Sony VPL-VW570ES | TEST | natywny projektor 4K@60Hz Ultra HD z HDR
Reprodukcja kolorów
Sony VW570 posiada wbudowany sensor, który pozwala dokonać tzw. autokalibracji urządzenia. Polega ona na odczytaniu wartości barw podstawowych z matryc projektora i dokonaniu odpowiednich ustawie w elektronice. Nie będziemy oceniać więc fabrycznego stanu, ale stan po takiej autokalibracji, ponieważ każdy może jej dokonać jednym przyciskiem w menu. Sama metoda ma jednak swoje ograniczenia. Przede wszystkim:
- Nie uwzględnia warunków pomieszczenia
- Nie uwzględnia wpływu ekranu na obraz
- Nie reguluje krzywej gamma
- Nie uwzględnia wpływu źródeł obrazu, oraz urządzeń peryferyjnych
- Nie zapewnia wysokiej precyzji pomiaru
Zobaczmy teraz jakie są rezultaty:
Po autokalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,5 | maksymalna | 2,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,4 | maksymalna | 2,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,4 | maksymalna | 3,1 |
Na naszym redakcyjnym ekranie odcień bieli i barw udało się ustawić dosyć przyzwoicie głównie dlatego, że sam ekran to tkanina biała (reference white), a ściany są czarne i nie wpływają prawie wcale na to co na ekranie. Mimo to gamma nadal nie trafiała w punkt co zmniejszało głębie i “kinowość” obrazu. Przejścia tonalne od czerni do bieli powinny być bardziej kontrastowe. Ogólny odcień obrazu miał lekką niebieską dominantę przez co czerwienie i żółcie miały lekko zmniejszone nasycenie. Nie był to akurat duży problem, ale dawało się go zauważyć momentami. Auto kalibracja nie dopracuje tych elementów, bowiem nie ma danych o pomieszczeniu i ekranie. Pozwoli jednak zapewnić, że nasz pozytywny opis reprodukcji barw sprawdzi się u każdego nabywcy tegoż projektora.
Po profesjonalnej kalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,5 | maksymalna | 1,3 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,5 | maksymalna | 0,9 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,5 | maksymalna | 1,1 |
Kalibracja Sony VW570ES jest procesem czasochłonnym, jednak przynoszącym bardzo owocne rezultaty. Sam projektor posiada zaawansowane parametry regulacyjne z poziomu menu ekranowego. Należą do nich na przykład dwu punktowy balans bieli, czy zarządzanie paletą barw. To jednak nie wszystko. Istnieje możliwość użycia specjalnej aplikacji (Projector Calibration Pro), która komunikuje się z projektorem przez protokół sieciowy i pozwala na strojenie parametrów nie dostępnych dla zwykłego użytkownika. To rewelacyjne rozwiązanie pozwala właśnie naprostować charakterystykę gamma. Za jego pomocą możemy stroić krzywą aż w 64 punktach! Na tym się jednak nie kończą możliwości. Możemy także utworzyć określoną przez siebie przestrzeń barwną (gamut), którego wierzchołki będą się niemal idealnie mapować z punktami wzorcowymi.
Po takiej regulacji, projektor staje się niemalże przezroczystym elementem systemu wideo. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że odwzorowuje on prawdziwy wygląd obrazu wideo prawie bez przekłamań. Najmniejsze odstępstwa od normy pozostały jedynie na wierzchołkach gamutu, tj. w rejonach najbardziej nasyconych barw, co w praktyce nie ma znaczenia dla użytkownika domowego. Cóż z tego, że najbardziej nasycona barwa będzie nasycona jeszcze trochę bardziej? Niewielkie ma to znaczenia. Grunt, że kolory “codzienne” np. z palety “color checker” oddawane są poprawnie.
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji