Home Testy Konsole Testujemy PlayStation VR – Czy Sony zarządzi na rynku VR?
Testujemy PlayStation VR – Czy Sony zarządzi na rynku VR?

Testujemy PlayStation VR – Czy Sony zarządzi na rynku VR?

216
31

Kilka dni temu miałem okazję uczestniczyć w pierwszych oficjalnych pokazach PlayStation VR w Polsce. Trudno tutaj mówić o premierze gdyż ta nastąpi dopiero 13 października tego roku ale rzeczywiście, premierowo w Polsce mogłem zobaczyć i ocenić nową zabawkę od Sony oraz sporo gier zmierzających na ten sprzęt. Ponieważ wiele czasu spędziłem też z rozwiązaniami dostępnymi na PC dlatego nie omieszkam wrzucić nieco moich osobistych przemyśleń dokonujących małych porównań z HTC Vive / Oculusem.

Playstation VR

Wywiady

Na miejscu udało mi się przeprowadzić dwa ciekawe wywiady z przedstawicielami PlayStation. Monika Paplińska, która odpowiedzialna jest za PR oraz dyrektor ds. marketingu czyli Maciej Kmiołek. Oboje opowiedzieli dość dużo na temat samego PlayStation VR oraz gier jakie zmierzają na ten sprzęt. Oprócz tego usłyszycie nieco mojej opinii na temat wrażeń płynących z grania na VR od Sony. Zapraszam do oglądania!

Pokaz przedpremierowy PlayStation VR. Wywiad: Monika Paplińska, Piotr Gmerek

Pokaz przedpremierowy PlayStation VR. Wywiad: Maciej Kmiołek, Piotr Gmerek

Czy PlayStation VR okaże się sukcesem na tle PC VR?

W moim odczuciu temat VR ciągnie się już od lat tylko prawie ciągle jest VR 😉 Na finalnego Oculusa i HTC Vive czekaliśmy, czekaliśmy a gdy już weszły do sprzedaży to ciśnienie opadło. Dlaczego? Patrząc na katalog gier w Steam to tak naprawdę nie ma w co konkretnie zagrać. Chodzi mi o porządne, dedykowane gry pod VR a nie całą masę drobnych produkcji, które już po kilku minutach wywołują znużenie. Przekornie więc zacznę od obecnej sytuacji PC.

Osobiście do zakupu HTC póki co przekonuje mnie… patch do Project CARS gdzie w końcu można w super grafice, z odpowiednią kierownicą założyć na głowę gogle i mieć mega radość z jazdy. Dosłownie zanurzamy się w wirtualnym kokpicie. Generalnie już byłem osobiście bliski zakupu tego sprzętu chociaż po ostatnim kolejnym już spotkaniu z NVIDIą ponownie trochę odstraszyło mnie to całe okablowanie, czujniki, wymagana przestrzeń w pokoju itd. No właśnie a na tym spotkaniu NVIDIA przywiozła nowe próbki możliwości gdzie piekielną rolę odgrywała fizyka. Ale dwie karty graficzne w SLI to wymóg aby można było w to zagrać. Tylko to nadal demo demo demo. Powalające możliwościami i interakcją. Pokazujące co nas czeka na mocniejszych wersjach konsol w przyszłości. Jednak ciągle demo. Poniżej mała próbka tych niesamowitych rzeczy:

I tutaj przechodzimy płynnie do PlayStation VR. Sporo osób porównuje te zabawki głównie pod względem jakości widzianego obrazu. I to jest jasne. Sam nie ruszam się bez SLI bo dla mnie np. na ten moment 4K to must have. Jestem wzrokowcem a wizualia są dla mnie kluczowe ;-). Od zawsze. Jednak prawda jest taka, że aby złożyć cały zestaw PC pod np. Project CARS to spokojnie 12K – 15K zł trzeba wyłożyć. DUŻO! Gogle, kierownica, bardzo mocny komputer. A w co zagramy? I tutaj zaczyna być problem patrząc na to co znajduje się na ten moment w Steam. Niby gier jest dużo ale naprawdę poważnych produkcji jest jak na lekarstwo.

Playstation VR

A PlayStation VR? On stoi grami. I dlatego średnio widzę porównywanie bezpośrednio gogli od Sony z całą konkurencją, która jak dla mnie nie jest wcale aż tak bezpośrednia. To trochę jak z porównywaniem konsol i PC pod względem gier. Konsole stały zawsze ekskluzywnymi grami. Więc na PC części z nich nie zobaczymy. I podobnie jest z VR. Sony stawia na ogromną ilość gier i spora część z nich nie wygląda na ten moment biednie czy popierdółkowato. Rok temu może tak. Były to głównie dema techniczne tak samo jak na HTC czy inne gogle. Ale teraz to już jest inna rozmowa. Dlatego idąc na warszawski pokaz PS VR, zmieniłem swoje podejście i skupiłem się nie tylko na wizualiach ale też na treści. A i tak nie zobaczyłem przecież tych wielkich tytułów pokazanych na tegorocznym E3 jak Gran Turismo Sport, Batman VR, Star Wars VR, Farpoint, Robinson: The Journey, Star Trek VR czy Resident Evil VII VR. Ale zajawka była ogromna mimo, że VR Sony miałem już kilka razy na głowie podczas różnych targów. Bo zobaczyłem nowe tytuły! A nie dema technologiczne pokazujące głównie techniczne możliwości czy potencjał ;-). Dodatkowo wcale nie odczułem braku możliwości chodzenia w przestrzeni gdyż trochę mnie to męczy i nie czuję się pewnie ;-), szczególnie z tym dużym kablem za głową. Wolę siedzieć. Tak samo nie odczułem jakieś mocno gorszej jakości grafiki względem tego co widziałem do tej pory na PC a ekrany OLED dostarczyły mi czerń na wiadomym poziomie! Oczywiście, rozdzielczość mogłaby być wyższa oraz pole widzenia jest nieco ograniczone ale i tak patrząc na cenę tego urządzenia to dostajemy naprawdę bardzo mocny sprzęt:

Cecha:Wartość:
Technologia ekranuOLED
Przekątna ekranu5,7 cala
Rozdzielczość ekranu1920 x RGB x 1080 (960 x RGB x 1080 na każde oko)
Częstotliwość odświeżania120 Hz
Pole widzenia100 – stopniowe
Input Lagponiżej 18ms
Sensoryakcelerometr, żyroskop, dziewięć diod, pozwalających „widzieć” pozycję sprzętu w przestrzeni

Jeżeli chodzi o błędnik to tylko jeden tytuł wywołał u mnie mały problem: Here They Lie czyli słynny Horror. Niby tylko chodzimy ale coś było nie tak. Jadąc kolejką w Until Dawn: Rush of Blood wszystko było ok. A przecież działo się dużo więcej i szybciej.

Playstation VR

Until Dawn :Rush of Blood to przykład, że naprawdę się wciągnąłem! Kupię ten tytuł jako pierwszy. Dalej już widzę siebie grającego nocą w Resident Evil VII w VR. Na pokazie były także dostępne tytuły w które można było zagrać razem. Jeden gracz jest w goglach VR i widzi cały świat oczami postaci, którą drugi gracz obserwuje grając swoją postacią na ekranie telewizora! Super doświadczenie!

I można by tutaj dalej wymieniać. Czyli gry i jeszcze raz gry, których zazwyczaj nie zobaczymy na PC więc i nie zagramy np. na HTC czy Oculus. A dodatkowo ogromna prostota w podłączeniu całego zestawu oraz gotowa milionowa baza potencjalnych klientów. Widzę tu trochę analogii w popularyzowaniu przez Sony nośnika DVD a potem Blu-ray. Najpierw pojawiły się na rynku drogie odtwarzacze ale to dopiero najtańszy odtwarzacz w postaci PS2 a potem PS3 spopularyzował filmy na nowych nośnikach. Pewnie teraz to samo zrobi Xbox One S z czytnikiem Ultra HD Blu-ray. A może i PS4 Neo też będzie miało BD UHD?

Podsumowanie

Cena w graniach 1700 – 2000 zł, ilość gier, dobra jakość obrazu (ekrany OLED z super czernią!, rozdzielczość HD, płynność, generalnie brak problemu z błędnikiem), prosta i szybka instalacja oraz ogromna wygoda w stosunku do innych rozwiązań, ogromna potencjalna baza użytkowników, premiera 13 października czyli przed gwiazdką: będzie szał. To pewne. A czy to wpłynie na popularyzację VR na PC? Wcale nie byłbym tego taki pewny i nie wiem czy bym to łączył. Konsole to konsole i rządzą się nadal swoimi prawami. Chyba, że domowi moderzy zmuszą sprzęt do działania z PC co jest całkiem prawdopodobne. Niewątpliwie końcówka roku będzie należała do tematyki VR!

(216)

Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

Comment(31)

  1. 6 godzin temu, Gmeru napisał:

    Kto nie ma a jest z Wawy niech pędzi jutro na WGW i wypróbuje to cudo.

    A dzisiaj nie można? Jest osobne stoisko, czy jakoś trzeba się prosić? ;)

  2. 7 godzin temu, ambidark napisał:

    Nad filmami z BD 3D podobno pracują. Co do SBS wątpię, mając na uwadze, jak Sony jest wyczulone na wszelkie niekoszerne formaty :)

    tylko zasadniczo to może nie być taka super funkcja jak się wydaje - FOV 100stopni powoduje że postrzegana rozdzielczość jest w okolicach jakości SD / HD ready.

  3. jak ktoś nie spróbował to DriveClub VR z kierownicą daje mega super wrażenia - pełen odlot - tylko ostrości brakuje - oby PS4Pro to poprawiło

  4. Miałem miesiąc VR (właśnie sprzedałem) i wprost nadziwić się nie mogę skąd ten zachwyt u Gmera... Rozdzielczosć PASKUDNA - plasuje się to gdzieś pomiędzy PS2 a PS3...No bo jak inaczej może wyglądać Full HD rozciągnięte przed oczami? Powinno być 8K - dopuki nie będzie, VR odpuszczam... Jest OLED - powinna być i CZERŃ! Powinna ale nie ma. Jest za to jakaś dziwna kaszka (pojawia się natychmiast gdy gogle właczają tryb 3D) I wreszcie - mdłości. Bez nich ani rusz. Najlepsze jest to, że nigdy nie wiemy na której grze nas dopadną. Jedni wymiękają na grze A inni na B.... Przekonać się można dopiero po zakupie - na włąsnej skórze! I wreszcie - gry to w 99% tech dema, niewarte więcej niż 10-15zł. Przeszedłem UntilDown i starczy Na innych tytułach w większości się męczyłem (mdłości, bóle głowy) Inni domownicy też się uskarżali na podobne dolegliwości.Jedyna zaleta to imersja ale nie za taką cenę (w sensie tylu wad)
  5. co do grafiki to rzeczywiście rozdzielczość jest słaba - najgorsze jest to że ponoć na Oculus/Vive jest bardzo podobnie (np. na EVE Valkyrie)

    ja katuję 2 gry DriveClub VR i EVE Valkyrie - w odróżnieniu od tych co wspomniałeś to chyba jedyne gry które można nazwa pełnymi bo można w nie łupać kilkadziesiąt godzin.

    EVE Valkyrie ma po prostu genialnie zrobioną walkę - sama przyjemność.

    Driveclub VR to niestety bardziej arcade ale na trybie hardcore nawet nawet to się nadaje do śmigania

    Co do  mdłości to ja chyba jestem na nie odporny odpaliłem wszystkie dema i te gry i zero objawów.

    mi szkoda headsetu sprzedawać bo liczę na gran turismo

    no i może go w końcu go otworzą na PC  - ponoć moc ludzi nad tym pracuje i coś tam nawet działa:

    http://gadgets.ndtv.com/games/news/ps-vr-works-with-steam-vr-but-there-s-a-catch-1636109

     

     

  6. Mam podobne odczucia jak mobor. Największy minus to obecna rozdzielczość, efekt siatki-sreen door i mdłości. Korzystam z Oculusa DK2 i po początkowym WOW, pojawiły się gigantyczne problemy z błędnikiem (na szczęście są proste ćwiczenia eliminujące przykry objaw). Widzę w VR mega potencjał, ale chyba poczekam do 3, 4 generacji gogli.

  7. tak z ciekawości jak się ma porównanie rozdzielczości DK2 z PS VR?

     

  8. dobre info dla tych co gogli nie sprzedali a czekają na Gran Turismo (ciekawe czy wyjdzie w tym roku?)

    na przeczekanie - wyszedł DLC dla Dirt Rally dodający tryb VR (koszt 54 zł)

    obraz na ps4 wygląda lepiej niż w DriveClub VR (choć dalej spore mydło) ale fizyka jest super - Hill Climb z Audi Quattro po prostu jest genialny

    ktoś pogrywa w Dirt Rally na PS4 ?

    myślałem że fizyka mnie zabije jak w Ice Racing a tu jest całkiem przyjemnie (rajdy są trudniejsze ale hill climb peak mountain i dryftowanie jest po prostu mega przyjemny - oczywiście gram na kierownicy z FF)

     

     

  9. WOW dobrze, że dałeś info. Mam na pieca ale koniecznie trzeba nabyć skoro jest jak napisałeś.

  10. jak nie masz powikłań z VR to polecam Eve Valkyrie. po 100h w kosmosie pojęcie nudności już nie występuje - gra mega.

    ktoś lata z forumowiczów? może jakiś squad byśmy zrobili?