Uncharted: Zaginione Dziedzictwo | RECENZJA | 4K HDR
Ultra HD!
Gmeru: Zaginione dziedzictwo to kolejny pokaz możliwości konsoli PS4 i PS4 Pro pod względem wykorzystania Ultra HD. Nawet bez wsparcia takich elementów jak szeroka paleta barw czy HDR ta gra wygląda obłędnie o czym wspomniał już Kuba. Jednak skoro może być jeszcze lepiej to dlaczego nie spróbować? Grę testowałem na Samsung QLED Q9 (test) czyli jednym z najlepszych telewizorów na rynku do grania w Ultra HD. Zapewnia to m.in wysoki średni współczynnik jasności HDR (średnio 735 cd/m2 a maksymalnie 1415 cd/m2) oraz wyjątkowo wysokie pokrycie palety barw BT.2020 (79%) jak na aktualne odbiorniki znajdujące się na rynku. Do tego niski input lag (21ms – tryb gra – 4K + HDR) dający bardzo dobry komfort grania i szybki czas reakcji gracza w stosunku do tego co dzieje się na ekranie. Na początek jak zawsze sprawdziłem jaki sygnał wychodzi z konsoli PS4 Pro na telewizor i czy na pewno jest to Ultra HD. Do badania użyłem naszego specjalistycznego sprzętu pomiarowego i badawczego. Jak się okazuje, wszystko się zgadza: Ponownie największe wrażenie robi szerokie pokrycie palety barw. Na “zwykłym” telewizorze tylko z rozdzielczością 1080p lub 4K możemy zobaczyć kolory z palety Rec.709 czyli 36% ogólnych barw jakie widzi ludzkie oko. Ograniczenia odbiorników jest więc ogromne w tej kwestii. BT.2020 to aż 76% barw jakie może zobaczyć ludzie oko. W tej chwili najlepsze telewizory pokrywają około 79% palety BT.2020 czyli maksymalnej w jakiej tworzone są gry (np. wspomniany Samsung QLED Q9). Proste wyliczenie daje nam odpowiedź, że grając w nowe Uncharted zobaczyłem 60% widzialnych barw (0,76*0,79 = 60%). Nadal więc nie będą to wszystkie kolory jakie zakodowali twórcy w grze ale i tak jest to przepaść względem tego co mogliśmy zobaczyć na standardowym telewizorze 1080p lub z obsługą tylko rozdzielczości 4K. Różnicę w kolorach widać na każdym kroku bo gra posiada żywy i bogaty w barwy świat. Jednak najbardziej rzuca się to w oczy na takich widokach jak poniżej: W przypadku HDR to na Samsung Q9 spokojnie uzyskałem pomiar 900-1000 nitów np. na słońcu, którego w grze nie brakuje. Sam efekt HDR jest widoczny na każdym kroku od samego początku przygody: wspomniane słońce, lampy w mieście czy w samochodach itp. Podziwiając ten tytuł w HDR razem z szeroką paletą barw i natywną rozdzielczością 1440p/30fp szczękę można zbierać z podłogi. Szczególnie na wielkich przekątnych lub… projektorze Ultra HD. Przypominam, że aby zobaczyć walory “rozdzielczościowe” należy naprawdę blisko zasiąść przed wyświetlaczem. W innym wypadku nie odczujecie różnicy pod względem widzianych szczegółów obrazu. Przykładowo mając odbiornik 55 calowy należy go oglądać maksymalnie z odległości 2.3m. A co jeśli usiądziemy dalej? W przypadku zajęcia miejsca 20-25% dalszego niż pokazuje symulator (tutaj), wybór matrycy o rozdzielczości 4K traci całkowicie sens, bowiem gracz nie będzie miał fizycznie możliwości odróżnić ekranu 4K od Full HD. W takich właśnie warunkach polecam ograć tytuł. Postanowiłem też przygotować symulację obrazu chociaż jak zawsze należy pamiętać, że to tylko próba oddania efektu UltraHD i nigdy nie będzie to tak wyglądać jak w rzeczywistości na dobrym telewizorze czy projektorze. Pamiętajcie też, że większa ilość kolorów nie musi być widoczna na każdym elemencie obrazu w takim samym stopniu. Może się np. okazać, że kolor spodni czy koszuli postaci wcale nie wychodzi mocno poza gamut podstawowy Rec.709 ale już np. widoczna w tle roślina koloru czerwonego tak. Powyżej to tylko symulacja obrazu ale w pewny sposób oddająca różnicę jaką zobaczycie na swoich telewizorach Ultra HD. Nie da się oddać tego efektu za pomocą zdjęcia na ekranie monitora. Wyniki pomiarów jasności HDR można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas): Warto przeczytać i obejrzeć filmy redakcyjne dla początkujących użytkowników PS4 Pro i XBox One S z obsługą Ultra HD: