Epson EH-TW7400 | TEST | Niedrogi projektor 4K Ultra HD na 2019r!
Słowem wstępu
Firma Epson to jeden z liderów rynku projektorów do kina domowego. W ofercie znajdziemy kilkanaście różnych modeli – począwszy od podstawowych i niedużych projektorów Full HD za około 3 tys. złotych, a skończywszy na dużych na laserowych projektorach 4K. Bohater dzisiejszego testu ulokowany jest gdzieś po środku oferty. Swój debiut miał a targach IFA 2018. Jest to obecnie najtańszy projektor 3LCD Ultra HD 4K, co z pewnością uczyni go przedmiotem pożądania wielu kinomanów, oraz graczy. Jako jedyny w tej cenie posiada wsparcie dla HDR oraz szerokiej palety barw z prawdziwego zdarzenia. Zapowiada się ciekawie, więc przejdźmy od razu do testu!
Technologia LCD z 4K enhancement – podstawowe informacje
Projektor wykorzystuje klasyczne źródło światła (lampa) i przetwornik obrazu 3LCD. Przypomnę od razu, że do głównych zalet projektorów LCD zalicza się sposób generowania obrazu – stabilny, niemigoczący i pozbawiony artefaktów towarzyszących na przykład technologii DLP. Mowa tu oczywiście o efekcie tęczy, którego nie uświadczymy wybierając projektor LCD. Urządzenia tego typu oferują też bogate opcje przesunięcia i przybliżenia obrazu za pomocą ustawień obiektywu co znacząco ułatwia dobór miejsca ustawienia projektora. Do słabszych stron zalicza się teoretycznie gorszy kontrast, ostrość i równomierność obrazu, jednak doświadczenie nakazuje nie oceniać tych elementów z góry bo technologia 3 LCD także ewoluuje na przestrzeni ostatnich lat i cechy te są systematycznie poprawiane. Projektory marki Epson są urządzeniami 4K, choć ich natywna rozdzielczość (rozdzielczość matryc LCD) wynosi 1920×1080. Wykorzystują jednak technologię “4K enhancement”, która polega na rysowaniu dwóch klatek obrazu w jednym cyklu, z niewielkim przesunięciem względem siebie. To pozwala niejako podwoić liczbę pikseli. Krytycy zawsze powtarzają, że jest to sztuczna interpolacja. Ja przypominam, że to efekt powinien interesować widza, a nie technologia stojąca za nim i warto się wstrzymać z opinią do czasu przeprowadzenia testów empirycznych!
Wygląd
Projektor ma elegancką linię, z kanałami wentylacyjnymi ulokowanymi z przodu i sporą, centralną soczewką. Jest ona automatycznie zamykana by zapobiec osadzaniu się kurzu po każdym wyłączeniu urządzenia! Brawo za zastosowanie tego rozwiązania.
Na górze nie znajdziemy żadnych pokręteł do regulacji, ponieważ system optyczny jest w pełni zmotoryzowany i regulacji możemy wykonywać z pilota. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie.
Wyposażenie i Złącza
W tym miejscu niestety czeka na nas kubeł zimnej wody – HDMI 1, pomimo, że pracuje w standardzie 2.0a i obsługuje HDCP 2.2, to jest ograniczone do 340MHz. Oznacza to, że pozwala przyjąć rozdzielczości 4Kp60/ 4Kp50 wyłącznie w formacie 8-bit 4:2:0. Możemy więc zapomnieć o graniu na konsoli w 4K z HDR, czy oglądaniu telewizji w HDR HLG (np. Canal+ 4K). Taka funkcjonalność pojawia się w modelu wyższym czyli najbardziej chyba popularnym TW9400, który za moment pojawi się na rynku jako następca hitowego TW9300.
Do projektora nie zostały dołączone okulary 3D, jednak można je dokupić w cenie około 270zł (model ELPGS03). Są to okulary aktywne z wbudowanym akumulatorem. Możemy je ładować bezpośrednio z extendera obrazu.
Testy syntetyczne
Badana cecha: | wynik: |
PRZETWORNIK OBRAZU | Epson 3LCD (HTPS) |
ODŚWIEŻANIE MATRYCY (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 60Hz |
JASNOŚĆ PO KALIBRACJI (więcej – lepiej) |
|
KONTRAST ON/OFF | 1300 : 1 |
KONTRAST ANSI | 160 : 1 |
BŁĘDY ODDANIA BARW, PO KALIBRACJI (mniej – lepiej) |
|
INPUT LAG (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
PEŁNA ROZDZIELCZOŚC KOLORU – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak |
OBSŁUGA 10 BITOWEGO KOLORU | Tak (w UHD) |
Instalacja projektora
Epson EH-TW7400 posiada w pełni zmotoryzowany zespół optyczny. Oznacza to, że wszelkich regulacji położenia, wielkości i ostrości obrazu dokonujemy z pilota. Jest to po pierwsze bardzo wygodne – można stać blisko ekranu i dokonywać precyzyjnych zmian. Po drugie pozwala na używanie ekranu o proporcjach 2,39:1, lub innych i wyświetlanie na nim obrazu bez dodatkowych soczewek anamorficznych. Automatyczny obiektyw z funkcją pamięci pozwala na zapisanie kilku położeń soczewki.
Lens shift działa w przedziale od +/- 96,4% w osi pionowej i +/- 47,1% w poziomej. To ogromny zakres, a jego identyczna wartość w górę i w dół oznacza, że w obranym przez nas miejscu montażu, projektor będzie mógł pracować zarówno w pozycji podwieszonej (do góry nogami) jak i stojąc na półeczce. Oczywiście zakresy, jak zawsze, wykluczają się wzajemnie. Jeśli wiec wykorzystamy maksymalny zakres przesunięcia do góry, to nie będzie już dostępny pełny zakres przesuwania na boki.
Optyka pozwala na rzut w zakresie 1,35 – 2,84:1 (stosunek odległości projektora od ekranu do szerokości obrazu). Oznacza to, że aby wypełnić nasz redakcyjny, 99″ ekran (220cm szerokości), możemy umieścić projektor w odległości od 3 do 6,2 metra. Jak widzimy, wygoda instalacji jest wręcz fenomenalna, a duża odległość maksymalna sugeruje, że projektor jest produktem przeznaczonym do “rasowych” sal kinowych! Pamiętajmy jednak, że im bliżej umieścimy projektor tym większą jasność będziemy w stanie uzyskać. TW7400 będzie tracił około 30% jasności w swej maksymalnej odległości! Takie już są prawa optyki.
Jasność i głośność
W najniższym trybie pracy lampy projektor jest praktycznie bezgłośny i nawet ustawiony blisko głowy nie będzie zakłócał seansu. Podobnie w pośrednim trybie, choć da się już wtedy słychać już szum wentylatorów. Gdy użyjemy najwyższego trybu lampy hałas staje się już wyraźniejszy. Na szczęście jasność jest na tyle wysoka, że raczej poza trybem HDR nie będziemy musieli z niego korzystać. Jeśli chcemy cieszyć się najlepszą jakością Ultra HD to sugerowałbym biały ekran, nie przekraczający 115 – 120″. Nie radziłbym jednak schodzić też poniżej 110″ ponieważ projektor nie posiada regulacji jasności i nawet w trybie “ECO” może okazać się zbyt mały przy mniejszych przekątnych.
Jakość optyki
O ile umieścimy projektor prostopadle do ekranu, to jego dalsza instalacja będzie czystą przyjemnością. Bez problemu wycelujemy obrazem w ekran przy użyciu funkcji lens shift i pilota. Po ustawieniu obrazu w naszej redakcji projektor pochwalić się mógł dobrą geometrią obrazu. Narożniki nie “uciekały” o więcej jak centymetr (nieco ponad 0,5% dystorsji). Suma summarum wystarczyło powiększyć obraz tak, by mniej więcej dwa piksele z każdej strony wychodziły na ramę ekranu i nie było widać jakichkolwiek ułomności. Ostrość (na brzegach, a także w centrum ekranu) była na wysokim poziomie. Konwergencja (zbieżność barw RGB) także. Tą drugą można bardzo wygodnie regulować kaskadowo: najpierw wszystkie obszary, następnie brzegi i ostatecznie 16 stref obrazu niezależnie. Poniższe zdjęcie jak zwykle po takiej, podstawowej, regulacji, bez podziału na strefy:
Ostrość obrazu jest na wysokim poziomie w przypadku TW7400, jednak struktura pikseli jest trochę widoczna, ze względu na mniejszy współczynnik wypełnienia niż w panelach odbiciowych (RHTPS, LCoS). Ta informacja jest jednak nieistotna, gdy planujemy wykorzystać funkcję 4K Enhancement, o której więcej w dziale o Ultra HD.
Zalecane ustawienia
Menu obrazu oferuje nam kilka predefiniowanych trybów, które różnią się znacząco reprodukcją obrazu.
Zacznijmy od tego, że TW7400 wyposażono w filtr dichroityczny, który automatycznie włącza się i wyłącza w zespół optyczny (słychać mechanikę pracującą wewnątrz obudowy). Postaram się wytłumaczyć prostymi słowami o co chodzi na bazie pomiarów widma. Tak jak po lewo wygląda kompozycja widmowa lampy UHP w trybach: Dynamic, Bright Cinema, oraz Natural. Jak widzimy prawie wszystkie frakcje światła są pokryte. Gdy wejdziemy jednak w tryb Digital Cinema lub Cinema, tor światła przesłaniany jest filtrem. Światło zostaje ono odfiltrowane tak, że zakresy barw podstawowych są znacznie mocniej odseparowane od siebie, jak na diagramie po prawej stronie.
Jaki w tym cel? Otóż bardziej spiczaste widmo pozwala bardziej selektywnie stymulować receptory w ludzkim oku. W efekcie pozwala uzyskiwać znacznie bardziej nasycone kolory (szerszy gamut). Jak już wiemy, w dobie Ultra HD jest to bardzo ważne, ponieważ filmy kodowane są w szerokiej przestrzeni barw – Rec 2020 i mogą przenosić kolory, których dotychczas nie widzieliśmy na ekranach. Filtr dichroityczny jest wymagany by poszerzyć paletę barw – zobaczymy później o ile. Jeśli nęka kogoś pytanie czemu po prostu nie został wbudowany na stałe, to już śpieszę z odpowiedzią. Odfiltrowanie części zakresu to zwyczajnie “zabranie” części światła. Spada zatem jasność projekcji i to całkiem znacznie… aż o 54%! Między innymi oznacza to, że nie będziemy mogli użyć tak dużego ekranu. Odejdźmy jednak chwilowo od tych dywagacji i skupmy się na tym, co będzie interesowało potencjalnego nabywcę w pierwszej kolejności – tryb obrazu, który jak najlepiej oddaje intencje autora wideo. W TW7400 jest nim, jak zawsze, tryb Natural. Po jego wybraniu warto udać się jeszcze do zakładki Image Enhancement i wyłączyć funkcje redukcji szumów.
Image -> Image Enhancement-> Noise Reduction -> 0
Image -> Image Enhancement -> MPEG Noise Reduction -> 0
To tyle z podstawowych ustawień. Sprawdźmy jak projektor realizuje swą rolę.
Reprodukcja kolorów
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,0 | maksymalna | 3,6 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,4 | maksymalna | 4,9 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,3 | maksymalna | 4,9 |
Po kalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,6 | maksymalna | 1,6 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,7 | maksymalna | 2,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,8 | maksymalna | 1,9 |
Fabrycznie ustawiony tryb Natural chwali się dobrym pokryciem palety barw Rec 709, jednak widać, że poszczególne kolory są osłabione (mniej nasycone niż być powinny). Wynika to przede wszystkim ze zbyt niskiej wartości gamma. Przy takiej charakterystyce jak zmierzona obraz ma mniejszą głębię i saturację, więc jest mniej atrakcyjny niż mógłby być. Nie zrozumcie mnie jednak źle – projekcja wygląda dobrze, jednak ma kilka elementów wartych dopracowania. Dłuższa sesja kalibracyjne przekłada się na bardzo dobre rezultaty w dziedzinie oddania kolorów. Praktycznie wszystkie próbki udaje się oddać z przekłamaniami, które w zasadzie nie są widoczne gołym okiem. To super wiadomość dla miłośników seansów filmowych.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Kontrast i czerń
Projektory wykonane w technologii 3LCD oferują z reguły przyzwoitą czerń, choć nie jest to high-endowy poziom znany z przetworników odbiciowych (zastosowanych m.in. w Epson LS10500). Najlepsze modele 3LCD były jednak w stanie konkurować z projektorami DLP. A jak jest z TW7400? Sprawdźmy w naszej krytycznej procedurze testowej.
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru |
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli | 1 300:1 | On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz | 14 000:1 | ||
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów | 160:1 | Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu | 170:1 | ||
Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu | 245:1 | Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu | 410:1 | ||
Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu | 660:1 |
Wyniki są dosyć typowe jak na projektor LCD i tym samym zbliżone do np. modelu TW6700. Prawdę mówiąc trudno oczekiwać czegoś więcej biorąc pod uwagę półkę cenową urządzenia. Lepszymi wynikami w klasie LCD może pochwalić się jedynie model TW9400. Jest to wynik, przy którym oczywiście da się zauważyć pewne świecenie czerni, jednak nie ma też żadnej mocnej alternatywy w tych półkach cenowych, dla testowanego projektora. Projektory DLP 4K są wielokrotnie gorsze od TW7400 pod względem czerni z każdej półki cenowej!
Epson posiada także system dynamicznej przysłony, która zmniejsza ilość światła w ciemnych scenach, mając na celu dać wrażenie lepszej czerni. W związku z tym są dwa ustawienia działania jej – normalny (normal), oraz szybki (high speed). Niestety, ani w jednym ani w drugim przypadku system nie wnosi zbyt wiele, ponieważ jej działanie zaczyna się dopiero przy całkowicie czarnych klatkach obrazu, których w filmie jest raczej bardzo mało. Wynik 14 000:1 można więc potraktować jako ciekawostkę.
Jednolitość obrazu
Jednolitość obrazu była na niezłym poziomie. Projektory Epson posiadają ustawienia pozwalające na regulację odcienia bieli w każdym narożniku i na każdym brzegu ekranu. Kwestia tylko cierpliwości w ustawianiu, by uzyskać jednorodny kolor na całym ekranie. Wtedy z pewnością nie będzie problemu z jednorodnością barw. Ewentualnie z rozkładem jasności, bo ciemniejsze brzegi ekranu są typowe dla projektorów.
Pomiarowy rozkład jasności:
-28% | -17% | -13% | -15% | -29% |
-23% | -9% | -1% | -7% | -25% |
-22% | -7% | ref. | -4% | -26% |
-22% | -10% | -2% | -7% | -23% |
-29% | -18% | -14% | -13% | -28% |
Obsługa Ultra HD / 4K
Epson TW7400 jest projektorem Ultra HD co oznacza wsparcie zarówno dla szerokiej palety barw Rec. 2020, HDR jak i oczywiście rozdzielczości 4K. Niestety dużą wadą sprzętu jest brak pełnoprawnego złącza HDMI 2.0a o której już wspomniałem na początku. Właściwie spotykamy się tutaj z chipem HDMI 1.4 z zaktualizowanym oprogramowaniem. W konsekwencji nie jesteśmy w stanie podać do projektora sygnału 50, czy 60Hz z HDR. Najbardziej dotkliwe jest to w przypadku gdy chcemy podłączyć konsolę Xbox One, albo Playstation 4 – nie będzie możliwości grania w Ultra HD z HDR. Równie niemiłe rozczarowanie czeka nas przy próbie podłączenia tunera nc+ 4K i włączeniu np. Canal+ 4K Ultra HD. Nie będzie miało to prawo zadziałać. Wsparcie dla Ultra HD ogranicza się więc do oglądania filmów, które będąc nagranymi w 24fps (wraz z grami do 30fps) dają się przekazać do projektora, choć i tu zdarzają się wyjątki. Znanym filmem jest np. “Billy Lynn”, który jest pierwszym tytułem nagranym i wydanym w 60 klatkach na sekundę. W takiej formie nie uda się nam go odtworzyć na TW7400. Ciężko ubrać w słowa jak wielkim błędem było takie postąpienie producenta.
Cecha: | Wynik: |
CERTYFIKAT UHD PREMIUM | n.d. |
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) | 86% / 63% | 99% / 76% |
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI | NIE |
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) | n.d. |
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD | Pełna |
Projektor sam wykrywa odpowiedni format treści i zmienia tryb oglądania na dostosowany do zakresu dynamiki (SDR / HDR). Można także ręcznie wymusić jedno bądź drugie w ustawieniach projektora.
Rozdzielczość 4K
Po dokładnym prześledzeniu powyższych zdjęć, szczególnie w konfrontacji z oryginalnym kadrem powiększonym w programie graficznym nasuwać się może tylko jeden wniosek – system 4K Enhancement działa i spisuje się bardzo dobrze! Widać wyraźny wzrost ilości detali po podaniu natywnego sygnału 4K na projektor. Detali, które nie mogą być odtworzone poprzez sztuczne skalowanie do 4K sygnału 1080p, czy tym bardziej bez żadnego skalowania. Widać także poprawę struktury obrazu po zastosowaniu systemu – przerwy między pikselami stają się niewidoczne. Ogólnie ostrość i rozdzielczość jest na wysokim poziomie i praktyka pokazuje, że to raczej obiektyw jest czynnikiem ograniczającym w tej materii. Sam fakt, że projektor nie ma natywnego chipu 4K nie jest więc tu argumentem.
Jakość efektu HDR
Brak jasnych norm zmusił mnie do opracowania własnego standardu, a zarazem metody kalibracji projektorów, do oglądania treści HDR. Dzięki dyskusji, którą rozpocząłem w branży profesjonalnej (świat), metoda ta została zaaprobowana i wdrożona do jednego z programów kalibracyjnych, konkretnie do LightSpace CMS.
W kolejnym akapicie przejdziemy do oceny tego, jak dobrze projektor radził sobie z oddaniem treści HDR względem opracowanego przeze mnie standardu. Na początek sprawdzimy treść HDR10, a więc taką jaką zastaniemy na m.in na płytach Ultra HD Blu-ray, czy na Netflix.
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Epson TW7400 posiada wiele trybów obrazu, choć można je tak naprawdę podzielić na dwie kategorie – używające lub nieużywające filtra dichroitycznego. Opisałem to szerzej we wstępie. Tutaj skupmy się jakie są waloru poszczególnych trybów:
Nazwy trybów | Pokrycie palety barw P3 | Zmierzona jasność |
Dynamic, Bright Cinema, Natural | 86% | 179 cd/m2 |
Cinema, Digital Cinema | 99% | 82 cd/m2 |
Ze względu na dobrą automatykę wyboru przestrzeni barw i trybu HDR, Epson TW7400 jest w zasadzie “plug-and-play” jeśli chodzi o pracę w Ultra HD. Nie jest potrzebna żadna skomplikowana konfiguracja w źródle czy w samym projektorze, by obraz był odtwarzany poprawnie.
Fabryczny tryb Bright Cinema
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,5 | maksymalna | 7,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,7 | maksymalna | 5,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,9 | maksymalna | 5,6 |
Skalibrowany tryb Bright Cinema
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,6 | maksymalna | 6,8 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,3 | maksymalna | 3,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,7 | maksymalna | 7,4 |
Obraz w HDR wygląda korzystnie pod względem barw i efektów, aczkolwiek trochę brakuje detali w bielach. Patrząc na charakterystykę jasności widzimy co jest na rzeczy – projektor bardzo dobrze oddaje poziomy jasności, ale też na pewnym poziomie je twardo odcina. Na to zachowanie da się wpływać poprzez zmianę trybu “HDR” w odpowiednim menu, którego zdjęcie wstawiłem wcześniej. Mamy do dyspozycji pięć różnych wyborów, które będą oddawać obraz z różną jasnością i ilością detali w bielach:
Jeszcze ciekawszy jest obraz po profesjonalnej kalibracji, który pozwala zachować i dużą jasność i większą część detali w bielach poprzez zaawansowaną regulację parametru gamma. Jak widzimy na pomiarze “po” charakterystyka jasności pokrywa się bardzo dobrze do pewnego poziomu jasności, a następnie mamy “kolanko”, które pozwala zachować więcej przejść tonalnych.
W kwestii oddania barw można by się wypowiedzieć w dobrych słowach o Epsonie TW7400, aczkolwiek brakuje najgłębszych nasyceń barw ze względu na ograniczone pokrycie (86% P3). Można jednak użyć trybu “Digital Cinema” bądź “Cinema”, gdzie pokrycie będzie w zasadzie 100%, a poszczególne barwy będą wierniej oddane niż w trybie niższego pokrycia.
W teorii jak i w praktyce wygląda to dużo lepiej, niestety obecność filtra wiąże się z utratą ponad 50% jasności co znacząco zmniejsza widoczność efektu HDR. Preferowany jest więc tryb z mniejszym pokryciem palety barw i wyższą jasnością.
Odwzorowanie ruchu
Epson TW7400 poprawnie przyjmuje i wyświetla trzy główne klatkaże (24p, 50p i 60p), w których rejestrowany jest obraz. Oznacza to, że klatki obrazu są wyświetlane z równymi odstępami czasu, a więc nie są wprowadzane jakiekolwiek zaburzenia płynności w postaci mikroprzycięć. Sposobem na poprawę ostrości ruchu (np. przy transmisjach sportowych), oraz płynności (w filmach) jest system poprawy płynności (“upłynniacz”). Regulacja systemu, w nowym projektorze jest dosyć prosta – sprowadza się do wybrania jednego z czterech ustawień funkcji “Frame Interpolation”.
Jak widzimy, TW7400 wraz ze swoim 120Hz przetwornikiem i systemem “upłynniacza” jest w stanie zapewnić niezłą ostrość w ruchu. Jest ona równie dobra przy ustawieniu Frame Interpolation Normal, co High. Nie napiszę tu jednak więcej słów zachwytu, ponieważ sprawność jest taka sama jak w innych 120Hz projektorach i generalnie trochę w tej materii brakuje do np. telewizorów. Żadna marka czy model nie oferuje jednak niczego więcej.
Niestety trochę gorzej radzi sobie upłynniacz w przypadku filmów. Ustawienie Low niewiele wnosi, a Normal i High dają już teatralną nadpłynność obrazu. Niektórym przypadnie to do gustu, jednak większość będzie pewnie musiała blokować system przed każdym seansem filmowym. Warto też wspomnieć, że upłynniacza nie można użyć przy podaniu sygnału natywnego, lub przy skalowaniu do 4K 50 i 60Hz. Działa jednak przy sygnale filmowym (4K 24Hz).
Granie na konsoli i PC
Input lag
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia projektora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | dowolny tryb | 27 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | dowolny tryb | – |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | dowolny tryb | 27 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | dowolny tryb | 21 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | dowolny tryb | n.d. |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | dowolny tryb | 90 ms |
Epson TW7400 nadaje się do gier wręcz świetnie! Tak niski input lag, mieszczący się w grupie placebo, zadowoli każdego gracza, tym bardziej, że jest krótki i przy sygnale Full HD i przy 4K.
Rozgrywka na dużym ekranie projektora wciąga dużo bardziej niż na przykład na telewizorze, więc efekt jest świetny. Problem jest tylko jeden ale ważny: projektor nie radzi sobie z sygnałem 4K 60fps z HDR i nie uda się nam wykorzystać maksymalnej mocy konsoli. Będzie trzeba zrezygnować albo z 60Hz, albo z HDR.
Podsumowanie i ocena
Epson TW7400W to najtańszy obecnie projektor 4K wykonany w technologii 3LCD i jego walory należy oceniać przede wszystkim przez pryzmat oferty konkurencji. W stosunku do alternatywnych projektorów DLP 4K znajdziemy tutaj dwukrotnie lepszą czerń, a pamiętać należy, że to właśnie czerń jest najważniejszym kryterium jakościowym obrazu. Oczywiście można by się spierać, czy 1300:1 to w ogóle dobry wynik, jednak dyskusja ta nie ma większego sensu, gdyż nie ma na rynku projektora 4K o lepszej czerni w tej cenie. Kolejna rzecz to wsparcie dla szerokiej palety barw i HDR z prawdziwego zdarzenia (także względem DLP 4K). TW7400 zapewnia także bardzo dobre oddanie barw przy sygnale Full HD / SDR. W HDR też jest dobrze, ale przy użyciu odpowiedniego trybu na którym znacząco spada jasność. Projektor ten jest też jednym z najtańszych modeli ze 120Hz częstotliwością odświeżania, choć jest tu pewien haczyk – dodatkowe herce wykorzystamy tylko przy Full HD, bo sygnału 4K 50/60Hz z HDR nadal nie da się podać do projektora. Spory zawód, że firma wciąż nie zaimplementowała pełnego HDMI 2.0 w momencie, gdy za pasem już HDMI 2.1. O ile dwa lata temu, gdy na rynek wchodził TW7300, byłem jeszcze w stanie to zrozumieć, tak w chwili obecnej jest to spora strata. Z automatu ogranicza to zastosowania projektora głównie do filmów, ponieważ najnowsze konsole do gier, czy tunery telewizyjne nie będą mogły przekazać pełni swoich możliwości w pełnym Ultra HD. Poza tym mankamentem jest już tylko lepiej. Projektor można pochwalić przede wszystkim za świetne wykonanie. Elastyczność instalacji jest ogromna dzięki dużym zakresom przesunięcia obrazu, a także zmotoryzowanym zespołem optycznym. Pozwala to także zapamiętywać pozycje i używać ekranów anamorficznych (2,39:1). Dodatkowym atutem jest automatyczna zasłona obiektywu, która chroni obiektyw przed kurzem.
Plusy:
- Dobry efekt rozdzielczości 4K pomimo braku natywnego przetwornika
- Wsparcie dla HDR i szerokiej palety barw z prawdziwego zdarzenia!
- Bardzo wysoka jasność projektora
- Rewelacyjne oddanie barw, szczególnie po profesjonalnej kalibracji
- Dużo lepszy kontrast niż w technologi DLP 4K
- Dynamiczna przysłona, która pozytywnie wpływa na czerń i jest cicha w działaniu
- Spora elastyczność w instalacji projektora – w pełni zmotoryzowany zespół optyczny (zoom, lens shift, focus)
- Pamięć obiektywu umożliwiająca zastosowanie ekranu w formacie kinowym (2,39:1)
- Bardzo dobra, elektronicznie kompensowana, jednorodność obrazu
- Technologia 3D 120Hz
- Satysfakcjonująca ostrość ruchomego obrazu
- Cicha praca urządzenia
- Niski input lag i chroma 4:4:4 – świetna wiadomość dla graczy
Minusy:
- Brak możliwości dostarczenia sygnału 4K 50 i 60Hz z HDR przez ograniczone możliwości portu HDMI
- W konsekwencji w/w wady brak możliwości grania w najwyższej jakości na najnowszych konsolach
- Brak możliwości użycia upłynniacza obrazu przy sygnale natywnym lub przy skalowaniu do 4K 50 i 60Hz (tylko 4K 24Hz)
Cena: Epson EH-TW7400 9 900zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma Epson
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.
Projektor w ciągu 3 miesięcy 2 razy w serwisie. Żółty pionowy pas. Mruganie obrazu. Z serwisu (letmerepair) wrócił jak z chlewa – usyfiony, poplamiony. Katastrofa!!!! Po naprawie pojawiło się nierównomierne podświetlenie. Zacytuję odpowiedź letmerepair: “na panelu mogą pojawić się czarne punkty lub mocno świecące czerwone, niebieskie lub zielone punkty. Mogą się także pojawić na nim nieregularności w formie kolorowych pasów lub zmian jasności. Jest to spowodowane charakterystyką panelu LCD i nie jest znakiem nieprawidłowego działania.”
GÓWNO! GÓWNO! GÓWNO!
NIGDY WIĘCEJ E P S O N A!!!!!!!!!!!
kurcze a ja chce go kupic .. https://www.youtube.com/watch?v=y8E0j9DcaJE&t=729s (9-12 minuta) na tym tescie no to wyglada z porownaniu z innymi mega Tw7400 czyli hc4010 amerykanskie wersja. Ale cana i tak jeszcze spora 8k.
Miałem okazję porównywać ten projektor z projektorami Optoma UHD51 oraz UHD65. Materiałem były filmy “Obcy Przymierze” (Full HD Blu Ray) oraz “Łowca Androidów 2049” (4K, HDR). Test odbywał się w profesjonalnie przygotowanej sali jednego z Warszawskich dystrybutorów projektorów. Niestety, mimo wyższych zmierzonych w teście HDTV kontrastów niż np. UHD65, wrażenia subiektywne są zupełnie inne. EH-TW7400, moim zdaniem, poległ i to również w porównaniu z UHD51. Ilość detali w scenach ciemnych czy kontrastowych dużo mniejsza w Epsonie, wręcz obszary szarych “plam” bez tekstur (automatyczna przysłona na OFF). Czerń? Tu jest szara. Wystarczy porównać jakiekolwiek testy Youtubowe np. Epson 7400 vs 9400.… Czytaj więcej »
Dzieki Wielkie za podpowiedz juz prawie bylem zdecydowany na upgrade z mojego EH-TW5300,bede musial cos innego w takim razie wybrac.