Telewizor z przyszłości: Sony ZG9 8K HDR | TEST |
Testy szczegółowe
Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays. |
Kolory – po krótkiej kalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,7 | maksymalna | 2,1 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,9 | maksymalna | 1,7 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,9 | maksymalna | 1,3 |
Oba egzemplarze Sony ZG9 były dosyć dobrze skalibrowane fabrycznie, czego spodziewałbym się po starannie wyselekcjonowanych sztukach testowych. Tak czy inaczej było małe pole do poprawy ocienia bieli i myślę, że każdy nabywca będzie tym zainteresowany, by wyciągnąć ostateczne kilka procent jakości. Kolory były na swoich miejscach, tylko najbardziej nasycona czerwień miała lekkie przesycenie, ale to żaden problem podczas oglądania. Poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko.
Czerń
Telewizor Sony ZG9, zbudowany jest w oparciu o zaawansowany system podświetlenia, który pozwala punktowo wyłączać matrycę i uzyskiwać wysokie wartości kontrastu. Udało się obliczyć, że stref jest 396, a więc bardzo dużo. W połączeniu z bardzo skutecznymi algorytmami producenta pozwala to dostarczyć czerń porównywalną z telewizorami OLED. Jest w prawdzie mały efekt halo, ale widać go głównie pod dużym kątem.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Jakość efektu HDR
W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Jeśli kiedyś marzyliśmy o zobaczeniu “pieśni przyszłości”, którą widzicie w powyższym opisie poszczególnych wartości to właśnie ona nadeszła 🙂 Sony ZG9 zdecydowanie prezentuje najlepszy efekt HDR z jakim kiedykolwiek przyszło obcować. Gra świateł jest porażająco realna. TV potrafi w niektórych scenach naprawdę oślepić zgodnie z wizją autora. Właściwie to niewiele filmów ma efekty kodowane w tak wysokich jasnościach, więc trzeba sięgać po konkretne tytuły, by wykrzesać maksymalne możliwości matrycy! Idealnie sprawdzają się tutaj gry z HDR np. z PS4 Pro, czy Xbox’a. Przypominam też, że filmy w Hollywood są obecnie tworzone głównie na dwóch najwyższej klasy monitorach studyjnych: Dolby Pulsar (4000 nitów HDR) oraz Sony BVM-X300 (1000 nitów HDR). Jak więc widać… to pierwszy na rynku telewizor, który potrafi wykorzystać maksimum możliwości zakodowanych w filmach na płytach 4K Ultra HD Blu-ray. Obraz jest zgodny z intencjami twórców. Gry natomiast jak Gran Turismo Sport, które mogliśmy zobaczyć w 8K HDR mają potencjał do… 10 000 nitów.
Ogromną zaletą Sony ZG9 jest także oddawanie jasności w HDR zgodnie z intencją autora. Dzięki temu wyglądają dużo lepiej i nie są sztucznie wzmacniane co zdarza się w innych telewizorach 8K dostępnych na rynku.
Odwzorowanie ruchu
Sony ZG9 posiada 120Hz matrycę, której potencjał można wykorzystać przy użyciu systemu poprawy ruchu – Motionflow. W serii Bravia Master system przeszedł renowację i ograniczono ilość wyborów. Nie znajdziemy już ustawień takich jak “Płynny”, “Standardowy”, czy “Wyraźny”. Do wyboru mamy tylko “Własny”, “Auto”, lub “Wyłączony”. Wyłączanie systemu powoduje oczywiście okrojenie możliwości matrycy do 60Hz co byłoby absurdalną decyzją, zaś ustawienie “Auto” odpowiada tak naprawdę konfiguracji “Własny” z suwakiem gładkość ustawionym na 3 (maksymalna wartość). To powoduje duży efekt opery mydlanej, czy nienaturalnego upłynnienia filmów (choć niektóry się to podoba). Sprawdźmy zatem jak możemy ustawić płynność przy ustawieniu “Własny” i jak wygląda odwzorowanie szybkiego ruchu na ekranie:
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Mam go już ponad dwa lata i dalej nie ma on konkurenta!
MIAZGA
no prawda