Sony XF90 – TEST następcy XE93/XE90 na 2018 rok (KD-55XF9005) z Dolby Vision
- Słowem wstępu
- Wygląd
- Złącza i Akcesoria
- Testy syntetyczne
- Matryca, zalecane ustawienia
- Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i Czerń
- Równomierność ekranu
- Obsługa Ultra HD / 4K
- Jakość efektu HDR
- Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
- Odwzorowanie ruchu
- Technologia 3D
- Kąty widzenia
- Granie na konsoli i PC
- System i Smart TV
- Jakość dźwięku
- Podsumowanie i ocena
Kontrast i Czerń
Producent chwali się jawnie, w specyfikacji produktu, że Sony XF90 posiada system bezpośredniego podświetlenia (direct LED) z systemem lokalnego wygaszania. Teoria mówi więc, że będzie on w stanie manipulować jasnością obrazu tak, by w wybranych miejscach telewizora czerń była jak najgłębsza. Jak się to sprawdza? Przekonajmy się.
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru (dla poszczególnego ustawienia funkcji “autom. lok. wygaszanie”) | |||
autom. lok. wygaszanie: WYŁ. | autom. lok. wygaszanie: MAŁA | autom. lok. wygaszanie: ŚREDNIA |
autom. lok. wygaszanie: DUŻA | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 2 900:1 | 4 700:1 | 41 000:1 | 42 000:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 2 900:1 | 2 800:1 | 3 200:1 | 3 500:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 4 400:1 | 4 700:1 | 8 300:1 | 8 900:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 4 400:1 | 5 900:1 | 36 500:1 | 40 500:1 |
Wyniki można interpretować w dwojaki sposób, w zależności, czy jesteśmy osobami widzącymi szklankę do połowy pełną, czy pustą. Pozytywne jest na pewno to, że telewizor oferuje wysoki kontrast tam, gdzie jest on najważniejszy, czyli w scenach z dużymi, ciemnymi powierzchniami (jak kadr 1 i 4). Nieco rozczarowujący jest jednak fakt, że czerń nie jest wcale lepsza od modeli ubiegłorocznych, a przecież można by spodziewać się poprawy. Próbowałem zliczyć ile jest niezależnych stref, w których telewizor może manipulować podświetleniem, ale podobnie jak w zeszłym roku nie jest to wcale jasne. Wygląda na to, że strefy nakładają się na siebie i są dosyć mocno “rozlane”. Prawdopodobnie jest ich kilkadziesiąt, ale to tylko moje domysły. Bez wątpienia pozytywną stroną takiego rozwiązania jest to, że nie występuje efekt halo, czyli poświaty na czarnym tle. Dla lepszego zobrazowania działania systemu poprawiającego czerń wykonałem poniższą grafikę.
Podobne wyniki kontrastu pozwoliły w zeszłym roku zająć telewizorom bardzo wysokie miejsca w rankingu. Trudno powiedzieć jak będzie w tym, ponieważ nie wiemy jeszcze co ma konkurencja do zaoferowania. Bez wątpienia jednak Sony XF90 będzie zadowalał czernią, o ile nie będziemy go konfrontować bezpośredni z np. OLEDem, bo z takiego pojedynku oczywistym jest, że żaden LCD nie wyjdzie zwycięsko.
Zalecanym przeze mnie trybem wygaszania jest “średnia”. Przy tym ustawieniu obraz nie przyciemnia się nadmiernie, a także nie zlewa detali w bielach, co jest już zauważalne przy ustawieniu “duża”. Najlżejszy tryb działania – “mały” jest za to ciekawym rozwiązaniem dla osób, które chcą widzieć obraz w jak najwierniejszym wydaniu. Nie manipuluje on charakterystyką jasności chyba wcale, aczkolwiek widać też, że nie poprawia kontrastu jakoś szczególnie.
Pewne ustawienia systemu poprawiającego czerń mogą powodować nadmierne pompowanie kontrastu i w konsekwencji zacierać detale w jasnych partiach obrazu. Takich ustawień należy unikać. Przykład zbyt agresywnego działania algorytmu przedstawiłem na zdjęci po prawo.
(355039)
Obraz z 4K dekodera ncplus i Dolby Vision Netflixa jest zamglony (skarży się na to mnóstwo osób). Szkoda, że tego nie sprawdziliście. Stawia to pod znakiem zapytania rzetelność Waszych recenzji. Ja bardzo żałuję, że kupiłem ten telewizor po przeczytaniu powyższego.
Andrzeju, a jak wygląda kwestia wyświetlania białych napisów w ciemnym pokoju i ciemnej scenie filmowej ? Ponoć wtedy wokół napisów powstaje rozjasnienie sceny filmowej.
Świetny telewizor z pełnym podświetleniem Direct LED, dzięki czemu możne spokojnie konkurować jakością obrazu z niejednym TV OLED [ https://tinyurl.com/y9et9fd7 ]. Posiada bardzo dobry procesor X1 Extreme oraz technologie 4K-Extended Dynamic Range PRO , które w parze z pełnym podświetleniem dają obraz o wysokim kontraście , zapewniając głęboką czerń i doświetlając miejsca jasne. Obsługuje formaty Dolby Atmos oraz Dolby Vision więc gwarantuje pełne kinowe doznania, a system Android TV sprawia , ze bardzo wygodnie się go obsługuje. Polecam!
Doprawdy Dolby Atmos? Jakim cudem?
Pani pracuje w salonie Sony?
W hierarchii LCD Sony pomiędzy starym a nowym nie może stać oled.
Ps. Według mnie te nity nie są warte choćby tej niewiadomej jakim jest podświetlenie Direct led lub nie…
Witam. Stoję przed wyborem tv i po przeczytaniu wielu testów, wybór padł na Sony 55xf9005. Mam tylko jedną wątpliwość, wczoraj przeczytałem na dwóch forach że tv ma złącze internetowe o małej przepustowości i posiadacze tego telewizora narzekają że filmy 4k HDR się przycinają a stream idzie przez światłowód. Czy ktoś posiada xf9005 i ma podobne problemy?? Zastanawiam się czy to możliwe żeby tv z tej półki cenowej mógłby mieć takie problemy?
Watpliwe aby to była wina przepustowosci sieci tv. Raczej winny jest lowendowy i zabytkowy procesor Mediateka do obslugi tresci internetowych. Prawdopodobnie nie daje rady uciagnac 4K z HDR.
Średnia półka, niezdziwłbym się a skoro ludzie piszą że jest problem i jest ich więcej niż 1 sztuka to raczej takowy problem jest.
Witam,
1 był XF 8505
2. XF9005 bo XG za dorgi i żadnej rewolucji poza pilotem…
Nic się nie wiesza i nie tnie!
Oglądłem w sklepie inne, szawgier ma Samsunga – bez pórównanania jasność i kolorystka!