracji). Pożądaną jasność ustawimy suwakiem o takiej samej nazwie (“Jasność”) w głównym menu.

Obsługa Ultra HD z HDR w Android 8.0 wymaga zmiany konfiguracji portów HDMI. Zrobimy to w zakładce (uwaga!) Ustawienia -> Oglądanie telewizji -> Format Sygnału HDMI. Należy wybrać „Ulepszony format”. Przy tym ustawieniu możemy stracić fonię na niektórych źródłach, dlatego producent pozostawił także opcję kompatybilną. Pełne wsparcie dla Ultra HD dostępne jest na wszystkich złączach.

Obowiązkowe powinno być też wyłączenie overscanu, czyli technologii obcinającej brzegi obrazu. Wystarczy w tym celu zmienić:

Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Fabrycznie

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,9 maksymalna 4,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,2 maksymalna 4,7
Średnia deltaE palety szarości 2,7 maksymalna 4,6

Profesjonalna kalibracja Sony KD-65AG9

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,5 maksymalna 1,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,6 maksymalna 1,3
Średnia deltaE palety szarości 0,4 maksymalna 0,8

W fabrycznym trybie “Film” występuje lekka dominanta błękitu, która choć nie jest duża, to zmniejsza nieznacznie nasycenie barw. Na szczęście wykonanie profesjonalnej kalibracji na Sony OLED AG9 jest możliwe, bo telewizor został do niej certyfikowany przez oprogramowanie Calman. Rezultaty kalibracji są jednak wyśmienite i warto dopracować tak dobry telewizor do granic możliwości. Oddanie kolorów staje się wtedy wyśmienite i nic nie można zarzucić ekranowi.

Kalibracja robi tutaj świetną robotę i dzięki niej można dodać dwa dodatkowe tryby obrazu (np. do SDR i HDR), których nie ma fabrycznie dostępnych w menu telewizora.

Po kalibracji dostępne są dwa dodatkowe tryby obrazu!

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz kadr z filmu:
Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb Fabryczny
  • Najlepszy tryb fabryczny
  • Profesjonalna kalibracja
  • Referencja (studio)
Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)
Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
o
raz w temacie: Wielki test kalibracji 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa – X1 Ultimate

Sony OLED AG9 wykorzystuje najwyższy i zarazem najnowszy procesor Sony, zwany X1 Ultimate. Układ ten ma za zadanie skalować i obrabiać cyfrowo obraz, który trafia na ekran. Różnice wynikające z jakości skalowania jednak się już zatarły i telewizor każdego cenionego producenta robi to z podobną skutecznością, wyciągając tyle ile się da z obrazu niskiej rozdzielczości.

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.
Menu konfiguracji funkcji obróbki cyfrowej.

Powyższy opis sugeruje, że procesor Sony w zasadzie nie wnosi niczego do jakości obrazu. Z perspektywy “purystów obrazu”, którzy oczekują jak najmniejszej ingerencji w materiał źródłowy mniej więcej tak jest. Układ “X1” daje jednak kilka ciekawych funkcji, ujętych w menu jako “tworzenie realizmu”. Składają się na nie “Rozdzielczość”, “Mastered in 4K”, “Redukcja losowych zakłóceń”, “Cyfrowa redukcja zakłóceń”, oraz “Łagodna Gradacja”. Z mojej perspektywy najciekawszymi funkcjami są “Rozdzielczość, oraz “Łagodna gradacja”. Pozwalają one uwypuklić niektóre walory obrazu i zamaskować niedoskonałości przy słabym sygnale. Na pewno każdy z czytelników zna problem posteryzacji (bandingu) obrazu, która jest nieodłączną cechą słabej jakości plików, oraz treści telewizyjnej. Zwróćmy uwagę jak skutecznie system “Łagodna gradacja” radzi sobie z nią:

Suwak “Rozdzielczość” pracuje zaś na wyższą ostrość obrazu i robi to w znacznie lepszy sposób niż zwykły suwak z tym związany. Przede wszystkim nie kreuje artefaktów w postaci podwójnych konturów. Tak wygląda to w praktyce:

Widzimy tutaj jak operując na funkcjach Rozdzielczości, oraz Łagodnej gradacji możemy nieco “uszlachetnić” obraz. Rezultaty te składają się na trochę lepszy, niż u konkurencji, wygląd treści SD, czy słabego HD.

Kontrast i Czerń

Bezwzględnie najważniejszym, a ostatnio coraz mniej docenianym kryterium jest czerń i kontrast. Temat czerni w telewizorze można porównać do silnika w samochodzie. Jest to najważniejsza, fundamentalna cecha obrazu, klasyfikowana najwyżej w skali wpływu na postrzeganą jakość. Możemy mieć wszystko najlepsze – wierne barwy, dużą jasność i nieskazitelną ostrość, ale bez odpowiednio dobrej czerni nie będą one robiły wrażenia. Pod tym fundamentalnym względem nie ma więc lepszego wyboru niż ekran OLED – niezależnie sterowany każdy piksel sprawia, że uzyskujemy perfekcję czerni. To tak jakbyśmy mogli nabyć auto napędzane perpetuum mobile. Możemy konfrontować różne ekrany LCD z Sony OLED AG9, ale żaden z nich nie wyjdzie zwycięsko w konfrontacji kontrastu. Może co najwyżej starać się dorównać!

I nie, nie jest to tak, że dostrzeżemy go tylko i wyłącznie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że różnice w czerni pomiędzy ekranem OLED, a LCD widać nawet w bardzo jasnym pomieszczeniu sklepowym.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA ∞:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA ∞:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1

Rynek zna telewizory LCD, które uzyskują na niektórych scenach także wynik nieskończoności, jednak żaden z nich nie jest w stanie wygenerować takiej czerni w każdym miejscu matrycy. Sony OLED AG9 potrafi to zrobić nawet w obszarze kilku pikseli, więc wciąż ma przewagę nad telewizorami z podświetleniem direct LED. Te mogą posiadać od kilkudziesięciu do kilkuset niezależnych obszarów wygaszania. OLED posiada ich tyle co pikseli, czyli całe 8 294 400. Polecam każdemu miłośnikowi seansów w warunkach kinowych!

Poza fenomenalną czernią bardzo ważne jest też, by telewizor potrafił wyświetlić przejścia tonalne tuż ponad nią i nie tracił subtelnych detali. Tutaj Sony OLED AG9 wypadał wręcz świetnie, przy zastosowaniu funkcji łagodna gradacja!

Jasność, praca w warunkach dziennych

Maksymalny poziom jasności matrycy organicznej zależy od tego, na jakiej powierzchni uzyskać chcemy tą jasność. Przykładowo w scenie nocnej, drobny błyszczący element będzie jaśniejszy, niż gdyby znajdował się on w scenerii dziennej (i większa powierzchnia ekranu musiałaby być jasna). Taką uśrednioną jasność całego kadru określamy parametrem APL.

Jak zachowują się najnowsze telewizory Sony OLED przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

Jak widzimy charakterystyka jest dosyć “stroma”. Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Przy umiarkowanych scenach, wraz ze swoimi 400cd/m2, AG9 powinien się całkiem nieźle sprawdzić w nasłonecznionym pomieszczeniu, ale też nie tak dobrze jak niektóre telewizory LCD. Warto także nadmienić, że jeśli ustawimy funkcję “luminancja szczytowa” na wartość “średnia”, lub “niska” to charakterystyka będzie dużo bardziej stabilna, tzn. biel o małej powierzchni będzie miała zbliżoną jasność do bieli na całym ekranie z tym, że ograniczymy maksymalną jasność do kolejno 220 i 170cd/m2.

Odwzorowanie ruchu

Tu przeprowadzimy konfigurację płynności ruchu.

Sony OLED AG9 posiada 120Hz matrycę. Jej potencjał można wykorzystać przy użyciu systemu poprawy ruchu – Motionflow. Do wyboru mamy “Własny”, “Auto”, lub “Wyłączony”. Wyłączanie systemu powoduje oczywiście okrojenie możliwości matrycy do 60Hz co byłoby absurdalną decyzją, zaś ustawienie “Auto” odpowiada tak naprawdę konfiguracji “Własny” z suwakiem gładkość ustawionym na 3 (maksymalna wartość). To powoduje duży efekt opery mydlanej, czy nienaturalnego upłynnienia filmów (choć niektóry się to podoba). Sprawdźmy zatem jak możemy ustawić płynność przy ustawieniu “Własny” i jak wygląda odwzorowanie szybkiego ruchu na ekranie:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Ustawienia Motionflow Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony
Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

400 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Ręczny

Gładkość 1

 Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

400 cd/m2

 Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Lekkie upłynnienie (tzw. złoty środek)

Ręczny / Automat

Gładkość 2 – 3

 Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

400 cd/m2

 Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Bardzo mocne upłynnienie (efekt opery mydlanej)

Ręczny

Czystość: Duża

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

190 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak, obraz bardzo mocno migocze

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Przy pełnym użyciu Motionflow, stopień rozmycia obrazu wygląda typowo dla 120Hz matryc OLED. Generalnie jest to bardzo dobry stan i z pewnością TV można do sportu polecić. Pewnym problemem są jednak scenariusze konfiguracji systemu. W poprzednich modelach TV Sony Bravia można było wybrać tryb “Standardowy” by uzyskać delikatną poprawę płynności treści filmowej i bardzo wysoką ostrość treści wideo (np. sportu). Nazywaliśmy to złotym środkiem. W przypadku AG9 analogicznym ustawieniem jest Własny / Gładkość 1, jednak przy takich parametrach treść wideo jest bardziej rozmyta niż wcześniej! Obraz robi się wyraźniejszy w ruchu dopiero przy ustawieniu gładkości na wartość 2/3, jednak wtedy filmy mają idealnie płynny i gładki ruch, co wielu osobom nie odpowiada. Oznacza to brak możliwości uzyskania złotego środka i do filmów i do telewizji. Takim ustawieniem mogłoby wydawać się użycie funkcji Czystość: duża, ale dysponujemy wtedy tylko połową jasności telewizora, a obraz dodatkowo mocno migocze. Szkoda.

W przypadku ekranu OLED warto pochylić się także nad tym jak wygląda ilość rozmycia przy treści HDR. W tym przypadku, konkurencyjne telewizory LCD nie mogą korzystać ze wszystkich swoich technik wspomagania ruchu. W takich scenariuszach zaczyna się ponownie liczyć czas reakcji matrycy, który… jest bezkonkurencyjny w telewizorach OLED, takich jak testowany Sony! Różnica nie jest miażdżąca, ale istotna:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Telewizor LCD – treść sportowa HLG HDR Telewizor OLED – treść sportowa HLG HDR

Równomierność ekranu

Telewizory OLED zawsze brylowały pod względem jednorodności jasności, ponieważ ich konstrukcja (bez elementu podświetlającego ekran) automatycznie rozwiązuje wiele problemów. Pod tym względem prześcigają więc telewizory LCD o lata świetlne. Sony OLED AG9 także zasługuje na wysoką ocenę za jednorodność, choć jak w przypadku innych TV OLED występowały lekkie zafarby. To jednak głównie kwestia sztuki i warto zobaczyć przed zakupem konkretny egzemplarz, lub zapewnić sobie prawo do zwrotu.

Obsługa Ultra HD / 4K

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

By uzyskać pełną kompatybilność z sygnałem Ultra HD przez HDMI, należy ustawić “format sygnału HDMI” na “Ulepszony format”, który dostępny jest na każdym z czterech złączy HDMI. Taka konfiguracja może powodować niekompatybilność z niektórymi urządzeniami, z tego powodu domyślnie włączony jest tryb “Standardowy”. Sony OLED AG9 jest kompatybilny z najważniejszymi elementami specyfikacji Ultra HD, takimi jak HDR10, HLG, oraz paletą barw Rec 2020. Wspiera także rozszerzoną normę HDR – Dolby Vision. Wsparcie dla DV w AG9 jest kompletne. Sygnał w takiej formie można uzyskać zarówno z aplikacji streamingowych (np. Netflix), jak i przez złącze HDMI. W redakcji testowaliśmy z Oppo UDP-203 i sygnał Dolby aktywował się bez najmniejszego problemu.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Cecha: Wynik:
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 99% / 75%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak, wszystkie HDMI
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna kalibracja na osobnym trybie obrazu

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Scena Opis sceny Jasność HDR
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 500 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 530 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 520 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 530 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 625 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Wyniki Sony OLED AG9 są charakterystycznie niższe niż w innych telewizorach OLED, więc chciałbym tutaj nieco bardziej rozwinąć tę kwestię. Bolączką wszystkich matryc OLED jest fakt, że jasność bieli w HDR nie jest sumą jasności czerwieni, zieleni i błękitu (tak jak w trybie SDR). Wyjątkowo mocno angażowany jest tutaj biały subpiksel, dzięki czemu udaje się podbić jasność elementów, których barwa jest mało nasycona. Tu jak widać, Sony nie preferuje takiego podejścia i korzysta ze swojego białego subpiksela wyjątkowo oszczędnie. W konsekwencji elementy białe będą ciemniejsze niż na telewizorach konkurencji, ale te mocno kolorowe już nie. TV ma też pewnego asa w rękawie – jest nim funkcja dynamicznego mapowania tonów, która działa “pod maską telewizora” i odzyskuje utracone przejścia tonalne w bieli (które by były zbyt jasne do wyświetlenia dla telewizora), więc nie ma zjawiska, że czegoś brakuje.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Fabryczny tryb Własne

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 2,3 maksymalna 6,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,3 maksymalna 3,9
Średnia deltaE palety szarości 2,7 maksymalna 5,7

Skalibrowany tryb Własne

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,9 maksymalna 1,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,2 maksymalna 2,4
Średnia deltaE palety szarości 1,1 maksymalna 4,7

Fabryczne oddanie barw w HDR jest całkiem niezłe, podobnie jak w SDR. Występuje jednak to samo ochłodzenie obrazu, które na szczęście nie jest duże i możliwe do wyeliminowała funkcjami kalibracyjnymi. Po skalibrowaniu trybu HDR ciężko mieć jakiekolwiek zastrzeżenia co do oddania barw w telewizorze. Na wysoką notę zasługuje także gradacja obrazu. Przejścia tonalne są płynne i nawet w wymagających scenach z filmu “Marsjanin” nie było widać “schodków” na niebie.

Dolby Vision

W Sony OLED AG9 treść Dolby działa zarówno przez HDMI jak i z wbudowanych aplikacji. W przypadku Netflix’a został dodany specjalny tryb obrazu nazwany “Trybem kalibracji aplikacji Netflix”, co zostało opisane w ogłoszeniu prasowym: https://hdtvpolska.com/seria-sony-bravia-master-jedyne-telewizory-z-trybem-kalibracji-aplikacji-netflix-zapewniajacym-filmowa-jakosc-reprodukcji-obrazu/

Tryb ten ma za zadanie oddawać obraz zgodnie z intencją autora. Ma więc założenia dokładnie takie samo jak proces kalibracji wyświetlacza z tą różnicą, że kalibrację wykonuje się indywidualnie dla każdej sztuki TV, a tryb ten wgrywany jest masowo do każdego TV. Opis wrażeń z używania “trybu kalibracji aplikacji Netflix” będzie najkrótszym opisem jaki można sobie wyobrazić: jest to po prostu tryb Dolby Vision Ciemne Pomieszczenie występujący pod inną nazwą! Co najlepsze, do trybu kalibracji aplikacji Netflix tak samo możemy (i powinniśmy) wprowadzać ustawienia kalibracyjne dedykowane dla Dolby Vision. Niezły chwyt marketingowy ale rzeczywiście ktoś kto to wymyślił wiedział czym zainteresować widza gdyż chyba nie muszę mówić o tym jak bardzo popularna jest aplikacja Netflix na świecie! No i żaden inny producent telewizorów na to jeszcze nie wpadł 😉

Wracając jednak do samej technologii Dolby Vision to przyznać muszę, że mam nadal mieszane uczucia, po przetestowaniu kilku filmów i seriali na Sony OLED AG9. Jeśli chodzi o dobre strony, to jest ona w stanie dostarczyć jeszcze lepszą precyzję oddania detali w światłach i bez utraty jasności w HDR. Widać to dobrze na tej samej scenie na której testowałem funkcję dynamicznego mapowania tonów. Dolby daje kolejny stopień przewagi:

Kąty widzenia

Ekran organiczny w Sony OLED AG9 wykazuje tylko minimalną wrażliwość na zejście z osi obrazu. Lekko zmienia się odcień obrazu, jednak są to jednak nieporównywalnie mniejsze straty niż w przypadku telewizorów LCD. Poza odcieniem jednak, wszystkie walory pozostają zachowane. Zarówno kontrast, jak i widoczność detali w czerniach pozostaje na tym samym poziomie. Patrząc więc na temat jakości obrazu z różnych kątów widzenia, plasuje to telewizor Sony OLED AG9 na nieporównywalnie wyższym poziomie, niż dowolny ekran LCD! Z uwagi na podobieństwo ekranów posłużymy się tutaj filmem z Sony A1:

Granie na konsoli i PC

W Sony OLED AG9 zaoferowano dwa tryby przystosowane do grania, lub współpracy z komputerem. Pierwszy z nich to “Gra”, a drugi “Grafika”. W praktyce nie ma różnicy z którego z nich skorzystamy. Oba oferują opóźnienie na tym samym poziomie, oraz reprodukcję chromy 4:4:4, by drobne kolorowe czcionki były czytelne.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD “Gra” 26 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 26 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Gra” 26 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR “Gra” 26 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 26 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Własne” 99 ms
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) po oflagowaniu wejścia jako PC.

Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie na Sony OLED AG9 było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.

System i Smart TV

Sony OLED AG9, już w dniu debiutu, wykorzystuje system operacyjny Android 8.0 Oreo, w której aktualizacji uległ cały interfejs użytkownika. Ponadto, jako reprezentant linii TV na 2019 rok, otrzymał on dalsze modyfikacje i steruje się nim jeszcze wygodniej.

Interfejs “Home” Składa się teraz z kart ułożonych w pionie, a każdą z nich możemy wyedytować, czy wręcz usunąć. Wraz z instalacją aplikacji mogą pojawić się nowe karty, tak jak np. karta Netflix. Zapewnia ona szybki dostęp do polecanych, oraz oglądanych niedawno tytułów. Dostępna jest także nowa belka po wciśnięciu przycisku “Action Menu”, w której możemy umieścić dowolne skróty, np. do szybkiej zmiany trybu obrazu, czy też do zmiany jasności ekranu.

Jeżeli chodzi o dostępność aplikacji streamingowych na Androidzie 8.0 to jest ona już w zasadzie kompletna, jak widzimy na powyższym zdjęciu. Warto też wspomnieć, że wraz z aktualizacją oprogramowania, Sony OLED AG9 ma zyskać kompatybilność z technologią Apple AirPlay!

W momencie gdy piszę tę recenzję, niestety nie jest jeszcze dostępna jedna z najistotniejszych funkcjonalności w nowym Androidzie, mianowicie Google Assistant w języku polskim. Asystent głosowy od firmy Google jest inteligentnym programem, który potrafi wykonywać złożone polecenia wymawiane do telewizora w języku naturalnym. Dlatego też bardzo istotny jest wbudowany w pilot mikrofon, o którym wspomniałem we wstępie.

YouTube z HDR nareszcie działa.

Android TV pozwala m.in. też na instalację aplikacji KODI (sklep google play store > Filmy i telewizja), która zapewnia ogromne możliwości multimedialne. Pozwala tworzyć domową bibliotekę filmów i zdjęć, a wraz z dodatkowymi wtyczkami (chociażby kultowa wtyczka “mrknow.pl”) odtwarzać na przykład wideo ze stron takich jak Cda.pl, Polvode.pl, Alekino.tv, Vod.tvpl.pl, Wrzuta.pl czy Filmbox Movie. Tego typu rzeczy są niemożliwe na telewizorach z zamkniętym systemem operacyjnym! Podczas korzystania z tunerów wbudowanych mamy łatwy dostęp do informacji o kanale, a EPG sprzęgnięte jest z interfejsem Android’a. Interfejs jest schludny, funkcjonalny i nie przerywa seansu podczas wywoływania.

Na koniec bardzo pozytywna informacja – interfejs użytkownika działa szybko, sprawnie, a telewizora nie udało się ani razu zawiesić podczas testów! Wszystko dzięki zaktualizowanej platformie sprzętowej. W porównaniu do procesora MT5891, który występował w telewizorach przez ostatnie trzy lata jest to ogromny postęp i, w obecnej chwili, konieczność, by wygodnie korzystać z telewizora. Trzeba jednak wspomnieć, że w stosunku do AF9, który miał aż 4GB pamięci RAM, w AG9 zastosowano jedynie 2,5GB! Podczas testów nie odczułem ograniczeń z tym związanych, ale trudno powiedzieć jak wpłynie to na system w dłuższej perspektywie czasu.

Obsługa klawiatury i myszki

Wygląd oraz możliwości Oreo zostały odświeżone więc podłączenie klawiatury wydaje się tutaj chyba najbardziej sensowne ze wszystkich systemów dostępnych na rynku. Do testu użyłem redakcyjnej Logitech K400 Plus TV, którą Gmeru testował dla Was tutaj. Nie tak dawno przyszedł do nas także wyższy, najnowszy model o oznaczeniu K830.

Logitech K400 Plus TV

Dlaczego najbardziej sensowne? Po pierwsze i chyba najważniejsze na ekranie pojawia się wskaźnik, który bez klawiatury nie jest aktywny. Dzięki temu możemy dużo szybciej poruszać się po całym systemie android.

Po dokładny opis kolejnych benefitów płynących z podłączenia klawiatury do telewizora z systemem Android odsyłam Was do wspomnianego testu.

Jakość dźwięku

W Sony OLED AG9 producent kontynuuje stosowanie autorskiej technologii Acoustic Surface, dzięki której w drgania wprawiana jest powierzchnia ekranu i to z niej wydobywa się dźwięk. Elementy generujące wibracje umiejscowione są z tyłu ekranu.

Według specyfikacji mamy tutaj 2 siłowniki i 2 jednostki subwoofer, które wprawiają ekran w wibracje. Ich łączna moc to 60W. Ciężko jednak powiedzieć, czy moc tą można odnieść do mocy RMS klasycznych membran głośnikowych. Można jednak dokonać odsłuchu i ten wypada bardzo pozytywnie. Dźwięk jest głośny i klarowny. Porównywalny z Soundbarem średniego rozmiaru. Oczywiście można by chcieć więcej w kinie, ale do tego potrzebować będziemy pełnowymiarowych kolumn. W takim przypadku telewizor można zastosować w roli kolumny centralnej! Jak? Śpieszę z wyjaśnieniami.

Z tyłu telewizora znajdziemy wejście przystosowane do podłączenia końcówki mocy głośnikowej (np. amplitunera). Innymi słowy możemy podłączyć telewizor dokładnie tak jak standardowy głośnik, by użyć go w roli centralnej kolumny. Daje to wspaniały efekt kierunkowości, ponieważ dialogi (które w filmach idą centralnym kanałem) wydobywają się bezpośrednio z powierzchni telewizora. Daje to wrażenie jakby aktorzy faktycznie mówili centralnie z ekranu. Bardzo fajne rozwiązanie, aczkolwiek może być nie łatwo spasować barwę dźwięku ekranu z kolumnami frontowymi.

Podsumowanie i ocena

Testując Sony OLED AG9 doznałem lekkiego déjà vu z testu AF9, bo ekrany są bardzo podobne pod względem charakterystyki obrazu. Telewizory różnią się przede wszystkim z zewnątrz, AF9 był inaczej wykonany, teoretycznie bardziej prestiżowo, choć do mnie osobiście bardziej przemawia minimalistyczne wykonanie nowego modelu. Warto też wspomnieć kilka usprawnień w AG9 z racji tego, że należy on do serii 2019 – np. o wiele ładniejszy i wygodniejszy pilot. Poza tym można by tu było zacytować podsumowanie z innych telewizorów OLED marki Sony, bo naprawdę nie różnią się one znacząco od siebie na przestrzeni lat. Wszystko przez fakt, że matryce WOLED nie są w stanie bardziej wyewoluować i dostarczyć np. lepszej jasności w HDR. W związku z tym po raz kolejny stykami się z wartościami rzędu 500 – 550 nitów (charakterystycznie niższych w przypadku TV Sony niż innych OLED’ów ale to zagadnienie dokładnie wytłumaczyłem w teście), które dają przyjemność z obcowania z nową jakością treści, ale nie tylko do Ultra HD warto kupić Sony AG9. Telewizor bardzo skutecznie radzi sobie z materiałami niskiej jakości dzięki procesorowi X1 Ultimate i funkcjom takim jak “rozdzielczość”, czy “łagodna gradacja”. Kto raz zaznał OLED’owej czerni w warunkach kinowych, ten prawdopodobnie nie będzie sobie wyobrażał innego TV, ale o tym myślę, że pisałem już wystarczająco dużo. W AG9 warto pochwalić także oddanie barw – są dobrej jakości tryby fabryczne i możliwość bardzo skrupulatnej, profesjonalnej kalibracji, z oprogramowaniem Calman. Pod względem użytkowym jest bardzo dobrze – nowy procesor MT5983 zapewnia płynne działanie systemu Android. Nabywcy AG9 będą mogli też (prawdopodobnie) pominąć zakup soundbara. Technologia Acoustic Surface robi tutaj niesamowitą robotę i jest ona na tyle dobra, że telewizor może służyć jako głośnik centralny w pełnym kinie domowym (to unikatowa funkcja Sony). Podsumowując, Sony OLED AG9 to doskonały produkt, którym powinni zainteresować się przede wszystkim fani filmów i seriali.

Nie wiesz jaki kabel HDMI 4K wybrać? Przeczytaj nasz test

PLUSY

  • Perfekcyjna czerń i kontrast nieosiągalna dla telewizorów LCD oraz Plazm
  • Doskonałe oddanie barw w Full HD i Ultra HD
  • Niebanalny design, telewizor pasujący do bardzo nowoczesnych wnętrz
  • Innowacyjny system audio Acoustic Surface
  • Możliwość użycia telewizora w roli głośnika centralnego
  • Doskonałe działanie procesora X1 Ultimate
  • Rozbudowane możliwości kalibracji, współpraca z oprogramowaniem
  • Najlepsza płynność przejść tonalnych spośród telewizorów OLED dostępnych na rynku
  • Funkcja dynamicznego mapowania tonów pozytywnie wpływająca na seans w HDR
  • Świetne kąty widzenia
  • Najbogatsze pokrycie szerokiej palety barw (prawie 100% DCI)
  • Zaktualizowana platforma sprzętowa – nareszcie system działa płynnie!
  • Rewelacyjna żywotność panelu OLED 4 generacji (100 000 godzin)
  • Obsługa aż trzech formatów HDR: HDR10, HLG i Dolby Vision
  • Niezłej jakości tryby fabryczne obrazu
  • Matryca 120Hz z doskonałym upłynniaczem (Motionflow) – ważne w przypadku sportu
  • Sprawdza się przy codziennym oglądaniu w dzień – jasność ekranu (w SDR) na poziomie 400cd/m2
  • Pełna obsługa HEVC 4K – pliki, telewizja naziemna i satelitarna
  • Niewielki input lag zarówno w Full HD jak i 4K HDR

MINUSY

  • Niższa jasność w HDR na tle innych TV OLED 2019
  • Pogorszone możliwości optymalnej konfiguracji systemu Motionflow
  • Brak obsługi technologii HDR10+

Telewizory dostępne w Sony Centre w promocji Zwrot Cashback 1000 zł:

Do kupienia tutaj: Telewizor Sony KD-55AG9 12 499 zł

Do kupienia tutaj: Telewizor Sony KD-65AG9 17 999 zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma Sony


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

(127598)